Billiga Teslan är här, men är det en Model 2

Äntligen är Tesla Model 2 här – eller?

I veckans avsnitt tar vi oss an en rad heta ämnen, från folieringens fördelar till Toyotas återkomst, Teslas nya lågprisstrategi och Polestars lyxproblem. Vi dyker också ner i de oväntade konsekvenserna av nya effekttariffer och den politiska striden om EU:s förbud mot förbränningsmotorer.

Foliering och bilvårdens nya era

I samarbete med DG Solfilm i Västerås har vi fått förmånen att testa det bästa när det gäller att wrappa bilar. Vi diskuterar fördelar och nackdelar med att foliera sin bil, både vinyl och PPF. En av oss har nyligen gett sin nya bil en ”40-årskris”-makeover med en kameleont-liknande folie som skiftar färg från turkos till violett.

Vi pratar om de olika typerna av folie: vinyl för att ändra färg och PPF (Paint Protection Film) för att skydda lacken mot stenskott och repor. PPF, som ibland kallas stenskotsskyddsfilm, har en självläkande egenskap; mindre repor försvinner med värme från solen eller varmt vatten, vilket gör att man kan köra bilen i en maskintvätt utan oro och ha lack som ny efter 10 000-tals mil.

Vi diskuterar för- och nackdelar. Fördelarna är uppenbara: ett unikt utseende med vinylen och ett fantastiskt skydd som håller lacken i nyskick i flera år med PPF. Nackdelarna är främst kostnaden, särskilt om man som i detta fall lägger både en vinyl och en skyddande PPF ovanpå. En annan potentiell nackdel är att försäkringsbolag inte alltid täcker kostnaden för att ersätta folien vid en skada, vilket kan göra en reparation dyrare än för en ofolierad bil.

Men PPF på utsatta delar är helt klart att föredra och nästan ett måste om man vill sätta vinyl för unik färg eftersom vinylen annars är så ömtålig. DG Solfilm använder den bästa PPF:en som både är prisvärd och bäst i test: Skyfol.

Toyota är tillbaka i matchen med en uppdaterad BZ4X

Efter en skakig start för sin första elbil, BZ4X, som kritiserades för kort räckvidd, långsam laddning och allmän tråkighet, kommer Toyota nu med en massiv uppdatering. Det är nästan en helt ny bil. Den nya versionen, som kan beställas nu för leverans i slutet av året, har fått nya, tystare och starkare elmotorer, vilket ger bättre acceleration och en roligare körupplevelse.

Batteripaketet har uppgraderats för längre räckvidd (upp till 57 mil WLTP) och snabbare laddning – nu ska 10-80 % gå på cirka 30 minuter. Bilen har också fått en designuppdatering med lägre front och nya spoilers för bättre aerodynamik. Även interiören är omgjord. Prissättningen är aggressiv, med en instegsmodell som startar på 479 900 kr, vilket är billigare än konkurrenter som Volkswagen ID.4. Det återstår dock att se om Toyota kan leva upp till sina räckviddssiffror den här gången, men det är tydligt att de nu menar allvar med sin elbilsatsning.

Tesla ”Model 2” är här – fast inte som vi trodde

Den mytomspunna ”Model 2” är inte en ny modell, utan snarare en ny strategi. Tesla har lanserat billigare standardversioner av Model Y (och Model 3 i USA). I Sverige heter den nya instegsmodellen Model Y Standard och priset landar på 499 900 kr, precis under den psykologiskt viktiga halvmiljonstrecket.

Model Y Standard (finns i Sverige)

Model 3 Standard (finns än så länge bara i USA)

För att nå det lägre priset har Tesla skalat bort en del utrustning. Den karaktäristiska ljusrampen fram är borta, glastaket är täckt med tyg på insidan (och glaset är tydligen inte transparent), sidorutorna saknar akustikglas, och finesser som ventilerade säten och den bakre skärmen är borttagna. Bilen har också en ny, långsammare men mer effektiv motor som ger den en imponerande räckvidd på 534 km WLTP. Med denna prissättning och räckvidd positionerar sig Tesla som ett mycket konkurrenskraftigt volymmärke, som utmanar inte bara andra elbilar utan även traditionella familjebilar.

Polestar 5 – en drömbil med en problematisk verklighet

Polestar har visat upp sitt nya flaggskepp, Polestar 5, en produktionsversion av den hyllade konceptbilen Precept. Det är en bil som får det att vattnas i munnen på bilentusiaster: nästan 900 hästkrafter, 0–100 km/h på 3,2 sekunder och ett stort batteri på 112 kWh med 800-voltsteknik för ultrasnabb laddning. Prislappen börjar på 1,4 miljoner kronor. Designen är slående, men vi diskuterar nackdelen med den kameralösning som ersätter bakrutan, vilket kan vara problematiskt för personer som behöver läsglasögon.

Men bakom den glamorösa fasaden döljer sig en problematisk verklighet. Vi delar med oss av erfarenheter från en vän som äger en ny Polestar 4 för över 800 000 kr och som beskriver upplevelsen som att vara en betatestare. Listan på mjukvarubuggar är lång: nyckeln fungerar opålitligt, dörrhandtagen klämmer barnens händer, klimatanläggningen lever sitt eget liv och grundläggande körfunktioner som enpedalskörning kan plötsligt ändra inställning. Vi spekulerar i om problemen beror på att Polestar är ett litet team inom den stora Geely-koncernen och att mjukvaran inte får den prioritet den behöver. Detta är en stor utmaning för ett märke som vill konkurrera i premiumsegmentet.

Effektavgifter – ett oväntat hot mot laddstationer

I vår poddcast om elbilar pratar vi ofta om de utmaningar som omställningen medför, och nu har en ny dykt upp. De nya effekttarifferna från elnätsbolagen, som är tänkta att uppmuntra till en jämnare elförbrukning, slår hårt mot operatörer av laddstationer. En snabbladdare är per definition designad för att leverera en hög effekttopp, vilket är precis vad tariffen straffar.

Vi tar upp ett exempel från Orust där en ideell förening som driver laddstationer har sett sina fasta elkostnader tredubblas, från 22 000 till 66 000 kronor, vilket gör verksamheten ohållbar. Detta är ett särskilt stort problem för destinationsladdare på platser som fjällen eller i skärgården, där användningen är låg större delen av tiden men väldigt hög under vissa perioder. Detta skapar en målkonflikt där en nödvändig del av elomställningen (laddstationer) hotas av en annan (stabilisering av elnätet).

EU:s 2035-förbud hotas av politiskt spel

Vi avslutar med att diskutera oroväckande nyheter från EU. Tyskland och Italien har gått ihop för att kräva en ”kursändring” och en mer ”pragmatisk” övergång från förbränningsmotorer, istället för det raka förbud mot nyförsäljning som är beslutat till 2035. Detta är ett resultat av den enorma press som den europeiska bilindustrin känner från kinesiska och amerikanska konkurrenter.

Vi analyserar detta som ett kortsiktigt och populistiskt drag. Politikerna verkar mer intresserade av att vinna röster på hemmaplan genom att motsätta sig en ”jobbig” omställning än att säkerställa den egna industrins långsiktiga överlevnad. Att bromsa utvecklingen i Europa kommer bara leda till att man hamnar ännu mer på efterkälken globalt. Denna politiska osäkerhet riskerar också att bromsa investeringar i allt från batterifabriker till laddinfrastruktur.


Nedan följer en översikt över avsnittets huvudpunkter. Notera att tidskoderna är ungefärliga, eftersom reklam och jinglar kan variera mellan olika lyssnare och därmed förskjuta tiderna något.

Ungefärliga tidskoder:

  • 0:18 – Intro, anekdoter och lyssnarbrev
  • 24:23 – Foliering, PPF och bilvård
  • 30:12 – Toyotas stora uppdatering av BZ4X
  • 37:42 – Teslas nya lågprisbilar: Model Y Standard
  • 46:08 – Nya flaggskeppet Polestar 5 och märkets mjukvaruproblem
  • 59:25 – Effekttariffer hotar laddstationernas överlevnad
  • 1:07:59 – Tyskland och Italien försöker stoppa EU:s 2035-förbud
  Transkribering av avsnittet

Anders 0:02

Alfred 0:18

Nu är till slut Tesla Model 2 här. Eller hur var det nu med det? Tyskland och Italien försöker stoppa elbilsövergången i EU. Polestar är på gång med produktionsmodellen av den bil som gett oss mest ha-begär någonsin. Samtidigt som Toyota är på väg in i matchen vad gäller elbilar. Och så hör vi om ett oväntat offer för de nya effekttarifferna, nämligen laddstationerna. Allt detta och mycket mer i Nordens största miljö och elbilspoddcast, Bilar med sladd.

Anders 0:49

Det är ny vecka och vi har jättemycket kul grejer att prata om. Jag ser verkligen fram emot att diskutera det här 2035-målet som vi har på att stoppa elbilsförsäljningen i EU.

Alfred 1:01

Jag tycker det är oftare och oftare vi har det problemet att det är svårt att nyhetsvärdera. Det är mycket som inte får plats för att programmen blir för långa. Det har ju ni märkt att programmen blir längre och längre och så vidare.

Anders 1:12

Det är mycket som händer nu på den här fronten. Mer än vad det har gjort tidigare. Det har varit stiltje i några år. Men nu händer massor.

Fabian 1:20

Ja, verkligen. Polestar 5 ska jag prata med. Jag har grävt ner mig i det. Och överlag lite mer om Polestar. Vi gräver ner oss i det. Vi får kritik för att vi pratar så mycket om Tesla. Så jag tänker att nu ska vi gräva oss ner lite i Polestar. Märket som är väldigt hårt kopplat till staden där jag bor i Göteborg. Och sen så har ju vi. noterat, precis som många lyssnare som har hört av sig, att förra avsnittet blev lite tokigt med redigeringen. Det där är sånt som man hör faktiskt i större poddar ibland också, att ljudklipp går i varandra och så. Det råkade bli fel i redigeringen, olycksfall i arbetet. Så inget mer behöver vi mejla om det. Det är väl fixat nu, Alfred? Visst är det så?

Alfred 2:00

Ja, vi fixade det samma kväll som det gick utför i stora feeden. Men tyvärr hinner ju många ladda ner ljudfilerna. Klienter ligger där och så där. Så det är nog många som tyvärr blev drabbade.

Anders 2:10

Precis.

Fabian 2:11

Så ladda om det bara, så får ni det i rätt version. Annars älskar vi ju vår klippare. Han är ju nästan helt perfekt, skulle jag vilja påstå. Johan.

Alfred 2:20

Johan Chandorkar. Hatten av. Trots att det är just därför vi pratar om det den här gången. Det var ju konstigt.

Fabian 2:26

Ja, det var ju synd. Men vi nämner honom i slutet av varje avsnitt. Hörni! Något mer som har fått kärlek, det är min bil. Jag har precis varit på skadebesiktning. Jag har bytt framrutan och den är nytvättad. Nu har jag haft lite mer tid, så jag har hunnit greja lite med bilen. Fick byta hela framrutan, för det var ett stenskott som satt i vägen. Så nu har jag en fin ny framruta att ha nya stenskott i snart.

Anders 2:51

Absolut. Men den här krockskadan du hade, vi pratade om det i ett tidigare avsnitt. Precis.

Fabian 2:57

Det är lite balkar och bärande grejer i konstruktionen som faktiskt är skadade, verkar det som. Det är faktiskt så.

Alfred 3:04

Så du tycker att vi förringade det för mycket? Ja, jag tycker det.

Anders 3:07

Men det var ju helt otroligt, så som du hade lagt upp det, att bilen skulle vara totalkvaddad i stort sett. Man fick verkligen gå nära för att se en liten spricka.

