Prenumerera på Nordens största elbilspodd i den plattform du föredrar:                 

Hur bra är Fords självkörning?

Vi testar Sveriges första hands-free självkörning

Skilsmässa mellan Volvo och Nortvolt

I veckans avsnitt av Bilar med sladd börjar vi med en djupdykning i Volvos beslut att separera från krisande Northvolt i deras gemensamma batterifabrik i Göteborg. Northvolt sägs ha brutit mot samarbetsavtalet gällande finansiering, vilket får Volvo att utvärdera alternativa användningsområden för den nästan färdigställda byggnaden och söka nya samarbetspartners för batteritillverkningen. Vi spekulerar kring möjliga kinesiska samarbeten och diskuterar vikten av svensk batterikompetens i en alltmer elektrifierad fordonsindustri. Detta kopplar vi även till Northvolts pågående finansiella kris och den ökande konkurrensen från etablerade asiatiska batteritillverkare.

Volkswagen stänger tyska bilfabriker

Vidare analyserar vi Volkswagens utmaningar i elbilssegmentet. Deras vinst har rasat under det senaste kvartalet, mycket på grund av sviktande elbilsförsäljning, särskilt i Kina. Vi jämför med Fords situation, där elbilsdivisionen går med betydande förluster trots en ökande försäljning. Prispressen på elbilar, till stor del driven av Tesla, sätter tydliga spår i de traditionella biljättarnas resultat. Vi diskuterar hur de balanserar kortsiktig lönsamhet med nödvändiga investeringar i elbilsutveckling och produktion, samt hur den globala konkurrensen påverkar deras strategier. Volkswagens planer på att stänga fabriker och sänka löner i Tyskland belyser allvaret i situationen, samtidigt som det politiska spelet och fackföreningarnas inflytande komplicerar omställningen.

Äntligen en elektrisk cab – MG Cyberster

På ett lite lättsammare not presenterar vi MG:s nya elektriska sportbil, Cyberster. Denna tvåsitsiga cabriolet med saxdörrar och imponerande prestanda markerar en spännande utveckling för det anrika, numera kinesiskägda, märket. Vi diskuterar bilens design, prestanda och potentiella prislapp, samt dess roll som en av de få tillgängliga elbilscabarna på marknaden.

Dags för provtur med Candelas elfärja?

Vi tar oss sedan från vägarna till vattnet och rapporterar om premiärturen för Candelas nya elfärja, P12, i Stockholm. Denna bärplansfärja erbjuder en snabb och effektiv pendeltrafik mellan Ekerö och Stadshuset, med minimal miljöpåverkan tack vare sin innovativa teknik. Vi återkopplar till vår tidigare provkörning av Candelas fritidsbåt och diskuterar fördelarna med bärplansteknik för sjöfart.

Anders provkör Ford Bluecruise

Slutligen delar vi våra erfarenheter av Fords nya handsfree-självkörningssystem, Bluecruise, som vi testat i en Mustang Mach-E. Vi diskuterar hur systemet fungerar i praktiken, dess begränsningar och fördelar jämfört med andra självkörningslösningar, samt dess roll som en föregångare till det kommande EU-regelverket för handsfree-körning. Vi ger även en övergripande recension av Mustang Mach-E, där vi berör bilens design, prestanda, infotainmentsystem och prisvärdhet i förhållande till konkurrenterna.

Ford will begin offering its new BlueCruise hands-free highway driving system to customers later this year after 500,000 miles of development testing and fine-tuning the technology on a journey across the United States and Canada.

Dessutom besvarar vi ett lyssnarbrev om långtidserfarenheter av att äga en Tesla Model X med högt miltal, där vi delar våra egna erfarenheter av kostnader, räckvidd, laddning, prestanda och försäkring.

Nedan följer en ungefärlig översikt med tidskoder för de olika ämnena i avsnittet. Observera att reklaminslag kan förskjuta tidkoderna för olika lyssnare.

  • Inledning: 0:26 – 10:06
  • Lyssnarbrev (Tesla Model X som långmilare?): 10:06 – 21:15
  • Volvo och Northvolts separation: 21:16 – 31:06
  • Volkswagens utmaningar: 31:07 – 44:55
  • MG Cyberster: 44:56 – 50:18
  • Candela P12 elfärja: 50:19 – 55:01
  • Ford Bluecruise och Mustang Mach-E provkörning: 55:02 – 1:13:14
  • Avslutning och information om podden: 1:13:15 – 1:15:39
  Transkribering av avsnittet

Anders 0:19

I veckans avsnitt av Nordens största elbilspodcast, Bilar med sladd, får vi en glad båtnyhet i höstmörkret. Det blir skilsmässa mellan Volvo och Northvolt. Marken gungar under Volkswagen. Vi snackar kinesisk sportbil och provkör amerikansk självkörning på svenska vägar. Allt detta och mycket mer i Nordens största miljö och elbilspodcast, Bilar med sladd.

Alfred 0:44

Ja, vi är igång. Och när inte Fabian är här så får jag hålla låda. Det känns som att man får spruta in den där energin som Fabian brukar vara så duktig på att ge oss.

Anders 0:55

Just det. För du tycker jag brukar vara den deppiga.

Alfred 0:57

Ja, du brukar vara den deppiga. Jag brukar kunna få spela den här smarta, eftertänksamma som väntar lite med att komma med sitt. Nu måste jag hålla på med. Sprudla. Ja, hallå! Nej, just det. Det är inte skånska han pratar.

Anders 1:09

Vi har ett inslag lite senare från när jag provkört Blue Cruise, Ford självkörning. Då kommer du få höra lite kul. Jag har sagt lite roliga saker för att se om du skrattar till när du hör det. Jag har ett problem som jag behöver bolla lite med lyssnarna faktiskt egentligen för att min dotter har en elektrisk mopedbil som jag köpt innan sommaren. Det har jag berättat om i podden.

Alfred 1:35

De menar att ditt hemmabygge har gått sönder på något sätt.

Anders 1:37

Nej, jag har inte byggt om den ännu till litium-ion. Den har fortfarande blybatterier.

Alfred 1:45

Så du tar inget ansvar för det som är trasigt nu?

Anders 1:48

Nej, det gör jag inte. Hon satt med sin kompis i mopedbilen och så satt hon och lyssnade på musik och grejade. Och sen så sa hon till mig långt senare att jag får inte igång den. Och då så lyckas jag upptäcka att hon har djupurladdat 12-voltsbatteriet på det lilla batteriet. Alla elbilar har ju ett litet startmotorbatteri och sen det stora batteriet som driver den framåt.

Alfred 2:14

Utom Cybertruck.

Anders 2:15

Ja, har den inte det?

Alfred 2:17

Den har ju sin nya 48-volts, det finns väl säkert ett litet hjälpbatteri där också. Jag blir plötsligt osäker på det, men det finns inget 12-voltsbatteri i alla fall.

Anders 2:24

Nej, okej. Skit samma. Men det lilla 12-voltsbatteriet sitter i ett sånt motorcykelbatteri. Den har hon lyckats ha sönder och försökt ladda upp det. Men när det är djupurladdat och har stått så länge så är det helt förstört. Så jag fick köpa ett nytt sånt och då upptäckte jag när jag väl fått igång mopedbilen med det nya batteriet att hon har lyckats djupurladda det stora 48-voltsbatteripaketet också.

Alfred 2:45

Kul! Bra gjort, fröken Willstedt, tänkte du.

Anders 2:51

Och nu när jag försöker ladda det med inbyggda laddaren så blinkar den bara grönt och rött omväxlande att det går inte att ladda. Så frågan är, det kanske går att skrämma igång det där. För att annars har hon ingen mopedbil överhuvudtaget förrän jag har konverterat hela skiten till litiumjon. Och det är ett projekt som kommer ta tid.

Alfred 3:12

När hade du tänkt göra det? För jag tänker att den inte lär vara körbar när du gör det.

Anders 3:17

Nej, precis. Men nummer ett, jag vet vad jag ska ha för grejer. Jag fick hjälp av en lyssnare som hörde av sig och berättade som har gjort exakt samma konvertering. Jag ska faktiskt köra på samma koncept med bara små marginella ändringar. Det som är lite lurigt med att den själva bottenplattan där batterierna står, där behöver det svetsas. Jag kan inte svetsa. Men jag kan mycket annat men inte just svetsa.

Alfred 3:38

Det har jag folk till här i Fällingsprovtrakten.

Anders 3:41

Det hjälper inte mig i Täby.

Alfred 3:42

Nej, det är lite långt att bogsera hit.

Anders 3:44

Fråga nummer ett till lyssnarna är, finns det något sätt att skrämma upp de här? Det är åtta stycken 6 volts batterier som tillsammans ger 48 volt. Jag behöver se om jag kan få igång och ladda dem. De sitter väldigt svårt till. Jag har svårt att komma åt.

Alfred 4:00

Men du menar att om du kom åt dem skulle du kunna ladda dem? Alltså att du tjuvkopplar laddningen på något sätt. För det sitter något system i bilen på vägen som protesterar och tycker att de inte kan ta emot laddning.

Anders 4:13

Ja, det sitter ju en laddare i bilen och den laddaren håller på att blinka.

Alfred 4:16

Den vill inte genomföra det.

Anders 4:18

Och jag kommer inte riktigt åt att mäta och så där. Men jag tänker, min teori är att det kan ju gå att rädda de där batterierna, hjälpligt i alla fall. Även om de har djupladdats. Det beror på laddnivån. Det kanske är så att den har slagit ifrån.

Alfred 4:30

Det kanske var så att det är en cell som är helt kaputt redan nu. Och så håller de andra på att dö. Ja, men jag säger inte mer.

Anders 4:37

Men det är status med mopedbilar i alla fall. Och en varning då, varningens finger som jag emellanåt höjer till lyssnarna. Man ska inte djupladda huvudbatteriet för när det väl är helt tomt, då går det sönder. De flesta moderna elbilsbatterier har skydd. Då stänger de av omspänningen.

Alfred 5:01

Det är ganska rejäl energi i en buffert. Det finns rätt mycket ström kvar när den vägrar köra längre. Och sen så är ju de flesta batterihanteringssystemen i bilarna väldigt duktiga på att stänga av allt för att det sista verkligen blir kvar. Så att man inte brickar i bilarna som ni har lyckats göra här.

Anders 5:17

Ja, precis. Och det är ju för att det här är en gammal elbil som inte har någon sådan safety, troligtvis. Ja, vad jobbigt.

Alfred 5:24

Vill du höra något roligare istället?

Anders 5:26

Ja, gärna. Absolut.

Alfred 5:27

Det var kul. Vi var iväg, det kändes nästan helt overkligt. Mitt i småbarnslivet och de flesta vänner är i samma situation. Man får ju alldeles för lite av sina vänner. Men i helgen så var vi faktiskt iväg till 16 pers som har lyckats lämna bort sina barn. Och så var vi iväg och firade min fru för att hon har fyllt 40 på herrgårdshotell och bodde två nätter och käkade trerätters och bara hade det underbart. Och kanske blev lite rund under fötterna också när vi gjorde det där och bara umgicks. Men det som är intressant är ju att alla ska prata Elon Musk och med mig nu. Och jag hålls ofta ansvarig för vad Elon Musk håller på med.

