I veckans avsnitt av “Bilar med sladd” snackar vi om allt från trafikkaos i snöstorm till framtiden för självkörning i Europa. Vi djupdyker också i Teslas senaste drag, Nios batteribyteslösningar, och funderar över hur vi ska lösa energibehovet i en alltmer elektrifierad värld.
Vi börjar med att dela lite personliga anekdoter. Anders berättar om sitt våghalsiga experiment med världens starkaste chili (låt oss säga att det inte slutade bra). Fabian delar sin skräckupplevelse från E20 där ett snöoväder förvandlade resan till ett riktigt äventyr.
Efter det dyker vi in i lyssnarbreven. Vi diskuterar bland annat balansen mellan energibehov och miljöpåverkan, och funderar över alternativa lösningar som att bygga solceller över vägar.
Vidare analyserar vi Filips fråga om vibrationsproblem i Tesla Model X och huruvida man bör vara orolig för detta. Vi delar våra egna erfarenheter och ger tips på hur man kan felsöka och åtgärda liknande problem.
Sen blir det dags att prata om Teslas senaste nyheter. Vi diskuterar skrotandet av Model 2 och hur Elon Musk istället siktar på att revolutionera transportsektorn med självkörande robottaxi.
På tal om självkörning så granskar vi det nya FN-regelverket för förarassistanssystem (DCAS) som tyvärr verkar sätta käppar i hjulet för Teslas planer på att lansera full självkörning i Europa. Vi går igenom de nya reglerna och diskuterar vad de kan innebära för framtiden för självkörning på våra bredgrader.
I ett försök att hitta alternativ till snabbladdning testar vi Nios batteribyteslösning på en långresa med Nio EL6. Vi går igenom bilens funktioner, diskuterar prissättning och jämför med konkurrenter som Kia EV9. Slutligen ger vi vår ärliga åsikt om huruvida batteribyte är framtiden eller bara en parentes i elbilshistorien.
Avslutningsvis bjuder vi på en provkörning av Tesla Model 3 Highland, den senaste uppdaterade versionen av Teslas populära elbil. Vi går igenom designförändringar, nya funktioner och ger vår dom – är den värd att uppgradera till?
Ungefärliga tidskoder:
-
0:00-15:45: Inledning, personliga anekdoter
-
15:45-26:00: Lyssnarbrev: Energibehov vs miljöpåverkan
-
26:00-34:40: Lyssnarbrev: Vibrationsproblem i Tesla Model X
-
34:40-37:35: Tesla skrotar Model 2, satsar på robottaxi
-
37:35-43:10: Självkörning i Europa – nya regler sätter stopp?
-
43:10-1:10:35: Batteribyte på långresa med Nio EL6
-
1:10:35-1:18:45: Provkörning Tesla Model 3 Highland
-
1:18:45-1:20:45: Avslutning, uppmaning att prenumerera
Observera att tidskoderna är ungefärliga då reklamen kan variera för olika lyssnare.
Transkribering av avsnittet
Fabian – 0:17
– Det blir ingen Tesla Model 2 och det verkar inte heller som vi får någon självkörning från Tesla i Europa. Vi har provkört Tesla Highland och så har vi långtestat batteribyte med Nio EL6. Hur ska vi få elen att räcka i framtiden? Och så höll jag på att bli ofrivillig elbilskampare på E20. Allt detta och mycket mer i Nordens största miljö och elbilspoddcast Bilar med sladd.
Anders – 0:48
– Det är Nordens största podcast om elbilar, eller hur?
Fabian – 0:53
– Det är vi noga med.
Anders – 0:55
– Poängtera.
Fabian – 0:56
– Ja, precis så är det. Vi har fått lite konkurrens både på tekniksidan och elbilssidan men än så länge så står vi stadigt med fötterna på båda benen.
Anders – 1:06
– Det är väl lite för att vi gör lite blandad testning. Det är några som har kritiserat att vi är för mycket Tesla. Tesla är ändå världens största elbilstillverkare. Det är som att inte rapportera om iPhone och Apples särställning där.
Fabian – 1:26
– Så är det. Det är mycket Tesla i dagens program men vad kul det ska bli. Lyssnarna noterar ju också att det saknas en person.
Anders – 1:33
– Alfred. Just det.
Fabian – 1:35
– Han är inte med idag. Vi kommer faktiskt på grund av att vi behöver få ihop våra scheman lite bättre så kommer vi behöva växla lite fram och tillbaka. Vi ska försöka vara tre men vi kör två och två så ibland blir det du och jag och ibland blir det jag och Alfred och ibland blir det du och Alfred.
Anders – 1:50
– Precis, men det blir toppen. Jag har lite ont i magen faktiskt.
Fabian – 1:54
– Aj då.
Anders – 1:55
– Jo, jag gillar kryddstark.
Fabian – 1:56
– Ska du starta ett ärende i Hälsa hemma-appen?
Anders – 1:59
– Jag gillar kryddstark mat och tänkte att jag skulle prova världens starkaste chili.
Fabian – 2:07
– Det här är så jävla typiskt dig Anders.
Anders – 2:09
– Så jag beställde en ölkorv med California Reaper.
Fabian – 2:15
– Den känner vi till ja.
Anders – 2:17
– Den var jävligt stark. Vanlig chili bränner liksom. Den här är ju bara att skära med rakblad i matstrupen. Och sen tänkte jag inte riktigt på att den där ska ju processas av tarmar och grejer.
Fabian – 2:31
– Den ska ut på andra sidan också va?
Anders – 2:33
– Så jag har haft några inte-toppendagar ska jag säga. Så jag kommer inte käka så mycket mer av det. Har du provat California Reaper?
Fabian – 2:40
– Jag förstår inte det här med stark mat på det sättet. Du vet att smakstyrka faktiskt är smärta. Så att det som den där kapsasin som det heter, det där ämnet som triggar våra smärt-sensorer. Så det är därför det svider och gör ont om du lägger det på huden ett tag eller om man råkar ha det. Ibland när man har haft chili i mat så har jag råkat pilla mig i ögonen eller så. Det är inte kul alltså. Och det aktiverar smärt-sensorerna. Så smakstyrka på tungan, smärta på tungan uppfattar vi som smakstyrka. Det är lite spännande. Men då är frågan, varför vill du skada dig själv Anders?
Anders – 3:13
– Nej, nej. Jag ville bara testa egentligen. Det var bara det. Hur är det med dig då?
Fabian – 3:18
– Ja, det är bra nu. Jag har hämtat mig efter ytterligare en luftvägsinfektion och en maginfektion också då. Men framförallt så har jag hämtat mig från totala trafikkaoset på E20. Har du hört någonting om att det varit lite besvärligt på vägarna där ute i medias håll?
Anders – 3:36
– Ja, det är ju några veckor sedan nu va?
Fabian – 3:38
– Jag var ju en av dem som var nära att få övernatta på E20. Det var en mycket intressant historia. Jag skulle till Stockholm från Göteborg. Och navigatorn hade då routat mig den övre vägen. Av någon anledning då. Kanske var det något kaos på E6an precis när jag skulle starta resan eller så. Du kan ju rulla det första klippet så får du se hur det gick. Här är Fabian, en live-rapport från verkligheten. Medan ni har det gött där i studion så är jag på väg till Stockholm. Det här går ju inte bra kan jag säga. Det visade sig att det var något problem på den vanliga vägen. Förbi Borås, Jönköping, Linköping upp till Stockholm från Göteborg. Istället så routades jag förbi Skövde, Örebro. Just nu laddar jag då i Mariestad. Och får 34 kW av någon anledning på Teslas laddare här. Oklart varför.
Anders – 4:45
– Var det ingen annan som stod och laddade? Var du ensam på laddstationen?
Fabian – 4:48
– Ja, det stod en till bil och laddade. Har du varit med om det här? Det här händer mig då och då att Teslas laddare bara plötsligt ger runt 30 kW. Det hände mig faktiskt häromdagen igen.
Anders – 4:59
– Ja, men det händer ju ibland när batteriet är kallt.
Fabian – 5:04
– Jag bara byter laddare och sen går den igång igen.
Anders – 5:09
– Det har också hänt att de är dåliga.
Fabian – 5:11
– Det är så himla konstigt att man byter och så kan man byta igen. Och tredje gången plötsligt så hoppar det igång. Du kan rulla nästa klipp där så får du höra hur det gick. För det kommer inte bli bättre. Det är såklart inte skottat längs de här laddarna heller. Det innebär att det är jävligt svårt att ta sig dit. Jag har redan kört fast en gång och fått hjälp att putta bilen ur position. Men den här slidstart är himla bra. Oj, nu kör vi fast igen där tror jag. Ja, så var det kört där ja. Okej. Okej, dit kör slidstart igen här då. Kliv i. Kom igen!
Anders – 5:56
– Hade du laddat här eller?
Fabian – 5:59
– Nej, jag har inte fått laddat än.
Anders – 6:00
– Nej, du har inte kommit hit.
Fabian – 6:01
– Det här är på superladdarstationen. Nej, men du skojar med mig eller? Jag har kört fast på superladdaren.
Anders – 6:09
– Hur mycket snö låg det där då?
Fabian – 6:15
– Alltså det var ju 60-70 centimeter.
Anders – 6:17
– Oj, var det så mycket?
Fabian – 6:18
– Som föll på bara några timmar. Jag har aldrig någonsin varit med om så här dåligt väglag. Väglaget på vägarna var som en puckelpist, om du tänker dig. För det packar ju sig is liksom. Snö och is. Så det var liksom. Och det var otroligt illa väder. Jag har aldrig varit med om något liknande. Och på superladdarstationen var det inte skottat heller. Jag fick använda bilen som plog, mer eller mindre, för att ta mig fram. Och så körde jag ju då, som ni hörde, fast. Och så funkar inte de jävla laddarna, så jag måste åka mellan flera olika laddare innan jag hittar någon som börjar ladda.
Anders – 6:54
– Men där har du ju ändå fördelen med elbilar att det är ganska billigt att göra dem fyrhjulsdrivna. Så väldigt många elbilar är ju fyrhjulsdrivna nu. Och det har du nytta av i den situationen.
Fabian – 7:02
– Verkligen. Och står man ensam där och inte har någon som kan putta heller så vill man ju inte köra fast på en superladdarstation där alla andra. Det låg ju. Jag vet inte hur många långtradare som låg i dikena längs vägen. Det var ju totalt fullständigt kaos.
Anders – 7:17
– Men sen blev det helt stopp på vägen, va?
Fabian – 7:19
– Ja, vi kommer till det. Vi kan rulla nästa klipp. Så efter mycket om och men så fick jag byta laddare. Och fick upp farten från 34 kW till. Ja, vad den ska vara. 160 eller vad det ska vara. På vägen till Burger King så gick jag tydligen ner i ett dike av misstag. Så när jag kom in där på Burger King så hade jag fallit ner i en grop av snö. Så jag såg ut som någon slags snömannen när jag kom in till Burger King. Efter att jag hade laddat så blev saker snabbt ännu värre. För när jag kom ut från motvägen så var det ju totalt stopp. Det var på riktigt. De kommer att stå där över natten. De som står på vägen där. Så det som var så himla irriterande var att det bara var några meter fram. Så var det ett mot. Bara 50 meter fram så var det ett mot.
Anders – 8:21
– Motvägs avfart.