Fabian 3:16

Ja, det var ju otur. Men nån mer som haft otur i veckan är vår gemensamma vän, vi har inte frågat om i främmande hans namn, så vi gör inte det. Jag fick faktiskt stora skälvan när vår gemensamma vän här, som vi känner alla tre, fick vattenplaning på 120-väg med sin Tesla. Och shit vad det kunde gått mycket värre. Han åkte av vägen i 120 och upp på ett vägräcke som gick rejält åt skogen. Själva vägräcket. Och bilen är ju ganska mosad också. Han är i gott. Han mår bra. Men shit. Shit, vad chockad jag hade varit efter en sån grej. Han tog det ganska bra tycker jag. Men shit, det hade verkligen kunnat vara jag.

Anders 3:59

Vattenplaning är otroligt otäckt när man får det. Hjärtat hoppar upp i halsgropen. Men jag har ju aldrig hamnat i en olycka efter att ha fått vattenplaning. Det har alltid lett ut sig.

Fabian 4:09

Men det har varit nära. Men elbilarna är ju lite tyngre också. Så de har lite mindre risk att få vattenplaning. Men det där är läskigt. Bilen går inte att styra överhuvudtaget. Den bara fortsätter rakt fram. Han sa också att det här är. I en sväng på E6, som är liksom. Polisen sa, för polisen kommer ju till platsen, det är ju en så pass stor olycka. Han fick blåsa och sådär. Det var inte hans fel det här, vill jag verkligen säga. Men polisen säger att så fort det regnar så är de där, på platsen. Och hämtar upp någon som har kört av. Vår gemensamma vän sa ju här att precis innan olyckan så såg han en skylt. Där det står varning för halka vid blött väglag. Vad gör en sån skylt egentligen?

Anders 4:54

Man borde läsa den och sakta ner farten.

Alfred 4:56

Sänka farten, ja.

Fabian 4:57

Ja, visst. Men han såg den precis innan det hände. Så det var inte mycket. Jag behöver nog lägga den lite tidigare där.

Alfred 5:02

Nu när allting har gått bra. Han är helt oskadd. Det är inte bilen. Men jag tyckte han sa en ganska rolig grej. Man vet ju aldrig hur man ska reagera på någon så här. När det händer någonting dramatiskt förrän man faktiskt är med om det. Han berättade att han hade suttit där i bilen och låtit så här. Lite som att han åkte berg och dalbana. Och sen efteråt bara, gud, hur kunde jag reagera så?

Fabian 5:26

Verkligen stort hjärta till dig, kära person som är namnlös. Det kommer lösa sig med bilen. Så glad att du är välbehållen.

Alfred 5:33

Ja, tack och lov. Det gick bra alltså.

Anders 5:35

Det är mycket krockar här. Du berättade ju där om din Tesla-skada.

Fabian 5:40

Alltså den här stora skadan på den här. Moppebilen?

Alfred 5:44

Fortfarande ingen jingel, men nu får vi höra. Moppebilen.

Anders 5:47

Jag berättade i förra programmet, den där moppebilen som jag i stort sett elektrifierat från grunden med litiumjonbatteri och allting sånt. Den krockade min dotter med. Faktum är att det var min dotters kompis som strulade till det där. För hon hade öppnat passagerardörren när min dotter backade. Som gjorde att hela den dörren vändes framåt och skärmen och så blir paj. Men nu har jag hittat en skrotad sån moppebil. Som hade då framskärm och dörr. Är det sant? Jag hittade det på nätet faktiskt. Ah, shit! Så att imorgon ska vi dra ner till Södertälje med släp och så har de skruvat av alla de delarna.

Alfred 6:20

Jag såg att vi hade lyssnare som ville sträcka ut en hand. Det var någon som hade 90 mil att åka och ville guida dig med videosamtal och få dig att göra det själv.

Anders 6:27

Ja, men nästa steg är ju då, när jag har de här delarna, att hitta en verkstad som kan fixa det. För det är också de här gångjärnen som dörren hänger i behöver bockas till och så. Så då ska vi till en verkstad på onsdag och få deras verdict på det här då. Det låter som att det kanske löser sig det här på något sätt ändå. Det sega är ju att de här delarna är gröna från den här skrotade bilen. Och Agnes moppebilen är vit och folierad mörkgrå.

Fabian 6:50

Ja just det. Men du får ju foliera då bara.

Anders 6:51

Ja problemet är nu då att foliera en bil kostar ju, även en sån liten bil, kostar ju skitmycket. Så jag räknar med kanske 20 000 eller något sånt där. Ja, alltså helfolierad bil kostar kanske minst 30 någonting sånt.

Alfred 7:04

Vi ska prata lite mer om det faktiskt sen.

Fabian 7:06

Ja, precis. Det är folieringsavsnitt där, verkligen. Ja, men okej. Ja, men segt alltså. Men blir det en clownbil nu då? Med olika färger på dörrar och sådär, eller?

Anders 7:17

Alltså, först är det att få ihop den igen så att den funkar och går att köra med. All drivlina och allting sånt är ju helt hel. Det är bara plåt och karosseri i det här. Men vi har fått många mejl om det vi pratade om i förra programmet. Om det här med att 60-öringen försvinner. Och en som skrev till oss skrev att det kanske blir ett uppsving nu för att montera solpanelerna i öst-västlig riktning istället för Sydlig riktning?

Fabian 7:41

Vänta nu, vi måste bara spola tillbaka så lyssnarna hänger med. Om man inte har hört förra avsnittet så skulle vi bara säga att 60-öringen, det är alltså den här skattelättnaden man får om man har solceller och säljer el ut på nätet. Den är tänkt för att kompensera för själva nätkostnaden så att det blir neutralt att köpa och sälja. Så nätet blir ditt batteri.

Alfred 8:00

Och den försvinner nu då?

Anders 8:02

Den försvinner nu.

Alfred 8:03

Det förstör kalkylen för alla som har byggt solceller.

Anders 8:05

Så det enda du får betalt för din sol, det är det den faktiskt kostar då. levererar solen på nätet, då producerar du jättemycket solel i Tyskland och då får du nästan inget betalt. Men idén som vi fick på mejl var, om man nu hade haft sina solpaneler i öst-västlig riktning istället, då får du sol precis när solen går upp och du får sol hela dagen tills solen går ner. Då använder du mer av solen.

Alfred 8:28

Man kan dra mer el hemma också, för det är när man vaknar på morgonen och sen när man lagar mat på kvällen.

Fabian 8:33

Shit, vad intressant! Det här ska jag faktiskt kolla upp. Jag råkade få en rejält tilltagen, inverter som klarar 60 kilowatt mer än den. Så den går att koppla in flera kanaler på de där. Så jag kan koppla in flera solceller på den nu.

Anders 8:48

Just det. Dina solpaneler är i sydlig riktning va?

Fabian 8:50

Ja precis, så kanske jag ska ändra det då.

Alfred 8:53

Vitsen är annars, om man har dem i sydlig riktning, det är då man producerar flest kilowattimmar om dagen. För det är då solen lyser starkast. Men om man sätter dem i öst-västlig riktning, då får man färre kilowatt. timmar totalt på samma mängd paneler. Men man får dem vid en annan tidpunkt. Och det kanske då lönar sig nu då.

Anders 9:09

Så man säger att man förlorar ungefär 20 % av att placera dem i öst-västlig riktning jämfört med sydlig riktning. Men jag vettefan alltså. Mina är ju faktiskt i öst-västlig riktning. Så jag har ju paneler både på båda sidorna av hustaket. Och jag producerar Typ 100 kWh en fin sommardag. – Jag med. Det gör ju precis en person som har färre paneler i sydlig riktning. Så jag skulle säga att det känns som att jag producerar ungefär hälften av vad jag hade gjort om jag hade haft ett hustak i sydlig riktning. Det är min känsla.

Alfred 9:44

Så då är allting bra för dig då? Du får ju strömmen precis när du behöver den? Du lät så himla moloken förra avsnittet?

Anders 9:51

Problemet är att på morgonen där, det är så lite el på morgonen och det är så lite el på kvällen där också. Så majoriteten kommer ändå när solen står högt. på himlen som den gör för de som har solpaneler i sydlig riktning. Så jag vette fasen alltså. Jag tror ändå lösningen det är batteri. Då fick vi också lyssna brev. Ett som jag tyckte var väldigt spännande, för jag efterlyste ju det där att det går inte att koppla in tredjepartsbatterier i de flesta växelriktarna, utan du är bunden att köpa svindyra batteripaket som de har producerat. Men då finns det en växelriktartillverkare och BMS, Battery Management System-tillverkare som heter JKBMS. Och det dom gör är att dom pratar dom här växelriktarnas språk. Så om man bygger ett eget batteripaket med en JKBMS, alltså BMS-system, då kan du prata med väldigt många växelriktare på marknaden. Så då skulle du kunna bygga ett eget batteripaket.

Alfred 10:44

Det var väl precis det du efterlyste?

Anders 10:46

Ja, precis. Jag önskade ju egentligen att växelriktartillverkarna släppte sina proprietära standarder. Men jag menar, om dom pratar växelriktarspråk så vet ju inte växelriktaren vad det sitter för. batteri i och då funkar det här ändå.

Fabian 11:01

Shit, vad det här blir tekniskt komplicerat nu, tänker jag för lyssnarna här.

Anders 11:04

Kanske. Hur som helst, problemet är ju om du bygger ditt eget batteripaket, ja då får du ju inte det här fantastiska avdraget på 50%. För att idag om du köper ett batteripaket som installeras av en installatör, ja men då får du dra 50% både på själva inköps och installationskostnaden.

Alfred 11:19

Så det här låter som ett företag som borde starta. Någon borde börja bygga ihop de här batterierna, sälja med JKBMS och erbjuda 50% grönt avdrag då, helt enkelt.

Anders 11:27

Precis, för att man kan ju bygga ihop ett sånt här paket för 20 000 ungefär. Och säljer man det då för låt säga 30 000 med installation och lite marginal, ja då är det kostnad bara 15 000 för . Den som installerar det börjar bli väldigt prisvärt då för ett 10 kWh batteripaket.

Fabian 11:43

Det får man ju verkligen säga. Men fasen, om någon startar ett bolag kring det här eller har någon bättre, billigare lösning. Jag tittar på Tibbers batteri men jag tycker det är lite pricy. Jag är intresserad också. Jag vill absolut köpa batterier. Men det känns lite futtigt för 60-70 000 att få 13 kWh. Det känns jävligt futtigt alltså. Jag tror man måste upp i det dubbla eller det tredubbla för att man ska kunna skjuta kurvan.

Anders 12:08

Jag vill också fylla på med batterier. Det var därför jag började gräva ner mig i detta. Jag vill ha mycket fler batterier och jag vet hur man bygger batteripaket. Men så får jag inte det här avdraget och så blir det för dyrt och så vidare. Så här finns världens affärsidé.

Fabian 12:20

Om någon är på G på detta, hör av er så kör vi ett litet reportage. Vi stöttar småföretagande här i podden förstås.

Anders 12:27

Jag kan hjälpa till med hur man bygger batteripaket om du inte kan det.

Fabian 12:30

Det är inte första gången vi haussar ett bolag i den här podden.

