
I veckans avsnitt av Bilar med sladd dyker vi först ner i mysteriet kring Teslas utlovade lågprismodell, den som ofta kallas Model 2. Det verkar alltmer som att det inte blir en helt ny, mindre bil. Istället fick vi höra från Teslas chefsingenjör att fokus ligger på att utnyttja befintliga fabriker och produktionslinjer maximalt. Det här betyder troligen att vi kommer se billigare varianter av Model Y eller Model 3, kanske med enklare inredning och färre finesser, men utan större skillnader i storlek eller yttre design. Det skulle ju förklara varför inga spionbilder på en ”ny” modell har dykt upp – vi kanske redan har sett den utan att veta om det! Det är ju smart att satsa på Model Y som redan är en storsäljare, men frågan är om inte sådana budgetversioner kommer kannibalisera på försäljningen av de dyrare varianterna. För oss konsumenter är det ännu en anledning att kanske avvakta lite med Tesla-köpet, om en billigare, snarlik bil är runt hörnet.
Två ljusglimtar från Teslas rapport
När det gäller Teslas kvartalsrapport var siffrorna för levererade bilar ingen munter läsning, men aktiekursen studsade faktiskt uppåt. En anledning verkade vara att Elon Musk, i vad som liknade ett misslyckat försök till pudel angående sitt arbete med ”Doge” (Department of Government Efficiency), ändå lovade att ägna betydligt mer tid åt Tesla framöver. Han fortsatte visserligen med en del konspirationsteorier om varför Tesla möter motstånd, vilket kändes… ja, galet. Men marknaden och kanske styrelsen (som det ryktats har letat alternativ VD, även om det dementerats) verkade gilla löftet om mer fokus. En annan intressant detalj var att snittpriset per såld bil faktiskt gick upp under första kvartalet, vilket kan tyda på att produktionsstopp var ett större problem än sviktande efterfrågan då. Men, och det är ett stort men, nu i andra kvartalet har nollräntekampanjer på nya Model Y dykt upp tidigt, vilket onekligen signalerar att efterfrågan kan vara ett problem nu. Särskilt i Europa, där Tesla ”glömde” rapportera marknadsandelar, verkar smällen vara störst. Vi spekulerade i att Musks politiska utspel, inklusive stödet till tyska AfD, kan ha skadat varumärket rejält här.
Vem vinner på Teslas kräftgång?
Men Teslas motgångar betyder ju möjligheter för andra. Trots ett tufft ekonomiskt klimat har bilförsäljningen i Europa varit stabil under första kvartalet. Och det riktigt roliga är att försäljningen av rena elbilar ökade med hela 28% i Europa! Medan Tesla dök med 38% i Europa, har Volkswagen-koncernen stormat fram. Volkswagen som enskilt märke sålde flest elbilar i Europa Q1 och ökade med otroliga 157%. Även BMW, Audi, Renault och Kia visar stark tillväxt. Det är tydligt att när katten är borta dansar råttorna på bordet, eller snarare, de andra tillverkarna passar på att norpa marknadsandelar. Globalt sett ökade VW-koncernens elbilsvolym också markant, även om de tappade i Kina på grund av den stenhårda konkurrensen där från bland andra BYD och nykomlingen Xiaomi. Vi konstaterade dock att Tesla Model Y fortfarande är en gigant globalt sett, och att Teslas problem i Europa varierar – Tyskland och Sverige ser illa ut, medan Norge och Storbritannien faktiskt visar bättre siffror. En teori är att Tesla, med begränsad tillgång på bilar, prioriterar marknader med högre marginaler som Norge.
Waymo tar upp kampen med Tesla – ska börja sälja självkörande bilar
Sedan tog vi oss an den allt hetare kampen om självkörande bilar. En stor nyhet är att Toyota och Waymo (Googles systerbolag) nu ska samarbeta för att lansera självkörande bilar som privatpersoner kan köpa. Detta cementerar bilden av att det stora slaget kommer stå mellan Tesla och Waymo-alliansen, åtminstone utanför Kina. Volkswagen och Mobileye verkar ligga en bit efter. Tesla själva är supertydliga med att deras bilar ska bli helt självkörande (utan övervakning) i Austin, Texas, redan i juni i år. Waymo är visserligen ledande på robottaxi idag med 250 000 resor i veckan, men deras nuvarande lösning med ombyggda Jaguar I-Pace och dyra sensorer är kostsam. Om Tesla lyckas med sin kamera-baserade FSD på billigare Model Y, och dessutom kan aktivera det på kundägda bilar, får de en enorm kostnadsfördel. Waymos samarbete med Toyota är ett direkt svar på detta – de måste få ner kostnaderna och kunna inkludera kundägda bilar i sitt nätverk. Det här öppnar också upp för andra biltillverkare att välja mellan Tesla och Waymo som teknikleverantör, vilket ger dem bättre förhandlingsläge. Vi spånade kring de enorma samhällsförändringar detta kan medföra, från last-mile delivery som revolutionerar e-handeln till hur och var vi väljer att bo. I Kina är situationen annorlunda på grund av ett ”moment 22” med amerikanska exportrestriktioner på AI-chip och Kinas datalokaliseringslagar, vilket kan skapa en separat marknad. Europa verkar tyvärr ligga sist i detta race; vi har varken Waymo eller Teslas FSD i någon större utsträckning ännu.
Vad händer med elbilarna när 2G/3G-näten släcks?
En mer jordnära, men ack så viktig, teknikfråga vi tog upp i vår podcast om elbilar är nedstängningen av 2G- och 3G-näten. Detta kommer att påverka många äldre elbilar vars uppkopplade funktioner (som att förvärma bilen via app eller styra laddningen) kommer sluta fungera. Även SOS-knappen i många bilar kan sluta fungera. Vi listade några modeller man bör se upp med om man köper begagnat: första generationens Nissan Leaf (2011-2017), Kia Soul (2014-2019), BMW i3 före juli 2017 och troligen Renault Zoe före 2019/2020 års facelift. Äldre Tesla-bilar (före juni 2015) påverkas också, men där finns det faktiskt uppgraderingsmöjligheter för några tusenlappar, eller en dyrare datoruppgradering. Detta är något att ha i åtanke, och det kan även påverka din gamla robotgräsklippare!
Slutspökat på Teslas spökstationer när superladdarna kopplas in trots blockaden
Avslutningsvis undrade vi om det har börjat spöka mindre på Teslas så kallade ”spökstationer” – de där nybyggda Superchargers som inte kunnat kopplas in på grund av fackliga blockader. Förvånansvärt nog har Tesla lyckats öppna flera nya stationer (Malmö, två i Södertälje, Ödeshög) trots blockaden. De lokala nätbolagen har skyllt på ”misstag” efter ”misstag” med underleverantörer, men fyra misstag i rad? Nja. Vi funderade på om de lokala elnätsbolagen helt enkelt är trötta på att vara en bricka i spelet, eller om Tesla kanske ansöker om inkoppling via bulvanföretag med andra namn och på så sätt slinker igenom byråkratin, vilket kändes som en mer trolig förklaring. De befintliga spökstationerna lär nog förbli spöken, men nya kanske kan smita igenom om Tesla är listiga. Strejken i sig pågår ju fortfarande, och IF Metall har nog fått lite extra vatten på sin kvarn av Musks senaste kontroversiella utspel.
Tidskoderna nedan är ungefärliga, eftersom reklamen i podden varierar för olika lyssnare och därmed kan förskjuta tiderna något.
- 00:01: Intro, lyssnarbrev
- 24:17: Diskussion om den uteblivna lågpristeslan (Model 2) och Teslas strategi.
- 27:55: Teslas kvartalsrapport, Elon Musks ”pudel” och marknadens reaktion.
- 34:41: Vilka biltillverkare som vinner på Teslas motgångar i Europa.
- 44:03: Självkörningskampen: Waymo och Toyota i samarbete, Teslas FSD-planer och Kinas unika situation.
- 57:32: Konsekvenserna av nedstängningen av 2G- och 3G-näten för äldre elbilar.
- 1:03:26: Mysteriet med Teslas ”spökstationer” som plötsligt börjat kopplas in trots facklig blockad.
Transkribering av avsnittet
Alfred – 0:18
I veckans avsnitt reder vi ut vilka som är vinnarna på Teslas kräftgång. Vi hör om den uteblivna lågpristeslan och så tätnar självkörningskampen när Waymo hittar oväntad sängkamrat. Dessutom reder Anders ut vad som händer när 3G-nätet släcks ner och så hör vi om plötslig exorcism på Teslas spökstationer. Allt detta och mycket mer i Nordens största miljö och elbilspoddcast, Bilar med sladd.
Anders – 0:49
Jag är så himla hungrig. Vi måste skynda på med den här inspelningen. Jag hade inte käkat något innan.
Alfred – 0:54
Det var ju du som hade teknikstrul sa du.
Anders – 0:56
O, jag vet. Så det var det jag höll på med istället för att äta något.
Alfred – 0:58
Ja, ja. Men då blir vi effektiva idag. Då kommer vi fatta oss kort. Fabian är inte här heller, så då blir det kortare avsnitt. Det brukar det bli.
Anders – 1:04
Ja, exakt. Vi kanske ska avsluta programmet här då.
Alfred – 1:07
Ja, tack så mycket för att ni har lyssnat. Det var väl roligt det där med Exorcism. Hej då! Skämt åsido. Jag vill höra hur det går med din mopedbil faktiskt. Det känns som det var länge sedan du pratade om den.
Anders – 1:17
Ja, men det ska du få göra. Roligt när man går hungrig och sneglar på kaklådan. Det brukar jag aldrig bry mig om annars.
Alfred – 1:25
Det brukar vara Fabian som sitter här och käkar under inspelning. Tar otajmade popcorn och grejer.
Anders – 1:31
Ja, just det. Men nu blev det jag här med lite kakor som jag snodde. Det dumma när jag stjäl kakor är att min fru utgår ifrån att det är barnen som har gjort det. Så blir det väl hennes grej av det här. Vem det är som har snott de här kakorna. Men jag håller på med moppebilen som sagt. Det är ju en elektrisk mopedbil från 2013 med blybatteri som jag har byggt om till.
Alfred – 1:52
Jag tror att alla i hela Sverige vet allt om den här mopedbilen. Vi har pratat så mycket om det.
Anders – 1:57
Ja, jag skulle byta antenn för att jag trodde det läckte in vatten där, vilket det sen visade sig att det inte gör. Då monterade jag ner hela innertaket på mopedbilen. Då sa min dotter, kan du inte ta bort wrappen? För den är wrappad grå. För hon ville hellre ha den vit då. Okej. Och då tog jag bort wrappen på taket som har haft svinmycket jobb. Då visade det sig att det är fullt med rost och sånt där under. Det är därför de har wrappat den en gång i tiden.
Alfred – 2:21
Okej. Men för att påminna mig, det sista du hade kvar var att det var lite fuktproblem i innertaket. Är det att det är genomrostat nu så att vattnet kommer in rakt genom plåten?
Anders – 2:33
Verkligen inte. Nej då. Utan det är ytrost då. Men under wrappen har legat över så är det stoppat. Luft har inte kommit dit då, så då har rostangreppet stoppat. Så att nu har jag fyllt med rost på taket. Och så var det en billig wrap då, så att det har fastnat massa klister på taket. Så då var jag tvungen att ta bort det, och det var skitsvårt att ta bort. Så jag har köpt en polermaskin och polermedel. Så jag la en hel söndag på att polera.
Alfred – 2:59
Så nu är det, vad är det vi är uppe i? Det är tre, fyra stycken sista grejer nu då?
Anders – 3:03
Ja, nej men alltså det är inte klokt. Det är första gången jag polerar någonting också. Då ska man hälla på polermedel och så ska man ha polerrondell.
Alfred – 3:12
Uppe på taket också, det är väl jobbigt?
Anders – 3:14
Och den sprutar ju polermedel åt alla håll, den här maskinen.
Alfred – 3:17
Så nu är det polermedel i hela garaget då?
Anders – 3:19
Hela garaget och hela mig och överallt det kom in i bilen och så vidare. Och jag lyckas polera bort 25% av klistret på taket. Så jag har köpt ny wrap som jag hämtade häromdagen, så ska jag wrappa om taket nu då.
Alfred – 3:33
Den låter inte så billig den där mopedbilen längre.