Anders 6:04

Amerikansk inrikespolitik.

Alfred 6:06

Så det här höll ju på att skena såklart. Och det är verkligen så här, jag tror jag har sagt det någon tidigare gång, att det är så många i min bekantskapskrets nu som bara aldrig kan tänka sig att köpa en Tesla nu på grund av Elon Musk. Och sen så leder ändå hela den här konversationen fram till att en av kompisarna som inte har hamnat så långt i motståndarfickan mot Tesla och Elon Musk nu då, såklart på fyllan beställer en Tesla. Så det är så intressant hur de här konversationerna går. Och för mig blev det som en långsökt, kanske lite långsökt, men ändå en association till det här att all PR är bra PR på något sätt. Att det var för att det var så många som bara totalt inte fattar vad han håller på med och tycker att det är så vedervärdigt som vi pratade om det och delade i slutet av en av dem ändå. Och så gick vi bara och köpte en Tesla.

Anders 7:00

Ja, jag tycker fortfarande det är svårt. Jag har ju inte landat i det att jag inte vill ha någon Tesla mer. Alltså tvärtom så, vi kommer prata lite om den här Ford Mustang Mach-E sen som jag provkört då, som du också har kört förut. Men när jag hoppade in i min åtta år gamla Model X efteråt så kände jag bara, vad skönt. Alltså så brukar man inte känna, den har gått 17 000 mil min bil. Det känns helt främmande att hoppa in i en åtta år gammal bil som gått 17 000 mil och känna glädje när man har kört en splirrans ny bil. Det är så här, alltså Tesla är, det är någonting fantastiskt med de bilarna.

Alfred 7:38

Jag har precis samma upplevelse och vi är verkligen så där, tiden är mogen för oss. Vi hade tänkt köpa nya bilar vid det här laget och jag har dragit på det för att jag inte riktigt vill. Model X är så otroligt dåligt prisvärdigt på Model X så det är väl bara Model X vi främst skulle byta mot en ny då. Men jag får ju två Model Y för priset av en Model X. Det går ju liksom inte.

Anders 8:00

Uppdateringen och köpa en splirrans ny, du får ju i stort sett samma bil som du redan har. Det är väldigt små ändringar i den nya.

Alfred 8:07

Och samtidigt så har jag jättesvårt med alla, så engagerad som han är i valet nu också i USA och det kommer ju liksom, innan vi hörs nästa gång så kommer det där att avgjorts liksom så det blir spännande att se vart det tar vägen.

Anders 8:21

Vad är det, sjätte november valet?

Alfred 8:22

Ja, jag tror det. Det är femte eller sjätte november, där är krokarna. Det beror lite på vilken tidform man befinner sig i också. Men det finns ju en stor risk att det kanske inte kommer vara avgjort samma dag som valet har hållits liksom utan det kan nog, det ser ut att bli otroligt jämnt ju.

Anders 8:34

Men det lutar ju åt Trump som det ser ut just nu, vi spelar in det här 30 oktober ska jag säga.

Alfred 8:39

Ja, det lutar väl ändå ingenstans, det är ju helt oavgjort och verkligen så här små felmarginaler, eller allt inom felmarginalen i alla swingstates. Men han har ju haft momentum i slutet av valrörelsen här och knappat in. Och det känns verkligen som att det kan gå precis hur som helst. Tidigare har ju alla undersökningar alltid underskattat Trump, men det var ju trendbrott på det 2022. Då hade de plötsligt överskattat republikanerna. Så det kan ju hända att vi får se helt enkelt.

Anders 9:10

Och det påverkar oss ganska mycket här om det blir Trump i negativ riktning. Han är ju väldigt negativ till frihandeln mellan USA och EU och vi riskerar att få tullar mellan oss och sådär. Så från vårt perspektiv så är Trump ingen god idé.

Alfred 9:27

För mig är klimatfrågan extremt viktig för mig och det är svårt att inte börja misströsta om det skulle bli fyra år med Trump om vilken roll USA ska spela i klimatfrågan.

Anders 9:36

Ukraina tänker jag också. För mig är det också en viktig fråga. Han vill ju dra sig ur och menar att han ska kunna avsluta det här kriget på 48 timmar eller vad det är för någonting. Och det går inte förstå det på annat sätt som att han ska tvinga Ukraina till att ge upp halva sitt land.

Alfred 9:53

Men du, ska vi prata om roligare saker? Vi har fått brev tror jag.

Speaker 9:57

Allt fler så kallade vanliga människor vill ge sig ut i internetvärlden. Gå in för att få vår överföring. Du har mail.

Anders 10:06

Då har vi fått brev från Jonas Berglund som skriver Hej bilar med sladd, hoppas allt rullar på bra. Jag hörde i ett av era program att Alfreds Model X har gått i runda slängar 17 000 mil vilket ändå börjar bli en respektabel sträcka för en bil. Det skulle vara intressant med en sammanfattning i kostnader, räckvidd, laddhastighet på superladdare och så vidare när bilen kommit upp i den åldern och miltal, försäkringskostnader och sådant också, förbrukning sommar, vinter och så vidare, går det att ordna? Tack för en superbra podd, hälsningar Jonas i Täby. Och mejlet är ju riktat till dig Alfred men jag har ju exakt samma förutsättningar, jag har ju också en Model X som gått 17 000 mil.

Alfred 10:42

Ja, fast min har faktiskt gått över 18 000 nu, så det är väl ändå så att mina svar får lite större tyngd här tänker jag då.

Anders 10:48

Ja, bra poäng. Ja, vad säger du?

Alfred 10:51

Vill du börja eller ska jag börja?

Anders 10:52

Ja, jag var ju inne på det innan här, min bil känns fortfarande som en splitterans ny elbil i drivlinan. När jag hoppar in i den så är det fullt blås och den accelererar och inget som klonkar eller sådär, förutom lite länkarmar och så, som gnisslar. Men det byter man ju och sen så är det fint. De gnisslar inte just nu för jag har ju sprayat dem med silikonspray.

Alfred 11:18

Just det. Jag har väl en liknande upplevelse att våran känns väldigt fräsch. Jag har ju som trogna lyssnare vet fått lägga ungefär 30 000 på nya länkarmar nyligen fram i bilen. Så det är väl den första större reparationen som jag fått ta helt utanför alla garantier och sådär. Tidigare så har jag fått någon, jag tror det är drivaxlarna fram som har kunnat få vibrationer om man har gasat lite för hårt med dem och det har jag fått byta på garantin någon gång och sådär. Men annars har den här bilen bara tuffat på alldeles utmärkt och när jag frågar omgivningen så tycker de att den känns ny och fräsch. Det är verkligen ingen som gissar på att den har gått så långt när de åker i våran bil med vita stolar i barnfamilj och allting. Det är mycket som skulle kunna börja se slitet ut men som känns fräsch. Och det finns ju ingenting som finns i en gammal fossilbil. Att växelväljaren börjar känna slapp eller något sådant där. Det går inte att känna i drivlinan att den är precis lika bra som när den var ny.

Anders 12:16

Och vid 18 000 mil om man tänker sig en förbränningsmotorbil som har gått 18 000 mil, den skramlar och växelväljaren känns väldigt sliten.

Alfred 12:25

Det ska väl sägas att våra Model X är ju av en generation och amerikansk bygd och så vidare så det har ju kunnat knarra en del i inredningen tycker jag jämfört med en tysk premiumbil. Men det gjorde den ju redan från när den var ny. Det har inte eskalerat. Det har inte blivit värre än vad den var när den var ny. Den är precis lika samma som när den var ny. Så på det sättet har den ju åldrats väl även om den kanske inte var toppen i fit and finish jämfört med tysk kvalitet när den var ny.

Anders 12:51

Jag har ju också vit skinnklädsel i min och förarsätet där man hoppar in och ut mycket, där börjar den bli lite sliten. Men de andra sätena ser spredans nya ut. De ser ut som nya från fabrik. Och sen är de här bilarna fullpackade med elektriska komponenter. Du trycker på en knapp och så flippas snackstöden i de bakre sätena så man kan fälla ner. Och det är elektriska motorer som flyttar mellan sätena fram och tillbaka. Allt sådant funkar på min bil. Just nu är enda problemet är någon elektrisk komponent som öppnar förardörren. Jag tänkte jag ska fixa det när jag är färdig med min dotters.

Alfred 13:25

Det känns ju i och för sig som en ganska central komponent att inte kunna öppna förardörren. Kom igen!

Anders 13:29

Ja, men man kan öppna den inifrån. Så det jag gör just nu är att jag får öppna fallkvingedörren, sträcka mig fram, öppna dörren inifrån. Så funkar det. Men jag tänkte jag ska fixa det så fort jag fått ut min dotters mopedbil ur garaget. Så ska jag ta in den och laga fördörren.

Alfred 13:45

Jag har inte haft några sådana problem. Det är också intressant att den laddar snabbare på superladdning nu än när den var ny. För de har skruvat upp maxhastigheten längs med vägen. Så när den var ny toppade den på 116 kW.

Anders 13:59

120 tror jag min toppade på.

Alfred 14:00

116 var toppen, men nu laddar den, jag tror den peakar på 141 eller något sådant. Så det finns ingen strypning av superladdning och sen så ska vi säga att det är bara ett kort tag som den laddar så snabbt. Det är definitivt så att vår Model 3 som är ett par år nyare laddar ju mycket snabbare i synnerhet i kilometer räknat eftersom den också drar mindre.

Anders 14:20

Men det är väldigt liten skillnad på min bil från när den var helt ny. Så det är klart det är skillnad på Model 3 som är en nyare arkitektur som laddar snabbare. Men min Model X laddar ungefär lika snabbt, eller den laddar förstås snabbare nu än vad den gjorde när den var ny. Men räckvidden är ungefär samma och jag märker ju ingen skillnad jämfört med när den var ny för åtta år sedan.

Alfred 14:43

Nej, jag har liksom lovat mig med att räkna lite på det där och jag har en tjänst, den här Tesla-Fi är uppkopplad mot bilen och det kan faktiskt ibland leda till att den inte går ner i sömn som den ska, vilket skulle kunna bidra till att den ökar degraderingen för att den går fler cykler på att den inte får sova som den ska när den lämnas orörd bilen. Men jag verkar ha tappat ungefär 8-9% av batteriet, av maxkapaciteten. Det kan ju låta mycket, jag tänkte innan jag köpte bilen så oroar jag mig ganska mycket för det. Men vad det innebär i praktiken är att det är ingen skillnad i vad det är för resor jag kan göra. Så för mig har det blivit en sak som det här ägandet av den här bilen har gjort, att jag har förstått det, att det får man räkna med på en elbil, att man kommer att tappa lite kapacitet. Och det det möjligtvis gör då är att det blir, säg att den får ladda fem minuter längre på långresan än vad den fick göra när den var ny för att jag kommer dit med något mindre energibuffert med mig, eller på första laddningen då snarare.

Alfred 15:44

Det är fortfarande alldeles tillräckligt räckvidd för att jag ska kunna komma vart som helst, precis vart som helst i hela Europa. Vi körde som sagt den här bilen ner till Italien i somras. Ja, jag gjorde ju det också. Superladdarnätverket har ju bara fortsatt att förtätas, så att medan det i början av ägandet, trots att det var längre räckvidd då, ibland kunde det vara så här, okej nu måste jag verkligen tänka igenom hur mycket måste jag ha och jag fick ladda längre än vad som är ibland optimalt ur laddhastighetssynpunkt för att ta mig till nästa laddare. Så är det ju inte längre, om man inte åker till väldigt konstiga ställen.