Alfred 12:33

Hörrni, nu får ni sluta. Nu är det min tur. Just det, det är din tur. Jag ska bara plugga mina egenintressen. Jag håller på att sälja bil. Jag ska sälja en Model X 90D från 2017. Jag vet inte hur mycket jag sitter och chattar på Blocket nu. Det är många som är intresserade och så vidare. Men det är kul att sälja den här bilen. Dels för att man älskar den här bilen så mycket. Gud, vad jag kommer sakna den. Men den är också i så fantastiskt skick. Jag lämnade in den på rekond. Den var så fin när jag hämtade den från rekond. Man ångrar att man inte har gjort det tidigare. Men då ser man ju verkligen hur lacken har hållit. Vi ska prata mer om Wrap, som vi nämnde tidigare.

Anders 13:10

Har du tagit av stenskottsfolien nu på den?

Alfred 13:12

Nej, det ska man absolut inte göra. Den är ju så snygg med det här matta utseendet. Framför allt är den värd hur mycket som helst. Den håller ju då verkligen bilens utseende. Men så är man intresserad av en 90D. Då kan man ju höra av sig, så ska jag peka i rätt riktning på annonsen. Vi får se om den finns kvar. Det kommer lite spekulanter här i veckan.

Fabian 13:29

Vill man veta vad den bilen varit med om, då lyssnar man ju på alla. Då får man ju bli prenumerant, så får man lyssna på alla avsnitt av Bilar med sladd. Och så får man veta exakt vad som har hänt och inte hänt i hela historiken.

Alfred 13:37

Ja, men det är ju bra. Man hör ju att i era familjer så krockar ni en hel del. Det gör ju inte vi i vår familj.

Anders 13:41

Nej, jag krockar i stort sett ingenting. Det är min dotter.

Alfred 13:45

Men sen måste jag berätta också. Jag lovade ju redan i förra avsnittet

Alfred 13:54

Ni ska få reagera på hur den ser ut lite senare, för det dröjde lite längre än vad jag trodde att få bilen. Men nu har jag i alla fall bilder på hur den ser ut till Fabian och Anders att titta på. Men den är ju lite kameleontisk.

Fabian 14:04

Exakt, gör bilder verkligen rättvisa här undrar man då?

Alfred 14:07

Det är svårt att få rättvisa, för det blir en coolare effekt när man ser det rörligt. Men den skiftar från turkos till blått till violett, beroende på solljus och hur man rör sig runt den. Och det här har ju vår femåring verkligen snöat in på. Han pratar om att den här bilen har alla olika färger samtidigt och är så fascinerad av det. Och ni vet hur det är, i mjukvaran på Tesla får man ju ställa in vad bilen har för färg. Det är den färgen som syns i gränssnittet och i appen och så vidare. Så där vill jag såklart ställa in. färgen på den här wrappen, så att den ska se rätt ut i appen och allting. Och så hade jag med mig femåringen som satt bredvid mig och vi försökte pilla där. Och det är ju ganska svårt som det är med den här Color Shift-färgen, att ställa in vilken färg är det som ser ut som den då, i den här color pickern.

Fabian 14:51

Det här är verkligen i-landsproblem.

Alfred 14:54

Men det var så himla roligt, för då Då satt alltså min lilla femåring och kämpade med det här. Hela tiden ville han ändra till gul eller guld. Färger som bilen absolut inte har. Jag bara, nej, nej, men jag vill ju att vi ska välja hur den ser ut. Och så när vi hade kämpat med det här några gånger och han ändrade till rosa och allt möjligt. Då visade det sig att han trodde att . Eftersom det är en Color Shift-folie på bilen så skulle hela bilen byta färg på utsidan när han valde färgen i gränssnittet.

Anders 15:23

Det finns faktiskt teknik för det. Jag såg det för ett tag sedan. Ett företag som har kommit på hur du kan ändra färg på bilen genom någon, jag minns inte exakt vad det var. Men det går att köpa den typen av folie nu.

Alfred 15:35

Ja, jag känner genast att jag måste uppgradera. Alltså när man väl insåg att det är det vi vill ha. När man satt där i programvaran. Men det var så. Det är så intressant att krypa in i ett barns hjärna på det där sättet.

Fabian 15:47

Teknik, verkligen värdigt en Bondbil. Vi kommer höra mer om Bondbilar alldeles snart.

Anders 15:52

Och då kommer vi få se mer av den här bilen lite senare här i programmet, förstår jag?

Alfred 15:56

Ja, absolut. Men vi har fått. Du har ju redan tjuvstartat med lyssnarrespons, Anders. Men det har kommit långa mejl också. Ja.

Speaker 16:05

Allt fler så kallade vanliga människor vill ge sig ut i internetvärlden. You got mail!

Anders 16:14

Då har vi fått ett mail som har följande titel, dags för FSD FOMO. Vad mycket förkortningar här. Det får de förklara sen. Hej och tack för finfin podd. Uppskattar både analyserna och mellansnacket. Osagt vem som står för vad. Hörde ni talas om att.

Fabian 16:32

Hördu, jag känner mig träffad här vill jag bara säga. Analyserna står ju jag för, det vet ju alla.

Anders 16:38

Hörde ni talas om att Tesla fått förtesta FSD i Sverige, alltså full self-driving. Tillsammans med godkännandet av system initiated maneuvers i UNECE och FSD version 14 runt hörnet i USA tänds ju hoppet om FSD på hemmaplan. Inom ett år kanske? Inom två år har vi en vadslagning. Men framförallt skulle det vara kul att höra vad ni tror om priset på FSD de närmaste två åren.

Alfred 17:06

Ja, han fortsätter här. Jag funderar ju på om jag ska slå till på det här. Jag är nybliven förare men har än så länge inte köpt paketet. Jag tänker att det borde bli dyrare snart för att priset har varit oförändrat så länge. Och det borde bli dyrare för att systemet blir mer kapabelt med den nya versionen som kommer. Och det borde bli dyrare när det faktiskt är godkänt i EU och det faktiskt börjar göra skillnad. Men samtidigt så borde det ju bli billigare för att Elon vill säkert ha incitament att så många som möjligt ska välja paketet. Ni har ju valt att köpa redan, men hur tänker ni? Kommer det här bli dyrare eller billigare? Vad kommer hända? Borde jag köpa nu eller borde jag vänta? Trivs pengarna bättre på börsen i väntan på att paketet finns här på riktigt? Vänliga hälsningar från en lyssnare som ville vara anonym.

Anders 17:50

Det är rätt kul det här med att fundera på om priserna ökar eller går ner. Det är ju väldigt klassiskt, det här om du . Prissätter det för högt så är det väldigt få som väljer att köpa det. Och prissätter du det i, hittar du sweet spoten där folk cashar upp så kan du få välja volymer istället. Ja. Jag tror ju lite det beror på vad Teslas vision är här. Varför de vill ha egna taxibilar ute och köra och så. Är de så intresserade av att kreti och pleti ska ha det här?

Alfred 18:17

Jag tror att det är jag som är FSD-reporter i det här gänget.

Anders 18:20

Det kan det få vara. Det betyder inte att du har mer rätt.

Alfred 18:23

Nej, exakt. Bara bättre påläst kanske. Så här, jag tror att det finns ändå ganska tydliga indicier på hur det här kommer gå. För det första så det här godkännandet som vi har kommit till Sverige, det är att de får köra med tre fordon på motorvägar i Sverige med Tesla-personal i, så det tror jag inte vi ska hänga upp oss för mycket på. Det finns en bit kvar innan det där kommer godkännas. Jag tror nästan att den genaste vägen för godkännande i Sverige kommer fortfarande vara att typ Holland godkänner det för sitt land och att sen EU gör det till en EU-wide reglering, så att det blir godkänt i Sverige indirekt så, snarare än att det är Transportstyrelsen i Sverige som godkänner. Det får vi se hur det blir med. Men jag tror inte vi ska hänga upp oss för mycket på de här franska testerna som är igång. När det gäller priset, då kan vi faktiskt snegla ganska mycket på den amerikanska marknaden. Vi ska prata lite mer i kommande avsnitt. Det fick helt enkelt inte plats i det här avsnittet om nya FSD14 och allt som har hänt i utrullningen där.

Alfred 19:11

Men det ligger ju mycket längre fram i USA och det är faktiskt så att i USA så tar de mer betalt för FSD-paketet än vad de gör i Europa just nu.

Anders 19:18

Men har de ökat priset?

Alfred 19:20

Ja, de har ökat från när det var som billigast, men sen har de sänkt från när det var som dyrast i USA, men som det är nu så är det dyrare i USA än vad det är i Europa, så när de höjde priserna i USA, då höjde de ett kort tag i Europa också, sen tänkte de tillbaka i Europa, för att de inte kunde ta så mycket betalt för något som inte ens är utrullat.

Anders 19:37

Så din tanke är att priserna kommer troligtvis öka här då?

Alfred 19:41

Ja, jag tror att priserna kommer att öka i Sverige när det är släppt, jämfört med innan det är släppt. Allting annat vore konstigt. Det är ganska tydligt att Tesla vill få folk att prenumerera på paketet istället för att köpa det up front och på så sätt bygga en kontinuerlig intäkt på paketet. Jag tror att prissättningen på up front-köpet följer av det. De vill gärna att det ska kännas dyrt att köpa det, så att man istället väljer att prenumerera, för då får de en kontinuerlig intäkt löpande hela tiden, som en mjukvaruprenumeration. Eller vad har du att säga Fabian?

Fabian 20:09

Jag skulle vilja säga så här till kära anonym lyssnare. Det här är en fantastiskt ointressant fråga. Alltså förlåt. Det här är sånt. Någonstans så är ju det här väldigt Tesla-centristiskt. Jag tycker att generellt sett så har den här funktionaliteten sålts många gånger av Elon Musk på ett sätt som har varit högst tveksamt. Många har betalat många fina kronor för sina full-self-driving som sen har visat sig att det inte blir så mycket, särskilt här i Europa eftersom det krävs tillstånd och sådär. Detta har förstås hela tiden stjärnats i kanten om när man beställde det. Men ändå. Nu äntligen är det på gång i USA. Frågan är hur många som kommer köpa den här varianten och ha själva. Innan bilen faktiskt är på riktigt självkörande i och med reglering. Så för min del, det här är inte investeringsrådgivning, men för min del så blir svaret. Spar pengarna. Lägg på indexfonder eller något annat kul. Jag kommer inte rekommendera dig att lägga dig på taxi. Tesla-aktier. Jag kommer definitivt inte rekommendera dig att lägga dig på FSD.

Fabian 21:16

Köp en bil som samvetet säger något bättre om. Vill du att bilen kör sig själv, då kommer inte det hända inom nära framtid. Ändå inte på en Tesla i alla fall just nu.

Anders 21:25

Ja, alltså jag vet inte. Tycker jag verkar tokig. Nu gav du lite investeringsrådgivning ändå här.

Fabian 21:30

Nej, det gjorde jag inte.

Anders 21:31

Jag tror ändå liksom att Teslas aktier är något helt annat. Men det här är som du är inne på att det tar ju väldigt. Det kommer vara många, många, många år innan du kan släppa ut bilen. Den kan åka och hämta. någonting åt dig och komma tillbaka?

Alfred 21:43

Nu tycker jag att ni är ogina. Han frågar ju om FSD-paketet som det är i USA, om man vill ha det. Det är ju Supervisor under övervakning. Frågan är om man ska köpa det nu eller inte. En intressantare aspekt än om man just spekulerar kring priset, som kanske kan fånga in ditt intresse också Fabian, det är vart det här är på väg nu. Dels är det så att om man köper det så har man ju löftet från Tesla, det vill säga det är Teslas problem att sedan kunna leverera det. Ett exempel är ju bilen som jag säljer nu, min Model X. Jag hade FSD-paketet på det. Om jag hade behållit bilen så hade Tesla varit tvungen att lista ut ett sätt att leverera FSD-paketet på den och ge mig någonting för att jag har det, om de inte kan leverera det på den bilen. Nu när jag köpte ny bil så tog jag med mig FSD-paketet och jag noterar bara på den gamla bilen, nu kan jag inte längre köpa paketet på den bilen för de har insett att de kommer inte kunna få ut det på den hårdvaran. Och så riskerar det ju bli med andra bilar i framtiden också.