Anders – 3:36
Nej, precis. Alltså jag som skulle spara pengar på att köpa en begagnad. Nej, men det är ju inte så dyrt när jag gör grejerna själv.
Okänd – 3:45
Usch.
Anders – 3:45
Ja, det var snyggt. Hur är det med dig då?
Alfred – 3:47
Jo, jag knaprar inte några kakor här, utan jag knaprar penicillin. För den där lunginflammationen, den kommer tillbaka. Jag tror aldrig jag har varit så sjuk som jag har varit de senaste två veckorna. Men jag har repat mig precis i tid här för att kunna vara med och podda. Vilket ju är tur, eftersom Fabian är bortrest. och ändå har jag lyckats skrapa ihop fortkörningsböter. Det hade varit skönt om Fabian var här och kunde vara solidarisk med mig, nu när vi båda är fartsyndare. Men det kom. Kommer du ihåg att jag var nere på kontinenten och snurrade i somras?
Anders – 4:17
Ja, just det. Precis. Till Italien. Vi åkte ju också i somras.
Alfred – 4:20
Ja, exakt. Pisa var bortre punkt. Vi var uppe i lutande tornet och så där. Och nu kom det med rekommenderat brev en fartbot från Firenze, alltså Florens, va? Blir det, tror jag. Så med viss fördröjning kom det. Och de hade tagit mig för den stora synden att jag hade kört 64 kilometer i timmen på 60-väg.
Anders – 4:40
Oj!
Alfred – 4:42
Så det blev 60 euro. Men det är alltid lite spännande när man får rekommenderad post från utlandet. Vad kan det här vara nu då? När man såg att det var från Florens. Åh nej, det här kommer vara en fartbot. Jag tycker det är alltid helt oförutsägbart hur dyrt det kommer vara.
Anders – 4:56
Och vad blev det då?
Alfred – 4:57
Ungefär 60 euro, om man betalar inom fem dagar. Annars blev det 80 euro. Om man inte betalade inom 60 dagar, då var det typ 2 000 spänn.
Anders – 5:06
Och du visste inte att du hade fotats i den kameran?
Alfred – 5:09
Nej, det hade jag ingen aning om. Generellt tycker jag, jag har fått fortkörningsböter en enda gång i Sverige. Det var liksom. Vad kan det vara? 2004, tror jag, fick jag fortkörningsböter. Så jag har inte fått böter i Sverige på 20 år, men varenda gång vi är nere på kontinenten så blir jag tagen av någon fartkamera. De sitter ju mycket mer sneak i det. Gör vi fel här i Sverige, som skyltar så himla noggrant?
Anders – 5:36
Nej, det är väl bra att man . Det handlar ju om att sänka . Jag tänker att målet är ju inte att ta så mycket fartsyndare som möjligt, och tjäna så mycket pengar som möjligt, utan det är ju att få ner hastigheten på vägarna. Och bara skyltarna om att det är kameror sänker ju medelhastigheten på vägen.
Alfred – 5:51
I Sverige när det är så himla lätt att veta var de är, då sänker du ju bara hastigheten precis där. Folk kör ju för snabbt mellan kamerorna, men i Tyskland, och i Österrike och Italien, där det är mycket svårare att veta var de sitter, då tror jag att folk blir mycket mer konsekventa i att de kör lite för fort helt enkelt.
Anders – 6:06
Jag vet inte om jag håller med dig om det. När jag är ute och kör på kontinenten tycker jag att folk kör mycket mer aggressivt och fortare än vad de gör här.
Alfred – 6:12
Det är väl när du kör på autobahn? Där det inte är någon?
Anders – 6:14
Ja, men där kör ju folk bra skulle jag säga. Alltså, de italienska vägarna är ju. Italienarna är ju helt tokiga när de kör bil.
Alfred – 6:23
Alltså, jag tycker autobahn är jobbigast när man är på bilresa. Just för att det går liksom inte att hitta någon rytm. Man är alltid i fel hastighet i någon fil.
Anders – 6:31
Ja, men du får lägga dig i 200 i vänsterfil, så susar du förbi alla.
Alfred – 6:34
Ja, men det. Och det brukar du göra med dina stora fälgar också, att inte komma någon vart. Det drar så mycket ström om man kör så snabbt. Jag tycker 150 är lagom på autobahn.
Anders – 6:43
Ja. Jag har gjort en annan rolig grej som vi mötte senast. Jag mötte Centerpartiets talesperson i miljö och energifrågor, Rickard Nordin.
Alfred – 6:51
Ja, men det känns som din kompis. Du träffar honom så ofta.
Anders – 6:54
Vi möts någon gång per år eller något sånt där och pratar lite politik och så där.
Alfred – 6:58
Ska han bli partiledare nu då, eller vad händer?
Anders – 7:00
Nej, det ska han inte. Det är väl någon annan som ska det. Och det är också så här, det som är roligt med honom, jag är ingen centerpartist, jag tror aldrig jag har röstat på dem ens en gång. Men han är så himla, han är kul att möta för han är så himla kunnig.
Alfred – 7:13
Mm, jag håller med, jag tycker han är påläst. Verkligen.
Anders – 7:16
Så att det, jag menar, det vore ju synd om han skulle bli partiledare då och överge det han är bra på och istället göra nånting som han kanske inte är lika bra på nämligen. daska falukorvar i bänkar och du vet.
Alfred – 7:32
Är inte våra frågor ändå liksom, de har blivit så fronten center, så att det känns som att partiledaren skulle kunna verkligen ha det som hemmaplan.
Anders – 7:41
Ja, men.
Alfred – 7:42
Göra det till Centerpartiets frågor.
Anders – 7:43
Ja, fast en partiledare tänker jag, i dagens politiska situation, det är mer en showperson som ska ta så mycket plats som möjligt och komma med kontroversiella uttalanden och banka kolbitar i huvudet på andra. Det är en helt annan. typ av roll än vad det var kanske på 60-talet, när det var mer sakfrågor som var viktigt hos partiledarna.
Alfred – 8:04
Jag tror faktiskt att snart så kommer sakpolitiken få en ny renässans och göra återkomst. Vi hade ju en sån pendelrörelse tycker jag, när Obama vann valet i USA och verkligen gick åt andra hållet och typ vann på det. Det känns som att det borde vara dags snart igen. Jag är så trött på folk som missförstår varandra med flit. Det är så tröttsamt att lyssna på såna politiska diskussioner.
Anders – 8:28
Jag håller med. Jag skrev i alla fall till Rickard, innan vi skulle mötas, så skrev jag så här att jag kommer konvertera dig till kärnkraftsentusiast.
Alfred – 8:34
Ja, hur gick det då?
Anders – 8:36
Ja, det gick inte så bra. Han har faktiskt ganska mycket argument mot kärnkraft som är okej. Men han konverterar ju inte mig heller å andra sidan, så vi slutar i. Det var ilska kan man säga hela kvällen. Nej det gjorde det inte.
Alfred – 8:49
Vad var hans bästa argument? Så jag vet vad som biter på dig?
Anders – 8:53
Hans bästa argument var att vi klarar det här ändå. Vi behöver inte kärnkraft. Och kärnkraften kommer att bli väldigt dyr om man ska garantera 80 öre per kilowattimme. Det här kan man göra med energin lagring. Han hade en massa exempel på hur man med vätgaslagring och andra sätt kan . kan överbrygga problemen med vindkraft och solenergi.
Alfred – 9:12
Men det där har jag ju sagt till dig så många gånger. Så det duger när Rickard Nordin säger det, men inte när jag säger det till dig.
Anders – 9:17
Nej, nej, det dög inte alls. Jag är fortfarande kärnkraftsentusiast. Därför att hade det här varit så billigt att göra med energilagring så hade man gjort det kommersiellt tidigare, men det är ju ingen som gör det. Det är för att det är massor med risker förenat med det och det är ju inte bevisat heller. Utan kärnkraften har vi byggt i alla år och vi är duktiga på det. Äh, vi har pratat så mycket om kärnkraft.
Alfred – 9:38
A. Vi tar ett lyssnarbrev istället. Ett lyssnarbrev om skogen. För det fick vi mycket brev om efter förra avsnittet. A. Allt fler så kallade vanliga människor vill ge sig ut i internetvärlden.
Alfred – 9:53
Hej Anders, för det är du som har fått det här mejlet. Vi fick en hel drös med mejl om skogen. Det verkar som att det var en fråga som engagerade lyssnarna, från båda sidor ska sägas också. Hej Anders, tack igen för en bra podd. Efter den starten så kommer här lite konstruktiv kritik. Du kanske var lite medvetet raljerande igen i förra avsnittet, men du går ju verkligen på skogsindustrins spår och sprider deras budskap. Du presenterar skogen enbart som en resurs. Skogen är förstås mycket mer än bara träd och skogsplanteringar med monokultur. är inte samma sak som skog. Biologisk mångfald kanske du också tycker har ett värde. Dessutom så kan vi inte bara hugga ner träden hur som helst heller, för precis som du säger tar det tid för dem att återväxa. Även energiskog. Kort information finns här och så länkar han lite till Skogsstyrelsens hemsida, som du såklart har läst nu då, Anders. Men du har väl förstås koll på värdet av skog egentligen, avslutar han med en smiley. Med vänliga hälsningar, Filip Sundahl, som är miljöpartist och dessutom specialistläkare i allmänmedicin. Det tycker du ju?
Anders – 10:51
Ja, det är toppen, absolut. Jag håller med honom. Jag var ju väldigt raljerande. Tanken var att jag hade tänkt att vi skulle prata lite om skogen och hur man kan använda den och binda koldioxid och så. Men sen så drog vi iväg i något annat håll och pratade om något annat och så glömde jag av allt det där. Men så jag raljerade såklart jättemycket då när jag menade att vi ska hugga ner all skog. Det tycker jag inte att vi ska göra. Men vi har ett problem med. husbyggande på kontinenten där vi bygger hus i cement som är väldigt, väldigt miljöskadligt. Det är extremt mycket koldioxidutsläpp av det. Om vi kunde exportera trä och bygga hus av trä i Spanien och Portugal och sådär, så är det väldigt mycket. Det är en stor miljövinst av att göra det helt enkelt. Så att det är ju alltid målkonflikter ute i samhället. Man kan inte heller bara låta skogen stå och låta spanjorerna släppa ut sin koldioxid, utan det finns någon balans där man skulle kunna hugga ner en del skog, bygga hus av det, broar och annat, och sen låta ny skog växa upp. Det är bättre än att bygga.
Alfred – 11:57
Men tycker du verkligen att vi ska börja bygga broar av trä också?
Anders – 12:00
Mindre broar, kanske. Problemet är väl att det inte är så effektivt att bygga just broar. Men det finns mycket annat man kan bygga av trä. Trä är ju ett väldigt käckt material.
Alfred – 12:08
Vi var ju på den där frågan just eftersom . Hur ska man räkna? Är det så att när man hugger ner trädet så har man skapat en koldioxidskuld och när det har vuxit upp igen, så är man tillbaka på noll, eller ska det vara lite mer som skogsindustrin tycker, att det är ju inte utsläppt i atmosfären bara för att vi har huggit ner trädet, utan gör vi vettiga saker, som bygger hus med det, då är det långlivat och därmed så blir det ett negativt utsläpp när nästa träd växer upp, för man har inte släppt ut det förra trädet och sen så har det vuxit upp ett nytt och därför så är det mindre kol i atmosfären totalt.
Anders – 12:41
Problemet är att det är ju en tidsperiod då det inte finns några träd alls som inte tar upp den koldioxiden som trädet som stod där skulle ha tagit upp.
Alfred – 12:48
Ja exakt och det är också beroende på hur man räknar. Det läcker mycket kol ur marken när det är kalhugget och så vidare. Med anledning av andra mejl så har jag kollat upp lite grann hur är det vi faktiskt använder den här råvaran? Det visar sig att ungefär 80 procent av all skogsråvara som vi . alltså de här träden som vi hugger ner går till, är till kortlivade produkter, så det är bara en femtedel av de träd vi hugger som blir i långlivade produkter, som man då kan se som att det här är fortsatt bundet kol, annars blir det mycket papper och engångsartiklar och sånt där, och det är väl inte nödvändigtvis så att allt sånt läcker ut i atmosfären, för även papper kan ju återvinnas, men det blir komplicerat att räkna, det går inte att se det som att . Det är fortfarande bundet när trädet är hugget helt enkelt.
Anders – 13:32
Det är ju hela min poäng. Jag tycker inte vi ska hugga ner all skog för att göra papper.