Fabian – 8:23
– Men där står ju folk i mitten av vägen förstås. De har inte kört åt sidan. Och det är ett antal långtradare där också. Så jag började prata med folk där. Längs vägen. Och sa hej, förlåt. Jag menar inte att tränga mig alls. Men skulle du kunna köra sidan? Det är ett mot fram. Här kommer du nog att stå ett tag. Jag kommer nog att boka ett hotell. Så fick han några att flytta på sig. Och så var det en ful lastbilschaufför. Jag kan inte flytta på mig. Det är isgata där. Jag måste få in rumpan också. Jag måste ha mer utrymme i så fall. Så jag ut där. Började gestikulera och vifta kring andra bilar och flytta på sig. Och de gör faktiskt det. Och jag får den här lastbilschauffören faktiskt att flytta på sig. Helt otroligt. Så han kör åt sidan. Och en till lastbil flyttar sig. Och sen är det filade för de som vill köra av. Och det gjorde jag. Och nu. Vad gör jag nu då? Till Stockholm kommer jag inte ikväll. Det blir nog att spendera natten på ett hotell här. Så jag har ringt upp en väldigt snäll konferensanläggningsägare som har stängt för säsongen. Men som kunde tänka sig att öppna och ta emot folk. Han kommer nog att få ta emot fler folk ikväll. Han kan inte lova mig någon frukost. För han har ingen mat. Men han kan lova ett rum. Och det har jag nu bokat. Så tur att bilen var välladdad nu från superladdaren. För det här blev ett lite större äventyr än vad jag hade tänkt mig. Som du hör så är jag ganska stolt faktiskt att jag lyckades få. Det var faktiskt inte bara en lastbil, det var två lastbilar som behövde flytta på sig. Det underlättade lite, de pratar ju svenska då. Så det var kanske lite lättare på grund av det. Men du vet ju hur lastbilschaufförer kan vara. De kan vara ganska. Nej det går inte, det här är omöjligt.
Anders – 10:27
– Lite som man hör fördomar om byggjobbare. Nej, nej, nej, nu får du bila upp hela golvet här.
Fabian – 10:33
– Ja, du får bila upp hela golvet. Han kan ju sova på sin lastbil, så han är helt lugn. Han bara hoppar upp där och sover en stund.
Anders – 10:42
– Nu ringde den där konferensägaren och han öppnade. Bodde han där då? För han måste ju ta sig till konferensanläggningen också.
Fabian – 10:48
– Han bodde nog precis på konferensanläggningen tror jag. Han öppnade för några till personer, han var inte helt ovan vid att sånt här kan hända. Han gjorde det bara för att det var så jäkla schysst. Han bara la en lapp i receptionen, swisha vad du tycker att det är värt.
Anders – 11:03
– Vad swishade du då?
Fabian – 11:05
– Jag frågade honom vad han brukar ta och så swishade jag det. 1 500 spänn eller vad det kan ha varit. Det var ju så jäkla schysst. Det var lite härbergsstämning. Det var någon familj där som bara, vi har lite bröd, vill du ha det? Så det var ju lite så här, det var lite krigsstämning där. Där folk ställde upp för varandra. Det var faktiskt himla fint måste jag säga. Men jag är stolt över att jag lyckades få ett tiotal bilar att köra åt sidan. För du vet, svenskar är ju sådär, man ska stå i kö. Man ska stå i kö. Så jag försökte börja köra förbi då och började tuta så det var ett jävla sut liksom. Men så fort jag gick ut och förklarade, kolla här, det är ett mot framför er. Om alla bara, för det är ju en 2-1-väg, det är ju avdelat emellan så det var jättetrångt liksom. Men om alla bara ställde sig åt sidan så kan de som vill åka av, eller om ni vill stå kvar om ni vill det. Det gör ni som ni vill, men vi som vill åka av kanske ska åka av. Så var det några fler som åkte av då och checkade in på samma hotell.
Anders – 12:00
– Just det. Härligt, men svenskarna blir ofta beskyllda för att vara stela och svåra att komma in på och sådär. Men just i de här lite extraordinära situationerna så är man väldigt hjälpsam och öppen.
Fabian – 12:12
– Ja, folk var faktiskt jätte, folk var såhär, vilken bra idé liksom. Det var ingen som hade tänkt på det, alla bara stod där i vägen för varandra istället. Så det var lite intressant.
Anders – 12:21
– Ja, men kul. Jag har faktiskt köpt en elbil också. Nej, va?
Fabian – 12:24
– En till?
Anders – 12:25
– Hur många ska du ha i den? Nej, det är en liten mopedbil. Min dotter Agnes fyller 15 i sommar.
Fabian – 12:30
– Ja just det, du efterfrågade det. En epa till en el-epa. Har du hittat en sån?
Anders – 12:36
– A-Traktor eller mopedbil och sådär har jag letat efter. Och min dotter vill absolut inte ha någon fossil-mopedbil. Utan det skulle absolut vara en elektrisk. Jag höll faktiskt på att ge upp och köpa en fossil.
Fabian – 12:49
– Vad fint att hon ville det också.
Anders – 12:51
– Ja, men hon har hållit utkik på Blocket och till slut hittade hon en som var 11 år gammal. Med blybatterier där batterierna behöver bytas och sådär. Så den slog jag till snabbt och köpte och bara hämtade i Kungälv faktiskt.
Fabian – 13:03
– Okej, är det bilbatterier i då?
Anders – 13:05
– Nej, det är någon specialbatteri. Så att jag kommer behöva mecka lite med det där och byta till litium-ion. Det är 8 kWh i den nu. Det är ju en liten mopedbil bara så den behöver inte så där våldsamt mycket.
Fabian – 13:16
– 8 kWh är ändå en del för en sån liten bil.
Anders – 13:19
– Ja, precis. Så den ska väl komma typ 10 mil.
Fabian – 13:22
– KWh ska jag säga.
Anders – 13:23
– Men batterierna är gamla så att de behöver bytas. Jag ska hålla på att mecka lite med det. Jag har ju fram till sommaren på mig att hitta en bättre lösning. För de blybatterierna blir ju dåliga efter ett tag. Så de behöver bytas typ var tredje år. Då är det bättre att köpa litium-ionbatterier som håller längre.
Fabian – 13:36
– Men det är väl en annan spänning i litium-ion? Kan man verkligen sätta i det?
Anders – 13:40
– De sitter ju seriekopplade de där batterierna så det finns ju alla typer. De här batteripaketen är på 48 volt så det finns ju litium-ionpaket på 48 volt. Men det kan man ju annars bara seriekoppla ihop så man får det man vill ha.
Fabian – 13:55
– Det är ju ett roligt projekt. Vad var det för modell om du ska tipsa lyssnarna om vad man kan köpa?
Anders – 14:01
– De är ju skitsvåra att få tag på. Det här är en konkursad kinesisk tillverkare som heter T.King. Tillverkaren finns kvar i Kina men importören i Sverige är konkursad 2016. Så det finns en del sådana bilar att få tag på. Men de är väldigt ovanliga.
Fabian – 14:17
– Men kan man köpa nya sådana här? Finns det kanske tips till någon att börja importera och vara generalagent nu när EPA är så hittills? Det är så himla populärt.
Anders – 14:26
– Faktum är att jag tänkte på exakt samma sak. Inte så att jag kommer göra det. Men tillverkaren finns kvar i Kina, T.King. Och man importerar dem för cirka 68 000. Plus moms då.
Fabian – 14:40
– Folk betalar ju 100 000 för de här EPA-bilarna till sina barn där ute i Täby.
Anders – 14:44
– Minst för mopedbilar. Och elektriska mopedbilar kostar över 200 000. Oj jädrar. Ja, absolut. Här finns definitiva affärer att ta upp den här importen igen. Det är lite andra tider nu för mopedbilar. För ni har dem ute i Kullavik där du bor också?
Fabian – 14:58
– Ja, det vimlar av dem överallt. Jag tror att de får de här istället för en moppe som jag fick när jag var i den åldern.
Anders – 15:06
– Jag köpte min moppe själv och höll på att meka. Jag pratade om det i ett tidigare program. Jag ville helst att min dotter skulle ha en moppe som jag själv hade. Men samtidigt, det var mycket farligt. Jag var ute och åkte på stora 70-vägar. Du vet med 15 bast och lastbilarna far förbi i full fart.
Fabian – 15:26
– Jag föll rätt illa med min också. Den fick repareras. Men absolut, de här mopedbilarna är inte så säkra heller. Men det är en helt annan komfort för att kunna sitta i dem. Man kan ha med sig en polare. För de är väl tvåsitsiga? Ja, precis. Vad roligt.
Anders – 15:41
– Det blir ett spännande projekt. Jag kommer nog rapportera lite om det.
Fabian – 15:44
– Då får vi följa det.
Anders – 15:45
– Vad kul. Ska vi ta veckans lyssnarbrev?
Fabian – 15:47
– Det tycker jag.
Speaker – 15:48
– Allt fler så kallade vanliga människor. Vill ge sig ut i internetvärlden. Stand by to receive our transmission. You’ve got mail.
Anders – 15:59
– Vi har fått mail från Dan Chardon, tror jag det ska uttalas, som skriver Hej! Svårt att sammanfatta min fråga i en kort text. Bifogar en bild som du ska få recensera strax, Fabian.
Fabian – 16:08
– Oj, det gör sig dåligt i podd, vet jag.
Anders – 16:09
– Hur ser ni på det ökade behovet av energi kontra bevarandet av naturen? Ta till exempel Googles nya satsning, utbyggnad som kräver jättemycket kilowattimmar. Tack för en intressant podd, speciellt senaste avsnittet. Riktigt bra, hälsar Dan. Och så är det en bild på en fåraherde som sitter och vaktar en solcellsfarm.
Fabian – 16:29
– Ja, just det. Varför ska han vakta den?
Anders – 16:32
– Oklart, men det är väl någon sorts recension av den nya tiden och utbyggnaden av solel. Men frågan är lite, vad tänker vi runt det ökade energibehovet och konstruktion av ny, vi pratar ju kärnkraft, vind och vatten. Skulle man kunna lösa det på något annat sätt? Att helt enkelt inte bygga några nya Googles farmar och inte byta till elbilar kanske, eller vad det nu kan vara som drar mycket energi.
Fabian – 17:03
– Jag tänker att all energiframställning är förenad med både risk och någon slags naturpåverkan, som det ju är att bygga stora infrastrukturprojekt, om det så är en damm. Eller om det är vindkraftverk, eller om det är kärnkraft, eller vad det är för typ av kraftslag. Sol kräver ganska stora ytor, vilket är det vi ser på bilden här. Men jag tänker också att när tiden går här, det här är ju kulturellt vad vi tycker är fint. Tänk dig en väderkvarn, det var ju den gamla sortens vindkraftverk. Vi tycker de är jättevackra idag. Åh, en väderkvarn säger man om man åker förbi Gotland. Eller om man åker förbi, man kan ju gå på sådana här tårer på någon gammal kvarnverk vid en damm eller så. Det tycker vi är vackert idag. Vad som är vackert är ju väldigt mycket i betraktarens ögon och är väldigt kulturellt. För den här bilden, och Skål gör just det, en stor solcellsfarm och så är det väldigt fint romantiskt ljus. Och så sitter den här fåraherden där och så har han en tavla också där man inte ser solceller utan det är stället i blommor som är längs den här ängen. Så vad som är vackert och inte är ju ganska mycket i betraktarens öga och fråga om tid också, att vi ska vänja oss.
Anders – 18:23
– Ja, men sen har vi ju ganska mycket yta på jorden som väldigt få skulle säga är vackert. Om man skulle ta några kvadratmil i Saharaöknen och bygga solceller där. Eller mitt på vattnet. För det finns sådana projekt också. Om vi pratar bevarandet av naturen så det går ju faktiskt. Det här är ju mer politiska problem. Det går inte att bygga solenergi i Afrika för att det är för oexporterat till Europa på grund av det politiska läget där.