Alfred 22:32

Om det är så att Tesla bestämmer sig för att nej, men vi kommer inte kunna göra det på de här bilarna, då riskerar man att bli av med möjligheten att köpa det. Och om man då redan har köpt det så är man garanterad att man får följa med, för då har man redan haft på pränt löftet från Tesla och så är det Teslas problem ifall det inte går att rulla ut på den här bilen eller inte. Det är en faktor. Det andra som vi ska komma till med den här nya standardvarianten, den billigare varianten av Model Y och Model 3 som kommer, i Europa så säljs de med autopilot precis som tidigare. men samtidigt i USA där de har släppt dem, då finns inte autopilot överhuvudtaget, utan där säljs bilarna helt utan stöd för det här och man måste köpa eller då prenumerera på FSD för att få minsta förarstödsassistans, så det är ganska tydligt att det är ditåt Tesla är på väg. Det finns alltså en risk att om man bara har standard autopiloten i bilen man har köpt och inte väljer att uppgradera, då kommer man så småningom inte ha kvar valet.

Alfred 23:22

Vilket kan vara till exempel varför man vill köpa utökat autopilot om man är intresserad av hela FSD. Man märker att Tesla verkligen är på väg i den riktningen, att de vill knuffa folk in i att prenumerera på FSD. Och börjar alltmer använda tumskruvarna för att få till det att hända, på gott och ont.

Fabian 23:38

Jag hade gärna kört med FSD om det fanns ett rimligt pris på min Tesla. Nu liksom. Om det hade varit som det är i USA. Det verkar ju ashäftigt. Men just den här prisfrågan är ju också så här. Fan, det känns som ganska mycket marknadsföringstrick från Tesla också. Hålla på och babbla om att det kommer gå upp i pris och sådär. Vi får se, helt enkelt. Och för alla er som inte har Tesla, vi kommer prata om andra bilmärken. Alldeles snart!

Alfred 24:01

Ja, för Polestar är på gång med en ny drömmodell. Och Tesla, ja, de har släppt inte en, utan två lågprisbilar. Och så hör vi om Tyskland och Italien som försöker stoppa elektrifieringen. Och effekttariffer som tvingar laddstationer att lägga ner. Allt efter detta.

Anders 24:18

Det här programmet presenteras i samarbete med DG Solfilm i Västerås.

Alfred 24:23

Ja, vi har alltså ett samarbete med DG Solfilm, som råkar vara den här firman, som jag valde nu till slut, för att wrappa min bil. De erbjuder just nu 20 % rabatt för alla lyssnare, som är sugna på att sätta någon form av film, ppf eller vinyl, eller både och, som jag har gjort, på sin bil. Det är bara att uppge bilarmedsladd när du bokar in dig, så erhåller du rabatten. Erbjudet gäller alla jobb, som är bokade före den 31 december i år, så du har fram till nyår på dig att boka in ditt arbete. Tänkte att nu kan vi väl kolla på, vad säger ni nu om slutresultatet här på min bil då? Jag har ju alltså då.

Fabian 24:56

40-årskrisbilen. Ja.

Alfred 24:57

40-årskris ultramarine violet.

Fabian 25:00

90-talet.

Alfred 25:01

Det är liksom en helt egen unik färg. Vinyl och sen har jag klätt in allting med PPF. Vad säger ni? Vad ser det här ut?

Anders 25:06

Skitsnygg. Jättefin. Kul färg. Den är liksom lila på något sätt och skiftar i lite grönt.

Alfred 25:13

Ni var skeptiska innan.

Fabian 25:15

Jag måste vara lite motsträvig här ändå. Det är bara på bild, så jag vet inte än. Det ser ganska bra ut, men det känns väldigt mycket såhär. Aqua. Det känns Dr. Alban. Det känns 90-tal det här. Så lite belysning under bilarna också då, kanske Alfred, eller vad säger vi?

Alfred 25:35

Jag har faktiskt redan fått kommentarer att det är den snyggaste bilen jag någonsin har sett. Men det är ju inte mitt färgval vi ska prata om, utan det är ju DG Solfilm. Jag måste säga att jag är så nöjd. med resultatet på det arbetet som de har gjort i. Det jag har gjort här då, det är att jag både har klätt in hela bilen i vinyl, för att jag tycker att det är så tråkigt med vilka färger som finns att välja på när man köper en Tesla och jag ville ha något annat nu när det är så himla vanligt med Tesla Model Y. Och sen så har jag också klätt in den i sån här stenskottskyddsfolie, alltså PPF.

Fabian 26:00

Dubbla folier på den alltså?

Alfred 26:01

– Det är två varv på den här bilen. Det är samma som jag har gjort då på, jag har haft PPF på de tidigare bilarna och är supernöjd med det. Men nu har jag valt både och.

Fabian 26:10

Och så gladpack bara runt hela?

Anders 26:13

Men du, då måste jag fråga Alfred. För att bilen är ju matt nu. Var själva grundfolien, den här color shift, var den blank eller matt?

Alfred 26:22

Båda var matta faktiskt. Solfilm hjälpte mig att förstå att om man har en matt folie och sen sätter en blank PPF-film, då blir det inte bra. Så man måste ha matt-matt då. Men det hjälper ju dem till att välja. Anledningen till att jag har gjort det här är såklart att jag vill ha en unik färg. Då måste jag sätta vinyl och Vinyl håller ju ännu sämre än vad lacken håller. Det har ju du fått erfara, Anders, som har klätt din bil med vinyl tidigare. Så då kändes det extra viktigt för mig att ha PPF på den här gången för att det ska hålla bättre. Fabian, du har ju också haft PPF på din bil. Det har inte låtit som att du är lika positiv till det som jag är.

Fabian 26:58

Ja, det är som sagt, när en cyklist kör in i den och bucklar hela sidan så måste ju man byta hela den PPF-filmen. Så vitt sist jag kollade så täcker inte försäkringsbolagen de här, tyvärr. Och det är himla korkat för egentligen borde du ju skydda mot alla möjliga skador. Så det här borde verkligen försäkringsbolagen se över. Men det blir då snarare en dyrare kostnad för mig faktiskt. Nu har jag delar av bilen som är rappat, helt transparent, så man ser inte vad som är vad.

Alfred 27:26

Men vad har du för försäkringsbolag? För mitt försäkringsbolag tog kostnaden för filmen, men bara de första fyra åren. Det var som att de hade en tidsbegränsning på hur länge som försäkringen täckte filmen.

Fabian 27:36

Då ska jag ta och kolla upp det. Jag har en sida utan film och nu kommer jag snart ha en bakdel utan film också. Men det är lite meckigt. Man måste in och lämna in det. I mån av tid så hade jag gärna gett min bil mer kärlek. Men just nu är det mer av ett verktyg som jag behöver använda för att transportera mig från punkt A till punkt B.

Alfred 27:56

Jag tycker att den stora fördelen är just att man får mycket färre småskador. Man får inte . Jag har någon gång tappat en kartong mot som gav en repa mot lacken. Det tog folien utan problem. Bara en timme i solljus eller om man vill accelerera ännu snabbare. Häller man på lite varmt vatten så bara läker det på en gång igen. Det gör ju också att man kan tvätta bilen i maskintvätt och så vidare utan att oroa sig för några repor av det. Min Model X är ju verkligen beviset på att det håller under lång tid. Den har ju haft film nu i åtta år och lacken är verkligen som ny. Den bara skimrar som den. som den gjorde efter 20 000 mil, vilket gör att jag är så nöjd med det. Fördelen med vinyl är ju att man får välja vilken färg man vill. Jag sparade in 30 000 när jag köpte själva bilen på att välja standardfärg. Vilket man ju då kan tänka att man drar av i investeringskostnad på hur mycket det kostar att wrappa bilen. Men sen så tillkommer det ju ändå pengar, speciellt om man vinklar den två varv som jag har gjort.

Fabian 28:53

Och så bubble wrap runt bara för säkerhets skull, så att ingen stöter in i den.

Anders 28:58

På vissa håll på bilen, min är också folierad, då ser man ju originalfärgen när man har dörrar öppna. Och då ser det ju snyggare ut, tycker jag, om den bilens färg är svart eller vit eller någonting neutralt. Det ser lite konstigt ut om bilen är grön och sen blått över. Det blir lite konstigt. Men jag har ju folierat min bil också och jag är väldigt nöjd med det. Den är mörkgrå. Men jag har ingen stenskottsfolie på min så just den folien har det blivit lite stenskott i så jag behöver faktiskt lägga om folien på min.

Alfred 29:27

Ja, i alla fall. Jag tycker du har ju en bil som du ska foliera snart, Anders. Du får väl anta det här erbjudandet själv. Man får alltså 20 % rabatt hos DG Solfilm. Jag kan verkligen gå i god för att de gör ett kvalitetsarbete. Jag är så nöjd med insatsen de har gjort här. Det är så noggrant gjort. De ger också 10 års garanti på jobbet, så det är svårt att inte välja dem. De är också ensamma om att erbjuda Skyfall, som är den bästa stenskottsskyddsfolien som finns. Den slår till och med Expello och de här dyrare folierna som jag har haft på de tidigare bilarna i tester, så det är verkligen någonting. och rekommendera. Så skynda dig om du går i tankarna eller är på väg att köpa en ny bil, boka det här med DG Solfilm innan årsskiftet, så får du 20% rabatt. Uppge bilar med sladd.

Anders 30:12

Det är dags för en efterlängtad uppdatering av bilen BZ4X, det är ju Toyota.

Fabian 30:19

Just det, rullar av tungan det där. Många taxibilar som snurrar runt stan med de där, har jag sett.

Anders 30:25

Det var ju då våren 2022 som Toyota visade upp sin första riktiga elbil som de kallade för BZ4X Bzevivsk. Vi har ju i podden pratat under år om hur långt efter Toyota var. Och hur akterseglade de var på väg att bli. Så det här var en väldigt viktig bil för dem. Att få ut. Men den har fått väldigt mycket kritik, den här bilen. Den har fått kritik för att den har varit sävliga köregenskaper, tråkig att köra. Alldeles för kort verklig räckvidd och att den laddar för långsamt.

Alfred 30:56

Första generationen hade ju några konstigheter för sig också. Om man snabbladdar den för många gånger samma dag så blir den jättelångsam. Senare på dagen och så vidare.

Anders 31:03

Ja precis.

Fabian 31:04

Jobbigt för taxichaufförerna.

Anders 31:05

Ja, precis. Och sen så, de hade på grund av att hjulen trillade av. Det hade ju kanske inte med eldrivlinan att göra. Men den sålde ändå ganska bra på vissa håll. I Norge sålde den riktigt bra.

Alfred 31:16

Den blir allt bättre faktiskt. Det går bra för dem även i år.

Fabian 31:19

Men Toyota har ju fina rabatter för yrkesförare. Det är så. Jag har pratat med så många taxichaufförer som är så här. Ja, nej, men jag köper en elbil när Toyota kommer med en elbil. De är otroligt varumärkespositiva yrkesförarna. Det är väl kanske av goda skäl, tänker jag?