Alfred – 13:37
Det sa du i förra avsnittet att du tyckte att vi skulle göra.
Anders – 13:39
Jo, men det beror på vad man gör av den här skogen. Jag menar inte att man ska hugga ner skogen och göra papper av den. Det handlar om precis att binda den här skogen i byggnader och konstruktioner som. som blir stående under väldigt lång tid. Hus kan ju vara stående i flera hundra år.
Alfred – 13:55
Jag har som sagt läst en hel bok om det här, som verkligen är från bevara skogen-sidan. Men det är ganska läskigt när man läser det och jag har haft lite inblick i de här frågorna också, eftersom jag investerade i ett bolag som heter Airforestry, som håller på att ta fram teknik för att gallra skog från luften. Men det är ganska problematiskt. Det är många saker som vi inte känner till runt skogsindustrin, att man ser det inte som en miljöskada när det blir meterdjupa diken, när man kör med de här stora skogsmaskinerna till exempel, om de inte råkar ta i en liten bäck eller vattendrag, om de ändrar riktning på en bäck, då är det en miljöskada, men alla andra de här meterdjupa dikena, som blir för skogsmaskinerna, om det är för mjukt i marken när de kör, det är ingen skada och så vidare, så det är ju otroliga miljövärden, även om man tänker bortanför klimatfrågan, som faktiskt skogsindustrin trampar rätt hårt. Och sen så är det ju en väldigt stor industri, så det är mycket pengar som går in i både finansiering av forskning, som kommer till slutsatser som de gillar, och en hel del lobbying.
Alfred – 14:55
Och det är också väldigt många människor som är sysselsatta i den här industrin, så det är svårt för Sverige att bara avveckla den, vilket ju var anledningen till att vi tog upp frågan från första början, för nu har den hamnat i konflikt med transportnäringen, eftersom våra EU-klimatmål gör att de här två kvoterna . De kommer att räknas mot varandra, så det vi inte lyckas åstadkomma i skogen, det måste vi åstadkomma i transport och vice versa.
Anders – 15:18
Det är ju absolut en målkonflikt där, men det här är ju . ett spännande område som inte diskuteras så mycket heller och en sak som är rätt intressant är att man brukar titta på status quo, alltså man tittar på hur, vad har vi skog idag, vad är det för skog som ska bevaras, men realiteten är att om du tittar på hur det ser ut i Polen och Tyskland och så där, så är nästan all skog nerhuggen. Det är klart, det finns en del skog kvar, men det är ju åkermarker då som man genom hundratals år har huggit ner all skog som tidigare var där. Och det tycker inte jag diskuteras någonting om att åter Att skogen får växa tillbaka igen. För det går ju faktiskt att odla i flera våningar. Du måste inte odla i 2D på ett stort fält. Det gör vi för att vi har gjort så under 200-300 år i Tyskland. Men det pågår ju diskussioner runt det här med vertikal odling. Har du hängt med på det där?
Alfred – 16:11
Ja, det finns ju en del spännande experiment. Det handlar framför allt om att kunna göra städer lite mer självförsörjande på mat, hur man ska kunna odla där. Sen är det intressant med hydrofonisk odling, tror jag det heter också, när man börjar utnyttja havet för att jordbruka i vattnet. Där blir det av sig självt tredimensionellt.
Anders – 16:31
Och man kan ju odla på tak i städerna och sådär, men om man skulle frigöra massor med plats för att bygga ny skog för att ta upp koldioxid, då kan man ju faktiskt bygga höghus som är våningar. Det finns ett helt sånt projekt som pågår. Där du bygger odlingar i våningar och då frigör du otroligt mycket plats där du kan återplantera skog ju. Och det intressanta är med det här att det var gratis en gång i tiden att hugga ner de där träden. Eller till och med du tjänar pengar på att hugga ner dem och sen sälja träden eller göra något annat av dem. Men det kommer kosta jättemycket att återplantera träd och sen bygga vertikala odlingar. Så det krävs ju politiska incitament om man vill ändra det här. Men jag tycker inte man pratar någonting egentligen om att åkermark skulle behöva återplaceras träd på.
Alfred – 17:19
Men jag tycker vi har hamnat en liten bit från ämnet här. Du fick ett mail för att de var arga på dig, för att du tyckte att vi skulle hugga ner alla träd. Och nu säger du att Tyskland, de borde odla tredimensionellt. Eller vadå?
Anders – 17:32
Ja, men det kan vi göra i Sverige också. Vi kan odla tredimensionellt i Sverige också, för att återplantera träd där också. Men det är en intressant diskussion i alla fall, som jag tänker att vi inte avslutar här och rundar av den här diskussionen. Jag menar inte att vi ska hugga ner alla träd, men om vi kan binda mer koldioxid i träkonstruktioner, så . så är det ju bättre än att bygga saker av cement, som vi fortfarande i Sverige och Europa gör i väldigt hög grad.
Alfred – 17:57
Sen är det ju intressant tycker jag med de experiment, som pågår kring att göra cement mer hållbart också. Det finns ju kemiska utsläpp i konventionell cement som . Alltså inte har att göra med energiåtgång och så vidare. Det spelar ingen roll hur mycket vi elektrifierar. Om vi gör cement på samma sätt som vi alltid har gjort, så bara rent kemiskt i reaktionen när cementen brinner, så blir det koldioxidutsläpp, så det är väldigt svårt att ställa om det. Men det man kan titta på att göra då är ju att använda andra material i det, så att man får en annan effekt. Alltså ett liknande byggmaterial, men med bättre kemi. Eller för den delen att använda . Att binda kol eller fånga kolet vid utsläppet när man tillverkar cementen kan också få ner de utsläppen. Jag har en kompis som jobbar på Cementa. De jobbar jättemycket med de frågorna, men det är svårt att rent strukturellt få bort alla utsläpp från cement, så länge vi håller på och bygger stora betongkonstruktioner, då kommer det att finnas utsläpp därifrån.
Alfred – 18:48
Personligen har jag svårt att se hur vi ska kunna bygga de stora grejerna vi bygger med trä. Det är häftigt med en del moderna trähus som byggs och det går att bygga mer i trä, men vi kan inte sluta använda cement.
Anders – 18:59
Men vad tänker du då? Tänker du att vi ska storsatsa på att göra cementen mer hållbar och låta träden få stå och inte huggas ner?
Alfred – 19:08
Vad tänker du? Jag tänker nog att jag är nog starkt för att vi . Jag tycker att avverkningen ska minska, men jag tror inte att avverkningen kan minska så mycket att vi klarar de här LULUCF-målen, som de heter då, från EU, där vi ska klara av att binda så mycket kol i skogen netto som våra EU-mål är nu, så jag tror att det måste komma utsläppsrätt, eller vad man ska säga, från andra håll, och jag är starkt för en politik som gör att vi ställer om transport snabbare, så att vi kan ta utsläppsutrymme därifrån för att kompensera, så att vi inte måste krasch-bombang helt av sluta avverka träd. Vilket nuvarande politik verkar leda oss på en riktning på, om vi inte lyckas omförhandla med EU, men då måste ju de där, ska vi nå netto noll inom EU, så måste ju allt utrymme som inte vi tar, för att vi inte klarar av det, det måste ju tas någon annanstans ifrån, och det tror jag är lite svårt att se hur det ska gå till, och jag är inte så intresserad av att EU ska avveckla sin klimatpolitik, så min bästa gissning är nog att försöka få transport och gå snabbare före de målen som finns där, så att vi kan ta utsläppsutrymme därifrån till att ändå bedriva skogsbruk, men jag tycker att avverkningen ska ner därifrån det är nu.
Alfred – 20:14
Jag tycker jag är stark för att man ska skydda mer av den urskog som finns kvar, fjällnära skog, så att man inte hugger ner mer av den riktiga skog, som ändå finns kvar nu. De senaste åren har det huggits mycket sån skog, tyvärr, och det är hemskt, tycker jag.
Anders – 20:27
Ja, men jag håller med dig om det också. Men samtidigt, så om 85 %, sa du det, av all skog går till saker som är kortlivade?
Alfred – 20:36
80 % verkar det vara som går till kortlivade produkter.
Anders – 20:39
Låt säga att vi skulle sluta producera papper i stor mängd för att spara de där 80 procenten, då kommer väl behovet av papper fortsätta finnas och då kommer det bara huggas ner i skogen någon annanstans?
Alfred – 20:50
Ja, det är naturligtvis en intressant fråga hur man ska klara av det, men avverkningen i Sverige har ju ökat jättemycket de senaste åren. Det är till stor del för att vi har slutat köpa träd från Ryssland. Jag kan för lite om området för att säga exakt hur det ska gå till. Men det får inte ske till priset av den urskog som finns kvar. Det är helt okej om man fortsätter hugga i de monokulturer som redan är etablerade. Sen finns det många andra nackdelar med de här. kalhuggesbruken och monokulturerna, att det blir så otroligt känsligt för granbarkborre och annat, så det är inte säkert att det sättet, som vi bedriver skogsbruk på idag, är det optimala. Det är definitivt inte det för miljön, men det är inte säkert att det är det mest ekonomiska sättet att göra det på heller, just för att vi får konsekvenser av att det blir känsligt för skogsbränder och insektsangrepp och annat.
Anders – 21:40
Men är det inte efterfrågan på träd som vi behöver jobba med snarare än skogsbruket då, för att om vi inte hugger ner ett träd i Sverige och efterfrågan kvarstår, så kommer det huggas ner någon annanstans, som Ryssland till exempel? Jag menar, det här gör vi för . det globala klimatet, det spelar ingen roll för vår del om vi släpper ut koldioxid eller inte i Sverige, om det görs åt ett annat håll?
Alfred – 22:01
– Jo, jag sitter inte på svaren. Jag vet inte hur man ska få bort efterfrågan. Vi har ju rört oss mycket från engångsartiklar i plast till engångsartiklar i papper, så det är väl därför som efterfrågan har stigit och det är inte säkert att papper är en bra silverkula på hur man ska lösa att vi egentligen försöker sluta använda plast. Men det finns många andra som vet mycket mer om det än mig. Så det borde vi kanske intervjua någon som kan någonting om istället.
Anders – 22:25
Ja, jag tänkte faktiskt göra ett plastspecialprogram. Jag har pratat med en kille som håller på med plast, om biologisk plast. Så jag tänker att det kommer lite längre fram.
Alfred – 22:33
Jag har kollat mycket på priserna för att fånga in koldioxid, hur det går på den marknaden. Om man tänker sig en framtid, just nu har vi en mängd utsläppsrätter som delas ut från politikerna och om man inte håller sig inom sina utsläppsrätter så måste man köpa mer från andra som har lyckats ta sig ner under och så finns det ett marknadspris på de där utsläppsrätterna. Men man kan tänka sig en framtid där priset för att fånga in koldioxid, alltså inte i skorstenen då, utan direkt ur atmosfären, det som kallas för < >s>s>s>s>s<, de priserna är ändå på väg att krypa nedåt. De rör sig nedåt och är också på väg att kunna börja bli mer skalbara. Så det går att tänka sig en framtid, där de som vill släppa ut kol helt enkelt får köpa utsläppsrätter av de som kan fånga in kol. Och att man får en netto noll-total på det sättet istället. Det som är intressant då, är att vi kommer att ha en helt ny råvara som är infångad koldioxid, som inte får läcka ut igen, och vad skulle man kunna hitta på med den kolen?
Alfred – 23:27
Det är ju intressant med kemi där, när man pratar med en del bolag, jag har gjort det på Norrsken och på andra ställen, där det finns häftiga, spännande startups, som jobbar utanför normal mjukvarugrejer, som är mitt expertområde, Men det går att göra ganska coola grejer med kol, om man har tillgång till energi. Så har vi ren energi, då kan man hitta på nästan vad som helst. Till exempel tillverka plast från infångat kol, istället för att det ska komma från fossil olja. Då kanske plasten kan vara mer hållbar igen.
Anders – 23:55
Men då är ju den plasten kortlivad, så då kommer den ändå ut i naturen sen, när den bränns.
Alfred – 24:00
Ja, jag vet inte. Jag sitter inte på svaren. Men det finns många rörliga delar här. Det är inte givet att det måste vara så att vi bara ska röra oss till pappersprodukter. Därför . Vi kan göra jättemycket läsk.
Anders – 24:12
Stora mängder.
Alfred – 24:13
Ja, exakt.