Fabian – 18:55
– Jag tror det var Elon Musk som sa, fan jag måste räkna på det här själv för Elon Musk brukar ha rätt när han räknar i alla fall. Det kan man ju säga. Men han säger att om man bygger solceller på lika stort område som man har runt ett kärnkraftverk så får man lika mycket ström i praktiken. Och det kanske är i Kalifornien då antar jag.
Anders – 19:17
– Det låter helt och hållet lite stämigt.
Fabian – 19:18
– Det skulle kunna vara så i Kalifornien, men jag håller med. Det låter osannolikt.
Anders – 19:22
– Det är ju inte sant.
Fabian – 19:22
– Men tänk om man skulle sätta solceller överallt där vi har alla oljeproduktionsanläggningar. Här i Göteborg har vi jättemycket oljeproduktionsanläggningar. På Hisingen, stora arealer med rör och tankar och det ser förjävligt ut verkligen. Det är verkligen inte trevligt. Tänk om du skulle lägga solceller överallt det. Vad mycket el du hade fått av det.
Anders – 19:43
– Det är inte så jättemycket el. Det kräver ju mycket yta om du ska ersätta de här gigantiska kraftgenererande anläggningarna som kärnkraftverk och vattenkraft. Men en sak jag har tänkt på är vägarna. Och jag pratade om det tidigare också. Om man blickar. Det här snökaoset du berättade om. Tänk om det hade legat ett tak över E20 fullt med solpaneler. Tänk vad mycket vägyta som är helt oanvänd. Som dels löser regn och därmed olyckor. Och vi kan ha. Alltså, fatta. Jag tror det kommer bli så om man blickar 100 år fram i tid så kommer det sitta solpaneler över alla vägarna.
Fabian – 20:18
– Ja, men kanske på hyperloops då? Det finns ju faktiskt numera, jag tror det är världens första hyperloop i Europa som har precis öppnat. Hyperloop är de här med vakuumrör och så åker man i små poddkapslar.
Anders – 20:31
– Idén var ju att det skulle vara vakuum i rören och de skulle åka jättefort. Men det blev inte riktigt så.
Fabian – 20:37
– De här skulle kunna åka i 700 km i timmen. Ja, precis.
Anders – 20:40
– Man skulle sätta en fläkt fram på de här som skulle suga upp luften framför och sen blåsa ut den bak. Det var idén, men jag tror inte de fick till det riktigt. Så det är nog luft i tunnlarna och så rör den lite större bara.
Fabian – 20:51
– Då skulle man kunna ha solceller på de här då, för att driva alltihop. Det blir säkert jättemycket. Det är också att lägga solceller på tak. Det är väl ingen som blir ledsen över det om det görs snygga installationer. Men visst, absolut, estetik kontra industri. Det här är en balansgång. Jag ser inte att vi har något alternativ, utan att vi måste ha mer energi.
Anders – 21:15
– Alternativet är ju att man minskar energianvändningen då. Att vi backar in oss i framtiden.
Fabian – 21:22
– Man kan ju göra ganska mycket energieffektiviseringar. Det gör vi också. Det är inte jag emot. Luftvärmepumpar börjar äntligen bli någonting nere i Europa. Även i USA har Elon Musk pratat mycket om det. De bygger luftvärmepumpar till sina Teslor nu. Jag vet inte om de använder luftvärmepumpar i rymdfärgerna. Det vet jag inte.
Anders – 21:43
– Nu var Amanda Lind, Miljöpartiet, ute och vevade i debatten om att hon vill sänka den ekonomiska tillväxten för att lösa miljöproblemen. Vad tänker du om det? Att vi drar ner istället för att satsa oss ur det?
Fabian – 21:55
– Jag tror att det var ett väldigt stort misstag att välja henne i Miljöpartiet, måste jag säga. Det är så tråkigt att ett Miljöparti inte kan handla om miljön.
Anders – 22:06
– Det är ju miljön. Det är idén i det. Att man ska lösa miljöproblemen genom att.
Fabian – 22:11
– Genom att backa in i framtiden? Ja. Ja, ni hör ju vad jag tycker om det. Det är ganska tydligt.
Anders – 22:18
– Det spelar ingen roll att det är Amanda Lind. Det här är typiskt Miljöpartiet. Skulle vem som helst till Miljöpartiet.
Fabian – 22:23
– De hade kunnat med en ny ledare, kunnat välja och styra om den här skutan lite grann och tänka lite mer framtidsmässigt och taktiskt. Jag tror liksom, hur ska man vinna val på att ge sämre livskvalitet åt folk? Eller pausa livskvalitet så att det inte ska bli bättre och andra länder kommer då få det bättre än oss så småningom. Och vi blir till slut någon slags u-land då. Det är ingen framkomlig väg bara.
Anders – 22:47
– Fast vänta lite. Nu tänker du valtaktiskt. Jag tänker att Amanda Lind och Miljöpartiet, de tycker verkligen så. Att lösningen är att inte med teknik bygga oss ur problemen utan istället backa.
Fabian – 22:59
– Jag tror att de är för teknikutveckling också, men det här med att ha ett BNP-mål, att minska BNP som man har sett att de har haft under perioder, det är ju helt knäppt.
Anders – 23:12
– Framförallt så är det svårt att vinna val på det. Den som går till val på att försämra för människor, den kommer inte bli vald. Det är svårt i en demokrati att komma med kraftiga nedskärningar. Otaktiskt. Eller hur? Man kommer inte vinna val på det sättet. Så jag tror att den vägen är stängd. Jag tror inte man kan backa sig in i framtiden. Vi måste satsa oss in i framtiden. Det är enda sättet som jag ser det.
Fabian – 23:36
– Och vinner man inte val, då får man inte heller igenom sin politik. Så om man faktiskt bryr sig om miljön så kan det vara klokt att vinna val och se till att göra framtiden till en bättre plats. Inte bara miljön bättre. Det är ju alternativet när jag sitter och tittar på den här bilden. Alternativet till att inte sätta upp de där solcellerna på den där vackra åkern, det är ju då kanske att det inte finns någon åker kvar för att allt är översvämmat av vatten. För det är ju det som händer om vi inte gör något åt miljöproblemet. Vi har ju liksom inget val.
Anders – 24:12
– Det är också en poäng när du pratar om väderkvarnar och grejer. Mycket av det som tidigare har varit fantastiskt vacker natur och så, det ligger under vatten idag.
Fabian – 24:21
– Och kommer bli ännu värre. Vi kommer få otrolig miljöförstöring om vi inte ser till att ställa om nu. Och som du sa, att backa in i framtiden och minska, det är ju inte en framkomlig väg för någon.
Anders – 24:35
– Det går ju inte. Ska det vara en demokrati, ska vi ha ett demokratiskt system så kommer ingen kunna vinna val på det.
Fabian – 24:42
– Det är klart att man teoretiskt kan tänka sig att man kan övertyga folk om att det här är bra. Några väljare har ju ändå Miljöpartiet.
Anders – 24:52
– Du får gå till ICA och handla mat. Jag som har tre barn, jag ska bära bärkassar två kilometer från butiken.
Fabian – 25:00
– Du ska cykla Anders.
Anders – 25:01
– Ja men cykla. Jag skulle inte välja ett sådant parti. Jag skulle hellre välja de som satsar på helt rena elbilar.
Fabian – 25:08
– Jag tror att du är på något där. Jag tror så här att Miljöpartiet behöver nog släppa den här lite religiösa övertygelsen. Lite asketiska över att civilisationen har tärt på naturen för hårt och för mycket. Nu är det dags att ta ett steg tillbaka. Samtidigt kanske vår sida, om vi ska vara helt ärliga, också måste släppa någon slags religiös tilltro till att marknaden ska lösa allting. För när det gäller miljöfrågan så löser ju inte marknaden det själv. Utan det behöver ju regleras. Så är det ju.
Anders – 25:43
– Om du lyssnar på det programmet som jag och Alfred körde förra gången när vi pratade om. Det här nivå tre-utsläpp och så. Att när företagen nu börjar bry sig om sina utsläpp för att det är marknadsmässigt rätt sak att göra. Då får du en drive mot att få ner utsläppen. Men det behöver ju pushas politiskt, jag håller med. Absolut. Ska vi ta nästa lyssnarbrev?
Fabian – 26:08
– Ja, och nu ska det handla om bilar. Och då är det Filip Mulder. Är det han i Arkevex tror du? Han har nog skrivit förut till oss. Tror du inte det? Eller Mulder kanske han ska uttalas. Förlåt, Filip. Det är aldrig populärt att skoja om folks namn. Ursäkta mig. Så, han skriver så här. Hej, tack för en grym podd. Är på jakt efter en Y eller X som ny familjebil. Fastnat lite för Model X 6-sits-typ från 2017-2018. Men många, framför allt på KVD, har vibrationer i drivlinan. Som anmärkning på motor och växellåda. Kan ni förklara vad det här är? Har ni det på era? Är det väldigt märkbart eller bara vid stark acceleration? Vad kostar det att åtgärda om det täcks av försäkring etc.?
Anders – 26:57
– Ja, Tesla Model X pratar vi om då. De här bilarna bygger på en drivlina från 2012. Det var Teslas första försök att bygga bil. Och Tesla Model X bygger på Model S som har samma drivlina. Det är en fantastisk bil. Jag har den själv. Särskilt den här 6-säters-varianten är toppen. Då är det två säten fram, två i mitten och två längst bak.
Fabian – 27:18
– Det är en imponerande bil.
Anders – 27:20
– Det är superbra när man har tre barn och har massa extra plats och plats emellan.
Fabian – 27:25
– Jag har sett hur det skyfflar in barn och familj och väskor. Och mikrofonstativ när vi ska podda. Det är otroligt praktiskt.
Anders – 27:34
– Jag är helt förvånad själv när vi är på långresa och packar ur i den bilen. I och med att vi har frunken där fram där vi kan packa i också. Det är otroligt vad den sväljer. Men för att svara på frågan, drivlina, bara för de som inte vet det, det är den del av bilen som driver den framåt. Det är batteri, motorer, axlar och sådana saker. Tesla har haft problem med sina motorer i äldre bilar. Det har varit många som fått byta de där motorerna. Typiskt sett har det gått på Teslas drivlina i garanti. Den är 8 år eller 24 000 mil. Är man utanför den här garantiperioden så är det skitdyrt att byta batteri och motor.
Fabian – 28:11
– De här siffrorna kan ju också skilja lite mellan olika modeller tror jag. Det kan vara bra att titta på just din modell.
Anders – 28:17
– Det här är från Model X och S. De här garantierna. Om problemen faktiskt är kopplade till drivlinan, det vill säga motor och sådär, då är det ett garantiärende som Tesla fixar och då löser det problemen. Men jag tror att bilhandlarna ofta inte vet var problemet är någonstans. De bara skriver drivlinan. För att friskriva sig kanske? Ja, för att de inte vet helt enkelt. Problemet som man har med många av de här bilarna nu, det är faktiskt hjulupphängningen som har problem med alla sådana här stag och grejer och bussningar och skit. Jag har problem just nu med att min håller på att gnissla något så in i helvete när jag kör på små ojämnheter i marken. Jag var faktiskt iväg på OKQ8 och hissade upp bilen och så sprayade på någon spray som jag hade läst skulle fixa det. Och det löste problemet, men nästa gång jag startar igen så börjar det gnissla igen. Så jag har bokat tid för att få det här fixat. Men det är jättedyrt, alla de här grejerna. Det här är ett känt problem hos gamla Tesla-bilar, att det skakar och vibrerar och gnisslar och det är dyrt att reparera. Och de byter många dyra delar till nya exakt likadana och så börjar det gnissla och krångla igen längre fram. En annan grej som är lite lurig som kan orsaka de här vibrationerna är att det sitter någon sorts knut i styrningen.