Anders 31:36

Ja, Toyota har ju arbetat upp ett väldigt starkt varumärke. Framförallt det här med kvalitet. De uppfann ju den här lean Toyota way. Hur man får riktig kvalitet. Och de har ju också legat väldigt bra till när bilprovningen och så. som har gjort sina besiktningar, vilka bilar som har mest fel. Toyota har presterat bra. Så de har ju väldigt kunder som är väldigt lojala, som vill ha driftsäkra bilar. Där har vi den här stora massan av bilköpare. Så om Tesla är mycket early adopters och sådär. Så de här laggardsarna, den här jättestora gruppen som inte vill vara först ut med någonting, utan som bara vill ha något beprövat. Det är Toyotas målgrupp. Så för dem blev det ju väldigt viktigt då att Toyota kom med en elbil. Men den här bilen var ju inget bra.

Alfred 32:17

Men varför pratar vi om dem nu då, om den inte är bra?

Anders 32:20

Är det något nytt som har hänt? Ja, så det som Toyota kommer med nu, det är en jättestor uppdatering av den här bilen. Kanske. Ja, att de i stort sett har gjort om stora delar av den faktiskt. De har ändrat varenda liten del. Dessutom har de ändrat ganska mycket i den befintliga BZ4X också efter alla de problemen de haft. Men det som händer nu i den här modellen som kommer nu då. Den här modellen som man kan beställa nu och som levereras i slutet av året. Den har nya elmotorer både bak och fram som gör bilen tystare. Och lite mer effekt också, lite mer tryck i den och bättre acceleration. Så de som har provkört. den här bilen vittnar om att den här bilen är mycket roligare att köra än vad den gamla varianten var. Man har också uppgraderat batteripaketet med större batteripaket och sen så är det mindre buffert. Den fick väldigt mycket kritik för att den har kort räckvidd. En annan uppgiven räckvidd än det man trodde att den hade. Så det ska de varit på nu också. Bättre kylning, bättre förvärmning av batteriet och värmning.

Anders 33:16

Laddningen har varit på, den har ökad snabbladdning, det var en annan laddkurva. att du laddar nu 10-80% på 30 minuter. Dessutom går det att få, när man beställer den större varianten av den här, så stora batteripaketet ska man få AC-laddning, alltså växelströmsladdning upp till 22 kW. Det är inte många bilar som har. Jag fattar inte varför de gör det. Vet du det, Alfred? Det kan ju inte vara stor efterfrågan på det.

Alfred 33:38

Annars var det ju Renault Zoe som var tidigt med väldigt snabb växelströmsladdning. Men det var ju för att den inte kunde snabbladda, att den inte kunde DC-ladda överhuvudtaget. Det är ganska ovanligt att man, det finns ju en del sådana här semisnabbladdare, som det kallades, de där gamla laddstationerna som har växelström med högre kräm. Men det är få villaägare som kan dra nytta av 22 kW långsamladdning.

Anders 33:58

Och de där semisnabbladdarna då, som egentligen var, som du säger, glorifierade vägguttag med hög effekt. De finns ju inte kvar knappt.

Alfred 34:07

Jag tror att de är borta. Nej, de har ju slutat byggas definitivt. Men jag tycker det är fascinerande. Om man tänker Norge, en sån himla stor elbilsmarknad. Jag kollade nu, Toyota BZ4X är den fjärde mest sålda elbilsmodellen i Norge, så de säljer ju jättemycket elbilar i Norge. Samtidigt i Sverige är den inte ens med på topp 20 överhuvudtaget. Varför är det så stor skillnad mellan Sverige och Norge? Har du någon känsla för det?

Anders 34:29

Ingen känsla. Jag har bott där, så jag borde tänka som norrmännen, men i det här fallet har jag inte en susning.

Alfred 34:34

Jag vet inte det här, jag bara spekulerar. Men jag funderar på om det är så att Toyota återförsäljarna i Sverige inte är så himla duktiga på att sälja el ännu. Medans i Norge har man kommit så långt i elektrifieringen att om Toyotasäljarna ska sälja någonting så måste de sälja elbilarna. Och då säljer de det. Medan de är bättre på att kränga hybrider i Sverige fortfarande kanske.

Anders 34:51

Bra tanke. För elbilsförsäljningen i Norge är väl en bra bit över 90-95% eller någonting. Så det måste varit fruktansvärt för Toyotasäljarna i Norge att de inte hade några elbilar. att det var så bra subventioner på att köpa elbilar. Så det kan nog ligga nånting i det, absolut. Men den här bilen har lägre front, så de har gjort om hur den ser ut också. Nya spoilers som gör att det är ett lägre motstånd och att den drar mindre och så där. Sen har de varit på interiören också och gjort om instrumentpanelen och en annan skärm. Det är jättestora förändringar. En ny AC och så där. Så den här bilen, jag skulle säga att det är en helt ny bil. De har gjort om på alla punkterna. Och nu. Nu då när motorjournalister provkör den här så säger de att det här är en riktigt bra bil. Nu börjar liksom Toyota verkligen vara med på banan. Nu har man kommit ikapp de andra. Så att det ska bli väldigt spännande på sikt då och faktiskt provköra den här bilen. Men nu låter det som att de har fått ordning på den här bilen så att det faktiskt är värt att köpa en sån här.

Alfred 35:50

Vad kommer den att kosta i Sverige då?

Anders 35:52

Ja, tittar man på priset så kommer den också vara ganska konkurrenskraftigt prissatt. Eller är redan. Köper man den nu då så får man ju leverans redan i år i slutet av året. Instegsmodellen säljer den för 479 900 kr. Om man jämför det med Volkswagen ID.4 till exempel så startar den på 511 000 kr. Så den här bilen är ju prissatt så att den ska vara billigare än alla konkurrenter i samma segment. KIA EV6 till exempel börjar på 595 000 kr. Men det man får då, det är det lilla batteriet i den här konfigurationen som bara är framhjulsdriven. Så att det är inte, det är en ganska nedskalad variant också.

Alfred 36:32

Men det verkar vara ganska bra räckvidd ändå? Alltså för 479 000 kr, det är inte så mycket pengar. Hur mycket räckvidd får man för pengarna där?

Anders 36:39

Ja, det är ju det lilla batteripaketet då, så det är väl typ 44 mil någonting räckvidd. Så det är om man köper det stora batteripaketet på 73 kWh som man får rätt bra räckvidd. Och då är de upp till 573 km, 57 mil. Det är ju i paritet med andra bilar nu. Jag tycker det låter lite högt för ett batteripaket på 73 kWh. Men vi får se. Toyota har ju fått kritik för att räckviddssiffrorna inte har stämt i verkligheten sen.

Alfred 37:08

Så det är lite upp till bevis nu att de. Klarar de av att leverera vad de lovar?

Anders 37:12

Ja, det kommer de inte göra. Det är ju ingen som gör det riktigt. De där WLTP-siffrorna är ju fantasisiffror. Men jag kan också nämna då att Toyota verkar vilja pusha sin fyrhjulsdrivna modell. Och då börjar de ju sticka iväg lite prismässigt. Så om man tittar på den som heter Executive all-wheel drive. Så kostar den från 589 900 kronor. Men jag tror att man vill ha den här fyrhjulsdrivna. För det verkar som att den här instegsmodellen som är framhjulsdriven verkar väldigt nedskavd. skalad i vad man får i det paketet.

Alfred 37:42

Det är intressant. Försök kolla, det är mycket siffror och kilometer här, men försök hålla det i huvudet, för det blir intressant också att jämföra med det vi ska höra om nu. För nu är äntligen Tesla Model 2 här, satte jag som rubrik, även om den såklart absolut inte är det. Rykteskarusellen kring Teslas mer så kallade prisvärda modell, eller till och med modeller, har ju snurrat i flera år vid det här laget. Från början, om ni kommer ihåg, så var ju planen att Tesla skulle bygga en fabrik i Mexiko, och där skulle de börja producera superbilliga Teslor, med en helt ny produktionsmetod som kallades ”unboxed”. Alltså, bilens olika delar byggdes färdigt, nästan komplett, på varsitt håll, innan de till slut sammanfogades, vilket då skiljer sig från konventionell biltillverkning där man skruvar ihop typ hela chassit och sen så målar man det och sen tar man isär det igen för att kunna bygga bilen. Modellen har gått under smeknamnet Model 2 bland oss externa bedömare. Det har inte varit något officiellt Teslanamn och nu har det gått något år sedan Reuters rapporterade, baserat på anonyma insiders, att Tesla ställt in hela det där projektet, vilket VD Elon Musk då såklart dementerade direkt.

Alfred 38:44

Efterhand har det dock stått klart att Reuters hade nog ganska rätt. För klart är att det blir Cybercab, alltså den här helt självkörande bilen som säljs helt utan ratt och pedaler, som kommer att bli först på den här unboxed-metoden. Och istället så har Tesla då fokuserat på att bygga ”more affordable models on existing production lines”. Alltså bygga billigare bilar på existerande produktionslinjer, vilket alla utanför bolaget så småningom har listat ut betyder att de ska släppa en billigare variant av Model 3 och Model Y. Och nu är dagen här när de har gjort det.

Anders 39:13

Jag kan bara nämna Cybercab. Det är ju en helt annan bilmodell. Det är ju inte en omgjord Model Y.

Alfred 39:19

Det är något nytt. Det är en tvåsitsig robottaxi utan ratt. Den har ingenting med någon billigare bil som vi kan köpa här och nu. I synnerhet inte i Europa att göra. Men i Europa så kommer vi få nöja oss med lågprisvarianten av Model Y än så länge. Och den kallas nu Model Y standard och alla de andra som fanns tidigare, de har förbytt namn till Model Y Premium. Så återstår det att se om Model 3 standard också kommer hit. Den finns än så länge bara i USA. Jag skulle misstänka att det bara är en tidsfråga egentligen innan den dyker upp och att det mest har att göra med vart fabrikerna ligger. I Europa så har vi ju bara tillverkning för Model Y, så det är därför det blir så.

Anders 39:52

Och Model 3, vi har ju en Model 3 standard range heter den. Är inte det förvirrande då, alla som har en Model 3 standard range, när nu kommer en Model 3 standard? Vad är skillnaden på den som vi köpte, standard range, och en sån här standard?

Alfred 40:05

Ja, hur ska man förklara alla namn? Jag tror att den som du har köpt, Model 3 standard range, den heter nog bara Model 3 bakhjulsdriven nu innan den här förändringen. Och sen har de bytt namn till Model 3 standard nu då i USA. Jag tror inte vi ska hänga upp oss för mycket på det. Det viktiga är att prata om vad som är i bilarna. Kommer ni ihåg vad vi nyss pratade om med priser och räckvidd på Toyota? Nytt instegspris för Model Y i Sverige blir nu 499 900 kronor. Vilket är första gången Tesla är under halvmiljonen. Det är en prisnivå som jag tror de har valt just för att det kommande elbilsstödet som ska dyka upp för de som bor i rätt kommuner i Sverige, de har en gräns på en halv miljon. Men vad säger ni om utseendet grabbar, på den här bilen?

Anders 40:48

Det är ju Model Y.

Fabian 40:51

Ja, är det någon skillnad? Ja, just det. Det är inte en sån unibrow på den där.

Alfred 40:56

Exakt, de har tagit bort den karaktäristiska unibrow, alltså den här ljusrampen i mitten fram på Model Y som fanns förut. I övrigt är det svårt att se skillnad från utsidan faktiskt. Den har lite mindre hjul, det är några nya 18-tums hjul som gör att den blir snålare. På utsidan ser man att den har glastak, men det gör man inte inifrån. Där har de faktiskt täckt för hela glastaket med tyg. Så man kan inte se ut längre. Varför gör man det?

Fabian 41:18

Ja, varför gör man det? Det kan inte vara billigare att göra det. Det måste vara dyrare att göra så.

Anders 41:22

Det vill locka användare att köpa den dyrare modellen såklart.