Anders – 24:14
Vi har mer kul saker att prata om, så vi kanske ska gå vidare.
Alfred – 24:17
Ja. Vad får vi istället för Model 2? Vem suger upp vakuumet bakom Tesla? Och varför har det slutat spöka på Teslas spökstationer? Svaren på dessa frågor kommer efter detta. Ja, det blir ingen Model 2. I förra avsnittet så avslutade vi nästan med att hajpa att Tesla hade lovat en ordentlig uppdatering om hela bolaget i samband med att de skulle presentera kvartalssiffror. Och jag spekulerade i att det var nu vi skulle få veta allt om den här kommande lågprismodellen, som Tesla konsekvent lovat att de ska komma med under första halvåret 2025, vilket alla som följer Tesla förstår betyder sista juni. Det brukar vara så. I sista sekund, men precis i tid. Någon ny lågprismodell fick vi dock inte veta någonting om på det här mötet. Faktum är att det istället börjar stå ganska klart att det knappast blir någon helt ny modell. Snarare så blir det förmodligen billigare varianter av Model Y, eller Model 3, eller kanske båda delarna. Så här sa Lars Moravy, som är chefsingenjör på Tesla, på en direkt fråga om detaljer om den nya modellen.
Alfred – 25:18
Han sa, Det är viktigt att betona att, som vi har sagt hela tiden, den fulla användningen av våra fabriker är det primära målet för dessa nya produkter. Och så flexibiliteten i vad vi kan göra inom formfaktorn och designen av den är verkligen begränsad till vad vi kan göra på våra befintliga linjer, istället för att bygga nya. But we’ve been targeting the low cost of ownership, monthly payment is the biggest different year for our vehicles, and that’s why we’re focused on bringing these new models with the lowest price possible to the market, within the constraints I just highlighted. Vad betyder den harangen? Anders?
Anders – 25:51
Ja, men det är väl att det är bättre för dem att använda fabriker och sina existerande fabriksproduktionslinor än att bygga nya. helt enkelt, mer ekonomiskt.
Alfred – 26:02
– Ja, men exakt. När det avslöjades att Elon Musk hade ställt in den här Model 2, så gick bolaget på en gång ut och dementerade och sa att nej, nej, vi ska bygga en Model 2 eller en billigare Tesla, men vi ska bygga det på samma produktionslinjer som tidigare. Det som kanske är nytt här då, det är väl att det börjar stå allt mer tydligt att det går inte att göra så mycket. Man har inte så mycket utrymme för stora förändringar om man ska bygga det på samma linje som man bygger Model 3 och Model Y på. Det är helt enkelt osäkert om de här bilarna som de pratar om ska komma nu alldeles strax egentligen kommer skilja sig varken i storlek eller utseende på utsidan. Det skulle också kunna förklara varför vi inte än så länge har sett några spionbilder överhuvudtaget på de här kommande modellerna. Det kanske vi visst har gjort. Det är bara det att det inte går att se skillnad helt enkelt.
Anders – 26:42
Just det, att det är vanlig Model Y. Men jag tror det är ganska smart, för att Model Y är ju deras mest säljande modell, med 75 % av alla deras bilar är ju Model Y globalt sett, om jag minns rätt. Och det är ju en storlek på bil som väldigt många vill ha. Den är praktisk och den har ett stort packutrymme och plats för fem och så där. Så att det är ju egentligen mycket smartare för dem att ta sin stora succé och bara jobba på att göra den mycket, mycket, mycket billigare än att ta fram en helt ny mindre bilmodell som färre människor är intresserade av.
Alfred – 27:12
Ja, kanske. För det vi får räkna med då är ju säkert helt enkelt mer avskalade varianter av den här bilen. Och till lägre pris. Och det ger mig den oundvikliga följdfrågan, om man gör det, om man introducerar en ny variant av Model Y, speciellt om den heter Model Y och är samma bil, men bara textilsäten, ingen skärm där bak, och man plockar bort alla finesser och så vidare. Sämre ljudsystem kanske. Kommer inte det i så fall att kannibalisera jättemycket på deras försäljning av befintliga Model 3 och Model Y, ifall det finns sådana billigare?
Anders – 27:43
– Ja, lite beroende på hur dålig den blir. Jag tänker att de gör om inredningen och så där. Det är svårt, för den får inte vara för dålig heller, för då kommer BYD äta marknadsandelar av dem istället. Ja.
Alfred – 27:55
Om man är i marknaden efter en ny bil nu och har tvekat lite över Tesla, av olika anledningar och så vidare. Det här är ytterligare en anledning att tveka för att köpa nu, för det verkar som att det ska komma alldeles strax en snarlik bil, som blir mycket billigare helt enkelt. Det får vi se. Rapporten i övrigt var såklart en stor befikelse sett till antalet levererade bilar. Det visste vi ju ändå innan att det skulle vara. Och siffrorna, de var inte vackra. Men det fanns ändå två ljusglimtar som faktiskt har fått aktiekursen att gå upp efter den här rapporten. Vilket kanske kan låta otroligt när man tänker på hur det har rapporterats om de här katastrofsiffrorna. Den ena ljusglimten, det var, eller om man ska se det som en ljusglimt, Elon Musk gjorde ett ganska misslyckat försök i mina ögon på att göra en pudel. Han framhärdade verkligen i att hans insatser för det här Doge, då besparings Det är den rätta saken att göra och så kommer han med massa ogrundade påståenden om att det här motståndet som finns mot Tesla och problemen som de har haft med att det har blivit vandalisering och attacker mot deras butiker och så vidare, det är organiserat och finansierat av folk som har jättemycket att förlora på att han håller på och skär i de amerikanska statens utgifter.
Alfred – 28:59
Han låter verkligen som en konspirationsteoretiker och det var inte roligt att lyssna på det där under det här mötet.
Anders – 29:03
Han sa också att det är folk som . som stjäl från det amerikanska försäkringssystemet och så vidare. Det var tjuvar som hade mycket att förlora på.
Alfred – 29:15
Ja, han insinuerade att han höll på att sätta dit och ta bort pengar som har gått till folk felaktigt och nu när de blir av med pengarna, då använder de de andra pengarna som de har tydligen till att finansiera att folk ska vilja göra motstånd mot Tesla. Det lät helt galet om jag ska vara ärlig. Men det marknaden verkar ta fasta på, det var att han istället sa också att den mest intensiva fasen av det här arbetet, som han har gjort för Doge, det är slutfört nu och att han framgent kommer ägna mycket, mycket mer tid åt Tesla helt enkelt. Det återstår väl att se om det är bra eller dåligt för Tesla som bolag med tanke på hans nuvarande populära Men marknaden verkar se det som positivt och styrelsen verkar nog också se det som positivt, för i dagarna så avslöjades det av Wall Street Journal att styrelsen i Tesla har börjat söka efter en annan VD, eller hitta alternativ i alla fall till VD, men det har de nu skarpt dementerat, att det pågår inte alls och jag skulle tro att det här var förspel till det som Iron uttryckte på kvartalsrapporten mötet, att nu ska han lägga mycket mer tid på Tesla, för jag tror det är det som ägarna Ja, jag är tveksam till, alltså dels så verkar han ju inte förstå att fortfarande att han har betett sig helt galet och att det är väldigt, väldigt dumt för honom med Teslas varumärke och göra så här med det varumärket och alla hans andra företag också.
Anders – 30:30
Jag tror liksom han inte riktigt har förstått det, men jag tror inte det är pressen från styrelsen som har fått honom att ändra sig, utan snarare att det är någon som har talat honom till rätta och visat siffrorna och så här visat honom att det här håller på att gå alldeles snett för honom.
Alfred – 30:43
Ja, det återstår att se. Den andra ljusglimten i de här siffrorna, som jag tror att marknaden också har lagt märke till, den är faktiskt lite användbar för att förstå hur man ska tolka leveranssiffrorna i första kvartalet. För ett viktigt nyckeltal att kolla på, det är det här genomsnittliga priset per såld bil. Normalt när man har efterfrågeproblem, om man har svårt att sälja alla bilar, då får man jobba med olika typer av rabatter och kampanjer för att få ut de här bilarna. Det brukar göra att den här siffran går ner, men den gick faktiskt upp under det här första kvartalet. Så det tyder på att det ändå var som var det största problemet under första kvartalet.
Anders – 31:15
Jo, men det vet vi ju, för fabrikerna stod stilla från januari till mars. De levererade inga bilar då, så det lär ha varit en uppdämd.
Alfred – 31:24
Ja, men du och Fabian och resten av pressen har ju velat ha det till att det är för att Elon Musk håller på med Doge som försäljningen dyker.
Anders – 31:31
Nej, det har inte jag sagt. Självklart är det ju att Model Y har stått stilla. Utan det går inte att titta på de här siffrorna och dra några slutsatser om hur mycket Elon Musks beteende har påverkat Tesla. Men det är ju inte snack om att det har påverkat Tesla och jag tror det har påverkat mycket, mycket, mycket mer än vad . Vad du kanske tror. Jag vet inte. Vi ser ju det också nu när de. Jag skickade till dig idag, eller häromdagen, bara att de kommer med nollräntekampanj på nya Model Y, splidarnas nya. Det tyder ju på att de har ett jättestort efterfrågeproblem.
Alfred – 32:04
Ja, exakt. Och där är vi ju helt samstämmiga. Jag sa ju redan egentligen i förra avsnittet att när vi börjar se de här nollräntekampanjerna komma, då är det dags att hålla utkik på leveranssiffrorna. Det betyder att då är de liksom ikapp med tillverkningen mot sin efterfrågan. Och nu har ju de rabatterna. kommit och de har kommit tidigt om man tänker på hur nyss de lanserade den här nya Model Y. Så att de har släppt nollräntekampanjer redan i april, det vill säga första månaden i kvartalet efter, det bådar inte väl, skulle jag säga.
Anders – 32:33
Nej. Och det kanske är därför de tittar på att släppa en mycket billigare Model Y, för att de helt enkelt ser att de har svårt att få ut sin Model Y nu när Elon Musk har betett sig som en galen panna.
Alfred – 32:43
Om inte annat så blir det viktigare att lyckas med det. Å andra sidan så hade de kommunicerat den tidslinjen på de här nya billigare modellerna redan innan. Det började de kommunicera redan i höstas, så det verkar inte som att det är det senaste som har hänt som har fått dem att vilja hålla den här tidslinjen, men vikten av att de lyckas med det har definitivt stigit. Alltså ett annat tecken på att det här verkligen håller på att gå åt skogen och vart det går åt skogen mest, det är ju verkligen . De brukar i sin kvartalsrapport berätta vad de har för marknadsandel och bryta ner det per kontinent. Och precis i vanliga fall så kunde man se då marknadsandelen för Nordamerika och Asien och att det mycket riktigt hade sjunkit lite här under första kvartalet när de har levererat färre bilar. Men det som lyste med sin frånvaro, som Tesla av någon anledning inte hade hunnit få ihop siffror på då, det var marknadsandelen i Europa. Och jag är nog i ganska gott sällskap när jag inte riktigt tror på att de inte han, utan att det är just i Europa som vi har sett den största smällen.
Alfred – 33:35
Att det är här det helt enkelt . Vi är nog den mest Trumphatande kontinenten, om jag får spekulera lite. Och att det är här som Musks affiliering med Trump verkligen har slagit hårdast. Vad tror du om Kefkånge?
Anders – 33:49
Jag tror att en viktig anledning här det är att den största marknaden i Europa, det är ju Tyskland. Och där var ju Musk ute och stöttade de här alternativ för Tyskland. Alternativ Fürd. Deutschland, som är väldigt långt höger om SD i Sverige. Det motsvarar ju . Vi har något liknande i Sverige som heter Alternativ för Sverige.
Alfred – 34:08
Ja, jag tror det, som är startat efter den förlagan.
Anders – 34:11
Så om man går och väljer sida med extremhögern i Europas största land, då är det uppenbart att det riskerar att slå tillbaka på honom. Alla de som inte kan tänka sig, som inte stöttar extremhögern i Tyskland, de lär ju ha svårt att köpa hans bilar då.
Alfred – 34:29
Ja, håll den tanken lite grann. Jag har faktiskt grottat ner mig lite i var det verkar. Man verkar kunna se skillnad mellan olika europeiska länder. Jag har läst på lite om det. Men jag vet att du har tittat mer på vilka det är som tjänar egentligen på den här kräftgången för Tesla.