Anders 16:13

Så jag har ju lite det problemet när jag kör på Autobahn för jag tenderar att köra väldigt fort när det är fri fart och då suger den mycket el. Men jag håller med, och det lustiga här är att vi provkör ju väldigt mycket bilar i den här podden och jag har provkört det mesta som finns där ute av elbilar. Och min åtta år gamla Model X som då gått 17 000 mil är fortfarande liksom så här, vad ska jag byta till? Ingen bil jag hellre vill ha än den. Möjligen en ny Model X då, men som vi sa innan så är det väldigt liten skillnad på den och en annan.

Alfred 16:46

De är ju liksom inte allt prisvärda på samma sätt längre. Både att den känns lite gammal i konstruktionen och att det finns, nu när Model Y finns under och med offensiva ränterbjudande, att det blir så himla billigt så då blir det ännu svårare att acceptera. Jag har hållit ögonen också på, jag känner mig som en gammal gubbe som håller på för anteckningar, men jag roar mig varje gång jag byter däck så nollställer jag en trippmätare som jag håller så att jag får hela säsongens genomtänksförbrukning på varje däckuppsättning. Och så håller jag koll på det och jag kör då liksom någonstans runt 1300 mil eller knappt 1000 mil kan det vara någon säsong liksom. Men ungefär så mycket blir det på varje säsong med däck. Och jag har kunnat veta att det inte blivit någon förändring i förbrukning längs med vägen.

Anders 17:46

Förbrukning av däck eller?

Alfred 17:49

Nej, energiförbrukning per kilometer då liksom. Man kan tänka att bilen blir äldre, saker blir sämre. Den på något sätt börjar dra mer energi och sådär. Det har jag inte kunnat se utan den verkar hålla i sig. Och den drar såklart mer energi på vintern än vad den gör på sommaren. Men om jag kollar här på senaste säsongerna så här blir ju liksom ingen officiell körcykel då utan det är ju min blandade körning som är mycket landsväg i 90-sträcka till jobbet och sen så långresor med motorväg. Men väldigt lite renodlad stadstrafik. Och då är det så här på sommaren så drar min Model X ungefär 225 wattimmar per kilometer i genomsnitt och på vintern så drar den ungefär 261 wattimmar per kilometer i genomsnitt. Så de drar ju betydligt mer än nya elbilar. Så nya generationen Model X drar ju mycket mindre än så här. Men det har inte liksom förändrat, det har inte blivit sämre utan det ligger i linje med hur det var i början.

Anders 18:42

Det som gör att jag är så himla nöjd med min Tesla just och varför jag inte överväger andra bilar är väldigt mycket det här multimedia systemet eller vad man ska kalla det infotainment systemet. För det har ju hela tiden utvecklats sedan jag köpte min bil 2016. Det ser ju väldigt annorlunda ut nu visuellt. Om vi tittar på gamla bilder hur det såg ut 2016 så var det designmässigt mycket fulare. Men så är det ju massa ny funktionalitet däri med webbläsaren har ju visserligen varit med hela tiden men Netflix och massa spel. Och navigationen är fantastisk, röststyrningen är fenomenal på den här bilen numera. Så den är ju mycket, mycket modernare på min åtta år gamla bil än många av de nya bilarna jag kör.

Alfred 19:23

Ja, och i synnerhet tycker jag i navigationen att räckviddsuppskattning och hur mycket batteri man kommer ha kvar vid ankomst och så vidare. Det har blivit signifikant bättre sedan vi köpte bilen och är i paritet med hur det är på nya Teslor för det har de rullat ut på gamla bilar i samma utsträckning. Däremot tycker jag att det känns i Spotify-klient och sånt. Annars så märker man att de verkligen inte prioriterar utvecklingen på de här gamla S och X med stående skärm längre. Så det verkligen börjar bli mycket bättre användarupplevelse tycker jag i vår Model 3 som får mer av den utvecklingen.

Anders 19:56

Ja, men det håller jag med om. Men om man jämför med andra bilmärken och andra biltillverkare så är Tesla den åtta år gamla bilen fortfarande mycket bättre.

Alfred 20:03

Ja, det är faktiskt det. Det är rätt otroligt. Försäkringskostnaden var han på också. Jag vet inte vad ni betalar Anders, men det är fortfarande något som jag tycker är väldigt dyrt på den här bilen. Vi har ju vår helförsäkrad och nu är det ju bortom alla vagnskadegarantier och allting. Trots att vi står i låst varmgarage och så vidare så tror jag att jag får betala 18 000 om året eller någonting.

Anders 20:22

Jag tror jag betalar 23 000.

Alfred 20:24

Ja, det är ju verkligen så här. De är dyra att försäkra jämfört med andra sju, åtta år gamla bilar. Det är svårt att komma undan. Och det är väl en av de sakerna som jag ser fram emot ska bli billigare. Men det blir alltså över 1000 kronor i månaden bara på försäkring.

Anders 20:41

Ja, så är det för mig också. Bra.

Alfred 20:43

Ska vi tänka att Jonas fick svar där helt enkelt?

Anders 20:45

Ja, men det hoppas jag att han fick. Och jag blir också förvånad över hur otroligt bra de här bilarna är när de är gamla. Och det blir spännande att se hur det är för andra biltillverkare. För Tesla har ju ändå lång track record nu av att bygga elbilar. Men för de som bygger sina första elbilar nu. Tesla har ju haft mycket problem, vi har nämnt det i tidigare program också, med sina ännu äldre Model S och sådär. Så vi rekommenderar väl kanske inte att man köper en så gammal elbil av första generationens Teslor. Men de här börjar ändå bli helt habila att ha begagnade.

Alfred 21:16

Hörni, mörka moln i Tyskland, batteriskilsmässa i Göteborg och elbåtar i Stockholm. Och så blir det provkörning av Fords självkörning. Allt efter detta. Ja, och vi börjar då alltså i Göteborg där det visar sig att Volvo är på väg att göra slut med Northvolt. Vad säger du om det Anders?

Anders 21:37

Ja, det är ju fruktansvärt.

Alfred 21:40

Ja, krisbeskeden har ju fortsatt att hagla runt Northvolt. Än så länge har allting verkat vara frid och fröjd med Volvo Cars kommande batterifabrik. Den ska ju byggas i anslutning till fabriken i Torslanda där de tillverkar bilar. Och den byggs av ett bolag som heter Novo Energy som är ett joint venture mellan Volvo Cars, det kinesiskt ägda svenska bilmärket, om man kan säga så, och Northvolt. Och beskeden hittills har varit att allt tuffar på enligt plan. En plan som ger vid handen att själva byggnaden ska vara, om inte klar, så i alla fall vädertät redan i år. Och sen så ska det bli produktionsstart av batterier 2026. Men nu finns det alltså smolk även i denna bägare. För enligt Volvo Cars har Northvolt nu brutit mot samarbetsavtalet och misslyckats med att fullgöra sina plikter vad gäller finansieringen. Det kan man nästan förstå varför va Anders? Enligt Volvo Cars innebär det här att Northvolt alltså då har brutit mot deras samarbetsavtal och att de därför vill säga upp hela samarbetet och köpa ut Northvolt ur hela fabriken och det här gemensamma projektet.

Alfred 22:40

Någon prislapp finns inte nämnd och Volvo Cars har tidigare tydligt markerat att de absolut inte kommer ge något stöd till Northvolt för att de ska kunna klara sin kris. Men man kan ju tänka sig att den här eventuella försäljningen av Northvolts andel av Nova Energy skulle kunna ge ett varmt välkommet tillskott i Northvolts kassa, självklart beroende på vad prislappen blir.

Anders 23:00

Så de litar inte Volvo Cars på att Northvolt kommer kunna klara att bygga batterier här?

Alfred 23:04

Nej, så skulle jag tolka det. Dels så har det säkert funnits åtaganden från Northvolt att de också ska vara med och finansiera den här uppbyggnaden. Det som har läckt ut om det här samarbetet tidigare är att det kommer mer pengar från Volvo än från Northvolt, men Northvolt går in med både pengar och kunskap i att kunna bygga upp den här fabriken. Och i ett samarbete som annars kanske påminner lite om hur Tesla har jobbat med Panasonic i Nevada från början, där Panasonic har haft batteritillverkningsutrustning i Teslas lokaler. Det här blir mer under Volvo-kontroll och nära Volvo-fabriken, men där Northvolt är de som egentligen står för själva batteritillverkningen i fabriken.

Anders 23:45

Med skillnaden att Panasonic kan ju bygga batterier.

Alfred 23:47

Ja, exakt. Om man vill vara så elak så har ju Panasonic 100 års bevisad erfarenhet av det, medan Northvolt fortfarande är något av nybörjare och uppenbarligen har sina problem med det här. Faktum är då att vem som ska bygga batterier i den här fabriken i Torslanda, det är ännu mer oklart efter det här beskedet. För i ett pressmeddelande så skriver Volvo Cars att man nu utvärderar hur byggnaden ska användas, att det finns fler än ett sätt som den kan komma till nytta. Men de är tydliga med att all batteritillverkning i Novo Energy ska ske av tredje part eller annan partner. För det verkar som att de helt enkelt är på väg ut på marknaden för att hitta någon annan de kan samarbeta med och bygga batterier i de här lokalerna istället för Northvolt helt enkelt.

Anders 24:28

Jag skulle tippa att de landar på en kinesisk tillverkare, CATL eller något sånt där som kommer att bygga batterier i Torslanda.

Alfred 24:34

Jag roade mig med att kolla lite så här, vilka köper Geely-koncernen batterier av idag då liksom om man kollar på Polestar och Volvo och de här. De verkar ju alltså köpa batterier både till höger och vänster så det finns både då LG Chem-batterier i en del av de här Volvo och Polestar-bilarna. Det kommer också batterier från CATL som ju då är kinesisk, LG är ju koreanskt. Och sen så finns det även avtal med andra leverantörer som SKON finns det en leverantör som ska bygga batterier för Polestar 5 bland annat som också är från Korea. Så att det blir asiatiskt, det känns som en lågåttare frågan om det blir kinesiskt eller inte. Spelar det någon roll?

Anders 25:09

Vi vill ju ha kompetens i Sverige tänker jag, att vi bara har fabriker här, givet det vi pratade om i ett tidigare program. Om vi bara tar någon annans batteridesign, någon annans lösningar och så jobbar vi i fabrikerna, då finns ju kunnandet någon annanstans. Och det är fortfarande kineserna som kontrollerar den viktiga batteritillverkningen i Europa. Jag tycker ju att det är väldigt viktigt att vi har det här kunnandet i och med att det är så galet viktigt både nu och i framtiden.

Alfred 25:38

Ja, absolut. Det verkar ju som att Northvolt tillsammans med Volvo har byggt upp någon form av kunskapscenter runt den här fabriken först för att börja skapa know-how och så vidare i klustret i Göteborg. Det är spännande, det är otydligt och svårt att veta vad som händer med sådana grejer ifall det helt plötsligt blir någon annan aktör.