Fabian 41:25

Om man vill ta bort det då, så kostar det 40 000 till.

Alfred 41:28

Jag tror att ni är någonting på spåren. Men det är väl också så att det är fördelaktigt rent akustiskt att det får ner lite buller att ha tyg där. För de har också plockat bort de här akustiska sidorutorna. Istället för att det är dubbelt glas i sidorna, så är det enkelt glas. De har hållit på lite sådär. Men den stora skillnaden här då, det är mycket mer sparsmakat på insidan. Den har manuell inställning av ratt. Och det finns ingen ventilation i sätena såklart. Och de har tagit bort skärmen bak. Och de har plockat bort rätt mycket. Det är sen färre högtalare och subwoofers och allt sånt där. Men den stora skillnaden Det är också att de har introducerat en ny motor som är den långsammaste hittills från Tesla. Nu är det 7,2 sekunder 0-100, så det är inget fartmonter längre. Men den är också väldigt mycket effektivare vilket gör att den här bilen trots ett mindre batteri får 534 kilometers räckvidd för en halv miljon. Vilket dock, om ni kommer ihåg från Toyotan, kan jämföras med deras 444, tror jag vi kom fram till till slut, att det var kilometer WLTP i räckvidd för 480 000 kr för Toyotan.

Alfred 42:29

Och det gör att, alltså, Toyota säljer inte så mycket i Sverige ännu, men det verkar som att den här står sig rätt bra mot en . Toyota, den står sig också väldigt bra mot Volkswagen och Volvos modeller om man kollar på dem. Jag tror att du sa 511 000 för en ID4, Anders. Jag har faktiskt kunnat hitta en ID4 ny på Volkswagens hemsida för 500 000, men då är det faktiskt bara 36 mils räckvidd på den. Man får gå upp till 530 000 om man ska få ett stort batteri där. Då får man jämförbar, till och med lite längre räckvidd än vad Teslan har. Volvo och Skoda, de är också dyrare, så det är ju ganska tydligt att Tesla är på någon form av linje här mot att de försöker bli det billiga volymmärket. De är billigare helt enkelt än . Volkswagen, Volvo och Toyota som vi tänker som de stora volymmärkena sedan tidigare.

Anders 43:10

Ja och då ska man komma ihåg att när vi pratar om Toyota BZ4X innan instegsmodellen för 479 900, den är extremt nerskalad. Det är ju inte den som de vill sälja Toyota utan de kommer vilja sälja sin dyrare modell. Så den här Teslan kommer ändå, det kommer ju vara ett väldigt bra köp, det kan jag tänka mig. Men jag förstår inte om de har manuell rattinställning på den här. Det måste vara dyrt för dem när alla andra bilar har automatisk rattinställning. Alltså hålla på och bygga in manuella reglage, det skapar ju bara oreda i produktionslinjen.

Alfred 43:40

Ja, det kan man tänka sig. Jag tror att det här med glastaket är en del av att de valde att behålla det på den billiga. Det är nog att de skulle behöva typgodkänna bilen på nytt och så vidare om de konstruerade om taket, för då skulle det behövas nya krocktester och allt sånt där som de vill undvika. Men det här är ju också en avskalad modell. Den är ju mycket mer avskalad vad gäller utrustning jämfört med andra. En stor skillnad mellan, för oss i Europa och USA, är dock att vi får behålla autopilot i den här bilen. Så även på den här billiga, för halvmiljonen då, så ingår fortfarande autopiloten, som jämfört med förarassistanssystemen i de andra bilarna ändå, skulle jag säga, är väldigt, väldigt bra. Och det är också ganska intressant att om man kollar på vad som hänt i USA så har de precis tagit bort en ganska stor skatterabatt i USA, som försvann i och med sista september. Så det betyder att i USA så är den här nya ”billiga” Teslan inte särskilt mycket billigare än vad premiumbilarna, som var fullutrustade, var för bara några veckor sedan.

Alfred 44:32

Så jag tycker det ska bli rätt spännande att se om det här egentligen leder till att Tesla säljer så mycket fler bilar än förut. Om man tänker att det de behövde göra var att komma ner i prisnivå så har de inte riktigt lyckats med det helt enkelt eftersom skatterabatten försvann samtidigt så blir det i praktiken ungefär lika dyrt för konsumenterna i USA. Så det ska bli spännande att se om de klarar av att sälja några volymer av de här bilarna.

Anders 44:53

Då jämför du med premium förbränningsmotordrivna premiumbilar, eller hur? Inte andra elbilar? För det blir mycket billigare än premiumelbilar?

Alfred 45:00

Nej, jag jämför med Teslas egna premiummodeller då. Alltså det som fram tills nyligen kallades bara Model Y och hade all utrustning och så vidare. Det som verkar vara konsensus i USA, där de har släppt Model 3, är att det egentligen är ett bättre köp, för den har blivit ungefär lika mycket billigare som Model Y har blivit billigare. Den får inte vi konsumenter i Europa ännu köpa, så vi vet inte vad svenska priset blir på den, men om man kollar på priserna i USA, så har den blivit ungefär lika billigare, men de har plockat bort betydligt mindre av utrustning. Där är glastak och allt sånt där kvar. De har fått banta Model Y mer för att komma ner i pris.

Anders 45:33

Rätt kul med glastaket där, för där kan jag tänka mig att någon klurig typ kommer lista ut hur man monterar bort det där som man satt på insidan och faktiskt få tillbaka glastaket.

Alfred 45:41

Ja, men faktum är att det har förståsigpåare redan hunnit undersöka och Tesla har svarat på Twitter, jag tror det var Lars More Ivy, som sa att ja men tyvärr så är glaset inte transparent, så det går fortfarande inte att se ut. Allt glas kommer inte equal, säger de, att det är ett billigare glas som sitter på och det är inte genomskinligt helt enkelt. Men ska vi prata ännu roligare bilar tycker jag. Polestar 5, den har jag lett fram emot.

Fabian 46:08

Ja hörni, för min jakt efter en ersättare till Tesla Model 3 fortsätter. Och nu har turen kommit till Polestar. Av de här märkena som är lite nya bilmärken på marknaden. Så har min bild i alla fall varit att Polestar är de som är tekniskt ganska långt framme. Och kanske de som kan jämföras med infotainmentsystem och. upplevelse och lås som funkar och som låser upp sig automatiskt när man har mobilen i närheten och sådär. Att det är det närmsta en Tesla jag kan komma utan att köpa en Tesla. Och döm om min glädje då när jag såg att det har kommit en ny Polestar i stan. För nu har Polestar visat upp sitt nya flaggskepp Polestar 5. Och här pratar vi om en Väldigt snygg bil tycker jag själv. Vad tycker ni killar? Ni har lite bilder framför er där.

Alfred 46:59

Ja, men alltså jag älskar ju den här. Kommer ni ihåg på en mässa för några år sedan när Polestar hade en konceptbil som de . då egentligen kanske inte hade tänkt släppa ut på riktigt. Det var en cab då, Polestar O2 eller någonting hette den. Jag tror att det här är bilen som är egentligen produktionsversionen av den. Nu är den inte längre en cab. Men visst är det i grund och botten samma bil?

Fabian 47:17

Ja, jag misstänker det. Jag tror det. Men den är ju väldigt snygg alltså. Det måste man säga. Kanske baken hade behövt lite mer kärlek bara. Men fronten är ju väldigt snygg. Och som cab var den ju förstås ännu snyggare. Det måste man ju säga. Men det är min bild också att det här är nog det som blev av Den posten vi alla stod och dreglade på. Så 900 hästkrafter, 0 till 100 på 3,2 sekunder. Batteri på 112 kilowattimmar. Vi pratar 800 volts system, så det gör att man kan glömma att ladda riktigt snabbt på Teslas laddare. Man får hålla sig till Ionity och andra laddare som stöder 800 volts system. Men det gör att man kan ladda upp till 80 %, från 10 till 80 % på ungefär 20 minuter. Om man har en kompatibel laddare. Dit kommer Tesla också. Så småningom har de ju sagt.

Anders 48:05

Min bror såg. Den här bilen på Kungsmässan i Kungsbacka.

Fabian 48:08

Är det sant? Jag har inte sett den i verkligheten än.

Anders 48:09

Han tog massa bilder. Han var djupt imponerad av den. Den stack verkligen ut på parkeringsplatsen där.

Fabian 48:15

Den finns ju inte officiellt, så det måste vara någon slags testex. Det går inte ens att provköra den nu. Men det här är ju en bil som många väntat på. Det är en dyr bil. Den går faktiskt att beställa redan idag. 1,4 miljoner börjar den på. Det är den lilla varianten. Då får man punga ut lite till. Som mest kan man få 67 mil enligt WLTP ur den här kärran.

Alfred 48:39

Men blir det en sån här nu då? Det är liksom din Porsche-dröm som slår över i en Polestar-dröm här?

Fabian 48:45

Det är väl där det börjar luta åt. Vi får se. Hela den här designen bygger på det som kallas för precept. Det är utan bakruta. Och så är det en kamera istället, precis som det är med Polestar 4. Jag har faktiskt en Polestar-kompis som vi kommer prata lite mer om snart. Han lyfter när det gäller just det här med att ha. Många har klagat på att ha en skärm istället för en backspegel. Det låter ju framtid att ha en skärm istället, men problemet. Det är för de som har svårt att se på nära håll. För dem är det ganska svårt att använda den här. De måste ju växla hela tiden. De måste ta på sig glasögon så fort de ska titta på skärmen. Istället för om det är en spegel, då faller ljusstrålarna in så att du kan fortsätta.

Alfred 49:29

Och så går det väl inte riktigt att använda stereoskopiskt seende för att bedöma avstånd och grejer?

Fabian 49:34

Exakt! Det här har inte jag tänkt på, men det är faktiskt en stor nackdel med att använda en skärm istället.

Alfred 49:37

Blir det överexponerat i kameran också om det kommer strålkastare?

Fabian 49:40

Ja, många som har klagat på det. Polestars bilar tidigare. Men vi måste prata om reklamen för Polestar 5. Alltså, det är här som Polestar är duktiga på reklam. Det är de verkligen. Här kliver nämligen Alexander Skarsgård in i en film med titeln Tomorrow’s Not Dead Yet. Och där gör man i bästa Bondstil.

Alfred 50:03

Tomorrow never dies, eller vad hette Bondfilmen?

Fabian 50:05

Ja, exakt. Det är så kul för de leker med det genom hela reklamfilmen. De har precis duckat. En rejäl stämning för den som nu äger James Bond-varumärket här. Den är så bra att jag måste bjuda lite på den. Det är inte sponsrat. Men här står Alexander Skarsgård i en industrilokal i bästa Bond-stil. Tillsammans med det vi ska förstå är Cue, teknikern på Bond. Rulla bandet!

Speaker 50:37

Hello, can I assist with anything? Magnificence? Yes, absolutely. It doesn’t been a find to another agent, has it? I’m sorry? So, tell me about it. Well, it features Polestar performance architecture. A bonded aluminium unibody and best in class vehicle dynamic and breaking performance.

Fabian 51:40

Ni förstår, det är så här det fortsätter i lite brittisk, försiktig stil.

Alfred 51:46

Man ser att du är charmad. Det har gått hem hos dig. Det är rejält.