Anders – 34:41
Just det. Vi kan prata lite om tyskarna. Därför att det är nu när kvartal 1-siffrorna 2025 är klara så ser vi att Tesla förstås störtdyker, som vi har pratat om. Men det händer väldigt mycket annat på bilmarknaden som är spännande. Om man tittar totalt sett på bilförsäljningen i Europa, så har den stått helt stilla i kvartal ett nu 2025, jämfört med kvartal ett 2024. Det såldes, alltså 2024 under kvartal ett, så såldes 3,384 miljoner bilar. Och i samma period nu då 2025 såldes 3,385 miljoner bilar.
Alfred – 35:14
Oj, 0,0 procent i förändring ser jag att du har skrivit här. Alltså det är ganska imponerande tycker jag. Om man tänker på hur hela det ekonomiska klimatet känns, så skulle man ju inbilla sig att folk skulle dra sig lite för att köpa nya bilar nu. Så det tycker jag ändå är en ganska oväntat stark siffra. Ja, jag tycker det också.
Anders – 35:30
Så ingen ökning och ingen minskning. Eller börja med en extremt marginell ökning, knappt mätbar. Men det som har hänt, det här är ju totalt nybilsförsäljning. Om man tittar på batterielbilar, alltså . elbilar, så har de ökat rejält till . Man har kannibaliserat på förbränningsmotorbilar. Så 28 % fler elbilar såldes i Europa kvartal 1 2025 jämfört med kvartal 1 2024. Så det är en stor uppgång i Europa på elbilar.
Alfred – 35:56
Det är ju fantastiskt.
Anders – 35:57
Ja, det är fantastiskt. Så 571 000 elbilar såldes nu i det här första kvartalet, jämfört med 447 000 under 2024. Då har jag grävt ner mig lite i vad det är för elbilar som säljs. Vilka märken är det som lyckas då? Tesla vet vi hur, de har tvärdykt med minus 38 procent. Det har de tappat under kvartalet.
Alfred – 36:17
Det är Europa som helhet?
Anders – 36:19
Det är Europa som helhet, precis. Men Volkswagen däremot, de gick det riktigt bra för. Så om man tittar på Volkswagen som isolerat märke då, inte gruppen, så sålde de flest elbilar av alla under första kvartalet 2025 med 66 000 elbilar. Vilket är en ökning med 157 procent. Så att. När Tesla har dykt så undrar man ju, vem är det som har vuxit? Och då är Volkswagen en av de riktigt stora vinnarna. Faktum är att alla andra vinner. BMW ökar med 21%, Audi med 51%, Renault med 89%, Kia med 59% och så vidare. Så det är uppenbart att när katten är borta här, när Tesla håller på med sina politiska eskapader, så passar de andra på att knapra åt sig av de där brödsmulorna.
Alfred – 37:04
Det här är en ganska god nyhet om man tänker på den här krisen som Volkswagenkoncernen är i samtidigt och den stora omställningen som måste ske och hur mycket mer effektiva de har, eller hur mycket de måste få upp sin produktivitet har de pratat om just för att kunna konkurrera med BID och Tesla. Det underlättar ju nu att de får luft under vingarna och kan sälja fler elbilar, så att inte de, likt hur andra märken har reagerat, att man märker att när de har svårt att sälja elbilarna, så är det som att de kryper in i sin borg igen och börjar satsa mer på fossilbilar för att det är bara där de har positiva marginaler. Man får nästan hoppas att de kan sälja med någon form av lönsamhet på de här elbilarna.
Anders – 37:39
Ja, vi hoppas det. Det vet jag faktiskt inte hur det går för dem, men de har växt stort nu. Om man tittar globalt för Volkswagen, på deras elbilsförsäljning, så sålde de 216 800 elbilar under första halvan, eller kvartalet, jämfört med 136 400 under samma period förra året. Så det är jätte. Det är en stor ökning. Det är otroligt mycket nya elbilar de har sålt.
Alfred – 38:03
Hur många bilar är de tillverkade totalt? Vad är andelen elbilar för Volkswagen?
Anders – 38:07
Det vet faktiskt inte jag. Jag har inte siffror på det just nu. Jag kan återkomma till det. Men totalt sett så har Volkswagens tillväxt på den här globala scenen när det gäller elbilar gått från 6 procent till 10 procent. Så de har ju verkligen passat på att öka nu. Om man tittar i Europa bara, så står Volkswagen gruppen nu för 26 procent av alla elbilar som säljs i Europa. Så var fjärde elbil kommer från Volkswagenkoncernen. Det går också bra för dem i USA. Där växte gruppen, inklusive deras systermärken Audi och så där, med 51 procent växte de där. Däremot har det gått sämre för dem i Kina. De tappade 37% och det de säger själva är att det beror på en helt galen konkurrens från kinesiska märken. BUD har ju växt som sjutton i Kina.
Alfred – 38:52
Ja, Xiaomi har ju kommit och blivit storsäljare från ingenstans i Kina och så vidare. Det är verkligen mördande konkurrens på den kinesiska marknaden med elbilar.
Anders – 39:00
Ja. Jag tänker bara, för att när jag har pratat med folk om det här runt Tesla, så finns det ju en, när man läser media, så har man en bild av att det går alldeles snett för Tesla och de håller på att tappa sin marknadsandel och så. Det kan vara värt att nämna lite om hur enormt stora Tesla är på elbilar jämfört med alla andra. Om man tittar bara i mars månad 2025 så såldes 405 900 Tesla Model Y. Tesla Model 3 var det 145 100. Tittar man på tredjeplats så kom Ford Mustang Mach-E med 51 745 bilar. Tesla Model Y är så otroligt mycket större.
Alfred – 39:36
Ja, är Ford Mustang den tredje mest sålda elbilen? Det här måste ju vara amerikanska siffror, det kan ju inte vara globala siffror.
Anders – 39:42
Jag läste att det var globalt, men jag kanske missade något. Men hur som helst, poängen är att Tesla Model Y är fortfarande jättemycket större än de andra bilmodellerna. Och Tesla har verkligen en väldigt stor, stark ställning globalt sett på sina elbilar.
Alfred – 39:56
Ja, men jag tycker, som jag sa tidigare, det är en viktig anledning till att tyskarna är de stora vinnarna här nu när Tesla släpper marknadsandel, för att de inte har kunnat leverera tillräckligt med bilar. och dessutom kanske skulle haft svårt att sälja dem om de hade kunnat leverera tillräckligt med bilar, det är nog att man ska kolla just på vilka länder är det som Tesla tappar mest i. Det verkar som att Tyskland är den stora katastrofmarknaden för Tesla och då blir det ju helt plötsligt ganska naturligt varför det är de tyska märkena som får ett uppsving. Det är helt enkelt, tyskar har ju varit väldigt marknadstrogna, sina egna tillverkare tidigare och så har Tesla vunnit över många, men nu när de går kräftgång, då blir den naturliga reaktionen att gå tillbaka till de tyska märkena. För om det är så att Teslas Q1-siffror, alltså det de hade svårt med var att leverera tillräckligt med bilar, det är ganska intressant när man då kollar på olika länder. Sverige är ju en annan marknad där det verkligen går skitdåligt för Tesla just nu.
Alfred – 40:48
De säljer väldigt mycket färre bilar än vad de har gjort tidigare. Men det räcker med att snegla över till Norge, så är bilden faktiskt en annan. De minskade lite grann i första kvartalet, men inte alls så mycket som i Sverige. Och i april nu, som är första månaden som har gått på det andra kvartalet, då har Tesla till och med ökat jämfört med förra året. Och bilden ser snarlik ut i Storbritannien, som också är en ganska stor marknad. Det fick mig att börja fundera på om det som har hänt här egentligen, och varför det minskar så otroligt mycket i Sverige och Tyskland. Det är att Tesla har haft för få bilar att sälja och när de har en begränsning i hur många bilar de har att sälja, då allokerar de dem till de marknader där de tjänar bäst, där de helt enkelt har bäst marginal. Norge är ett land som inte har någon moms på elbilar och inga tullar heller vid import av dem, vilket gör att det förmodligen går att sälja dem lite dyrare med lite högre marginal i Norge än i andra länder, vilket skulle förklara varför Tesla vill allokera de få bilar de har att sälja just dit istället för till Tyskland eller Sverige till exempel. Vad tror du om det?
Anders – 41:47
Ja, det låter väl rimligt. En mer oseriös spaning är väl att, han sa ju, kommer du ihåg det? Trump sa det att det är 60 länder som har ringt och ready to kiss my ass, sa han om de här tullarna. Och en av de första som åkte dit var ju, vad hette han, Norges statsminister, Gahr Støre var det väl?
Alfred – 42:05
Ja, Gahr Støre tillsammans med han gamla NATO-chefen. Vad är det han heter?
Anders – 42:09
Stoltenberg.
Alfred – 42:10
Stoltenberg, ja.
Anders – 42:11
Alltså, de åkte över för att kissa hans ass, så att man ska kunna tänka sig att det är för att de är Trump-vänner.
Alfred – 42:16
Du får det att de norska politikerna fjäskar för Trump, som norrmännen i större utsträckning än svenskarna fortsätter att köpa Tesla då, eller?
Anders – 42:25
Norrmännen kanske inte ogillar Trump lika mycket som andra gör. Nej, så är det naturligtvis inte.
Alfred – 42:29
Men jag tycker det man ska ta med sig av det som kommer ur det här, det är att Jag tycker det är helt tveklöst att efterfrågan, i synnerhet i Europa, är påverkad av Musks-utspel. Det som blir intressant att följa nu är, kommer det att leda till att Tesla minskar sin produktion? Nu när de börjar vara uppe på alla cylindrar och kunna tillverka lika mycket bilar som förut, kommer de att välja att dra ner på produktionen för att de inte klarar av att få ut dem. Eller en annan åtgärd som de kan göra är att de har mycket mer marginaler på sina bilar än alla andra, så de kommer kunna sänka priserna, få ut de här billigare modellerna, ge offensiva erbjudanden, så att de mutar oss konsumenter att köpa Teslorna i alla fall och därför kommer leverera precis lika mycket bilar som förut, men såklart med sämre lönsamhet än om Musk inte hade hållit på med alla sina tokerier. Det ska bli jätteintressant att se framöver hur det här går. Som alla rubrikerna och alla analyserna som man har läst i media hittills, Nu säljer de färre bilar därför att Musk är galen. Det tror inte jag kommer hända.
Alfred – 43:22
Det kommer snarare bli så här, hur mycket billigare måste de sälja bilarna? Eller så kommer vi till slut att få se rubriker att de faktiskt skär ner i produktionen. Då vet man att det är riktigt illa.
Anders – 43:31
Ja, för nu när nya Model Y har kommit ut så är det uppenbart att det bör finnas en backlog av kunder som har väntat på nya Model Y. Men å andra sidan, när vi ser att elbilsförsäljningen. Har gått upp. Det är väldigt mycket i siffrorna som tyder på att folk inte går och väntar på nya Model Y, utan istället väljer ett annat bilmärke, istället för att vänta in Tesla. Men en annan sak som kan tänkas i framtiden påverka om man vill köpa en Tesla eller inte, det är ju det här med självkörning. Eller hur?
Alfred – 44:03
Ja, men jag tänkte faktiskt börja i en annan ände. Det som har hänt sedan senaste avsnittet, det är att Toyota och Waymo plötsligt har valt att börja samarbeta och ska lansera självkörande bilar som man kan köpa och äga själv. Jag tycker verkligen att det börjar klarna nu hur det här kriget om marknaden för de självkörande bilarna kommer att se ut och om robottaxi också för den delen. Det är de här två spelarna, Tesla och Waymo, med sina olika allianser, som kommer att vinna. Åtminstone om man tänker bort Kina för ett ögonblick. Jag tänkte precis på det. – Jag kan återkomma till hur det går med Kina.
Anders – 44:35
Nio har jag kört. De har byggt in lidar i alla sina bilar. Och jag vet, BYD håller på strax, och kineserna kör ett helt eget race.