Fabian – 29:37
– Just det, det känner jag igen. Någon styrknut på gänga. Det här är lite i utkanten av vad vi kan egentligen. Det här är bilar snarare än elbilar va?
Anders – 29:46
– Jag kan ju lite då eftersom jag har en åtta år gammal Model X så har jag åkt på många av de här problemen.
Fabian – 29:52
– Hur långt har den gått förresten?
Anders – 29:53
– 15 000 mil nu.
Fabian – 29:55
– Åh jävlar!
Anders – 29:56
– Men det är den här knuten i styrningen som sitter väldigt exponerad för vädrets makter och salt och sand och grejer. Så framförallt vi som har salt här uppe, vi får problem med den där efter ett tag. Och då blir styrningen konstig. Alltså det känns som att det är något fel på servon. Den är meckig. Men det räcker att rengöra den och det kan man faktiskt pilla in handen där och ta en liten stålborste och borsta rent den. Och sen så sprayar man med lite teflonspray och så är den som ny igen. Så det har jag gjort själv. Kostar det 50 spänn så är det löst då.
Fabian – 30:27
– Oj, okej. Vad händigt. Jag ska säga att det är faktiskt inte bara gamla bilar som har problem med det här. Nya Tesla Highland som ni kommer att höra i mitt reportage lite senare i den här showen har också problem med vibrationen i drivlinan. Allihopa har det och Tesla har inte fått ordning på det. Någonstans kring 120 så sägs det att det börjar vibrera. Ni kommer att höra det i inslaget också men det är kännbart i ratten. Och vad är problemet med det då? Man kan nog leva med det om man ska ha bilen i ett eller två eller tre år under leasingperioden. Men risken är ju att saker vibrerar sönder. Det är också inte så bekvämt. Man kan bli lite, kanske inte vibrationsskador ska väl inte doktorn säga att man får. Men man kan bli lite bedövad i händerna om man sitter och håller i den länge och det vibrerar.
Anders – 31:10
– Konstigt att de har det på helt splirrans nya bilar.
Fabian – 31:13
– Japp, det är något hårdvarufel. De har inte fått ordning på det. Man får väl anta att inom ett par månader så kommer Teslas Highland modell ha fixat det. Men än så länge så har de egentligen allihopa det här problemet, sägs det. Men det är också ganska talande för Tesla tycker jag. Motor och batteri och mjukvara, det är ju det som gör Tesla till Tesla. Men allt annat till bussningarna och framförallt det här som har med vinterväglag att göra. Och salt och rost. Det är de inte bra på Tesla. Ta det från oss som ofta blir beskyllda för att vara fanboys. Det här är inte Tesla världsbäst på, det måste man verkligen säga.
Anders – 31:49
– Och så byter de bara delar till nya exakt likadana delar. Och så får du problemen tillbaka igen.
Fabian – 31:54
– Ofta mycket fukt i lyktorna har det varit mycket kring. För att inte tala om det här, apropå hur mycket det får plats i din bil. Jag är avundsjuk på din Model X. För min Model 3 har ju det här brevinkastbagageutrymmet. Med en balk som dessutom tar emot så fort man ska ta in något som är lite större. Och om man öppnar när det är snö eller lite tyngre slask på bilen. Då bara rasar det ner snö rakt ner i bakluckan. Det här är en bil som är designad för soligt klimat i Kalifornien. Det är så himla tydligt.
Anders – 32:27
– Men Model Y är ju baserad på Model 3. Och det är ju en nyare arkitektur från Tesla. Så står det mellan Model X och Model Y så är ju ändå Model Y en modernare bil. Och Model X kan bli väldigt dyr när den blir äldre. Det är dyra reparationer och försäkringar dyr på de bilarna. Jag skulle nog faktiskt inte titta på en gammal Model X. Utan om man har pengar i den prisklassen. Så kanske man ska titta på en splenans ny Kia EV9 istället med sex säten. Den var ju provkörd och det är ju en fantastisk bil. Och jag börjar se den ganska mycket ute nu.
Fabian – 32:58
– Ja det gör man ju. Och Model Y har ju också bra räntedrive just nu. Man ska aldrig privatlisa. Aldrig privatlisa. Men däremot om man ska göra det på företaget.
Anders – 33:08
– Det är ju jättevanligt nu att folk gör det.
Fabian – 33:10
– Ja men det är ett annat kapitel. Vi kan prata om det vid ett annat tillfälle. Privatleasingen omfattas inte riktigt av konsumentköpslagen. Så får du problem med din bil så kan det med garantier och grejer bli jätteproblematiskt. Eftersom du inte äger bilen utan hyr bilen. Dessutom så är det väldigt luriga avtal. Det är många som åkt på höga räntor nu. Så det har varit väldigt kritiserat med privatleasing. Så jag skulle inte låta min värsta fiende privatlisa någon bil.
Anders – 33:39
– Jag gör ju inte det. Jag har ju köpt alla mina med avbetalning och sådär. Jag har aldrig leasat en bil. Det är väldigt populärt att leasa. Och leasing betyder ju hyra bil egentligen. Så det är lite oklart varför man inte vill äga bilen och ändå måste stå för alla kostnader runt den.
Fabian – 33:52
– Det är betydligt bättre att göra ett helt vanligt billån med avbetalning. I så fall så säljer du din bil om du tar hand om den väl. Så går det kanske förhoppningsvis lite plus på det också.
Anders – 34:03
– Sjukt intressant att du säger det. Det har varit min tanke hela tiden. Jag har inte velat dryfta den. För att folk som upplever mycket smartare än mig har sagt att leasing är toppen.
Fabian – 34:13
– Men inte privatleasing. Det är två helt olika saker att göra företagsleasing. För då får du uppsidan av alla skattefördelar. Det får du inte alls som privatleasingtagare. Så att ja. Det skulle jag verkligen inte rekommendera.
Anders – 34:27
– Kul. Vi får köra en djupdykning på det där i ett kommande program. För det tror jag att många är intresserade av finansiering av dyr e-bil. Ja. Batteribyte på Nio EL6, Tesla Highland och stopp för självkörning i Europa. Allt efter detta.
Fabian – 34:44
– Nu rapporteras det att Tesla faktiskt skrotar planerna på billiga småbilar. Modell 2, Anders.
Anders – 34:51
– Ja, vi har pratat om det tidigare i programmet, att det har varit på gång den här superbilliga småbilen från Tesla. Det är Reuter som genom flera källor hos Tesla har snappat upp att man helt enkelt lägger planerna på hyllan och istället ska fokusera på självkörande robottaxi. Det kommer direkt från överkuckun Elon Musk.
Fabian – 35:11
– Det lät väldigt mycket Elon över det där. Ja, precis.
Anders – 35:16
– Enligt en av de här källorna så är anledningen till att det är väldigt mycket konkurrens från kineserna i det här lågprissegmentet och Tesla vill inte ge sig in i det träsket. Elon Musk tycks mena att de här självkörande robottaxi-bilarna är ett bättre satsningsområde. På de här rapporterna så dök Teslas aktiekurs och Elon Musk gick ut på plattformen X och skrev att Reuters ljuger. Oklart vad han syftar på, han bara skrev Reuters ljuger. Så kan man göra numera, bara skriva saker utan att koppla det till någonting.
Fabian – 35:45
– Ja, och säkert om man äger X då kanske.
Anders – 35:47
– Så kan det vara. Häromdagen stod det också klart att Tesla sparkar 10% av sin personalstyrka, totalt 14 000 personer får sparken.
Fabian – 35:55
– Har de 140 000 anställda innan dess då?
Anders – 35:57
– Ja, men det har varit tufft för dem. Och för alla andra som bygger elbilar just nu. Några tankar runt det?
Fabian – 36:03
– Jag tänker att Elon är Elon. Jag tror att han gör rätt i detta. För första gången kanske någonsin så har Tesla ett seriöst demand-problem. Precis som alla andra biltillverkare. De traditionella biltillverkarna har det ännu värre.
Anders – 36:22
– Demand på engelska är ju efterfrågan.
Fabian – 36:24
– Tack för hjärtligt att vi förklarade det för våra icke-engelsktalande.
Anders – 36:29
– Vi har några lyssnare som har skrivit till oss och är så glada att vi har en podd på svenska för att allt annat är på engelska.
Fabian – 36:35
– Precis, förutom enstaka ord här och där. Det kanske man får stå ut med. Sorry guys.
Anders – 36:41
– Vi betyder be om ursäkt.
Fabian – 36:43
– Det jag tänker är väl också här att. Jag ska kanske inte göra det här till en rant om Elon Musk. Det känns som att vi behöver ta nästan. Jag är väldigt sugen på att skaffa en Highland. Men Elon Musk alltså. Den mannen. Han behöver gå och kamma sig, tror jag. För jag börjar känna att det snart är ett statement att ha en Tesla. Och jag står inte för det som Elon gör. Nu klurar han med Trump och sådär. Vi får se. Det har ingenting med Model 2 att göra.
Anders – 37:18
– Nej, du är ju inne på att de har ett problem med vikande efterfrågan. Och att då skapa fler bilar som de ska ha efterfrågan på. Det kanske inte är rätt val nu när de ligger så nära med de här helt självkörande robotaxibilarna. Som kan bli en revolution inom bilkörning ju.
Fabian – 37:32
– I USA kommer vi få höra. För det kommer dröja innan det kommer till Sverige och Europa.
Anders – 37:36
– Vi kanske ska höra vad som händer med självkörningen i Europa.
Fabian – 37:39
– Vi kanske ska gå över på det då. Jo, hörni. För det blir nog ingen självkörning inom rimlig framtid i Europa. Vi har ju tidigare rapporterat om det. Att vi tänker oss att kanske under 2025 eller sådär. Så skulle det kunna vara så att full self-driving. Det här som hette beta FSD. Som numera inte är beta längre utan som är FSD supervised. Den är ganska avancerad. Den är ju inte självkörning. Det är mer ett förassistanssystem som finns i USA som är superimponerande.
Anders – 38:08
– Ja, Google har ju. Det finns flera taxibolag nu i lyft och sådär som kör helt själva i USA. Utan att det sitter en förare överhuvudtaget i bilen. Det är coolt.
Fabian – 38:18
– Ja, det är coolt. Och det går att googla sig till på YouTube. Det finns klipp om det. De teknikerna bygger ofta på lidar och är ofta ganska förplanerade rutter där man har skannat vägarna väldigt noga. Tesla har valt en annan väg som ska vara mer generisk. Där man ska kunna köra på nästan vilka vägar som helst utan att man har förmappat alla vägar. Sen har Tesla GPS-data så det är inte helt omappad data. Men det är ändå två lite olika strategier här.
Anders – 38:51
– Google i sitt system har förare som sitter på distans också. De har en central med taxiförare som griper in och styr.