Anders 25:58

Det är ganska obegripligt att Northvolt har satt sig den här sitsen. Du som jobbar som ängelinvesterare vet ju också att det är ganska ovanligt att bolag inte klarar att växa eller klarar att komma igång på grund av produktproblem. Utan oftast är det helt andra saker i efterfrågan och det är massa annat som strular. Men det är att de har en idé och sedan inte klarar att ta fram den produkten. Det är inte vanligt. Eller vad skulle du säga?

Alfred 26:24

Nej, det är väl vanligare när det gäller hårdvara än mjukvara just för att hårdvara är svårare och dyrare framför allt. Så att jag tänker att vi har pratat i de två senaste avsnitten om Northvolt. Jag tänker att vi kanske nästan får hänvisa lyssnare tillbaka till de avsnitten om man vill höra mer om vad vi tror har gått fel i Northvolt så att vi inte tröttar ut våra trogna lyssnare med ännu en lång harang om det. Men det är ju tydligt att Northvolt har underskattat hur mycket tid de övde på sig för produkterna och att det därför gick åt mer pengar. Och sedan när de pengarna inte kom, då är vi ju här där vi är. Så att hade de lyckats med sin finansiering i våras, då hade nog ingen tyckt att det var något konstigt att de hade målat in sig i det hörn de är i. Det ser väldigt bra ut tills det plötsligt inte ser bra ut.

Anders 27:06

De är ju gott sällskap också. Tyska Varta pratade vi om i ett tidigare program också. De gick ju i konkurs de facto och klarade inte att skala sin batteritillverkning till fordon.

Alfred 27:16

Jag tycker att en intressant fråga att ställa sig här är ju vad innebär det här för Volvos försäljningsvolymer av elbilar tillverkade i Sverige med svenska batterier de kommande åren? Det känns nästan oundvikligt att det här åtminstone måste leda till någon form av försening innan det blir produktionsstart. Vad tror du?

Anders 27:35

Ja men alltså hur är det då? För man tänker sig att Volvo vill komma runt de här hemska tullarna som EU-tullarna och elbilar. Men hur är det om man importerar batterierna men bygger resten av bilen här? Omfattas man av tullarna då eller klarar man sig undan?

Alfred 27:49

Det är ju i alla högsta grad oklart. Det har ju precis i dagarna blivit klart också att de här EU-tullarna som vi har rapporterat om tidigare, de kommer att införas nu. Det fanns förhandlingar in i det sista som gav i handen att de kanske hade kunnat komma överens om något som hade gjort att det blåstes av i sista sekund. Men det gjorde det inte. Och där vet vi att Polestars svar på det exempelvis kommer att bli att flytta tillverkning till Sydkorea. Så det är ju inte som att Kina-tullarna innebär automatiskt att allt måste byggas i Europa eller i Sverige. Och än så länge är det ju väldigt riktat på per tillverkare och då alla deras bilar. Oavsett var de är, eller alla deras bilar som är tillverkade i Kina ska sägas. Så jag tror inte att det i de här nuvarande EU-tullreglerna finns något utrymme att göra undantag beroende på var batterierna kommer ifrån. Eller för den delen lägga tull på europeiskt tillverkade bilar för att batterierna kommer från Kina.

Anders 28:41

Undantag för det handlar ju om att bilen ska inte tillverkas i Kina. Det är ju det som är sagt. Men komponenter, det har jag inte läst någonting om. Nästan alla bilar, jag skulle säga varenda bil på jorden har komponenter gjorda i Kina. I alla fall några. Var går gränsen för vilka komponenter som får lov att vara tillverkade i Kina innan man börjar omfatta tullarna?

Alfred 29:05

Det är det jag menar. Det är ganska tydligt att jag tror att EU ligger långt efter exempelvis USA. Om man tänker på hur de amerikanska reglerna är utformade så är de väldigt tydliga. Inga tullar, eller det är i och för sig 100% strafftullar på kinesiska elbilar också, men det de framför allt har sett till att incentivera fram är att konsumenterna får subvention vid elbilsköp. De får mer subvention på sitt elbilsköp ju mer av komponenterna i bilen som är tillverkade i Nordamerika. Så där har de verkligen skapat en efterfrågan för amerikansk tillverkning på batterier. Men här hindrar det att det är kinesisk kontroll på de amerikanska fabrikerna och det är väl vad vi skulle kunna tala om blir fallet här för North Energy också.

Anders 29:48

Men det du är inne på då, om kinesiska tillverkarna flyttar sin tillverkning av bilarna utanför Kina, men fortfarande är helt statssubventionerade och så är det exporterat till Europa. Man har inte gjort någon skillnad. Den enda skillnaden är att bilen tillverkas i Sydkorea istället för Kina, men i övrigt så blir allt samma.

Alfred 30:05

Ja, jag tycker det är lite hårt att säga att det inte gör någon skillnad. För det handlar ju ändå om vart de här tusentals arbetstillfällena för tillverkningen, både av batterierna och av bilarna, hamnar.

Anders 30:15

Jo, men hamnar de i Sydkorea så spelar det ingen roll för vår del om det ligger i Kina eller Sydkorea.

Alfred 30:19

Ja, exakt. Sydkorea har vi förmodligen bättre frihandelsavtal med. Men om det är kinesiskt statsstöd som gör att de har råd att lägga det där, absolut. Sen kan man väl också tänka att om tillverkningen är utanför Kina så är det lättare att se till att ha kontroller om det visar sig behövas av geopolitiska skäl i framtiden så att det inte smygs in funktionalitet i kretsar och annat. Så det skulle också kunna vara en fördel med att tillverkningen hamnar allra helst i Europa såklart, men framförallt utanför Kina.

Anders 30:51

Ja, det är en spännande framtid vi har framför oss här. Det lär ju komma uppdateringar av de här europeiska strafftullarna också. Det här är inte det sista vi ser av detta.

Alfred 31:07

Ja, jag har också tagit med mig en nyhet om att molnen verkligen hopar sig för Volkswagen. Det är faktiskt så att det är allt fler ängsliga blickar som faller på den biljätten nu. De äger ju allt från märket Volkswagen såklart till Skoda och Audi och Porsche och även Seat och spin-offen Cupra är ju koncernsyskon. Så det är många, många märken som ryms i den här stora tyska koncernen. Och när bolaget nu presenterade kvartalssiffror för tredje kvartalet i slutet på oktober så visade det sig att det går såklart riktigt trögt för deras elbilar. Det har vi varit på ett par gånger. Försäljningen krymper i Europa men allra mest så rasar den i Kina. Och det gör att även viss ökning i Nordamerika och Sydamerika till exempel inte klarar av att väga upp. Och det har lett till att det har kommit flera vinstvarningar från bolaget under året. Vilket ju är en sån här tillställning när bolaget går ut och säger att vinst kommer nog inte bli så hög som vi har prognostiserat förut. Så säger man inte mer än så men man förbereder aktiemarknaden lite på att det kommer att se sämre ut.

Anders 32:00

Jag trodde alltid när jag var mindre att vinstvarning var något positivt. Nu varnar vi här, nu blir det högre vinst. Varning för vinst! Ja, exakt.

Alfred 32:10

Det är roligt när man gör det, då kallas det för en omvänd vinstvarning. Så det är en riktig sån varning för vinst grej.

Anders 32:17

Det borde vara en förlustvarning tänker jag, det är ett negativt ord här. Varning att här blir det förlust. Ja, exakt. Det är att det är mindre vinst.

Alfred 32:25

Är det livsfara eller dödsfara det borde heta och så vidare. Men hörni, Q3-siffrorna presenterades nu i alla fall och det visade sig att vinsten hade rasat med 42% jämfört med förra året. Så vinsten har nästan halverats på bara ett år. Och det ska sägas i sammanhanget att likväl, även om den har krympt så mycket, så är det en vinst på över 30 miljarder kronor för ett enda kvartal. Så det är inte någon akut fara för det här bolaget som det är för Northvolt. De tjänar fortfarande pengar och duktigt med pengar.

Anders 32:54

Men 30 miljarder kanske inte så mycket för en jättekoncern som Volkswagen?

Alfred 32:58

Nej, och framför allt så om man kollar på kurvornas riktning och lutning så pekar det väldigt brant åt fel håll. Så det ger väl vid handen att om det fortsätter att bli sämre i samma takt så kan det snart börja faktiskt vara gungning på riktigt i koncernen. Och det som är intressant är det här att placerade i sitt sammanhang för att även Ford har nyligen presenterat sina kvartalssiffror likt många andra bolag. Och det som är intressant med när Ford gör det är att Ford, till skillnad från de flesta andra bilföretag, faktiskt särredovisar exakt hur det går för deras elbilsatsning. Och det gör att man kan dra lite lärdom av hur mår en koncern som tillverkar både fossilbilar och elbilar. Och det tycker jag innebär slutsatser man kan dra som också går att faktiskt ta med sig och applicera på andra företag. Men det är tydligt att prispressen på elbilar sätter väldigt djupa spår i de här konventionella biljättarna. Och det hjälper liksom till att förstå varför de, tror jag, bromsar in medvetet sin försäljning av elbilar nu. Det är ju bilar som de ännu går back på.

Alfred 33:51

Och samtidigt som de bromsar in det så anstränger de sig och lobbar på ganska hårt nu för att få försenat olika typer av regleringar. Till exempel i Europa hör man allt mer nu om att flera tyska bilföretag är ute och vevar om att det är orimligt med att allt ska vara fossilfritt till 2035 och så vidare. Och så håller de på att skynda på att prångla ut så många hybrid och fossilbilar som möjligt under tiden.

Anders 34:13

Men du menar att det är medvetet att man bromsar elbilsförsäljningen snarare än att det är efterfrågan som sjunker?

Alfred 34:19

Ja, båda kan vara samtidigt. I Fords fall så har elbilsförsäljningen krympt avsevärt under 2024 och samtidigt har förlusterna från elbilsdivisionen ökat eftersom den negativa marginalen per fordon har stuckit iväg åt fel håll. Så de har blivit ännu mer olönsamma per fordon när det har blivit prispress.

Anders 34:39

Och det är för att den stora förtjänsten får man vid stora volymer för då är det en så stor del fasta kostnader då?

Alfred 34:46

Ja men exakt, i början när man bygger upp ett nytt modellprogram och har stora kostnader för nyutveckling av massa saker och dessutom förmodligen första generationens bil och så vidare är inte så effektiv som senare generationer kommer vara och framförallt så har man inga volymer ännu. Då är det helt rimligt att man kommer att gå back på varje fordon man säljer. Och så gäller det någonstans att få ut dem på marknaden, kunna ta förlusten av att sälja dem billigare än vad de kostar att tillverka i början och så ska man så snabbt som möjligt ta sig upp i en skala som gör att skalfördelarna så småningom gör att man växer i sin kostnadskostym och börjar kunna göra vinst på bilarna istället för att gå med förlust på dem. Men det som händer här, för Ford är det väldigt tydligt, det syns i deras siffror, för Volkswagen är det inte lika lätt att avgöra det här för de är inte lika transparenta med alla detaljer. Men det jag tror händer här är att prispressen har gjort att de går mer i förlust på elbilarna än vad de har tänkt.