Fabian 51:49

Ja, otroligt charmad av de här reklamfilmerna som rullar runt här på Instagram. Så. Låt oss då prata med någon som verkligen kan Polestar. För nu har Polestar fått en hel del gratisreklam här. Jag har pratat om deras visioner och ni märker att jag är jättecharmad. Men jag tänker att vi tar ett steg. tillbaka till verkligheten. För min vän Emil, han har länge varit med på Polestar-resan. Han var en tidig ägare till Polestar 2 som då kom utan app och utan over-the-air-uppdateringar. Nu har han en Polestar 4 som han haft sedan september 2024. Det här är en bil som han har som kostar över 800 000 kronor. Ha med dig det i samtalet som kommer här.

Alfred 53:39

Oj, okej. Det var ju ord och inga visor det där. Men han har ju ändå haft en Polestar och så har han köpt en till.

Anders 53:48

Ja, eller hur? Varför?

Alfred 53:49

Varför gjorde han det då?

Fabian 53:50

Ja, det kan man verkligen undra. Det här med att vara betatestare är verkligen något som flera Polestar-användare har fått vänja sig vid. Vi pratar ju så mycket om hur Tesla är bra på saker och ting. Och jag tror verkligen att vi i det här segmentet börjar klarna vad utmaningarna är för andra biltillverkare. Emil själv är ju ingenjör och han säger att man får känslan av att de som skriver koden inte ens kör bilarna själva. Det här är saker som är så uppenbara. Vi pratar ju om nyckeln som inte fungerar och barnen fastnar i handtagen som åker in för att den låser sig plötsligt. När han är i närheten trycker han upp den men då har den känt igen bilen. Och då låser den istället. ACn lever sitt egna liv. När man ställde den på defrost, då ändrar den alla parametrar. Den ställer upp fläkten och så där. Och sen när man går ur bilen, då har den stängt av defrosten. Men parametrarna ligger kvar. Så då måste man in i alla menyer. Ställa om temperatur och AC och allting. Och så här håller det på. När det kommer till charmiga detaljer som att bilarna läser upp 40 sms på rad.

Fabian 54:51

För att man har fått 40 sms när man går in i bilar. Det är en sak. Men när Onepedal. drivern ibland bara ändrar inställning av sig själv, då är det inte charmigt längre. Då är det farligt det här.

Anders 55:01

Men. Men tror du inte det handlar mycket om att det är så mycket mjukvara i bilarna? Det är så otroligt mycket olika delar som kan kommunicera med varandra. Att de helt enkelt är underbemannade på tekniksidan. För det är ju ett väldigt litet bolag och det betraktas fortfarande som en startup i Geely-koncernen. Kan det inte vara så att de är för få för att bygga så här kompetenta bilar?

Fabian 55:23

Det måste ju vara så. Jag tror absolut inte att de är inkompetenta. Frågan är vilka buggar de prioriterar och vad de ser och vad de inte ser. Men för mig är det helt upp. uppenbart att det handlar om bilens alla olika komponenter och underleverantörer. Det vi har pratat om tidigare har Tesla varit bra på. Lägga sin egen mjukvara i subkomponenter långt ner i leden. Det är så intressant med Tesla. De sitter och gör spel. De sitter och gör en app till Apple Watch. Det är där de är nu. Ni kommer säkert ihåg hur buggiga bilarna var från början på Tesla. Men de har verkligen fått ordning på de här bilarna nu.

Alfred 55:58

– Aldrig på den här nivån.

Anders 56:00

Aldrig på den här nivån.

Alfred 56:02

Jag tänker att man måste komma ihåg Geely-koncernen och Polestars plats i Geely-koncernen, hur otroligt litet det här märket är i volym sett till det andra. Polestar har ju ett par modeller som bygger på Volvos underliggande plattformar, och de som bygger den plattformen tänker ju primärt på Volvos produkter, och sen så har de Post of 4 och kanske Post of 5 också, det är ju mer kinesutvecklat då och bygger på en plattform som framförallt kanske används i Zeekr och några av de andra Geely-märkena, där de stora volymerna ligger för Geely. Så jag tror att det verkligen kan bli ett sånt här mischmasch om man tänker att det Post of försöker göra är att med cool design bygga en coolare variant av samma plattform och sen ha sitt eget skin på mjukvara och annat. Alltså är det inte så att de här utvecklarna som sitter och bygger den här mjukvaran då, de implementerar Google Android och sen så tänker de kanske främst på Zeekrs bil, hur den blir och det är det viktigaste att den funkar först och sen så blir Polestar hela tiden en andra prioritet.

Anders 57:01

Det är väldigt spekulativt. Vi vet inte, någon Polestar-utvecklare får ju gärna höra av sig, men det som är givet är att det här är ett väldigt litet företag. Att ta sig an så här stora mjukvaruutmaningar och vara så liten, det är klart det är svårt. Här har ju Tesla försprång. Dom har ju byggt sin teknik sen 2012 och har ett stabilt grundfundament som dom har kunnat bygga vidare på. Att dom har så mycket utvecklare också på Tesla. Det är väldigt svårt för andra att konkurrera med det. Det ser vi här.

Alfred 57:27

Ska vi inte anstränga oss lite och försöka få hit polska folk? Det är ju ändå svenskar som sitter här. Vi vill ju verkligen att Polestar ska lyckas. Det här känns ju verkligen som en svensk stolthet. Det här är ju . på många sätt ett svenskt märke, så svenskt som något i Geely-koncernen kan bli. Det vore så spännande att få höra röster inifrån. Jag börjar bli lite orolig för deras överlevnad. Just att de kommer inte upp i volymer och det är svårt att se hur de ska kunna nå någon form av lönsamhet. Vi vet att Volvo har försökt ta sin hand från dem. De vill inte vara aktieägare i Polestar längre.

Anders 57:55

Hur ska det gå för dem? Fel i byte här och sådär förra året.

Fabian 57:58

Jag tror att det är det här som håller dem tillbaka. Om inte ens de här riktigt Polestar-frälsta, som min kompis, liksom riktigt . kan stå för all den här skiten, då har de ett problem. Det blir svårt att rekommendera bilen till någon annan som inte kan stå ut med det.

Alfred 58:14

Ja, för de är ju dyrare också. Man kan inte betala dyrare om upplevelsen inte blir premie.

Fabian 58:21

Jag skulle tro att det kanske ändå skulle behöva vara så att man behöver slå ihop en del av utvecklarorganisationerna på Geely för att få till en större kapacitet. Man kanske måste enas om en plattform som man faktiskt nu vill köra på genom alla sina olika märken som man har. För de är ju väldigt. Väldigt stuprörigt, väldigt åtskilda de här. De får liksom inte storskalefördelarna riktigt alltid när de jobbar på det här sättet heller. Och nu är ändå Polestar så pass etablerat att det här lilla teamet behöver nog faktiskt bli större och få supporten av det stora Geely här. Det är vad jag tror. Så nu när Polestar 5 då ska bli märkets nästa stora statement här, ja, då får vi bara hoppas att de har lagt lika mycket kärlek på buggfixarna med Polestar 5 som de har gjort på kärlek till att kanske fakturera en faktura från Alexander Skarsgård, kan jag tänka mig. Eller så kanske de kan låna in Q-kopian för att lösa biffen, vad vet jag? Jag kan inte låta bli att ändå liksom spela lite mer för reklamfilmen.

Fabian 59:14

För kanske är det så att det är nu Alexander Skarsgård blir nästa Bond.

Alfred 59:25

Ja, nu ska vi prata om något helt annat, nämligen de här effektavgifterna som elbolagen har börjat ta ut och att de börjar få nya offer på marknaden, nämligen laddstationerna. För de som har lyssnat på oss troget, de minns att vi har pratat om att elnätsbolagen är på väg att införa effektavgifter på elabonnemangen. Och vi har kanske mest pratat om det hittills, om oss som privatkonsumenter. Och att om man har höga toppar i sin elförbrukning så får man dyrare månadsavgift. Och så har vi fokuserat lite på hur man ska försöka sprida ut sin konsumtion och när man ska ladda bilen och inte då, för att undvika de här topparna. Men för oss privatkonsumenter så handlar det ändå till syvende och sist kanske om några tusenlappar om året som det här kan innebära i total prishöjning. För bolagen som driver laddstation, då kan det här faktiskt bli snudd på existentiellt. För när man tänker efter så inser man ju att här står ju liksom laddstationernas stora fördel i direkt konflikt med elbolagens mål med effektavgifterna.

Alfred 1:00:17

Laddstationerna vill ju per definition leverera så hög effekt som möjligt precis när man ansluter för en vid om okänd tidpunkt, så att laddstoppet blir så kort som möjligt och därmed så bekvämt som möjligt för oss som laddar. Men nätägarna å sin sida, de försöker stimulera fram med marknadsmekanismer, att elkunderna ska sprida ut sin förbrukning jämnt över dygnet och helst om det är möjligt också planera så bra som möjligt i förväg, vilket ju då inte alls går för laddstationerna.

Anders 1:00:39

Det går inte när man kör långt, nej. Det är ju helt omöjligt för konsumenten som åker långt också. Och så är det bara.

Alfred 1:00:46

Ja, verkligen. Jag tror ändå att för de stora laddkedjorna längs allfarvägarna så kanske det är ett mindre problem, för laddare som används mycket får ju i allmänhet en ganska jämn kurva över hur mycket effekt de använder under dagarna och framför allt under en hel månad. Men värst är det här faktiskt för mindre laddstationer. Tänk typ destinationsladdare i fjällen eller i anslutning till skärgården. Där kan du ha laddstationer som ganska ofta står oanvända, men så plötsligt har de ett par bilar som laddar samtidigt och då maktar de helt plötsligt sin elanslutning. Jag snappade upp en nyhet som Motorsight and Car Up har plockat upp där de har pratat med en förening som heter Kretsloppsakademin. Det låter väl vackert och heligt? De driver tydligen laddstationer på Orust. Fabian, det är väl dina hoods? Har du någon koll på dem?

Fabian 1:01:30

Orust är ändå en bra bit ifrån Särön, vill jag nog ändå säga till han som bor lite norrut.

Alfred 1:01:36

Men du seglar och sådär, tänker jag. Jag var på Orust i somras. De vittnar i alla fall nu om att de har svårt att ha kvar sina laddstationer. För där finns det då en förening som har investerat en halv miljon kronor ungefär på att bygga laddstationer runtom för att underlätta elbilsövergång och så vidare. Man får anta att det är destinationsladdare, för de pratar om att de brukar ha en säkring på 63 ampere till de där. Men deras löpande kostnader för elabonnemanget har nu gått från 22 000 kronor till 66 000 kronor. Så de har typ tredubblats helt enkelt. Det gör att föreningen nu har svårt att få ekonomi i det där. Då måste man höja priset kan man tänka på, hur mycket ström man tar ut. Men då blir det ännu färre som laddar. Ju färre som laddar, desto mer blir det att en enskild topp drar upp priset. Då blir det ännu färre kunder att slå ut det på och så vidare. Så de har svårt att få det att helt enkelt gå ihop. Det här tyckte jag var så intressant att tänka på. Hur borde man lösa de här målkonflikterna?

Anders 1:02:29

Jätteintressant. Problemet är ju att den som behöver ladda sin bil behöver ladda sin bil. Och därmed basta. När det är sportlov och du behöver åka till fjällen, då måste du kunna ladda. Så jag har svårt att se att de här incitamenten alls fungerar för elbilsladdning. Så alternativet är ju bara att ta bort de här laddarna.

Alfred 1:02:48

Ja, alltså de kommer ju självdö om det inte går att få ekonomi i det.