Fabian – 39:01
– Vi har rapporterat att FN-organet, som faktiskt är UNECE har röstat igenom nya Drive Control Assistance Systems. Det som förkortas DCAS. Det är nya regler som kom för en månad sen cirka. Vi trodde att det här var ett steg. Att nu äntligen kommer Tesla FSD Supervised till Europa. Men tyvärr verkade det som att våra förhoppningar kom att grusas. För att det här regelverket som beslutades om i mars. Det tillåter i och för sig att bilar på egen hand under övervakning kan ta sig i ankorsningar, rondeller och mycket annat som våra Teslor idag inte får ta. Det är inte för att Teslorna inte kan det utan det är för att de inte får det på grund av EU-regler. Eller rättare sagt FN-regler. Men problemet med de här nya reglerna som vi trodde var att nu kommer det. Det är att varenda sak som det här systemet initierar, varenda manöver som det initierar måste godkännas av människan som sitter bakom ratten. Det här var något som kom in ganska sent i processen för att alla länderna skulle komma överens. Och de här begränsningarna innebär att det här, trots att DCAS röstas och ska nu genomdrivas i alla länderna. Det här blir jättesvårt att använda eller ens anpassa FSD till det här i Europa. Teslas policychef som heter Rohan Patel, han säger på X att de här uppdaterade DCAS-reglerna är uppmuntrande. Men de tar inte upp nyckelproblemet som är systeminitierade manövrar för att kunna möjliggöra säkerhetsfördelarna med FSD supervised. Och han skriver vidare att vi skulle kunna göra några små förbättringar av de äldre versionerna av FSD baserat på de uppdaterade DCAS-reglerna i slutet av året. Men om det inte finns en uppdaterad tillåtelse för systeminitierade manövrar är de fulla fördelarna med system som FSD supervised inte typgodkända. Sättet som den uppdaterade förordningen fungerar är att föraren måste behöva godkänna nästan alla betydande manövrar eller uppsättningar av manövrar. Jag är praktiskt taget inte ens säker på hur det kan fungera eller utformas. Men det låter som ett enormt krångel och distraktion för föraren. Motsatsen till poängen med förassistans och förarövervakningsfördelar med FSD supervised.
Anders – 41:30
– Jag kan säga att han Ron Patel som du har hänvisat till, han är en av de som fått sparken nu.
Fabian – 41:36
– Jaha, så han har fått sparken. Varför blev det så tror du?
Anders – 41:39
– Det är inte säkert att han har fått sparken men han har lämnat Tesla precis nu bara omedelbart i samband med de här mega nedskärningarna.
Fabian – 41:46
– Han kanske har varit för frispråkig på X här, vem vet?
Anders – 41:48
– Ja, det kan han ha varit. Eller att han har fel.
Fabian – 41:50
– I praktiken handlar det här om att om du tänker dig själv alla saker som ska göras när du ska in i en rondell. Först ska du in i rondellen och då måste du godkänna att du ska köra in i rondellen. Och sen om det är en dubbelfil i rondellen så måste du kunna byta fil i rondellen. Då ska du godkänna det. Och sen ska du godkänna att du ska åka ut. Alltså du fattar ju liksom. Det här är inte ett förassistanssystem. Det här är liksom väldigt mycket jobb. Det här kanske till och med blir mer osäkert ju.
Anders – 42:15
– Om det blir så. Det kan ju vara så att man. För de lokala länderna får ju lov att införa. För det här ska ju in i lokala lagstiftning. Så man kan ju göra lokala undantag och så.
Fabian – 42:23
– Ja, men precis. Han som har fått sparken nu då. Han har sagt då att för att vara tydlig så är många länder öppna och entusiastiska över FSD supervised. Men det betyder ju att alla länder måste godkänna det här separat. Det kan ju då se lite olika ut. Och då är det inte säkert att Tesla är så intresserade av att göra det här för lilla Sverige i första hand. Då kanske det är Tyskland eller England eller någonting annat som får gå före som är större då.
Anders – 42:51
– Det är ju ett stort steg i alla fall att vi tillåter de här systemen. Så det är ju en väldigt bra start. Och sen så får vi se hur implementering blir i andra ändan. Vi kanske inte ska vara för oroliga för det här ännu.
Fabian – 43:05
– Det låter som vi har ropat hej lite för tidigt. Kanske vår vana trogen.
Anders – 43:10
– Kanske det. Ska vi rulla vidare?
Fabian – 43:12
– Det gör vi.
Anders – 43:13
– Vi får många frågor till podden om alternativa sätt att lösa eltillförsel till bilar. Det är ju snabbladdning det som gäller nu på långresa. Men det finns ju lite andra alternativ. Det finns ju laddning under körning på elvägar och batteribyte. Det är väl de alternativ som finns. Och jag tänker att elvägar, det finns lite koncept i Sverige och lite runt om. Och vi kan nog återkomma till det i ett kommande program. Men det här är ingenting som har kommit särskilt långt för att kommersialiseras. Utan det som ligger närmast som alternativ är batteribyte. Att du istället för att ladda upp batteriet så åker du in i en maskin som helt byter batteriet och sen åker du vidare. Och de som har kommit allra längst där är kinesiska Nio. Och nu ska vi testa det på riktigt. Jag har ju rapporterat lite om batteribyte innan, men nu har jag faktiskt haft en bil en hel vecka och bara förlitat mig på batteribyte. Och åkt riktigt, riktigt långt. Du har en Nio, det är en Nio EL6 som jag har kört. Du ser den framför dig där. Vad tycker du om den? Är den en SUV?
Fabian – 44:12
– Ja men precis, det här är ju bilar man inte ser så hemskt ofta. Men jag har faktiskt sett en hel del Nio ute där jag bor. De har inte sålt så otroligt bra i Sverige. Men jag har ändå lyckats se dem i det vilda då och då. Det är en bil som ser okej ut. Jag tycker den ser lite typiskt asiatisk ut om man får uttrycka sig så. Lite åt Toyota-hållet, tyvärr. Jag är inte jätteimponerad, men den är inte direkt ful. Men utseendemässigt är jag inte blown away på något sätt.
Anders – 44:44
– Nej, den ser, jag kommer rapportera om det sen också, men det är ingen som vänder på huvudet när jag åker förbi. Den är inte ful. Den som spelar TV-spel, GTA och så, det är en av alla de miljoner bilarna som man möter i trafiken. En generisk TV-spelsbil. Ja, lite så. Ska vi ta och lyssna lite på första inslaget här?
Fabian – 45:02
– Jajamän.
Anders – 45:07
– Nu ska vi åka in och byta batteri här borta. Order placed. Kolla. Vad står det? Contact service? Nej, nu öppnar den. Ser du luckan där borta? Jag har lånat nya Nio EL6 en hel vecka för en riktig lång tur över påsk. Min kontakt på Nio bara skrattade när jag frågade om jag verkligen kunde få in fru, tre barn, hund och hamster i bilen. Självklart sa han, men skrattar bäst som skrattar sist. Det han inte visste var att hamstern faktiskt inte skulle med på resan. Det är inte första gången som jag kör Nio, men första gången som jag förlitar mig helt på batteribyte istället för snabbladdning på en längre resa. Ni ska alldeles strax få höra hur det var att åka riktigt långt och byta batterier istället för att snabbladda, men först ska vi prata lite om Nio EL6. Nio EL6 är en 4,9 meter lång SUV. Men vänta nu, tänker du som extremt uppmärksamt lyssnat på podden tidigare, har inte vi provkört en Nio SUV på 4,9 meter tidigare? Jo, det har vi. Förra året provkörde vi Nio EL7. Nej, vi måste reda ut det här från början. När jag hoppar in i Nio EL6 så känner jag omedelbart igen mig. Det är en EL7 jag sitter i, eller? Jag hoppar ut igen. Det står El6 där bak, men den är helt identisk med EL7 som jag tidigare har kört. Vad är det som har hänt här? EL6 är en stor SUV från Nio som plötsligt är rimligt prisat. Den förra prick likadana Nio SUVen som jag körde, EL7, skulle de ha en bra bit över en miljon för. Helt ointressant för de flesta bilköparna. Varför skulle man köpa en kinesisk oprövad SUV istället för någon av alla de andra fina och billigare EL7 på marknaden? Inte många tycks ha hittat svaret på den frågan. Under hela 2023 registrerades bara 48 stycken EL7 i Sverige och många av dem lär ha tillhört Nio själva. Nio EL6 däremot är invändigt i alla fall i stort sett samma bil som EL7 men till ett helt annat pris. Nu kostar den från 769 000 kronor med det lilla batteripaketet. Bilen är några centimeter kortare än Kias stora SUV EV9 men nästan 40 000 kronor billigare. Fast om man jämför med samma batteripaket som Kia EV9 har så är Nio EL6 faktiskt 71 000 kronor dyrare. Jag skulle nog personligen faktiskt ha valt en Kia EV9 hellre än en Nio EL6.
Fabian – 47:53
– Okej, vi har alltså två bilar till priset av ett. Två exakt likadana bilar men en är lite billigare. Det här påminner om Svennes kaviar och Kalles kaviar. Känner du till det? Ta upp en Svennes kaviar i butiken för de brukar ligga bredvid varandra. Så ser ni att de innehåller exakt samma saker och är gjorda av Abba. Båda två, alltså inte bandet Abba utan de som gör fiskkonserver. Och det sägs att anledningen till att man säljer en billigare under ett helt annat varumärke med exakt samma innehåll är att man inte vill sänka kvalitetskänslan hos originalkallesmärket. Kan det vara något i den här stilen som Nio vill göra? Vill de göra en Svennes kaviar här?
Anders – 48:37
– Jag känner mig helt säker på att det är det som har hänt. De säljer inga av de här jättedyra SUVarna. De kallar sina bilar för premiumbilar. Kinesisk premiumbil och så ska de ha samma pris som Porsche eller BMW och Audi och sådär. Det är inte många som nappar på det. Varför ska man göra det? Det är otydligt. Så skillnaden på de här bilarna, man får verkligen detaljstudera dem för att se vad som skiljer. De har ändrat lite på plasten som sitter runt hjulen. Den ena är rund och den andra är lite mer fyrkantig. Det är den enda skillnad jag lyckas hitta på de här bilarna.
Fabian – 49:08
– Jag googlade under inslaget och jag tror inte att jag skulle kunna skilja på dem vid ett blindtest. Ja, inte blindtest då, men ni förstår.
Anders – 49:17
– De har gjort någon liten ändring och så har de dumpat priserna på de här för att få ut dem. Men de är fortfarande dyra. Jag höll på när jag förberedde det här programmet. Nu börjar de komma ner i pris. Nu är det inte någon rimlig prisklass på det. Men det är när man tittar på det billiga batteriet. När man tittar på det dyra batteriet, då är de fortfarande dyra de här bilarna.
Fabian – 49:38
– Men vadå batteriet? Du byter ju ut batteriet ändå.
Anders – 49:41
– Ja, och detta är lite stökigt. Vi kanske ska lyssna på del två för jag gräver ner mig i det här nu. Nio EL7, förlåt, EL6 har fem sittplatser, gott om benutrymme och ett rejält bagageutrymme. Den får dra 1,2 ton på dragkroken och är fullspäckad med kul teknik. Basversionen som kostar från 769 000 har head-up-display, skärm på instrumentpanelen, stor mittskärm och skärm bak. Men på den basutrustade varianten har Nio tagit bort rattvärmen, ventilerar framsäten och massage i framsätena. Så man bör nog komplettera den här bilen med komfortpaketet som kostar 18 000 kronor. Dragkroken vill de ha ytterligare 15 000 för och totalt sett landar den här bilen på 802 000 kronor med det lilla batteripaketet. Och för det priset har man en riktigt fin bil. Utvändigt tycker jag att Nio EL6 ser trevlig ut. Den har samma formspråk med smala framlampor som Nios övriga bilar, men utseendet är ganska generiskt. Ingen vänder sig om och tittar på bilen när den kommer åkande. Invändigt är materialkvalitén god och i bilen som vi lånade satt det lilla huvudet Nomi på instrumentpanelen. Nomi är bilens röstassistent som man gjort som en liten boll med en skärm framtill. På skärmen ser man två ögon och den vänder sig mot den som talar med den. Vi har i tidigare program visat hur störande Nomi kan vara och ett problem är att den är stendum. Nio skriver på sin hemsida att Nomi ger din bil en robust känslomotor som fyller din bil med känslor. Den känsla som jag fylls av är huvudsakligen raseri och jag vill helst av allt rycka ut bollen ur instrumentpanelen. Nio vill ha 9000 kronor från Nomi. Jag skulle gärna betala 9000 för att slippa den. Så nu är vi inne i Ätran. Då ser ni vilken härlig liten pittoresk stad. Hej Nomi!