Alfred 35:35

I Volkswagens fall, de tror jag ligger bättre till än Ford. Ford gick med förlust även när det var som bäst så att säga men nu gör de ännu större förluster per fordon. I Volkswagens fall så kan det handla om att de har gått från att vara nettojämnt lönsamma men mindre lönsamma än på fossilbilarna till att de nu är olönsamma på dem ifall de ska prångla ut så många exemplar de bara kan. För då måste de följa med neråt i prispressen.

Anders 35:57

Det som har hänt då är inte bara Kina-bilar som sätter press på världens biltillverkare utan det är också Tesla som har pressat priserna hårt och de pressar priserna också gentemot Kina-bilarna. Även kineserna har svårt att bygga bilarna så här kostnadseffektivt. Det handlar väldigt mycket om att Tesla var tidigare med att investera i batterifabriker och nu äger och kontrollerar batteritillverkningen själva och kan ta igen alla marginaler där. I det bonusavsnittet vi släppte för en vecka sedan när vi pratade med Peter Karlsson som grundade Northvolt så pratade han just om vikten av vertikal integration. Att få in väldigt stor andel av produktionskedjan så man kontrollerar den själv för då kan du ta in alla marginalerna på de olika leden. Det är ju lite nyckeln här. Det gör ju kineserna och det gör ju Tesla men det har inte Ford gjort då. Så Ford går och köper batteri från hyllan och behöver köpa alla delarna och smäcka ihop sin bil och får därmed inga marginaler på sina bilar.

Alfred 36:51

Ja men och Tesla har också gått i bräschen på att införa nya tillverkningsmetoder med att formgjuta stora delar av chassit och så vidare för att få ner hur mycket tid som går åt. Men det slår igenom på många andra sätt också i deras tillverkning vilket gjort att det var ju något år sedan tror jag som det läckte ut en internanalys som visade på att Volkswagen hade insett att de lägger betydligt fler timmar per exemplar bil de bygger jämfört med vad Tesla lägger på Model 3 och Model Y då. Vilket innebär en kostnadsstruktur som inte funkar i synnerhet om man dessutom inte har skalfördelar på batterier som Tesla redan har. Det här gör att ledningen i bolag som Ford och Volkswagen måste välja lite hur de vill se ut när de ska presentera kvartalsrapport. Å ena sidan så har de en del av sitt bolag som är lönsam och som skapar det som alla vill se och som alla har förväntat sig att se men som alla också vet har ett bäst före-datum. Det kommer snart att vara en del av koncernen som inte längre funkar och som kommer i takt med att övergången till elbilar går vidare helt enkelt inte kommer att kunna sälja lika många bilar längre.

Alfred 37:55

Å andra sidan har de en olönsam del som är de här elbilarna och där de har tänkt att de måste investera sig ur det. De måste investera i den verksamheten för att komma upp i volym så att de ska kunna börja göra vinst där också. Och så har de försökt hitta rätt takt i den här övergången och planerat så att lönsamheten i den gamla verksamheten ska bära investeringarna i den nya verksamheten och så ska förhoppningsvis de siffrorna gå ihop innan lönsamheten i den gamla verksamheten försvinner. Men nu då, tack vare den här prispressen så har olönsamheten på elbilssidan blivit så mycket större att de inte riktigt vågar fullfölja det och det leder till att de bromsar in. I Fords fall så blir det så att de helt enkelt inte tillverkar så många elbilar som de skulle kunna. För att om de skulle göra det så skulle de vara tvungna dels att ta ännu mer olönsamma fordon med resultaträkningen. De går ju back på varje fordon så ju fler de säljer desto mindre blir vinsten om man lägger samman allt. Och det andra är såklart att om de ska också lyckas sälja alla dem, då kommer de förmodligen behöva sänka priserna ännu mer, vilket de inte vill göra för att de ser den här marginalpressen som de har.

Alfred 39:02

Och samtidigt när de stryper produktionen, då tappar de de få skalfördelar som de hade börjat få. Alla de här fasta kostnaderna får då delas upp på betydligt färre fordon, vilket gör att de fasta kostnaderna per fordon sticker iväg. Vilket syns i Fords resultat. De har en försämring på hur olönsamma elbilarna är helt enkelt.

Anders 39:21

Och dessvärre så ser det ju inte så muntert ut heller om man tittar framåt. De flesta biltillverkarna ligger ungefär ett decennium efter Tesla. Tesla startade 2002 och de höll på att harva med att bygga om någon Lotus som sin första bil. Innan de 2009 någonting var färdiga med Model S som sedan släpptes och började serieproduceras 2011-2012. De flesta biltillverkarna skrattade åt Tesla när de kom och många gjorde sig löjliga över att det kom en biltillverkare med rena elbilar. Och det har de fått äta upp många gånger om och sedan har man vaknat helt yrvaket och insett att det här måste vi också ha. Och de flesta har inte ens börjat nosa på att bygga egna batterifabriker och sådär. Men det är någonting som biltillverkarna har gjort förr. Tidigare då att de kontrollerar växellådetillverkning och motortillverkning. Det är själva hjärtat och hjärnan i bilen. Det ska man äga. Och sen så har man kunnat sätta ut mycket småkomponenter till Bosch och andra och sådär. Men här äger man inte batteritillverkningen utan det köper man.

Anders 40:23

Och den som har lyssnat på tidigare program av Bilar med sladd har hört hur dyrt det är att faktiskt köpa ett batteri. Så att gå in och köpa ett batteripaket från hyllan, det slår svinhårt på marginalerna. Så det här måste biltillverkarna börja kontrollera själva. Det är också det Volvo gör med den här batterifabriken man tänkt sig ihop med Northvolt. Man vill ju äga den och kontrollera den. Volvo håller på att positionera sig bra och Volkswagen har också planer i alla fall att bygga batterifabriker.

Alfred 40:49

Ja, och de är ju i allra högsta grad beroende av att Northvolt överlever. För mycket av deras satsning hänger just på Northvolt. Deras första fabrik för batterier i Falckiter, den ska ju byggas i samarbete med Northvolt. Så vitt vi vet så är det fortfarande, alla planer för det är intakta och det finns massa stöd och så vidare till den fabriken som är öronmärkt för den fabriken. Så det är pengar som Northvolt inte kan ta till något annat. Det återstår att se om det kommer till. Men det som jag tycker är obehagligt i det här, det är att om man tänker sig att vi snabbspolar in i en framtid där bolag som Ford eller Volkswagen och tror jag då i framtiden Toyota inte klarar den här omställningen och frågar sig hur såg början på dödsspiralen ut? Då är det så här början på dödsspiralen ser ut. Så jag tycker det börjar kännas ganska obehagligt för de här koncernerna hur de ska klara det. Just för att nu hamnar man i det här momentumet att okej, vi har inte råd att ta så mycket investering på elbilsidan som vi skulle behöva för att kunna komma ikapp.

Alfred 41:46

Så därför så bromsar vi det för att rädda kortsiktig lönsamhet. Men då hamnar vi å andra sidan ännu mer efter, vilket gör att det bara blir ännu svårare att komma ikapp sen. Och om vi har rätt, vilket känns ganska givet vid det här laget i den här poddens historia, att det kommer att bli en hundraprocentig övergång till elbilar. Då är det verkligen att skjuta sig själv i foten att inte göra allt man kan så fort som möjligt direkt. Men det kommer de inte undan med. Och då är det ändå så att det som kommer tydligt ur Volkswagen nu, vi har haft uppe i ett tidigare avsnitt också att ledningen i Volkswagen faktiskt började prata publikt om att de kan vara tvungna att stänga en fabrik i Tyskland. Och så var vi inne på då att det kanske bara är ett PR-utspel inför löneförhandlingar med facket och så vidare. Men nu står det klart att ledningens plan är att de ska stänga åtminstone tre fabriker. Inte rena bilfabriker allihopa då, utan det handlar också om fabriker för underleverantörer eller bilkomponenter.

Alfred 42:40

Men det är bilfabriker med i det där också. Helt enkelt handlar det om nedskärningar på tiotusentals jobb som ska bort i Tyskland. Och det här har alltså aldrig hänt i Volkswagens historia sen bolaget grundades 1937. Så har de aldrig stängt en fabrik i Tyskland. Och vidare så vill de också att lönerna ska sänkas med tio procent. Och det sker då alltså i ett företag som har ett väldigt starkt arbetarinflytande. Till skillnad från många andra företag så har Volkswagen på grund av sin statliga historia en struktur där det finns en vanlig styrelse och sen så finns det en rådgivande överstyrelse där hälften av deltagarna är arbetarrepresentanter. Och dessutom så har den här, när det privatiserades på 60-talet så skapades det en struktur, en bolagsordning där man för att göra signifikanta förändringar måste ha minst 80 procent av aktierna med sig. 80 procent av rösterna behövs.

Anders 43:34

Så det var statligt innan? För det var Hitler som startade Volkswagen, var det inte det?

Alfred 43:38

Ja, det var det. Så det har varit i statlig ägo och sen så finns det ju, jag tror att det kan ha varit delstatlig ägo snarare än federal stat i Tyskland. Det har jag dålig koll på faktiskt. Men för de här 80 procenten är ganska intressanta. 20,2 procent av rösterna sitter nämligen hos delstaten Niedersachsen. Så det betyder alltså att Niedersachsen, politikerna i Niedersachsen har i praktiken veto över sådana här beslut. Och om ledningen i Volkswagen nu då vill lägga ner fabriker, säga upp tiotusentals anställda och skära i lönerna med 10 procent och facket sätter sig på tvären, vilket de redan har gjort, och hotar med allvarliga strejker om inte ledningen drar tillbaka det här programmet. Vad kommer det där att stänka sen då i nästa steg ifall ledningen vägrar dra tillbaka det? Jo, då kommer det börja stänka på politikerna som börjar bli bekymrade om sina väljare. Och så finns det då helt enkelt en risk att den här strukturomvandlingen som hela övergången till elbilar och prispressen från Tesla och BD håller på att tvinga Volkswagen att genomföra, kanske kommer blockeras.

Alfred 44:41

Och då börjar det bli lite svårt att förstå hur Volkswagen ska hänga med i det här.

Anders 44:45

Ja, och då förstår man ju också varför de inte har stoppat pengar i Northvolt just nu, för de har lite annat att tänka på helt enkelt.

Alfred 44:51

De har lite annat att tänka på än en batteritillverkare i Skellefteå helt klart. Men ska vi prata roligare saker istället?

Anders 44:56

Ja, men det tycker jag. Och med roliga saker så pratar vi MGS nya lilla sportbil. Har du sett den? Jag har klistrat in lite bilder där åt dig.

Alfred 45:07

Det ser ju ut som någon form av korsning av en Aston Martin Mazda MX-5 och en Kina-bil.

Anders 45:16

Eller som en MG egentligen. MG är ju ett gammalt brittiskt märke.

Alfred 45:19

Ja, det står ju i fronten där.

Anders 45:21

Den här bilen heter MG Cyberster och är väl såvitt jag vet den första elektriska cabben som man kan köpa och köra. Det finns mycket konceptcabbar ute. Vi har varit och klämt på Polestar O2, eller kommer du ihåg vad den hette?

Alfred 45:36

Ja, jag tror att den har bytt namn till Polestar 6.