Alfred – 44:41
Ja, och det finns en jättespännande anledning till varför det kommer kunna bli så att det blir på ett sätt i resten av världen och på ett annat sätt i Kina, som jag ska återkomma till. Men jag tänkte börja med vad det är Waymo håller på med. För Waymo har presenterat ett samarbete med Toyota, där de ska bygga bilar med en sensorsvit, som blir ny, men kompatibel med Waymos mjukvara, redan när bilarna rullar av fabriksbandet. Det gör att det för första gången kommer gå att köpa och äga bilar, som är självkörande med hjälp av Det finns en bubblare till som jag tycker vi inte ska ge upp hoppet om, men som verkar ha längre till självkörning, och det är Volkswagen och deras samarbete med Mobileye, som ju är det bolaget som vi känner till annars, stödjer mycket av alla de här Level 2 systemen som finns i många biltillverkares bilar idag. Men de verkar ha lite längre dit och att det tydligt är Waymo och kanske då Tesla som kommer att vara i det här riktiga kriget om självkörning. För om det var någonting som Tesla också gjorde tydligt på sitt kvartalsrapportsamtal, så var det just att de helt och hållet är supertydliga med att i juni är det dags, då kommer deras bilar börja bli självkörande utan någon som helst övervakning i Austin i Texas.
Anders – 45:46
Men Elon Musk brukar ju vara väldigt optimistisk med sina prognoser, men det här verkar ha hållit i sig då, så att de ska vara helt självkörande i juni. Det säger Tesla nu också.
Alfred – 45:54
Ja, och det börjar läcka ut rapporter och så vidare om att de har redan flottor med säkerhetsförare bakom ratten som är ute och provkör i Austin och så vidare. Så det verkar ändå verkligen vara på gång där. Så här nära deadline har de sällan varit så här tydliga med att de kommer hålla den tidigare, om de inte sedan gör det. Så jag börjar faktiskt tro att de kommer att visa någonting i juni, och sen så återstår det att se. Hur bra det är. Men vad är det då Waymo och Toyota hittat på och varför, är den viktiga frågan. Jo, Waymo, de är ju tveklöst marknadsledande på Robottaxis idag. De är i kommersiell drift med riktiga bilar, som kör runt med betalande kunder och utan att det sitter någon vid ratten i flera olika städer i USA. Och faktum är att de redan är uppe i en ganska stor skala också. De kör 250 000 resor i veckan redan nu. Det är inte sci-fi längre, utan det finns på riktigt i USA. Men varje bil som gör det här i Waymos flotta, det är en relativt dyr elbil. De flesta är av modellen Jaguar I-Pace.
Alfred – 46:46
Sen har Waymo köpt in dem och sen har de byggt om dem utanför fabriken med en ganska dyr sensorsvit. Sen naturligtvis en dyr ombyggnadskostnad. Om Tesla nu lyckas med det här som de har föresatt sig att göra och faktiskt får sina bilar med bara kameror och sin egen mjukvara att bli självkörande i Austin i Texas i juni. Då innebär det att de från ingenstans har en chans att köra om hela Waymos försprång. För tillverkningskostnaden för Model Y ligger betydligt lägre än vad bara en helt vanlig Jaguar I-Pace utan sensorsvit och så vidare. Och dessutom kan Tesla i sin tur, lite senare under året har de sagt, då börja aktivera det här i bilar som privatkunder äger, det vill säga bilar som Tesla överhuvudtaget inte behöver ligga ute med pengar då. Och det innebär ju att Teslas kapitalkostnad för varje bil i sitt robottextilnätverk kommer att bli en spottstyver jämfört med vad varje bil i Waymos nätverk kostar, vilket i sin tur innebär att de kommer kunna erbjuda ett mycket, mycket lägre pris per kilometer man ska åka med de här taxibilarna än vad Waymo kan göra.
Anders – 47:44
– Ja, plus att det är väldigt många kockar inblandade i Waymos lösning. Det är någon som säljer bilen och ska tjäna pengar på den. Och så är det Waymo som ska tjäna pengar. Sen så är det Sensorsvitillverkaren som ska tjäna pengar. Och den som bygger om bilen som ska tjäna pengar. Medan Tesla har ju vertikalt integrerat sin produkt. Så de gör ju både mjukvara och hårdvara och bil och alltihopa.
Alfred – 48:01
Ja, det är väl någon som bygger de där kamerorna som ska tjäna lite pengar. Och de har ju inte fabriken för att producera chippen själv och så vidare. Men absolut, du har ju rätt. Och det är i det här perspektivet som man måste förstå vad det är Waymo håller på med. De kommer helt enkelt få väldigt svårt att konkurrera med Tesla, om det visar sig att Teslas approach funkar. Därför behöver de börja samarbeta med Toyota. Waymo vill få ner kostnaden per fordon. Det blir billigare om det kommer fabriksklara, direkt från fabrik. Och dessutom vill de kunna kopiera den här modellen som Tesla då har kommit med, där kundägda bilar ska kunna ingå i Waymos nätverk, precis som för Tesla. Och Toyota å sin sida, de får ju möjligheten att sälja bilar som precis som i fallet med Tesla, det är inte alla som tror på det här ännu, men man kan säga att de är framtidssäkra på ett sätt, för att de kommer att kunna bli självkörande, vilket annars skulle ha varit svårt för Toyota. Tesla har rapporterat att de är i samtal med minst en stor biltillverkare till om att kunna erbjuda dem att implementera Teslas teknik i sina bilar, så att det inte bara ska vara Teslas bilar som ingår i Teslas robottaxinätverk.
Alfred – 49:01
Men det här är också ett sätt att ge Tesla konkurrens på den fronten, för om Waymo kan ingå sådana här partnerskapsavtal med Toyota, då kan de ju också göra det med andra, vilket gör att alla andra biltillverkare hamnar i mycket bättre position, för istället för att riskera att stå där med bilar som inte går att sälja, när konkurrenten har självkörande bilar och vi som säljer Skoda, inte har någonting som är självkörande, då har ju de biltillverkarna fler val att välja på, vilket gör att man har en bättre förhandlingsposition än om det bara var Teslas teknik man kunde välja på. Så det är också ett bra sätt för Waymo att triangulera lite, att hålla nere det här. Något datum för när det här kan bli klart, vi kommer börja se Toyota-bilar med Waymo-teknik rulla ut, det finns inte presenterat överhuvudtaget, men det känns ändå lite som att schackpjäserna inför den här . Kanske en av historiens allra mest spännande teknologiska matcher. De är uppställda nu. Det ska bli spännande att se hur det här börjar utspela sig.
Alfred – 49:52
Det är nu det händer. De här Waymobilerna finns på riktigt. Tesla ska bli självkörande alldeles snart. Det är under 2025, 2026, 2027 som det här kommer att skönjas på riktigt.
Anders – 50:02
Vad tror du? Jag pratade om det innan, att vi kraftigt underskattar vilken enorm samhällsförändring det här kommer att bli. De flesta pratar om det här som robottaxi och självkörande taxibilar. Att man tänker att . Och det blir tufft för de stackars taxiåkarna nu det här. Men den riktigt stora förändringen, jag har pratat om det många gånger i programmet, det kommer vara frakt av gods. Alltså last mile delivery. När vi handlar på e-handel så . är ju problemet idag att du får hem ett paket tre dagar senare och sen så får du åka och hämta det någonstans. Det gör ju att upplevelsen av att handla på e-handel är mycket sämre än att åka ner till, i mitt fall, Täby centrum då. Men med självkörande bilar, då kan du klicka hem någonting på mobilen och så 10-12 minuter senare så plingar det till i telefonen. Nu kan du gå ut till vägen och hämta det här. Så det kommer ju vara en mycket bättre upplevelse att handla online när du har autonoma bilar som kör hem. produkterna till dig som du har handlat än dagens upplevelse att gå ner i butiken.
Anders – 51:00
Vad händer då med alla som är anställda i både frakt, logistik och gods? Alla som jobbar i butiker? Vad händer med köpcenter? Det kommer bli ett blodbad och en total omställning av samhället.
Alfred – 51:11
Jag tycker det är intressant att fundera på. Bara . städerna. Vart är det vi vill bo någonstans? Den här tekniken har ju en chans att ändra på dynamiken, så att mark utanför städerna, som ligger en bit ut, blir mycket mer värdefull, för att uppoffringen att bo längre från stadskärnan blir mycket mindre, ifall man alltid kan lita på att det finns en robottaxi, som kan köra en och man kan jobba på vägen och så vidare.
Anders – 51:35
Ja, det är en jättebra poäng också. Men jag tror att den ändringen kommer ta lite längre tid. Jag tror det är mycket annat som gör att man bor i städerna. Tillgängligheten till andra människor och uteliv och sådana saker. Det är inte bara att man vill kunna ta en öl och det är jobbigt att köra bil, tänker jag.
Alfred – 51:51
Ja, säger du som inte bor utanför städerna nu.
Anders – 51:54
Jag bor utanför en stad, men inte i en stad.
Alfred – 51:57
Spelar ingen roll. Om vi ska återgå lite till vad som händer i Kina också. Det kan verkligen bli ett helt annat landskap. Om det verkar bli Waymo och Tesla som med sina respektive allianser kommer att göra upp om resten av världen, så kan det mycket väl bli ett helt annat landskap i Kina. För det råder ett litet moment 22 runt Kina. Det är nämligen så att det finns exportrestriktioner som gör att man inte får exportera de här AI-chippen som krävs för att träna AI-nätverken till Kina. Det är USA som har satt såna exportrestriktioner och det är framförallt amerikanska bolag, med Nvidia i spetsen, som säljer de här chippen, som används i allmänhet för att träna de här nätverken.
Anders – 52:33
Det är då chipp som sitter i de här bilarna?
Alfred – 52:36
Nej, det är chipsen som man använder i datacentret när man tränar AI, alltså träningsdatorerna helt enkelt. Såna går inte att bygga i Kina, för att man inte får tag i chippen. Om man tänker på deepthing till exempel, så är en av anledningarna till att de fick så mycket rabalder omkring sig, det var att de klarade av att bygga ett ganska konkurrenskraftigt LLM-nätverk, alltså en fungerande AI, trots att de inte har tillgång till de bästa chippen från Nvidia, utan måste nöja sig med mycket sämre datorer, som är några generationer gamla. Men i allmänhet när man ska bygga den här självkörningstekniken, då behöver man ha de senaste chippen, och de går inte importerat till Kina, men Kina å sin sida låter ingen exportera datat som man vill processa i de här datacentren från Kina, så det betyder att om man ska göra en mjukvara som klarar av och köra i Kina, då behöver man ju kombinationen av kinesisk data med de här bästa chippen och det verkar ingen kunna åstadkomma riktigt nu, vilket är en av förklaringarna till varför de kinesiska tillverkarna, som verkligen på många sätt ligger långt framme, men ändå inte riktigt verkar kunna mäta sig med Waymo och Tesla ännu vad gäller grad av självkörning.
Alfred – 53:35
De kan ändå vara konkurrenskraftiga i Kina mot Teslas erbjudande där, för där har Tesla inte möjlighet att träna sitt AI-nätverk på kinesisk data i samma utsträckning som de lokala kinesiska aktörerna har. Det gör att det håller på att bli en separat marknad i Kina, helt enkelt.
Anders – 53:50
Men kommer inte maskinerna, de här bilarna som är ute och kör, kunna träna sig själva? Måste det vara ett datacenter som analyserar bilderna?
Alfred – 53:58
Ja, absolut. Så du tränar AI-nätverket i ett datacenter och sen när det är färdigt, det här neurala nätet, som är då tränat, så att det har alla parametrar rätt på hur alla vikterna ska sitta och så vidare, då är det en mycket mindre version av det redan färdigtränade AI-nätverket som ska sitta i bilen och det är helt enkelt att kunna få köra den träningssessionen som sker i datacentret, som är svårt att göra i Kina.
Anders – 54:22
Men de här bilderna som bilarna samlar upp när de är ute och åker, kan man inte träna det utanför Kina? Måste det göras i Kina?
Alfred – 54:28
De bilderna som Tesla samlar in i Kina får de inte ta utanför rikets gränser. De får inte ut den datan. De har ju den datan i Kina, men de får inte flytta den till USA, så de får inte köra den på ett amerikanskt datacenter och de kan inte bygga ett kinesiskt datacenter med de bästa datorerna.
Anders – 54:41
Just det.