Nomi – 51:29
– Jag är här!
Anders – 51:31
– Vad kan du säga mig om Ätran i Falkenbergs kommun?
Nomi – 51:35
– Kan du säga det på ett enklare sätt?
Anders – 51:37
– Vad kan du säga mig om Ätran? Den lilla staden vi är i just nu.
Nomi – 51:44
– Jag ska visa dig hela vägen nu.
Anders – 51:46
– Hej Nomi! Hej! Vad kan du säga mig om Ätran? Den lilla staden vi är i just nu. Hej Nomi!
Nomi – 51:58
– Jag är här!
Anders – 51:59
– Ätran! Den lilla staden vi är i just nu. Vad kan du säga mig om den?
Nomi – 52:03
– Vad sa du?
Anders – 52:04
– Säg mig vad som helst om den. Ätran! Jag testar samma fråga med ChatGPT. Vad kan du berätta för mig om Ätran som vi kommer in i? Det är en liten ort i Falkenbergs kommun. När du kommer in i Ätran möts du av en liten och charmig ort med en avslappnad atmosfär. Du kan se den vackra Ätran som rinner genom byn och kanske få en glimt av människor som njuter av floden eller fiskar längs dess stränder. Det finns troligtvis några lokala affärer och kanske en liten kyrka eller andra historiska platser att utforska. Det är en lugn plats där du kan ta det lugnt och njuta av den pittoreska omgivningen. Vad mysigt!
Fabian – 52:44
– Tack så hjärtligt!
Anders – 52:45
– Inga problem. Precis när vi kommer tillbaka hem från vår resa lämnar jag ett mail från Nio om att de är på väg att lansera en ChatGPT-liknande lösning till Nomi. Den kommer vi återkomma till i ett kommande program. Tillbaka till Nios batterier och batteribyten. Problemet att köpa sitt Nio-batteri är att man då inte får använda Nios batteribytesstationer. För att få göra det måste man hyra sitt batteri istället för att köpa det och ekvationen för batterihyran är lite knepig. Nio vill ha 1 799 kr per månad utöver leasingavgiften för att hyra ut ett batteri till dig. Samtidigt blir inköpskostnaden på bilen lägre eftersom du slipper köpa batteriet för 130 000 kr. Men sammantaget innebär det att om du äger bilen i sex år så har du betalat 130 000 kr i batterihyra till Nio, men du äger då inget batteri? Det är förstås ingen god affär att äga en elbil utan batteri, men då har du i alla fall haft glädje av Nios batteribytesstationer under de åren. Hur mycket glädje har du då haft av möjligheten att byta batteri? Det ska vi höra alldeles strax. Vad tänker du Fabian?
Fabian – 53:53
– Jag tänker just på Mariestad superladdare där. Så står det en batteribytesstation från Nio som jag såg där. Och tänkte på det när det var 60-70 centimeter snö där. Jag satt i bilen och väntade på att den skulle ladda. Hur fan det skulle funka med snö packat under bilen. Och köra in där. Jag tror inte det hade funkat under de förutsättningarna.
Anders – 54:15
– Jag har varit och pratat en del med Nio-folk. Just det här är ett problem de har haft i Europa som de har löst genom någon sorts borstar eller någon flärp som sitter när man kör in i stationen. För att skrapa av snö och så. Men det ska visst fungera det här. Även om det är mycket snö.
Fabian – 54:32
– Sen satt jag och tänkte på det som var batterihyran. Jag kan i och för sig tycka att det kan vara värt det. De flesta leasar ju tre år. Så då har du betalt halva batteriet. 130 000 verkar ganska billigt för ett batteri för övrigt.
Anders – 54:41
– Det är det lilla batteriet ska jag säga. 75 kilowattimmar.
Fabian – 54:43
– Om jag skulle byta batteri då vill jag nog inte äga batteriet själv faktiskt.
Anders – 54:50
– Det går inte att få till det. Det är väl snarare det som är problemet. Om du köper batteriet och sen byter bort det. Vad händer då om det går sönder? Det är lite som när hela havet stormar. Det är en stol kvar. Nu råkade du sitta med ett skitbatteri. Är det ditt då?
Fabian – 55:05
– Har vi något svar på det? Vad händer om du äger batteriet och byter det?
Anders – 55:10
– Svaret är att du inte får använda batteribytestationerna om du köper batteriet.
Fabian – 55:14
– Du måste hyra.
Anders – 55:15
– De får inte ihop det.
Fabian – 55:17
– Är det någon kostnad för att få ett laddat batteri på en batteribytestation?
Anders – 55:21
– Hur mycket då? Jag minns inte vad det kostar. Det ingår inte i batteribytet utan du betalar för batteribytet också.
Fabian – 55:28
– Hur lång tid? Det argumentet som tillförs här nu är att det ska gå snabbare att byta batteri till ett fulladdat batteri än att superladda eller snabbladda på en 300 kW. Hur lång tid tar det?
Anders – 55:42
– Det tar fem minuter i dagens batteribytestationer. Men nästa generations batteribytestationer tar det fyra minuter i. Det står en sådan i Frihamnen i Stockholm som vi har testat också.
Fabian – 55:53
– Okej, så det du sparar är typ fem-tio minuter vid varje stopp? För jag stannar sällan längre än 10-15 minuter.
Anders – 56:00
– Ja, fast ekvationen kan se lite annorlunda ut om du drar husvagn till exempel. Då behöver du stanna mycket oftare och då behöver du fylla batteriet på ett annat sätt. Men det är väldigt få som gör det egentligen.
Fabian – 56:12
– Ja, just det. För jag laddar ju inte fullt. Det gör man ju sällan. Det beror lite på. Vissa elbilar har ju marginal uppåt i toppen. Men med Tesla laddar man kanske till optimalt 80 procent. Okej, så du kör lite längre på det. Ja, men det är ju ett argument. Men du måste sitta i bilen hela tiden också. Du kan inte gå på toa och så.
Anders – 56:29
– Det är ju liksom ett kontraargument då. Du lämnar inte bilen som det ser ut nu utan du sitter kvar där. Så du wastear ju de fyra-fem minuterna och kan inte gå iväg och köpa en kaffe. Utan då får du stanna bilen utanför och gå och köpa kaffe efteråt.
Fabian – 56:43
– Ja, för typiskt sätt går man ju och kissar då. Då är det ju ändå fem minuter till som går för det då. Så då har du inte tjänat den tiden ändå.
Anders – 56:49
– Då är det en besparing på några få minuter. Vi ska ju alldeles strax lyssna på sista delen här nu när vi är ute och åker långt.
Fabian – 56:55
– Tror du inte att de löser det förresten? Att du kan bara ställa bilen utanför och så kör den i sig själv och gör det själv. För den måste väl inte ha dig ombord? Du gör väl ingenting där? Du bara sitter där va?
Anders – 57:04
– Man bara sitter där, precis. Och dessutom stängs ju all ventilation och allting av. Bilen är ju stendöd under bytet så att fläkten stängs av så det blir kvavt och skit där inne. Jag tror tanken på sikt är att man inte ska sitta i bilen.
Fabian – 57:16
– Nej, men så måste det ju vara också. Övriga i bilen kan ju gå ut och kissa och ta sin kaffe men föraren måste ju då sitta kvar en sån här dag.
Anders – 57:24
– Och fråga om den här Nomi då. Den är ju helt kass nu. Måste den vara så här?
Fabian – 57:30
– Hej Anders!
Anders – 57:32
– Den är sjukt jobbig.
Fabian – 57:33
– Vad heter hon, miljöministern Romira där? Hallå! Kan inte svara på några frågor men är alltid villig att lyssna.
Anders – 57:42
– Alltid glad. Nu när de här ChatGPT-lösningarna kommer där man faktiskt kan ha en mycket bättre konversation med tekniken. Då kan jag tänka att det där huvudet, om det har en trevlig röst, skulle kunna vara ganska mysigt att ha på instrumentpanelen. Att du får en sorts avatar som representerar den här AI-rösten.
Fabian – 58:01
– Ja, om du faktiskt hade fått. Nu lät det rätt mycket som ChatGPT gissade ganska hårt här. Men tror du. Ja, om vi hade haft ett sånt vettigt svar från den, då hade det varit en helt annan femma.
Anders – 58:16
– Ja, men den visste ju i alla fall vilken ort jag pratade om och att floden rann igenom och lite sådär. Så den var inte helt ute och cyklade. Men den svarar lite vad man vill höra också. Men samtidigt, i bilen så är man inte särskilt produktiv. Så länge som det som du säger nu med självkörning och så, att du måste ändå sitta och liksom. Att det är långt kvar innan bilarna kan köra själva i Europa. Då kommer du kunna sitta och jobba på ett annat sätt och skapa värde när du har en röst som en riktig röstassistent som faktiskt kan jobba för dig.
Fabian – 58:45
– Jag använder faktiskt ChatGPT så. Just nu. För att skriva dokument och rutiner och mail och sånt. Så att jag har det färdigt. Sen när jag ställer mig och laddar då så kan jag få iväg alla de där mailen och sådär. Så att i och med att jag kör så mycket bil nu då. Just det. Medan Stockholm och Göteborg så är det faktiskt det. Det är ett sätt för mig att kunna jobba i bilen.
Anders – 59:03
– Just det. Jag använder ChatGPT jättemycket till att författa mail på engelska och sådana saker. Även en del på svenska när det är lite längre grejer. För då kan jag bara slaska. Jag skriver såhär, skriv ett mail med följande innehåll. Och så bara punktar jag ner, stavar fel och skit liksom. Och så får jag bara, hej Bosse. Och så kommer en vänlig trevlig. Men det är ofta övervänligt i engelsk. Jag är väldigt glad att vi har. Högt ärade kollega.
Fabian – 59:30
– Ja, men precis. Spännande. En till tanke som slog mig kring det här med. Du sa något om rattvärmen där och att det är ett komfortpaket för 18 000 kronor. Det där är ju intressant. Vad annat i världen kostar 18 000 kronor? För att få lite. Det är intressant med bilar. Hur kostnaderna är så himla sjuka. Så satt jag under reportaget och funderade på hur mycket rattvärme är värt. För det är ju nice. Det är ju riktigt nice att ha rattvärme. Är det värt 18 000 spänn? Nej.
Anders – 1:00:02
– Det var lite mer grejer som låg i paketet. Men det de uppenbart har gjort är att de har lagt. Rattvärme vill man väldigt gärna ha. Så de har bakat in det i ett paket som de vill. De nudgear en att köpa det där dyra 18 000 kronorspaketet.
Fabian – 1:00:15
– Men det är ju lite. Det är ändå så där. 18 000 kronor så kanske man tar den på firman. Då är det inte 18 000 spänn. För då är det hälften av det om det är skattade pengar. Och sen så säljer du bilarna mer värd med rattvärmen utan. Men vad skulle jag vilja ge för rattvärme? Kanske 2 000-3 000 kronor. Ja.
Anders – 1:00:37
– Du, ska vi lyssna på Långresan?
Fabian – 1:00:38
– Det ska vi göra.