Anders 45:40

Just det, den fick något nummer där.

Alfred 45:42

De blandar ihop dem. Jag tror att 5 är en kupévariant och 6 är en cabvariant.

Anders 45:46

Men den här är alltså på gång nu, den här lilla elkabben. Och MG är ju då ett anrikt brittiskt märke. Morris Garages hette det förr i tiden. Det såldes 2007 till kinesiska SAIC Motor Corporation. Så att det är ju en ren Kina-bil det här. Och vi har ju redan MG-bilar som rullar på svenska vägarna. De börjar bli ganska vanliga.

Alfred 46:08

Ja, och det är en av de kinesiska tillverkarna som har sålt flest bilar i Europa hittills. Det såldes många MG4 och så vidare i Sverige. Och de säljer väldigt bra med mindre och ännu billigare modeller i Sydeuropa. Vilket är något av det som har lett fram till den här diskussionen om strafftullar.

Anders 46:24

Ja, och det som karaktäriserar MG i Sverige är ju väldigt mycket att de är galet billiga. Det här är ju bland de billigaste bilarna man kunnat köpa elbilar. Visserligen de första som kom med väldigt kort räckvidd, men ändå otroligt låga priser. Jag var och nosade på dem. Jag driver ju tillsammans med Fabian när vårdcentralen hälsar hemma och då har vi elbilar där. Vi tittade på dem för de var så otroligt prisvärda, men så valde vi ändå Renault Zoe för att de hade betydligt större batteri.

Alfred 46:51

Just det.

Anders 46:52

Men det som kommer nu är ju då en riktigt, riktigt häftig roadsterbil, den här MG Cyberster. Den är tvåsitsig och cab med en sån här, vad är det det heter, sufflett heter väl det va? När man kan fälla upp och fälla ner.

Alfred 47:06

Ja, men absolut. Det är ingen hardtop här utan det verkar vara klassiskt tyg-sufflett.

Anders 47:11

Precis, och så har du tre skärmar framför dig. Jag har klistrat in en bild som har lite dålig radio och pratar bilder i podd. Men vad ser du där? Vill du berätta lite hur bilden ser ut?

Alfred 47:20

Det känns som någon form av cockpit som har lite sportig känsla. Det är mycket svart i instrumentpanelen och sen så är ratten alldeles, lyser lite röd. Så det verkligen känns, andas sportigt och man är lite omgiven av skärmarna som böjer sig runt en. Så det är motsatsen till instrumentpanellöst kan man väl säga.

Anders 47:40

Ja, det är så här jag egentligen känner MG. Min kusins pojkvän hade en MG, en liten sportig roadster, en fantastisk liten brittisk bil. Så här tänkte jag att MG var innan kineserna började prångla ut billiga crossovers i Europa med MG-varumärket.

Alfred 47:59

Just det, jag hade faktiskt en flickvän i början på 2000-talet som hade en MG Rover, men det var en billig småbil. De verkar ha gjort både och då, men det var nog efter första MG-konkursen. Sammanslaget med Rover.

Anders 48:12

Den här bilen har saxdörrar som öppnas uppåt. Och de sitter i produktionsbilen. Du ser bilder på dem där också. Det känns som en grej som möjligen kan gå sönder. Det är ganska coolt.

Alfred 48:24

Men har du någonstans rätt på någon prislapp på den här bilen?

Anders 48:27

Nej, prislappen är inte klar ännu och den kommer säkerligen kosta för den ser riktigt häftig ut. De som har varit och klämt och känt på den säger att det här känns som en väldigt välbyggd bil med väldigt god kvalitet. Den gör 0-100 på 3,2 sekunder. Det är fantastisk acceleration. Min första Model S som jag hade, P85D, den gjorde 0-100 på 3,3 sekunder vill jag minnas. Man var ju helt hjärnskakad efteråt.

Alfred 48:54

Om man tänker från eran för elbilarna, då är ju det här helt värsting siffror.

Anders 49:01

44 mil räckvidd, bra batteri på 75 kWh. För den som vill ha en cab så ser det här väldigt bra ut om man kan tänka sig att leva med en kinesisk cab. Men eftersom det inte finns något annat att välja på och det ser inte heller ut som att någonting är på väg i cabfront än på åtminstone något år, så är det här den enda bilen man kan välja på om man vill ha en cab.

Alfred 49:26

När blir det säljsstart? Lanserar de den nu till november rusket?

Anders 49:30

Ja det är väl så. Den kommer nu i alla fall. De tar upp ordern nu och journalister har provkört nu. Jag har faktiskt kontaktat MG för att se om jag kan få provköraren. De har haft lite provkörningar i Danmark och sådär. Men det är på gång nu så att troligen så kan man höra av sig och förbeställa. Jag har faktiskt inte helt koll på exakt. Men bilarna ska börja levereras inom kort.

Alfred 49:55

Spännande, det är verkligen välkommet att det finns cabbar att välja på. Man blir lite sugen. Det är svårt det där tycker jag med kinabil eller inte.

Anders 50:09

Ja, särskilt med tullarna nu så riskerar de att bli väldigt dyra, så man ska passa på innan tullarna införs i så fall.

Alfred 50:15

Men vill du höra om en annan sak man kan testa?

Anders 50:16

Väldigt gärna.

Alfred 50:19

Jo, för nu alla som har varit sugna på att köpa sig en kandela för att få sväva fram över sjön. Nu finns faktiskt chansen för alla att prova. För i slutet på oktober så var det dags för premiärtur för SLs helt nya pendellinje mellan Ekerö och Stadshuset i Stockholm. Och det som då såklart är ovanligt med den här pendellinjen det är att det alltså rör sig om en båtlinje och att det till råga på allt är elbåtar från Candela vi talar om. Det är alltså världspremiär i kommersiell drift för den här nya elfärjan, modell P12 som Candela har byggt. Det blir alltså en elfärja som rymmer 30 passagerare och som kan avverka den här turen från Ekerö in till Stadshuset på en dryg halvtimme, ungefär 35 minuter. Vilket kan jämföras med att från Ekerö så får man annars vanligtvis åka buss om man ska åka kollektivt och då kan det ta ända upp till en timme att ta sig in till stan.

Anders 51:03

Och det här är ju en helt annan typ av båt än den lilla sportbåten som jag var och körde i förra året.

Alfred 51:08

Ja absolut, det var ju en liten daycruiser för en riktig rikemansbåt.

Anders 51:15

Men det här är ju då en färja, men den ser lite ovanlig ut. Vad är det för bärplan eller hur?

Alfred 51:22

Ja men absolut, det är alltså bärplan som är gemensamt för alla Candelas båtar. För den ser ut framifrån lite som någon form av katamaran kan man tänka att den har två skrov nere i sjön. Men när man då gasar på med den här båten så reser den sig tack vare bärplanen upp ur vattnet. Och redan någonstans vid 16 knop så hamnar den helt över vattnet så att det bara är de här små bärplanen som ligger kvar i vattnet. Vilket gör att de kan skära genom vågor och köra betydligt snabbare. Och dessutom då skära bort energiförbrukningen med ungefär 80 procent. Och det gör att man kan åka helt stabilt och jämnt och fint även i gropig sjö. Och dessutom att det inte skapar några svallvågor, vilket är en av anledningarna till att Candela med de här båtarna har fått dispens från hastighetsregleringen som annars gäller i centrala delarna av Stockholm. Så de kan gå i full fart nästan hela vägen in till kaj helt enkelt.

Anders 52:08

Just det, och det som är lite unikt med de här, för bärplan har ju funnits hur länge som helst. Men det som är unikt med de här är att Candela kan justera de här bärplanen och anpassa dem efter hur vattnet ser ut framför och vågor och sådär. Så att det gör gången mycket mjukare och förbrukningen mycket lägre.

Alfred 52:23

Ja, jag fick en liknelse förklarad för mig. Får se om jag kan återberätta den för dig. Om man tänker lite på hur ett flygplan fungerar så kan man tänka att vingarna lyfter flygplanet ganska nära tyngdpunkten i mitten och sen så har man stabilisatorn som vanligtvis faktiskt pressar ner flygplanet istället åt andra hållet. Och det skapar någon form av spjärn. Man kan tänka att flygplanet tar spjärn i luften vilket gör att det inte riskerar att välta eller tappa balansen bara av att folk går omkring i kabinen, utan det krävs betydligt större vikt för skjutning än så för att det ska tappa sin orientering eller tappa sin balans. Så kan man ju bygga bärplan att de då är självreglerande, att de helt enkelt tar spjärn. Men priset av det om man tar spjärn på det sättet, det är att då får man upp friktionen och då får man högre energiförbrukning än vad man skulle kunna ha om man bara precis håller balansen. Och det som är unikt med Candelas teknik är att de klarar av att med väldigt hög upplösning och snabba beslut ligga precis i den här balansen och därför inte lita till att ta spjärn på det sättet, utan snarare kan vara precis hålla på och balansera och hela tiden vrida på de där flera.

Alfred 53:27

Jag tror det handlar om tiotals gånger i sekunden som de uppdaterar hur precis hur bärplanen är beskaffade eller hur de är vinklade och därför så kan de då få ner energiförbrukningen ännu mycket mer, vilket blir en mycket större vinst när det är vatten snarare än luft man flyger fram genom.

Anders 53:44

Och det är ju samma teknik som på de här små båtarna. Jag rapporterar ju från det. Vilket avsnitt var det Alfred?

Alfred 53:52

Jo, det finns ett avsnitt från 22 maj 2023 som heter Vi provkör elbåten Candela C8 där du helt enkelt fick vara med och testa och köra den här båten. Om du bara snabbt återberättar, vad hade du för minnen från det?

Anders 54:05

Ja, det var fantastiskt. Den gick fruktansvärt fort och liksom gled över vattnet i en galen hastighet. Det kändes som ett flygplan på vatten på något sätt. Det var superhäftigt.

Alfred 54:19

Ja, intressant i alla fall med de här båtarna då. Det är att vid kaj så kan de laddas av snabbladdare som är egentligen vanliga snabbladdare som vi använder till elbilarna. Så de kan ladda med 175 kW ungefär. Det verkar vara ChemPower som har tryckt upp laddare vid kajplatserna. Och vill man åka med så räcker det faktiskt med en helt vanlig SL-biljett. Än så länge finns dock inte de här båtturerna med i de vanliga tidtabellsapparna, men det går att hitta på SLs hemsida om man är sugen på att testa. Anledningen till att de inte är med ännu är att det är pilottrafik och de räknar med att det kan hända att de behöver ta båten i trafik för intrimning eller service och så vidare när de märker hur det går. Efter ett vinteruppehåll i vinter när det blir is på sjön så kommer trafiken förmodligen att utökas till våren igen om allt funkar som tänkt. Så tanken är att det ska bli reguljär trafik av det här helt enkelt.

Anders 55:02

Jaha, vad roligt. Någonting som håller tidtabell och tycks funka bra när det gäller svenska startupbolag?

Alfred 55:09

Ja, men det verkar så. Något annat som är blått, det är Bluecruise.

Anders 55:12

Vilken övergång Alfred. Jo, vi har ju pratat mycket om självkörande bilar i den här podden och Alfred, du har ju rapporterat ganska nyligen om det här EU-regelverket som håller på att ändras. Kan du uppdatera lyssnarna lite om vad som hände där?