Alfred – 54:42
Det gör att det finns ett moment 22 runt den kinesiska marknaden, som gör att de kinesiska aktörerna kanske kommer ha lättare att mäta sig med de amerikanska bolagen i Kina. Men också att det kanske kan dröja lite längre i Kina än vad det kan göra i USA. Klart är ändå att vi i Europa ligger allra sist, för vi har ju ingenting här. Vi har inte fått någon av den amerikanska tekniken, inte ens i övervakad form, supervised. Det finns ingen Waymo i Europa som heter duga och än så länge finns det inga europeiska bolag som egentligen är riktigt med i matchen heller. Så att det är. Vi får väl se om Tesla har rätt i sin optimism, att de åtminstone tack vare de holländska myndigheterna kommer att kunna få sitt SuperVised-system godkänt för att vi européer ska kunna få testa någonting åtminstone, vilket de hoppas ska ske senare i år.
Anders – 55:31
Ja, de håller på i Norge också och har fått ett särskilt undantag där att få köra SuperVised. Men då är det just SuperVised med, det måste sitta en person i förarsätet än så länge.
Alfred – 55:41
Ja, än så länge är det med säkerhetsförare och det de håller på att få godkänt då är ju Supervised-systemet. Om det blir godkänt och till slut når oss konsumenter så är det att vi ska övervaka det. Så då är det fortfarande ett level 2-system och inte alls en riktig självkörande robotbil.
Anders – 55:53
Nej, precis. Men det här kan nog gå ganska fort när de här bilarna väl finns. Tror du inte det? Att folk kommer vilja pressa sina politiker att vilja få ändrat lagstiftningen?
Alfred – 56:02
Jo, det har jag tänkt länge. Men jag hade också trott att det skulle. gå igenom mycket snabbare än vad det har gjort hittills. Jag känner att jag är nog inte rätt person att fråga om när jag tror det ska ske, för det verkar inte som att det går i den tidslinjen som jag tror. Konsumenttrycket hittills har ju inte varit starkt och med de problem som Tesla har i Europa just nu, så känns det som att det inte är riktigt rätt fråga att få driva på politikerna, utan det blir snarare helt fokus på Musks politiska profil och vad han gör i andra frågor än kring självkörning.
Anders – 56:31
Men när det finns självkörande bilar från Toyota, Wame, Tesla och B&, osv. och så får de inte köra på europeiska vägar. Jag tror inte europeiska konsumenter då kommer lägga på politikerna att nu får det fan bli en ändring.
Alfred – 56:42
Ja, Volkswagen verkar ju ha satsat på att partna med Mobileye, men tänk om någon annan då, Stellantis koncernen kanske teamar upp med Waymo. Då kanske det blir hårdtryck från den fronten också. Vad vi har kunnat utläsa hittills är det ju så att EU verkar vilja att det här ska komma, för att de märker att vi i Europa ligger efter. Sen är det ju mer att alla våra nationella trafiksäkerhetsorgan, de är då hänvisade till det här UNECES-systemet, som inte har en förmåga att egentligen godkänna det här, för det är inte så de brukar jobba med att godkänna det. och sen se hur det går, eller att lägga över mer ansvar på tillverkarna, utan de ska kunna godkänna varenda del av systemet i förväg, vilket är väldigt svårt med ett AI-system, för man kan inte förutspå hur ett AI-system kommer att agera i alla situationer, men det har vi pratat om i tidigare avsnitt. Men du har satt dig in i vad som håller på att hända med mycket äldre teknik, har jag förstått? Ja.
Anders – 57:32
För att mobilnäten håller på att stängas ner, det har du fått med dig, va? 2G och 3G-nätet ska dö här på sikt.
Alfred – 57:38
2G-nätet trodde jag redan var avvecklat.
Anders – 57:39
Det är nog tvärtom, att 2G-nätet är på väg bort, medan 3G-nätet håller de på att avveckla. Anledningen till det är att mycket teknik som används för till exempel övervakning av patienter i hemmet och sådär, den är baserad på 2G-tekniken. Medan 3G-tekniken inte har använts så mycket i den typen av svårersättbara applikationer. Så att trots att 2G-tekniken är äldre så börjar man med att avveckla 3G-tekniken. 3G-tekniken håller man på för fullt nu och monterar ner. 2G-näten kommer man påbörja under det här året. Vissa har säkert börjat lite grann. Men klart är i alla fall att både 2G och 3G-näten ska bort. Det skapar en massa intressanta problem. Det finns ju en massa elbilar som har de här 2G och 3G-uppkopplingarna. Vi har pratat väldigt många gånger i programmet om hur viktigt det är med en uppkopplad bil när man har elbil. Eller hur? Varför är det så, Alfred?
Alfred – 58:33
Ja, men absolut. Det är en sån otrolig bekvämlighet att man kan säga åt bilen att förvärma sig och att man på olika sätt kan styra den. Ställa in laddnivåer och allting. Så en uppkopplad bil med app vill man verkligen ha.
Anders – 58:43
Mm. Och sänka hur mycket säkrings. När bilen drar och så vidare. Och justera när du ska åka långt, att du kan öka laddnivån som du var inne på och så vidare. Äldre bilar som kommer med 3G-uppkopplingar blir som tegelstenar när de här näten stängs ner. Det gör att de här bilarna blir rejält mycket sämre. Vi har pratat i flera program om det här med begagnade elbilar. Jag har faktiskt glömt att ta upp det här, men det här är ju ett jätteproblem. Det här behöver man tänka på när man köper begagnad elbil. Just det. En annan grej gäller ju faktiskt för alla bilar. Det är ju krav sedan några år. på bilar är ju att det ska sitta en SOS-knapp i bilen, att du ska kunna ringa ett nödsamtal. Den använder sig också ofta av 2G-tekniken, den här knappen, så den kommer också sluta funka. Men det är ju på alla bilar.
Alfred – 59:28
Jag känner mig lite vilse nu. Kommer de att stänga ner både 2G och 3G?
Anders – 59:32
Ja. Allt försvinner precis. Så det enda som kommer finnas kvar är 4G-nätet här nu då på sikt. Och 5G förstås. Just det. Du var inne lite på varför man vill ha mobiluppkoppling. En grej som kanske är mindre viktig är det som vi har pratat om innan. Det här med att kunna hitta laddare när man ska på rutt och långresor. Den är ändå så himla dålig den tekniken på gamla elbilar. Att hitta var du ska stanna till och ladda.
Alfred – 59:54
Man ska ändå använda sin telefon om man har en sån bil för det.
Anders – 59:56
Ja, precis. Och då kan det vara bra att när man letar efter begagnade elbilar, att man tittar efter en elbil med Apple Carplay eller Android Dator. Så man kan spegla sin mobiltelefon till bilen. För då finns ju de här. Better Route Planner och jättemycket laddappar finns där.
Alfred – 1:00:11
När man använder Carplay och Android Auto, då är det ändå mobilens uppkoppling snarare än bilens uppkoppling som används.
Anders – 1:00:16
Det man behöver tänka på när det gäller nedstängningen av 2G och 3G-näten, det är just möjligheten att komma åt bilen via mobilapp. Vissa av de äldre elbilarna har inte det stödet ändå och då kanske det inte har så stor betydelse oavsett. Som svar på frågan, vilka bilar ska man se upp med? Jo, Nissan Leaf, den första generationen som producerades mellan 2011 och 2017, den är helt körd. Den har de redan problem med på vissa håll i världen, så den kommer inte gå. och koppla upp efter de här näten är nedstängda. Kia Soul har jag förstått också har problem. 2014-2019 varianterna, så relativt nya varianter ändå kan få problem. Sen har du BMW I3. Den var ju väldigt tidig. De började 2012 med de där bilarna vill jag minnas.
Alfred – 1:01:00
Man kan ju tycka vad man vill om utseendet på BMW I3, men jag har kört den några gånger. De är jättemysiga att köra. Det är en fin bil.
Anders – 1:01:06
Jag har vant mig vid det utseendet. Jag tycker den är helt okej. Men BMW I3 för. Öre juli 2017 ska man vara försiktig med, för då ändrar de och sätter in 4G-chip i dem. Sen körde jag en lång harang, var det förra programmet, om Renault Zoe som vi har rätt mycket av i Hälsa Hemma, vårdcentralen som jag och Fabian driver.
Alfred – 1:01:24
Ja, du är ju väldigt förtjust i Renault.
Anders – 1:01:26
Jag är väldigt förtjust i de bilarna. Det är en väldigt fin blandning av kompromiss mellan pris och räckvidd och sådär. Och behagliga att köra och så. Vår personal tycker mycket om dem och sådär. Men där är det väldigt svårt att reda ut vad som gäller faktiskt.
Alfred – 1:01:40
I vanlig ordning med Renault, tycker jag. Det är alltid en djungel. Batterihyror hit och dit och så vidare.
Anders – 1:01:45
Ja, det är mycket stök, ska jag säga, med Renault och Hedin Bil i Sverige. Vi får väldigt Det är väldigt otydligt allting i kommunikationen med dem. Vi har ställt frågan, har fortfarande inte fått svar. Så vi vet helt enkelt inte vad som gäller med Renault-bilarna. Men det verkar som att andra har nosat reda på att i alla fall, äldre Renault från 2019 och bakåt har inte 4G. Då tror jag att det kom ett 4G-chip i Faceliften som gjordes då 2019, 2020. Jag skulle tro att alla bilar av den nya faceliftade varianten har 4G-chip, men det vet jag inte. Och som sagt håller jag på att jaga dem.
Alfred – 1:02:22
Men Tesla hade också 3G från början, va?
Anders – 1:02:25
Ja, precis. Så det gäller Teslabilar som är äldre än Juni 2015. De har bara 3G-chip, men därför så att Tesla som enda av de här biltillverkarna erbjuder faktiskt en uppgradering av bilens modem då, till ett 4G-modem för några tusenlappar. Man kan också välja, som jag tror både du och jag har gjort, byta hela Teslas dator. Det kostar en bit över 20 000, men då får du den uppdaterade datorn med nya appar och den är mycket snabbare.
Alfred – 1:02:51
Framför allt är den mycket snabbare.
Anders – 1:02:53
Det var det som gjorde att jag ville uppdatera. Men då fick man i alla fall 4G på köpet där också. Så att Tesla går att uppdatera, men de andra äldre säger åt försäljarna och tillverkarna att de inte kommer göra något med dem.
Alfred – 1:03:05
Hörrudu, har du kollat någonting på robotgräsklippare? För jag tror att det är där jag är mest personligt påverkad. Jag är rätt övertygad om att min robotgräsklippare, den åker omkring med 3G-chip.
Anders – 1:03:12
Det är fullt möjligt. Jag har en Husqvarna Automover. Det vore ju piss. Jag har inte tänkt på det faktiskt.
Alfred – 1:03:16
Ja, de har man här. Ja. Ja, det måste vi se över hur vi ska göra. Hördu, vill du höra mer om hur det går med de senaste förvecklingarna i Tesla-strejken?
Anders – 1:03:23
Ja, mycket gärna.
Alfred – 1:03:26
Ja, för trots strejken, som vi kanske får återkomma mer om i ett annat program, för den pågår ju alltjämt och det verkar som att facket ändå gör en del landvinningar där med fler och fler Teslaanställda som ansluter till strejken, så har Tesla nyligen vunnit en kamp åtminstone. Det är en grej som kanske vi är lite sena på bollen med, för jag tror att alla slogs av lite häpnad när Tesla, trots den här fackliga blockaden som pågår på diverse fronter, lyckades öppna en helt ny supercharger i Malmö för någon månad sedan. Vi hade ju annars förutspått att det här är den delen av de sympatiåtgärder som finns mot Tesla, som facket har gjort, som kommer få störst framgång, för de har ju blockerat inkoppling av nya laddstationer och eftersom sådan inkoppling bara kan göras av det lokala elnätsbolaget och alla de har lokalt monopol i sin respektive marknad och dessutom har 100 % anslutningsgrad till kollektivavtal, så var det helt enkelt svårt att se hur Tesla skulle kunna lyckas koppla in några nya laddstationer överhuvudtaget.
Alfred – 1:04:21
Och ändå, trots det, så har ju Tesla fortsatt att bygga nya laddstationer som vi har döpt till spökstationer, för att de står färdigbyggda och väntar på inkoppling, men som aldrig sen har kommit live. Men så öppnade den här stationen i Malmö för någon månad sen och IF Metall mullrade hotfullt med att det var bortom all kritik att det lokala nätbolaget hade lyckats göra det här. Och det lokala nätbolaget pudlade totalt och sa att det såklart var ett misstag att det hade skett och att det inte skulle ske igen. Men döm om vår förvåning när Tesla sen öppnade en Supercharger till i Södertälje och bara för att ett dygn senare öppna ännu en Supercharger i Södertälje, det vill säga två nya stationer på två dagar. Hur gick det till då? Jo, ärligt misstag enligt det lokala nätbolaget. Det skulle inte ha skett, men nu gjorde det det på grund av ett missförstånd med några underleverantörer. Och dessutom två gånger om. Jaha, tänkte vi. Vad klantigt att det blir så mycket misstag. En gång är ingen gång, men tre gånger? Frågetecken.