Anders – 1:00:39
– Vi har gjort oss redo att lämna Täby för en tur till mina föräldrars sommarställe utanför Varberg. En nätt resa på 50 mil. Familjen är inte omedelbart glada för en långtur med en bil som bara har fem säten. Vår Tesla Model X har sex säten och vi tycker vanligtvis det är väldigt praktiskt med en extra plats och gott om utrymme mellan de mittersta stolarna bak. Men Nio EL-6 är samtidigt en stor bil och Gustav på Nio har ju faktiskt lovat att en Nio EL-6 ska rymma hela familjen. Så nu kör vi.
Anders Barn – 1:01:15
– Model X var bättre. Tror du? Model X är mycket bättre. Varför det? Den kör. Den är mycket najsigare när man kör.
Anders – 1:01:23
– Vår Model X? Den är ju åtta år gammal. Det här är spelerans ny.
Anders Barn – 1:01:28
– Jag tycker fortfarande att Model X är bättre.
Anders – 1:01:31
– Ja, det hade de inte blivit glada att höra på Nio kan jag säga.
Anders Barn – 1:01:34
– Nej, det kanske de inte hade. Men nu är det så. Det är bara fakta.
Anders – 1:01:39
– Fattar han som lånar ut den här bilen. Han har gått sin chef fråga om vi kan få låna den och så säger du att den är liten och sämre.
Anders Barn – 1:01:52
– Dålig. Ja. Jag har för höga standards på grund av Model X.
Anders – 1:01:59
– Gör du så?
Anders Barn – 1:02:01
– Ja.
Anders – 1:02:01
– Jag hade fyllt bilens batteri under morgonen till 100% och vi kunde blåsa på i full fart på motorvägen hela vägen till det första batteribytet i Mantorp. I vanliga fall hade vi nog gjort något laddstopp längs vägen och köpt en kaffe men nu körde vi i två och en halv timme nonstop och kom fram till batteribytestationen i Mantorp med 5% laddning. Ser du den? Nej, här borta någonstans ska den vara.
Anders Barn – 1:02:25
– Ja, längst till vänster. Jag såg den.
Anders – 1:02:28
– Bara vänster. Där är den. Det står en bil i den. Ser ni den? Va? Nej, Tesla.
Nomi – 1:02:34
– Nu. There are one people before you in the queue. Go to the power swap station as soon as possible to avoid missing your turn. Contact Neo Power Call if you require assistance.
Anders – 1:02:46
– Det står en där inne och håller på att byta nu. Ser ni den? Order placed. Wait outside står det. Där står det en bil till. Ser ni det? Står den och väntar i kö den också eller?
Anders Barn – 1:02:57
– Det står väl att det var en som var i kö och en som var inne.
Anders – 1:03:02
– Är det så många niobilar?
Anders Barn – 1:03:05
– Nej, det där är ingen niobilar.
Nomi – 1:03:07
– It’s your turn. Tap to start.
Anders – 1:03:10
– It’s your turn. Ja, okej. Det är det det står.
Nomi – 1:03:13
– Please park your vehicle manually into the start area of power swap and then press the brake pedal.
Anders Barn – 1:03:23
– Hur kommer du in då?
Nomi – 1:03:24
– Please, please, please press. Nicely done. Now you Can tap to start parking into the power swap station.
Anders – 1:03:30
– Trycker jag start?
Anders Barn – 1:03:31
– Ja, kör.
Nomi – 1:03:32
– We are parking now. Be aware of your surroundings. Do not open any door or take over the steering wheel. You Can press the brake pedal to control the speed.
Anders – 1:03:43
– Vi kör EL6 med det stora 100 kWh-batteriet och med facit i hand hade vi inte klarat oss hela vägen fram till batteribytesstationen om vi haft en bil med det lilla batteriet. Då hade vi behövt stanna och snabbladda någonstans längs vägen. Det finns idag sju batteribytesstationer i Sverige och det behövs betydligt fler om man ska kunna navigera sig runt med Nios lilla batteripaket och bara förlita sig på batteribyten. Första batteribytet gick i alla fall smidigt och efter fem minuter var vi på väg igen. Vid första batteribytesstationen stod en liten vagn där det eventuellt satt en liten gubbe men vi såg ingen i vagnen. Kanske gubben var ledig. Nu körde vi återigen nonstop till Varberg och kom fram med några procent på mätaren. Väl framme stack jag till Nios batteribytesstation i Varberg och bytte batteri för andra gången. Också detta batteribytet gick smidigt och nu hade vi 95% laddning igen. Den kommer.
Anders Barn – 1:04:41
– Är den om hand?
Anders – 1:04:42
– Den kommer snart tillgående här. Tar upp bilen som en Terminator. Den här gången satt en gubbe i vagnen utanför. Han vinkade glatt till mig. Vi var i Varberg några dagar och åkte till Ullared och handlade krimskrams och bilen fick rulla kors och tvärs på den svenska västkusten. Jag bytte batteri en andra gång i Varberg och sedan körde vi tillbaka mot Täby. Det var inga problem att ta sig till batteribytesstationen i Mantorp och när vi satt i batteribytesstationen passade jag på att fråga barnen vad de tyckte om att byta batteri istället för att snabbladda. Lukas, tycker du det är bättre att byta batteri än att stanna och ladda och käka på hamburgarestauranger och så som vi brukar göra?
Anders Barn – 1:05:28
– Absolut inte.
Anders – 1:05:30
– Var det absolut inte?
Anders Barn – 1:05:31
– Jag gillar inte att vara här i laddaren. Det känns så konstigt.
Anders – 1:05:36
– Vill du hellre stanna på laddstoppen?
Anders Barn – 1:05:42
– Ja faktiskt och äta.
Anders – 1:05:45
– För att det är hamburgare och så?
Anders Barn – 1:05:47
– Ja. Jag vill ha mer curry. Om vi skulle äta fisk då?
Anders – 1:05:51
– Hade det varit bättre då? Tycker du det är bättre att byta batteri och åka raka vägen än att stanna och ladda?
Anders Barn – 1:05:59
– Hur ska man säga? Stanna och ladda och äta eller bara åka?
Anders – 1:06:06
– Ja.
Anders Barn – 1:06:08
– Stanna och ladda och äta.
Anders – 1:06:10
– Du gör hellre det än att byta batteri?
Anders Barn – 1:06:12
– Ja. Det beror på i vilket sammanhang. Om laddaren är inte nära en restaurang då är det bättre att byta batteri. Men om den är nära en restaurang och vi kommer säkert stanna en liten stund är det kanske lite bättre att ladda.
Anders – 1:06:33
– Barnen föredrar att stanna och ladda och jag gör nog detsamma. Det handlar vanligtvis ändå inte om några långa laddstopp och man behöver ändå sträcka på benen ibland. Innan vi anlände hemmet i Täby svängde vi förbi batteribytestationen i Frihamnen i Stockholm för att byta batteri en femte gång på resan. Också detta batteribytet gick bra och sammantaget fungerar batteribytena väldigt bra. Men det är inte tillräckligt värdeskapande för att jag skulle välja en bil med batteribyte framför en som snabbladdas. Jag undrar om den här tekniken verkligen har framtiden för sig.
Fabian – 1:07:09
– Ja, det man kan konstatera är att det här är mer en recension som dina barn har gjort. Du har outsourcat jobbet. Men det är ju inte helt irrelevant vad familjen tycker.
Anders – 1:07:22
– Det är min tanke också att låta dem få berätta. För att vi äter inte hamburgare.
Fabian – 1:07:27
– Ganska ledande frågor du ställde.
Anders – 1:07:28
– Ja, men det är det. Grejen är att vi äter inte hamburgare vid varje laddstopp, men vi stannar lite och kissar. Det är så pass länge man sitter i bilen och stannar och köper en cola och kissar lite. Det visar hur jobbigt tycker barnen det är att stanna och ladda. För det lyfts ju fram som argumentet för batteribyte.
Fabian – 1:07:46
– De behöver ju inte sitta i bilen. De hade ju faktiskt kunnat gå in tillsammans med din hustru och äta en hamburgare och ta med sig en hamburgare som du äter i bilen sen. Men då hade ni inte kunnat äta tillsammans.
Anders – 1:07:54
– Nej, men om vi hade bytt batteri, då hade vi bara wasteat all den tiden. Då hade vi lika gärna stannat och laddat istället.
Fabian – 1:08:02
– Det är ju lite det. Jag tror att det här tillsammans med. De måste ju upp i så många laddstationer. Och det verkar ju vara lite strul ändå fortfarande. Om det sitter en liten man i en vagn bredvid fortfarande efter ett par år.
Anders – 1:08:17
– Jag har inte hört om något laddstrul alls. Det är nog bara för att de är så otroligt måna om att det där inte får strula ett enda fel vid ett batteribyte utan en gubbe närvarande. Det skulle vara katastrof för deras varumärke. De har ju sju laddstationer i Sverige. Det är så billigt att ha någon student som sitter och pluggar i en liten vagn samtidigt.
Fabian – 1:08:40
– Jo, men samtidigt. Det har inte riktigt tagit fart än. I alla fall inte i Europa. Jag vet inte hur det är i Asien. Men min känsla är nog ändå att den finansiella uthålligheten som de måste ha för att få detta att flyga. Den är frågan om någon har i de här tiderna. Jag tror att det här blir en parentes. A for effort. Kul idé, kul att de prövar. Och att de vågar. Men det här är nog inte så att det kommer bli den tekniken som blir allena rådande.
Anders – 1:09:15
– Jag tror det kommer vara svårt för dem. Det är lite för att det funkar bra. Som du hörde, inga tekniska problem. Det finns inget att klaga på. Batteribytena funkar och det går snabbt. Men det är inte tillräckligt värdeskapande. En innovation måste ju ändå lösa ett problem. Vi har pratat om det tidigare med Sharkbite-problem. Vad är det för problem som det här löser?
Fabian – 1:09:40
– Sharkbite är att ska man lösa problem för folk på riktigt och bygga ett bolag kring det. Då behöver man ha ett problem som verkligen är så här. Någon är ute i vattnet utanför en strand och har blivit hajbiten. Och du kommer dit och räddar den personen. Det är lösningen. Det är den typen av lösning som du ska fokusera på som entreprenör. Och det här är ju inte det. Det blir lite så här VHS versus Betamax. Absolut. VHS var sämre. Betamax, det här är video.
Anders – 1:10:12
– Det är en videoformat.
Fabian – 1:10:13
– En otroligt gammal referens. Ni får googla ni som inte fattar något. Betamax var lite bättre men ändå vann VHS. De var lite före och de fick genomslag. Betamax var inte tillräckligt mycket bättre helt enkelt. Det är lite det jag känner här också.
Anders – 1:10:28
– Ja. Jaha, men sammantaget så är det en bra bil och kul med batteribyte. Men jag tror inte det kommer bli det här egentligen.
Fabian – 1:10:39
– Det är en spännande teknik som vi egentligen aldrig riktigt har trott på. Tesla var tidigt på detta och testade själva och det floppade ganska tidigt. Det är det man brukar säga, fail fast. Innan man spenderar flera miljarder på att bygga batteribyggarstationer i hela världen. Tesla drog i nödbromsen ganska snabbt för detta.
Anders – 1:10:56
– För att de inte tyckte att det gav något äde. Better World hette väl det israeliska bolaget som gjorde det här redan för 20 år sedan. Som också gick i konkurs.
Fabian – 1:11:02
– De här roliga ungdomarna, de här kommentarerna. Det är kul. Man hör ju att de är vana vid hög komfort.
Anders – 1:11:12
– Så är det, de har höga krav. Ska vi snurra vidare?
Fabian – 1:11:16
– Det ska vi. Så, jag lovade ju att jag skulle provköra Tesla Highland. Du har inte kört den ännu.
Anders – 1:11:23
– Nej, jag har bara tittat i den.