Alfred 55:29

Ja, vi intervjuade en representant från GRVA som är den här undergruppen inom UNECE som sätter självkörningsregler för Europa. Det som händer är att det finns en kamp mellan krafter som vill att vi ska få tillstånd reglering som tillåter att bilar blir i allt högre utsträckning självkörande. Fortfarande så handlar det mycket om system där föraren är med och övervakar självkörningen och är beredd att gripa in om någonting händer. Fronten i vårt regelverk, regelverket ska dra sina gränser, handlar om hur mycket bilen får ta egna initiativ och får göra saker medan föraren bara sitter och tittar på. Där kan man väl säga att det var något av en besvikelse eller en backlash att det senaste regelverket som antogs här nu i september inte gav så mycket utrymme som vi trodde. Vi trodde att det skulle bli på gång, att vi skulle kunna få samma system i Europa som redan finns i USA, till exempel med Tesla’s FSD-paket eller Full Thrust Driving-paket. Så ser det inte ut att bli fallet utan det kommer att kunna bli när det här träder i kraft någonstans här vid årsskiftet så att vi åtminstone kan få att bilen kan ta egna initiativ på motorväg.

Alfred 56:34

Men det är ungefär dit det är begränsat. Var ligger Bluecruise i det här sammanhanget då?

Anders 56:39

Alltså just nu är ju regelverket och kraven på regelverket att man måste hålla händerna på ratten hela tiden eller måste regelbundet ta i ratten och det är väldigt störande. Och det Ford har gjort är att de har gått händelserna i förväg och lanserat Bluecruise och jag har faktiskt testat en sådan bil så vi kan väl lyssna på hur det lät.

Anders 57:06

Trots hög svansföring från elbilsjätten Tesla runt deras självkörningsteknik var det till slut den lilla elbilsuppstickaren Ford som blev först i Europa med hands-off självkörning. Jag har lånat en Ford Mustang Mach-E med Fords Bluecruise teknologi som tillåter att man lutar sig tillbaka i förarsetet och låter bilen köra sig själv. Jag heter Christoffer Strömberg och är informationschef på Ford Sverige. Ford Bluecruise är Fords förarassistanssystem som tar förarassistans en nivå till. Vilket medför att man kan ta händerna från ratten så länge man har ögonen på vägen. Men EU-regelverket tillåter inte detta. Ford var första märket att introducera det här i Europa och göra det lagligt. Det kom till genom ett undantag från EU-reglerna kring heltypsgodkännanden. Så den första marknaden där Ford Bluecruise introducerades var i Storbritannien och därefter i Tyskland och precis därefter blev det också godkänt i Spanien. Och då jobbade Ford med respektive lands myndigheter för att få det godkänt.

Anders 58:17

Men sen så var den processen så omfattande att Ford bestämde sig för att det här måste tas ut och att beslutas i hela EU för samtliga länder. Så då gick det tillbaka då till EU att rösta om. Ja, att vara en etablerad biltillverkare med kontakter i Bryssel tycks löna sig. Men vad är Bluecruiseteknologin egentligen? Vad skiljer Bluecruise från den förarassistanslösning som ingår när man köper en Mustang Mach-E med teknikpaketet? Det är egentligen det som är den stora skillnaden. Att man istället för att behöva hålla i ratten hela tiden. Jag tror många som har kört med den typen av system har känt av lite irritation när man kanske vid något tillfälle tar händerna för ratten och den varnar stup i kvarten. Så med det här systemet, så länge du befinner dig i så kallade Blue zones, så kan du i princip släppa händerna i ratten så länge som du befinner dig i en Blue zone och det är säkert. Bluecruise är en prenumerationstjänst som kostar 290 kronor per månad och är det då värt det? Det har jag testat.

Anders 59:24

Bluecruise fungerar på vissa större motorvägar. Man slår på självkörningssystemet som vanligt med en liten knapp på ratten. Och när bilen upptäcker att den befinner sig på en vägsträcka som omfattas av systemet, en så kallad Bluezone, så blir instrumentpanelen helt blå och man kan ta händerna från ratten. Men framför ratten sitter en liten kamera som övervakar var ögonen tittar. Sneglar man mot navigatorn så börjar systemet efter några sekunder plinga och plånga. Försöker man titta ut och njuta av utsikten så börjar systemet också plinga och plånga. Jag försöker blunda. Systemet plingar och plångar. Jag håller handen över kameran. Pling och plång. Att titta lite för länge i döda vinkeln på lastbilen som segar sig förbi. Pling och plång. Att släppa händerna från ratten fungerar alltså bara när man tittar rakt ut genom framrutan, men det kan man göra i lugn och ro. Fords Bluecruise fungerar riktigt bra på motorväg och efter en liten stund med bilen känner jag att jag kan slappna av och lita på systemet.

Anders 1:00:31

Jag ser fram emot att det här blir tillåtet i hela EU för alla biltillverkare, men fram tills dess så är det bara med en Ford man kan njuta av den här upplevelsen. Hur många bilar med sladdrattar får då Bluecruise?

Anders 1:00:51

Ja, du hörde rätt. Fyra av fem möjliga.

Alfred 1:00:55

Det var ett tag sedan vi fick njuta av din vinjett magi där känner jag. Man märker verkligen kill your darlings ligger dig varmt om hjärtat att du håller den kort och koncis.

Anders 1:01:11

Jag ville trumma in det där pling plång ljudet. Det funkar faktiskt riktigt bra med Bluecruise och den kör riktigt bra. Jag har förstått som att det här är ett egenutvecklat system hos Ford att de bygger det här själva.

Alfred 1:01:24

Ja, exakt. Det finns ju många underleverantörer som säljer sån här teknik för övervakning. Så om man gått på mässor och så vidare de senaste åren så finns det många som saluför teknik som är tänkt att användas på det här sättet. Jag vågar inte uttala mig om hur mycket av komponenterna som är utvecklade. Ford var ju med och investerade i en av de här stora självkörningsbolagen Argo och AI tror jag de hette. Som de sen har varit tvungna att dra sig ur och där i västafrån för att det inte gick som det skulle. De hade en väldigt offensiv självkörningsstrategi där det kändes som att de började släppa Bluecruise och sen så var det teknik från det här bolaget som skulle leda till att även Bluecruise skulle ha en road map som kunde reda fram till level 5 självkörning, alltså fullständig självkörning på samma sätt som för Tesla. Och där kan man väl säga att de har klippt av vingarna lite grann på vart man kan hoppas att Bluecruise kommer att ta ivägen. Och i USA så ses väl systemet som något som framförallt funkar på motorväg och till och med kan få problem redan när motorvägen blir lite krokig.

Alfred 1:02:29

Så det är ju dem och GM har ju sin Supercruise som är motsvarande system.

Anders 1:02:35

Just det. Alltså det här självkörningssystemet funkar ju också på landsväg och så, det funkar ju som Teslas system, men det är väsentligt sämre på mindre vägar än vad Teslas system är. Det är för att Tesla har rusat iväg de senaste åren och blivit ruskigt bra på självkörning även på mindre vägar. Men på motorväg så rullar det på minst lika bra som de andra autopilotsystemen som jag testat. Ratten är liksom hård och det är tydligt att nu är det bilen som kör när man slår på det. Men Ford tar ju inget ansvar för det här, även om du kan släppa händerna från ratten så säger Ford ändå att det är du som är ansvarig som förare.

Alfred 1:03:11

Ja, du måste gripa in om det behövs. Och man ska väl säga det om de här reglerna, nu förstår jag mer varför du ställde frågan, att det är redan klubbat i regelverket att det här med att frångå händer på ratten och istället lita till ett övervakningssystem som kollar vart uppmärksamheten är riktad, att det får användas istället och att alla system då kan bli handsfree. Och det kommer nog komma från många tillverkare inom ganska kort tid efter det. Så det är inte länge kvar som Ford kommer kunna vara ensam om det. Och jag kände lite så här, men vänta nu, har inte Mercedes till och med någon form av Level 3-försök i Tyskland? Det är väl också helt handsfree, så vad får verkligen först här?

Anders 1:03:49

Ja, skillnaden är att det här går ju i full vanlig motorvägsfart. Så här kan du egentligen luta dig tillbaka och slappna av och händerna kan ligga vid sidan av stolen. Du behöver inte ha händerna, behöver aldrig påminnas om att ta i ratten eller sådär, utan det går av sig själv. Och jag körde en hel del på motorvägen.

Alfred 1:04:06

Just det, Mercedes är bara vid kökörning. Man kan släppa ratten och till och med uppmärksamheten om man sitter fast i en bilkö under 60 km i timmen på tyska motorvägar.

Anders 1:04:17

Men det är ju någonting helt annat än det här. Här är ju bilen självkörande på motorväg och så behöver du bara sitta och titta ut. Så i och med att det här kommer väldigt snart till som EU-regelverk som gäller alla, så är det ju en kort tid som du är inne på som Ford har ensam möjlighet att sälja det här. Men det kräver de ut ganska bra. De tar ju bara 290 kronor i månaden för att få Blue Cruise. Och det är ju som tillägg då till den självkörning som finns i bilarna.

Alfred 1:04:45

Just det, så man måste också köpa ett stort paket.

Anders 1:04:48

Du köper teknikpaketet som innehåller självkörningen.

Alfred 1:04:52

Före assistansen.

Anders 1:04:53

Och så betalar du dessutom 290 kronor i månaden för att slippa hålla händerna på ratten.

Alfred 1:04:57

Just det.

Anders 1:04:57

Och det är väldigt tydligt hur de har visualiserat det. Så när Blue Cruise går igång så är instrumentklustret helt blått och så nu kör bilen. Och när den slår av så går det tillbaka till hur det är som vanligt. Men bilen är fortfarande självkörd ändå, bara att du behöver ta i ratten emellanåt. Det är en ganska liten skillnad på de här två paketen eller två lösningarna. Men de har försökt visualisera det tydligt i instrumentklustret.

Alfred 1:05:22

Men de försöker förstärka det. Vad tyckte du om bilen då?

Anders 1:05:26

Ja, det är första gången faktiskt som jag kör Ford Mustang Mach-E och det är lite pinsamt för den har ändå funnits på marknaden sedan 2021. Men du har gjort det sedan innan.

Alfred 1:05:35

Ja, absolut. Det finns ett avsnitt från 18 mars 2021 som heter Behöver elbilar service? Där i finns min provkörning av Mach-E från när den var ganska ny, den här Ford Mustang Mach-E som modellen vi pratade om heter. Jag vill minnas att jag tyckte det var en väldigt trevlig bil att köra och att den har. Det finns mycket att tycka om med den. Man får ju testa det här, Fords tappning. De har ju en rund ratt som sitter nästan klistrad på skärmen som ger att det finns lite mer taktil input till mjukvaran och så vidare. Men en habil, kompetent elbil som dock nu börjar ha några år på nacken. Så jag vet inte hur väl den tål att prisjämföras med andra erbjudande på marknaden.