Alfred – 1:05:12
Och sen? Precis i sluttampen på april här, så avslöjade Tesla att de öppnar ytterligare en helt ny supercharger. Denna gång på en ny plats i Ödeshög, eftersom de har förlorat arrendet på den ursprungliga laddplatsen i Ödeshög, som de därför tvingades stänga för ett tag sedan. Men nu finns det alltså en ny superladdare på plats i Ödeshög och inkopplad och klar. Så Anders, du som sitter med alla svar, hur kan det komma sig att Tesla nu har lyckats runda blockaden? Inte en gång, inte två gånger, inte tre gånger, utan fyra?
Anders – 1:05:37
Jag skulle tro att det inte är ett misstag alls från elnätsbolagen, utan jag tror att de är ganska trötta på det här. Att de plötsligt blev en bricka i den här politiska fighten. Jag tror elnätsbolagen vill kunna koppla in el. De hamnar i en ganska konstig situation här, där de med sitt monopol plötsligt ska springa fackens ärenden. Jag tror att det är en. Elnätsbolagen är väldigt irriterade över att de har hamnat i den här situationen.
Alfred – 1:06:08
Tror du det? Ja, jag tycker det är jättesvårt att utläsa det här. För jag tänker att om det är någonting de här bolagen inte vill hamna i, så är det liksom . Någon form av hållning från fackets sida att de bryter mot kollektivavtalet och ska bli indragna i den konflikten. De har nog mycket mindre problem med att bara låta bli att ansluta en kund.
Anders – 1:06:24
Det låter helt osannolikt att de skulle ha missat hela den här konflikten mellan Tesla och att de får en förfrågan från Tesla och sen så är det någon som pratar med en underleverantör och att alla glömmer det här. Man kan ju inte missa det fyra gånger. Det måste ju vara medvetet det här att de kopplar in det ändå.
Alfred – 1:06:41
Jag tänker att för Tesla har ju, när det till exempel har gällt att få ut registreringsskyltar från Transportstyrelsen och så där, så vet vi att det har pågått en katt och råttalek, där Tesla har registrerat nya företag med nya namn och så vidare och nya adresser, som har gjort att den här listan med vilka adresser det är som är i blockad, måste uppdateras hela tiden. Jag misstänker att det kanske kan vara så att Tesla helt enkelt ansöker om de här anslutningarna i något annat namn än TM Sweden AB, som är Teslas bolag i Sverige och att de på det sättet slinker igenom. eller jag vet inte hur man ska tolka det.
Anders – 1:07:14
Ja, så skulle det kunna vara. Att de har ett annat bolag som sätter upp laddstationer. Att elnätbolaget inte skulle veta vilket företag det är de kopplar in el till. Det är ju lite suspekt också.
Alfred – 1:07:25
Det kommer någon ansökan från något bolag som vill bli anslutet. Och det här är ju någonting som, alltså om det inte vore för blockaden, så har nätbolagen en skyldighet att skyndsamt vara kunderna till lags och erbjuda sån här inkoppling. Och så dimper det ner på någons bord med någon elektriker som är ute och kopplar in, utan att egentligen ledningen kommer till del. Vem är den här då liksom? Man tycker ju att det. Det borde vara ganska uppenbart när man väl är på plats att det här är ju Teslas laddare. Men uppenbarligen kan det slinka igenom.
Anders – 1:07:49
Ja, men det kanske är mer sannolikt att det är så. Samtidigt är det ju väldigt konstigt att de lokala elnätsbolagen, det här monopolet som vi. Staten får inte bete sig på det här sättet, men privata bolag som är kollektivavtalsanslutna kan göra så här. Alltså blockeras från att koppla in laddarna. Så det här som vi gjorde när vi avreglerade elnäten, i början av 90-talet var det väl, det har ju plötsligt gjort att de här elnätsbolagen nu kan bli en bricka i de här spelen som facken har. Jag är kraftigt emot från början att man avreglerar elnätet. Redan när det här gjordes tyckte jag det var helt fläppt. Hela poängen med att få ut privata bolag som driver såna här grejer är att du kan få konkurrens, men här finns ingen konkurrens. Det finns ju bara ett lokalt elnät. Varför gör man detta? Det är helt obegripligt. Jag fattar det fortfarande inte.
Alfred – 1:08:41
Det är lite knepigt att förstå. Det är svårt att ha något annat än ett lokalt monopol på ett elnät, för det blir ju ännu mer galet att vi skulle börja ha flera konkurrerande elnät, så man måste välja vilket man är ansluten till och så vidare. Det blir uppenbart att det blir ineffektivare. Det är som att man skulle ha flera parallella vägsystem, där man måste välja vilken man ska betala för att få använda och så vidare. Men samtidigt, elnätsbolagen funkar ganska konstigt. Det blir som att, det är ganska intressant när man sätter sig in i hur elnätsbolagen gör sina uträkningar på vad det ska kosta med elnätsanslutningar och annat, där det snarare utgår från hur mycket ström är det vi kommer behöva transportera och hur mycket är det vi . Hur mycket nät måste vi bygga för det? Och vilka investeringar som krävs för att göra det? Och sen så finns det en tariff på hur mycket, hur lönsamma de får vara helt enkelt. Och det gör att man i slutändan kan räkna ut vad måste priset vara för att vi ska nå precis den lönsamheten, snarare än att det finns ett naturligt kostnadstryck, där varje elnätsbolag i en fri konkurrens skulle kunna vara tvungna att vara innovativa eller tänka utanför boxen på hur de ska kunna hålla nere kostnaderna, så blir priset snarare en konsekvens av hur de har råkat göra tidigare.
Alfred – 1:09:46
Och det är just för att det är en monopolsituation som Det är mystiskt.
Anders – 1:09:52
Sen bara en kommentar där om att Tesla öppnar en ny station i Ödeshög. När jag åker från Stockholm till västkusten, som jag ofta gör till mina föräldrar där, och min bror bor i Varberg också, då laddar jag ju längs E4, riksväg 40, ofta. Och där i Ödeshög, den saknar jag inte så mycket när den försvann, den stationen. Men däremot så. finns det ett stort hopp då mellan Nyköping och Stockholm. Nu täcker man ju till det delvis då med Södertälje, men det behövs verkligen fler laddare där, så jag tycker det är konstigt att de öppnar i Ödeshög när det finns otroligt mycket laddare. Det finns ju både i Gränna och i Mantorp och i Linköping och så där.
Alfred – 1:10:30
Men vad tror du att det här innebär då? Vad ska vi förvänta oss om de andra så kallade spökstationerna nu då? Om det har slutat spöka i Södertälje och i Ödeshög och i Malmö, vad är det vi ska förvänta oss om de andra stationerna? Kommer de också bli inkopplade eller är det stopp nu?
Anders – 1:10:43
Om det är som du tror att det är ett misstag, ja men då kommer de ju inte, alltså det kan ju inte Tesla nu komma till Ljungby och säga så att, nej det är ett misstag, vi var visst inte Tesla, vi var Ionipup som ska koppla in laddare. Det går ju inte, utan de kommer bli stående som spökstationer tänker jag.
Alfred – 1:11:00
Okej, så de som inte redan är inkopplade, de kommer förbli spökstationer. Så finns det en chans om de bygger nya stationer där de ansöker om något helt nytt galet namn. Då kanske det kan smita igenom? Är det så du tänker?
Anders – 1:11:09
Ja men så kan det vara då. Jag tror du har rätt där på den punkten i så fall.
Alfred – 1:11:12
Som så ofta förr, får vi säga. Den som lever får se, helt enkelt. Men jag tycker också att vi ska återkomma med en uppdatering mer generellt kring hur det går med strejken, för den bara fortsätter ju. Det finns inget tydligt slut i sikte på den.
Anders – 1:11:25
Nej. De fick ju IF Metall vatten på sin kvarn här när Elon Musk började med nazisthälsningar och högerextrema åsikter och så vidare. Så jag tror att de fick många mer med sig i den här strejken än vad de haft tidigare.
Alfred – 1:11:36
Det är mycket möjligt. Men med det sagt så börjar det bli dags att rulla ur show. Vad är det vi brukar säga då, Anders?
Anders – 1:11:41
Då brukar vi säga att om du tycker om oss, vill stötta oss och så vidare, så är det allra bästa sättet att prenumerera på podden och vi är tillgänglig på alla plattformar, alla poddspelare och där du hittar poddar helt enkelt. Förutom YouTube Music faktiskt, som är lite klurigt att få till då.
Alfred – 1:11:55
Ja, men det har skett lite förändringar också, som kanske inte du är medveten om. Men för 29 kronor i månaden så får man podden helt utan reklam, man får tillgång till hela arkivet tillbaka till 2016 och så får man höra avsnittet lite tidigare. Det kanske är den största fördelen. Så om du använder Apple Podcaster, då klickar du direkt i appen för att börja prenumerera. Om du använder Spotify, då söker du upp podden, en helt annan podd helt enkelt, som heter ”Bilar med sladd!”, plustecken på slutet. Så gör man för att få tillgång till betalfilen. Det är faktiskt det vi kan erbjuda för tillfället, för Acast har valt att sluta tillåta prenumeranter, eller att ta in prenumeranter via sin plattform, så vi håller på att titta lite på lösningar för andra poddspelare, även om vi vet att de flesta av er använder just Apple och Spotify, men så är fallet nu. Om ni redan prenumererar via Acast-vägen, utan avbrott. Oj, men vi får se hur vi ska kunna acceptera nya prenumeranter.
Anders – 1:12:40
Vi har en Facebooksida också där vi brukar lägga ut lite grejer. Vi har också en vanlig hemsida, bilamma.se, där du hittar alla våra tidigare artiklar med lite bilder och så.
Alfred – 1:12:49
Ja, lite dåligt uppdaterad just nu när jag har varit sjuk. Jag ber om ursäkt, men vi ska nog komma ikapp där snart. Anders, du driver ju också en vårdcentral tillsammans med Fabian, Hälsa Hemma. Vad vill du säga om den?
Anders – 1:12:59
Jo, men precis. Det är vår lilla baby. Roligt. Skutta upp på morgonen och syssla med den här vårdcentralen. Inte så lite.
Alfred – 1:13:05
längre heller. Det finns ju i snart hela landet. Nej, precis. Över 11 000 patienter har jag förstått.
Anders – 1:13:10
Stockholm, Göteborg, Malmö. Så man loggar in med Hälsa Hemma-appen som man laddar ner från Appstore eller Google Play. Det är jag som sitter och snickrar på den appen ihop med våra utvecklare. Där får man kontakt med läkare och sköterskor och så vidare. Så kommer vi hem till våra patienter med elbil. Renault Zoe’s, typiskt. Vi har totalt 19 bilar i bolaget, varav 14 Renault Zoe.
Alfred – 1:13:29
Kolla recensionerna. Det är nog den vårdcentral som har Sveriges nöjdaste patienter, tror jag. Och tipsa gärna dina vänner och bekanta om podden också. Vi är så glada att ni hjälper oss att nå fler och fler. Så alla de där som kör hybrid eller som inte har fattat vitsen med elbilar ännu, Sätt podden i händerna på dem, så ska vi hjälpa till att konvertera dem.
Anders – 1:13:45
Har du tips, tankar, idéer och så vidare till oss, så kontakta oss på infoatbilamensladd.se, eller till alfred, Anders eller Fabian, attbilamensladd.se. Det är jag som är Anders och du är Alfred, eller hur?
Alfred – 1:13:55
Ja, och Fabian är inte här. Redigeringen den här veckan, precis som alla andra veckor, står Johan Chandorkar på Umami Produktion för.
Anders – 1:14:02
Och ansvarig utgivare, det är du alltså, Alfred Ruth. Med de orden så säger vi tack och adjö och hej då. Vad brukar du säga?
Alfred – 1:14:10
Jag brukar säga att Sladd.
Anders – 1:14:12
Just det. Och jag säger kör elektriskt, så ses vi om två veckor.
Alfred – 1:14:15
Hej då! Ha det fint!