Fabian – 1:11:25
– Vad är då Tesla Highland? Det är en Tesla Model 3. Fast den uppdaterade varianten av Tesla Model 3 som säljs som de nya bilarna nu. En hel del är nytt på de här bilarna, bland annat nytt och uppfräschat utseende. Jag tog med mig en av våra absolut bästa läkare, doktor Coyin. För han är också en Tesla-fantast, precis som jag. Och så här lät det. Vad säger du om framsidan, Coyin?
Coyin – 1:11:52
– Den är snygg, den är sportig. Jag gillar det. Väldigt fin.
Fabian – 1:11:56
– Det är lyktorna främst som gör att den ser lite mer aggressiv ut, tänker jag. Och den har lite mindre det här muppiga, grodliknande utseendet. Det är lite borta. Och även på baktill så har den fått sin uppfärsning med lyktorna. Så den ser otroligt fin ut i vårljuset. Alright, Coyin. Hur känns det?
Coyin – 1:12:17
– Det här känns ju. Som en. Skönt. Det var skönt att sitta i den.
Fabian – 1:12:23
– Men du har suttit i en Model 3 tidigare, eller hur?
Coyin – 1:12:25
– Det stämmer. 2021-modellen var det. Och även 2022, senaste. Alltså det egentligen ger den samma känsla. Det ovanligt är ju det här.
Fabian – 1:12:34
– Precis, nu är det här radio då. Så det här är. Jag skulle säga att Coyin pekar på att det inte finns några växelväljare eller någonting. Inga spakar.
Coyin – 1:12:42
– Vi får se hur det går här.
Fabian – 1:12:44
– Men annars är det ju samma. Jag håller med. Det känns som att det är samma. Nu är det du som sitter i förarsätet. Men det är en liten, tight ratt. Och man sitter lite skönt, scoopat. Ja, verkligen. Sätena känns lite annorlunda. Jag tror att de eventuellt till och med är nya. Och sen ser ju gränssnittet lite annorlunda ut på skärmen också. Mot vad jag är van vid med en växelväljare. Som man ska svajpa upp och ner. Och den ska då kunna gissa också hur du vill köra.
Coyin – 1:13:07
– Vi får se om den kan gissa då.
Fabian – 1:13:09
– Ja, vi ser då. Ja, det går. Okej. Och nu då? Hur gör vi för att starta då? Om jag håller in broms.
Coyin – 1:13:15
– Nu är den på P.
Fabian – 1:13:16
– Ja, just det. Då måste du svajpa upp. Svajpa man upp. Det är ändå väldigt logiskt bara. Åka framåt, svajpa uppåt. Det var faktiskt enkelt. Nu ska vi framåt. Då drar vi bilen. Det är en liten grafisk representation av en bil som vi drar framåt här.
Coyin – 1:13:27
– Och så säger den väldigt tydligt nu är det bara att trycka ner för att köra.
Fabian – 1:13:30
– Ja, tryck ner för att köra. Ja, det var ju vänligt. Men då kan jag ha ett bivälte först kanske. Ja, det tycker jag. Buckle up. Kul. Vi har precis kört förbi IF Metalls strejkbås här.
Coyin – 1:13:42
– Så om jag skulle nu vilja ha.
Fabian – 1:13:43
– Vindrutetorkare. Vindrutetorkare här. Ja, hur gör vi då? Då tror jag att det är en knapp för det. Då ska vi se.
Coyin – 1:13:50
– Provar jag att blinka då?
Fabian – 1:13:52
– Oj, nu blev det. Kan jag krympa där? Det är där jag har hört att det är knippt i rondeller. Och nu är vi i Mölndal. Så det är ju rondellernas förlovade land. Så det får vi se hur det går när vi tar rondellerna här.
Coyin – 1:14:08
– Om du ska ta tredje avfarten här.
Fabian – 1:14:10
– Ja, det är nu problemet kommer.
Coyin – 1:14:12
– Och så ska du blinka att du ska ut.
Fabian – 1:14:13
– Okej, det är helt omöjligt. Då får jag upp och ner på rattet och så dricker jag åt fel håll. Okej, du var duktig på det här. Men det var ju inte logiskt. Man måste vara skicklig. Ja, nu ska ni sluta blinka också. Hur fan gör jag det? Varför har de inte satt högerblinkers på höger sida av ratten? Det hade varit mycket mer logiskt. Faktiskt. Då vet du att du kan. Ja, nej, det här är inte bra. Jag vet att han vissnar. Gasa i botten nu då. Axel över axel. Ja! Åh, det är så gutsug i den här bilen. Än så länge kan jag inte säga att jag har någon större skillnad på ljuddämpningen. Måste jag säga.
Coyin – 1:14:52
– Nej, det låter ju ändå.
Fabian – 1:14:54
– Den är ganska högljudd ändå. Ja. Det sägs ju att det är en del vibrationer i ratten när man kommer upp över 120. Det finns ju inga vägar i Sverige som är över 120. Så vi är ju då givetvis på en övningsbana eller på autobahn just nu. Eller vad säger du? Ja, men vi kallar det för Sveriges snabbaste väg. Just det. Ja, men det är nog det här folk menar att det är lite vibrationer i ratten. Ja, du kan känna det. Ja, jag kan känna det. Det är ju inte premium att ha en bil där det vibreras här i ratten. Ganska mycket faktiskt.
Coyin – 1:15:27
– Det kan ju trycka ut händerna.
Fabian – 1:15:29
– Ja, kanske. Vibrationsskadad lär man ju inte bli av det här lilla. Men det är en del vibrationer faktiskt i ratten. Det är det faktiskt. Vilken kul överraskning vi såg här nu, Coyen. Att det finns faktiskt en död av vinkelvarnare. Inte bara på skärmen nu på Teslan. Utan nu finns det en liten lysdjur som tänder sig när man passerar förbi en bil. Och den sitter dold bakom högtalargallret.
Coyin – 1:15:52
– Verkligen.
Fabian – 1:15:53
– Det var en positiv överraskning. Vi har också lyckats hitta att det finns ventilering i sätena. Så nu fladdrar det om skinkorna här. Det känns jättebra. Så lät det. Hårt ihopklippt av en halvtimmes provkörning. Så, om man sammanfattar det. Det som är absolut störst uppdateringen är utseendet på utsidan. Den ser så jävla mycket bättre ut både framifrån och bakifrån.
Anders – 1:16:19
– Men det är inte jättestor skillnad. Det är det som varit lite fult på den innan. Kommer du ihåg när vi först recenserade den? Den dök upp 2016 när vi gjorde den här podden. Jag tyckte den såg ut lite grodlik, men du ville absolut inte acceptera det vill jag minnas. Du tyckte den var jättefin.
Fabian – 1:16:34
– Jag har alltid gillat utseendet på Model 3, men det är också att den är lite Porsche 911-utseende djup på den.
Anders – 1:16:41
– Men accepterar du nu att den gamla har lite grodlik?
Fabian – 1:16:43
– Jag ser ju det. Jag är inte blind, så jag ser ju det grodiga som har funnits. Men det är nog i princip borta nu. Så det har de ju rättat till. Och sen så är det lite större mittskärm. Det är de här döda vinkelvanorna med lysdioder faktiskt som jag inte har läst någonstans. Det var nytt för mig att de fanns på plats. Och sen är det ju ratten som vi pratade mycket om här i inslaget också som ni hörde. Där det inte finns några spakar för varken växelväldare eller blinkers. Utan istället förväntas man trycka på knappar på ratten. Och det är ju ett problem med rondeller som ni hörde. Det är ju värdelöst faktiskt. Det är helt kasst faktiskt. Särskilt mycket tystare tycker jag inte att den är. Men det är många trevliga små uppdateringar. Bagageutrymmet är faktiskt lite större. Och har inte de här balkarna så att det är lättare att. Det är fortfarande brevinkast. Det är inte alls som på Model Y eller X. Men det är ändå lite lättare att få in saker där bak nu. Så det är många små saker som ändå gör så här. Ja, men det här är mycket. Det är ändå en ganska stor uppdatering. Det är en mycket bättre bil. Är det värt för mig då som har en en och en halv år gammal Tesla Model 3 att byta? Nej. Inte om jag inte får ett väldigt bra erbjudande från Tesla där i princip har samma pris eller bättre pris. Det är väl min slutsats.
Anders – 1:18:07
– Ja, eller när man framförallt märker när man hoppar in i den att det är lite ljusledd dekor och så där som lyser lite runt om i bilen. Ser lite mysigare ut och så där. Men det vänjer man sig vid nog ganska snabbt och sen så upplevs det som en gamla modell.
Fabian – 1:18:19
– 18 000 kronor. Nej. Men det är ju mer av en premiumkänsla i bilen nu med ventilerade säten. Så hade man ändå jobbat mycket med att motivera det höga priset som de här bilarna ju har. Men samtidigt är vibrationerna i ratten. Jag hade kanske väntat lite tills de fick ordning på det innan jag hade köpt min Model 3.
Anders – 1:18:41
– Jaha du, det var intressant. Jag ska också provköra det här vid något tillfälle.
Fabian – 1:18:45
– Ja, kul. Det blir spännande att höra dina åsikter.
Anders – 1:18:48
– Jaha, vad brukar vi säga när programmet närmar sig slutet?
Fabian – 1:18:53
– När programmet börjar närma sig slutet brukar vi säga att prenumerera på oss för det är det bästa sättet att stödja oss. Hur gör man det? Det kostar 29 kronor i månaden. Så mycket vet jag.
Anders – 1:19:03
– Det finns tillgängligt på alla plattformar och poddspelare. Betalar man 29 kronor i månaden så får man tillgång till de här programmen utan reklam och du får tillgång till hela arkivet tillbaka till 2016. Vi har hållit på i åtta år nu och poddat. Du får höra avsnitten lite tidigare än alla andra så du får höra dem direkt när de släpps. Sitter du i Apple Podcaster-app så trycker du bara här uppe så står det prenumerera. Sitter du i någon annan, i Spotify behöver du faktiskt söka upp Bilar med sladd plus. Med ett plustecken efteråt så hittar du det. Sitter du i en annan poddspelare så använder du bara Acast-länken i avsnittsbeskrivningen ovan så kan du prenumerera.
Fabian – 1:19:38
– Nice! Vi har en Facebook-sida så man kan gå in och likea oss och en hemsida, bilarmesladd.se. Tipsa gärna vänner och bekanta om podden. Vi tycker det är så kul om det är nya lyssnare som hittar till oss.
Anders – 1:19:51
– Jag och Fabian driver Vårdcentralen Hälsa hemma som åker hem till våra patienter med elbilar. Läkare och sköterskor kommer då. Och så har man en app såklart som man använder för att beskriva sina besvär. Det får ni testa att lista er om ni bor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Då finns vi.
Fabian – 1:20:06
– Och vill man komma i kontakt med oss så kan man skicka e-post till oss. Då kan man skicka till info.bilarmesladd.se Eller våra förnamn.bilarmesladd.se Och de är då Anders, Alfred och Fabian. Det stämmer bra det. Fabian är jag och du är Anders.
Anders – 1:20:21
– Just det, Alfred är med i nästa avsnitt. Redigeringen gjordes av Umami Produktion.
Fabian – 1:20:26
– Och apropå Alfred där så är det Alfred som är ansvarig utgivare. Alfred Ruth heter han.
Anders – 1:20:32
– Bra! Och då säger vi tack och adjö. Och jag brukar säga kör elektriskt.
Fabian – 1:20:36
– Och jag säger kör försiktigt. Så hörs vi igen om två veckor.
Anders – 1:20:40
– Det gör vi.
Fabian – 1:20:40
– Hej då!
Anders – 1:20:41
– Hej då!