Anders 1:06:18

Nej, det gör den inte riktigt. Den här bilen visades fram 2019 och jag var faktiskt på premiärvisningen i slutet av 2019 och det finns också ett program längre tillbaka i tid som jag inte kommer ihåg nu, men det rapporterar från premiärvisningen av den här. Och så kom den då 2021. Nu hade jag en sådan här bil en vecka och jag tyckte den var riktigt trevlig. Den känns som välbyggd och genomtänkt på alla sätt. Men känslan var ändå att det är som vilken elbil som helst numera. Jag satt i Lynk & Co. 02 för några veckor sedan och ungefär som en sådan. Så det jag roade mig att tänka bort, hade det inte suttit ett Mustang-märke i fronten som är associerat i alla fall hos mig med väldigt mycket den här muskelbil-Mustangen och någon premium cab, amerikansk premium cab. Det märket gör väldigt mycket för känslan, men om man bara utvärderar det här som en elbil, så är det som vilken kinabil som helst egentligen. Jag var inte särskilt imponerad av bilen, mer än att den är toppen, den är buggfri, det rullar på fint och så. Lite plastig interiör kan jag tycka.

Alfred 1:07:29

Ja, men jag tycker ändå så här, är det en Mustang på riktigt eller inte? Jag minns att det var en av frågorna jag ställde mig. Jag har ett rosenskimrande minne av när jag var i någon roadtrip i USA 2010 och hyrde en Mustang Cabriolet tillsammans med en kompis och hade roadtrip där. Det var fantastiskt. Det finns ju ändå någonting i den här bilen tycker jag. De distinkta baklyktorna är där och den har ju axet tack vare att den är elbil. Men samtidigt så är det väl kanske en karossform och så vidare som inte känns Mustang. Vad tänker du om det?

Anders 1:08:03

Alltså, min teori är ganska klar för mig och det är att Ford har velat ta fram en crossover som i det segmentet är väldigt populärt numera och som har bett ingenjörerna göra det. Och så ser man att helvete den kostar 600 000 och då har man smäckat på den där Mustang loggan. Så nu är den värd 600 000 den här bilen. Jag bollade faktiskt den teorin med Fords svenska PR-chef som jag intervjuade i inslaget här och han sa att det var precis så den här bilen togs fram för att vara en vanlig Ford. Och sen så blev det en Mustang när de upptäckte att den blev lite dyrare än vad de hade tänkt sig.

Alfred 1:08:40

Det där tycker jag är intressant när man pratar med alla de här konventionella bilföretagen. Då är ju de svenska representanterna, de jobbar ju för en svensk generalagent som är oftast lite mer oberoende från koncernen i stort än vad det exempelvis kan vara när man pratar med Tesla-representanter. Så de kan bli mycket mer så här, prata om vad de har gjort i USA och inte hålla på och följa vad man kan tänka sig att PR-avdelningen i USA skulle vilja att han svarar på den frågan.

Anders 1:09:05

Det är ganska kul tycker jag att prata med biltillverkarnas representanter. Det är väldigt olika hur frispråkiga de är. Jag kommer ihåg Volvo när jag pratade med dem, de var som musslor. De ville absolut inte säga någonting om några andra bilar eller deras samarbete med Polestar eller någonting. De ville bara prata om detaljer i den bilen som de visade fram, som också stod i pressmaterialet. Så jag fick inte ut någonting egentligen från att prata med dem. Då kunde jag lika gärna ha läst pressmaterialet. Men nu när jag mötte Lynk & Co. här för några veckor sedan, de var extremt frispråkiga och det var väldigt, väldigt roligt för då får man insyn och insikter i hur det går till bakom kulisserna.

Alfred 1:09:42

Det är intressant just med de två också, de är ju koncernsyskon. Det är samma huvudägare i slutändan.

Anders 1:09:48

De har väl lite olika policys då.

Alfred 1:09:50

Får vi se om du sabbade deras frispråkighet nu då genom att avslöja hur de hade gjort med sina modeller och hur de har bytt namn på dem. Pratade du om något? Jag tycker det kunde kännas som att det finns en del, med ett generöst ord kanske man kan säga, inspiration av Tesla i den här Mustangen. Pratade du något med honom om det?

Anders 1:10:09

Jag gjorde faktiskt inte det, men min känsla efter att ha haft den här en vecka var att de har tagit in en Tesla, demonterat den, tittat ut Tesla och gjort och kopierat Tesla i stort sett. Det var en stående skärm som ser ut precis som Teslan var förr i tiden. Skärmen i instrumentpanelen var inte särskilt integrerad utan den satt påsmäckt som den gör på kinabilar numera. Den var inte särskilt lekfull i infotainmentsystemet. Det var ganska rappt och buggfritt infotainmentsystemet.

Alfred 1:10:41

Men känns inte skärmarna ganska påsmäckade i Teslorna också? De var mer integrerade i våra gamla klassiska S och X än vad de är nu för tiden. Man vill ju nästan ha ut dem lite grann så att det är lättare att interagera med dem.

Anders 1:10:53

Ja, precis. Den stående skärmen som de har i Mustang Mach-E, den är ju väldigt tydligt inspirerad av Teslas stående skärm. När de tog fram den bilen, då var det väl den gamla Teslan att vara inspirerad av. Men de har ju istället den lilla instrumentkluster skärmen. Den sitter bara som en liten skärm som är påklistrad på instrumentpanelen.

Alfred 1:11:14

Jaha, okej. Så det är den du syftar på.

Anders 1:11:16

Den andra skärmen sitter också lite påklistrad.

Alfred 1:11:18

Vad säger du om det här vredet då? Det är ju som något Ford har valt att göra med sina bilar. Det är samma i pickupen, Lightning, Ford F-150. Jag minns att när jag testade det så tyckte jag att det kändes som att det finns någonting i det här. Det blir lättare att höja och sänka temperaturen eller volymen och så vidare. Det blir taktilt. Så det kan vara någon form av hybrid mellan att allt sker på skärmen och att det ändå finns någon form av fysiskt reglage. Men det kändes inte som att de riktigt hade hunnit lista ut hur de skulle utnyttja det. Har det skett någon utveckling där eller vad är ditt intryck av det?

Anders 1:11:50

Nej, det kändes mer som en gimmick, någon differentierare att ha den ratten där. Det är inte så att efter jag hoppade in i min Tesla än att jag saknade en fysisk ratt för volymreglaget. Det är så sällan. Jag höjer och sänker volymen på ratten så det är för passageraren i så fall. Men när det gäller mjukvarorna i den här bilen så så var den rätt tråkig på många sätt. Väldigt traditionell och enkel. De har lånat lite från Tesla. Tesla har ju sitt insane läge när man kör fort. De har kallat sin Untamed.

Alfred 1:12:24

Det är ju Mustangen, det är ju hästen, vildhästen.

Anders 1:12:29

Ja, eller otämjd. Men det var det enda lekfulla jag lyckades hitta i hela den här bilen. Allt annat var ganska traditionellt.

Alfred 1:12:35

Så vildhästen är tämjd tills man slår på Untamed mode?

Anders 1:12:38

Ja, men jag tyckte ändå om den här bilen. Jag tyckte det var trevligt att vara ute och åka med den och barnen gillade den också. De fick åka med lite en sväng och sådär. Så det var en fin, habil bil.

Alfred 1:12:51

Jag tycker de är snygga. Jag tycker de där baklyktorna är coola. Det har jag svårt att komma ifrån.

Anders 1:12:55

Jag tycker det var en trevlig bil på många sätt. Det var inte så att jag kände att jag började leta efter köpknappen på e-handelsbutiken när jag kom hem. Det var bra. Ja, men det var bra.

Alfred 1:13:05

Ja, okej. Godkänt helt enkelt får man säga. Bluecruise är först med handsfree åtminstone i några månader till.

Anders 1:13:12

Ja, det måste man säga. Och den var riktigt bra. Den är häftig.

Alfred 1:13:15

Med det sagt så tror jag det är dags att börja rulla ur show för den här gången. Vad är det vi brukar säga då, Anders?

Anders 1:13:19

Då brukar vi säga att om du vill stödja podden så är det allra bästa sättet att prenumerera. Och det gör du i din poddspelare. Du kan väl berätta vad det kostar och hur man gör, Alfred?

Alfred 1:13:26

Jo, men för bara 29 kronor i månaden så får man tillgång till podden helt utan reklam. Man får tillgång till hela arkivet tillbaks till 2016, vilket är bra om man till exempel vill lyssna på den här gamla provkörningen om mustangen då. Dessutom får man höra avsnitten lite tidigare. Så om du har Apple-podcaster, vilket jag vet att många av er har, då klickar ni direkt uppe i avsnitten. Där man ser showen helt enkelt finns det en prenumereraknapp. Använder du Spotify då kan du söka upp oss i Spotify. Då heter vi Bilar med sladd plus med ett plustecken på slutet för att få tillgång till den här betalfeeden. Och använder du någon annan poddspelare så kan man ta hjälp av A-kostlänken i avsnittsbeskrivningen så hittar man rätt för att få tillgång till premium-filen.

Anders 1:14:03

Vi har också en Facebook-sida. Jag ska komma ihåg att uppdatera den med lite grejer jag har lagt ut de senaste veckorna. Vi har en vanlig hemsida också, bilarmedsladd.se, där du hittar våra gamla program.

Alfred 1:14:12

Det kanske är det lättaste stället att hitta tillbaka till gamla program. Där kan man kolla allt vi har gjort om Ford och allt vi har gjort om Northvolt och så vidare. Sen finns det en vårdcentral också som du nämnde som hastigast. Det är ju en vårdcentral som du och Fabian driver. Kan det vara vårdcentralen med bäst betyg från patienter?

Anders 1:14:28

Ja, det tror jag absolut. Vi möter våra patienter digitalt. När man är sjuk hör man av sig i vår app som jag har varit med och byggt. Och så får man hjälp där av läkare eller sköterska. Och så kommer vi hem med elbilar till våra patienter. Så det är det här elbilsintresset som har lett till att vi startat det här bolaget också.

Alfred 1:14:44

Det är ju coolt. Ni kommer hem till folk så då är ni närmre än runt hörnet i hela Stockholm, Göteborg och Malmö. Oavsett var man bor.

Anders 1:14:52

Precis. Vi spolar öron hemma och vi gör allt tänkbart. Lägger om sår och vad det nu är för någonting. Mäter blodtryck och hälsokontroll. Allt som en vanlig vårdcentral gör vi i patienternas hem.

Alfred 1:15:02

Det är tack vare er som vi blir fler och fler. Så tipsa gärna dina vänner och bekanta om podden. Vi är så glada för att ni gör det. Vi märker att ni blir fler och fler. Tack för att ni hjälper till att marknadsföra oss.

Anders 1:15:13

Och om du har tankar, tips, idéer till oss och så vidare så kan du kontakta oss på info@bilarmedsladd.se eller skriva till oss individuellt till Alfred, Anders eller Fabian på @bilarmedsladd.se.

Alfred 1:15:23

Och redigeringen den står Johan Chandorkar här på Umami Produktion för.

Anders 1:15:27

Och ansvarig utgivare är du, alltså Alfred Ruth. Och med de orden så säger vi tack och adjö. Jag brukar säga kör elektriskt. Och vad brukar du säga?

Alfred 1:15:36

Att vi sladdar lugnt. Så hörs vi igen om två veckor. Ha det fint.

Anders 1:15:39

Det gör vi. Hej då.

← Older
Newer →