Fabian 1:02:51

Ja, eller så, man får nog ändå tänka på det här som en övergångsperiod, som det är med elnätssystemet. Alltså när vi, allt fler börjar ju anpassa sin konsumtion. Vi har sett förändringar inte bara när vi har fått nya energislag, utan också när folk har börjat ladda på olika tider. Jag är inte säker på att det här påverkar vår kurva som tidigare. Vår ankkurva, där är den ju knappast idag, utan nu ser den lite märkligare ut och det är många faktorer med den här. Så det här är så det ser ut just nu när det gäller elnätsavgifterna. Jag tror mycket väl att sånt här kommer förändras i takt med att det kommer batterier på nätet. Det här kommer förändras i takt med att de som har laddare kanske köper egna batterier till och med för att rädda upp för det här. Här tittar vi kanske tydligast på Tesla som ändå gör batterier. För dem är det enklast att ställa ut batterier. De har till och med en produkt färdig för just detta. De har ju förutsett detta. Men vi kan ju inte heller ha en mellanperiod här där vi inte. Det går ju inte heller.

Fabian 1:03:52

Så här måste politikerna kanske vara med och reglera lite grann. Om man har ett system som går åt ett håll som man ändå är ganska nöjd med. Och så ser man att här är en oväntad biverkning av detta. Då kanske man ändå måste ge en medicin mot biverkningen. Det gör även jag som doktor ibland. Ibland behöver man ge ytterligare en tablett för den första tabletten. Det händer faktiskt.

Anders 1:04:12

Ett annat problem här är ju att när priserna drivs upp så himla mycket som följd av de här effektskatterna. Det gör ju att priset att köra elbil blir plötsligt väldigt mycket högre. Vilket driver användarna mot förbränningsmotorbilar igen.

Fabian 1:04:27

Ja, fast nu pratar vi ju liksom snabbladdning och långfärd. Det är ju väldigt liten andel oftast av laddningen som sker via snabbladdare trots allt.

Anders 1:04:36

Det beror på vem det är förstås och körmönster. Vissa jobbar ju på vägen så att säga.

Alfred 1:04:42

Jag tycker det är intressant. Ska det till någon form av . Vi ska skydda folk i just det här skrået från effektpriser, för då kollapsar deras affärsmodell. Vi stöter på många delar av den här omställningen nu. Det lönar sig alldeles för dåligt att bygga vindkraft och solkraft nu, för då blir ingenting byggt. Samtidigt är vi beroende av det i övergången. Här hör vi hur någon ny mekanism, som är helt nödvändig för att få ekonomi i att rusta elnäten för så mycket mer effekt som vi ska ha i framtiden . Då slår det ut det som vi ser som en del av omställningen, nämligen laddstationerna.

Fabian 1:05:15

Samtidigt vill vi ha incitamenten här, på att göra mer batterier och göra mer el när det behövs el. Eller hur?

Anders 1:05:22

Det är intressant.

Alfred 1:05:22

Jag tycker det är klurigt. Jag har snackat med ett bolag via Norrsken som har som idé att de ska hjälpa laddstationoperatörer att de säljer färdiga laddstationer som har batterier redan. Det skulle kanske vara lösningen här. Då har man den här klumpen som de har hunnit ta investeringen, de har haft en kalkyl där de ska tjäna tillbaka det på 20-25 år eller någonting och så bara kollapsar allting för dem.

Anders 1:05:45

Det man kan tänka sig när det gäller batterier det är ju att du behöver ju inte flytta hela förbrukningen på dygnet. Det enda är att du behöver ju kapa topparna bara så att du behöver ju inte ha jätte. batteripaket, utan man borde kunna algoritmiskt styra det här på något sätt.

Alfred 1:05:59

Det är ganska intressant tycker jag vad som händer på batterimarknaden om man kollar på hur de stora nätbatterierna som säljs, ja Tesla är stora där, men det finns andra aktörer, främst kinesiska, som är stora också. För att få ekonomi i att bygga batteri så har det handlat om hur många gånger Hur ofta kan du cykla batteriet? För det är när du cyklar batteriet som du får betalt. Ju dyrare batteriet är, desto oftare måste du cykla det för att få betalt. Det betyder att desto kortare del av toppen kan du ta. Ju kortare del av effekttoppen du tar, desto fler cykler blir det per dygn. Så nu när batteripriserna börjar komma ner, då ser man att tillverkarna av dem, de börjar optimera batterierna på längre cykler. För att det helt enkelt fortfarande går att få ekonomi i att ta bort en större del av toppen. Men flippside på det måste ju också vara då att man samtidigt eroderar lönsamheten för de batterier som redan är byggda, tänker jag. För att ju, då kommer ju någon ny som köper ett batteri billigare än vad man gjorde för två år sedan, och därför säljer flextjänsten billigare än vad de som byggde batteriet tidigare, med en högre inköpskostnad, har kalkylerat att de ska kunna göra.

Alfred 1:07:01

Och det här, det är så komplext system, och man tänker att det som behövs verkligen är att . politiken klarar av att skapa förutsägbarhet genom att ha långsiktiga spelregler. Och så är det det som är så svårt att få till för att det blir så kors och tvärs hela tiden.

Anders 1:07:18

Man skulle kunna tänka sig att den här effekttariffen, att man har något undantag för just laddoperatörerna, det är inte otänkbart. Just för att laddningen är ju någonting som inte går att styra över när man säljer det till tredje part, till elbilisterna.

Alfred 1:07:35

Ja, jag tyckte det här var värt att ta med. Det är en tankeställare. Vi får se hur det går helt enkelt. Men du har varit och kollat i EU nu igen Anders, eller hur ser det ut?

Anders 1:07:44

Det har jag varit och det var ju tråkiga nyheter du hade här med effekttariffen. Ännu mer tråkiga nyheter.

Fabian 1:07:52

Ska vi sluta på moll? Jag som varit på så gott humör.

Alfred 1:07:55

Jag hade med postar fem och sen fick vi en sågning.

Anders 1:07:59

Det är nämligen så att EU har ett mål att sluta sälja förbränningsmotorbilar 2035. Det har man ju haft under ganska lång tid och har pratat ganska mycket om det.

Alfred 1:08:07

Det är inte bara ett mål, dom har till och med klubbat ett förbud.

Anders 1:08:10

Precis, ja, exakt så är det. Så 2035 ska man då inte få sälja förbränningsmotorbilar längre i EU. Vi har pratat hur mycket som helst om det och kortfattat så gäller det nya bilar och lätta transportbilar. Alltså, man ska bli av med alla koldioxidutsläpp från alla nya bilar. Och det gäller då inte befintliga fordon. Så att nyförsäljning. Vilket är helt naturligt. Jag fattar att man inte har gjort det här för länge, länge, länge sen.

Alfred 1:08:37

För några år sen när det här var under uppsegling då kändes det som att vi satt här och pratade om varför är det inte 2030 istället för 2035 och nu är alla biltillverkare med på tåget. Det känns som sent. Men nu börjar man bli rädd att det ska försvinna det där förbudet istället.

Anders 1:08:51

Alltså det som händer är ju att det här ser ju nu den europeiska industrin att det här är farligt för att man har ställt om alldeles för långsamt här. Så framför allt är det nu Italien och Tyskland som har gått ihop och skrivit ett öppet brev och kräver en kursändring av EUs bilpolitik. De vill ha en mer pragmatisk övergång, inte ett sånt där rakt förbud som man har sagt, utan de vill ha någon sorts glidande övergång mot det här förbudet då 2035. Man behöver ju förstå då att det är ju bilindustrin i I de här stora industriländerna, framför allt Tyskland, som är väldigt hårt pressade av konkurrensen från Kina. Man har varit jättedålig på att ställa om till elbilar, något som vi har pratat om i podden hur länge som helst. Man har svag efterfrågan och politikerna är väldigt oeniga i de här frågorna. Det är mycket populism i EU också som gör att det inte finns någon förutsägbarhet i vad det finns för incitament för att köpa elbilar. Alltså Tesla från USA har ju pressat de tyska biltillverkarna och från Kina så har de en enorm press.

Anders 1:09:55

Visserligen då på statligt finansierade och subventionerade elbilar. Men allt det här har skapat jättestora problem för tyskarna. Så de vill helt enkelt kunna fortsätta sälja förbränningsmotorbilar.

Alfred 1:10:07

Det här känns ju verkligen så himla bakvänt. Det känns som hål i huvudet. Det känns som att Friedrich Merz och de högsta i Italien, de borde ju också förstå att den globala marknaden kommer ju ställa om. Och Tyskland och Italien, de har ju levt på att exportera bilar. Så det de möjligtvis kan få till att rädda här är ju någon form av. hemmamarknad då? Om de ska tänka att bygga till protektionism så att det bara blir europeiska bilar sålda i Europa och eftersom de kan fortsätta att sälja förbränningsmotorbilar hemma med lönsamhet, så ska de då inte gå under? Men det innebär ju samtidigt att ge upp den kinesiska marknaden som har varit stor för dem tidigare.

Anders 1:10:44

Det är ju extremt kortsiktigt det här. För alltså om vi man skulle då skydda europeisk fordonsindustri så att vi håller på att sälja och köpa enorma mängder förbränningsmotorbilar medan resten av världen springer åt ett helt annat håll. Vid någon tidpunkt måste du riva av det där plåstret. Alltså det måste hända. Och det kan ju inte. Jag har svårt att se att det är bättre att skjuta det här på framtiden och låta förbränningsmotor biltillverkarna komma ännu mer på efterkälken i EU. Det låter ju helt bakvänt.

Alfred 1:11:13

Alltså tror ni inte att det som händer här egentligen Det är att de som sitter i toppskiktet, de förstår det och de . egentligen kanske inte så för att det här ska hända, utan det handlar mer om att pleasa en inhemsk opinion. Det finns jättemånga konsumenter och väljare i de här länderna. Det Friedrich Merz håller på med är att försöka stämma i vinden och inte förlora valet mot AFD, som driver den här linjen hårt. Det vet man ju med Meloni i Italien också, de är ju redan vid makten där. Det handlar om att pleasa den här opinionen av slutkonsumenter, som kanske inte på samma sätt har insett att det är kört, oavsett vad Och så kan de lite populistiskt kriga för det här i EU och egentligen inte ens hoppas själva på att de vinner fighten för det är bättre för dem att bara vara på den här sidan i fighten.

Anders 1:11:59

Det tror jag ligger nånting väldigt i det. Och framför allt, Merz har ju varit ute mycket i debatten och han har ju talat mycket i Tyskland. Han sa till exempel att han inte ville att Tyskland skulle vara ett av länderna som stöttar detta felaktiga förbud om det här 2035-förbudet. Så det här är ju definitivt nånting som de är ute väldigt mycket. i etern och pratar om. Och det tyder ju på att det handlar om att liksom bara få folkopinioner på sin sida.

Fabian 1:12:25

Inrikespolitik, ja.

Alfred 1:12:26

Klimatomställningen är jobbig. Det finns många som tycker det är jobbigt. Och då är det väldigt skönt om det finns någon politiker som säger, vet ni vad, det är inte så himla viktigt med den där omställningen. Det behöver inte kosta någonting. Rösta på mig så ser jag till att det inte kostar någonting. Och sen så när de väl blir ansvariga så är det så här, okej, hur ska vi göra då? Det blir ännu mycket dyrare att inte ställa om.

Anders 1:12:41

Ja, men här tänker jag att det handlar väldigt mycket om populism och liksom det. Som du är inne på, vill de det här? Ja, kanske det. Men de vill framförallt sitta vid makten i sina respektive länder. Sen är det väldigt behagligt att ha en yttre fiende att skylla på. EU, det är ju någonstans långt borta som det sitter några byråkrater och beslutar grejer. Det är mindre viktigt än att behålla makten i sitt eget land.

Alfred 1:13:06

Frågan påminner lite grann om abortfrågan i USA. Jag hörde i någon annan podd, Jonathan Unge som hade en bra spaning där.

Fabian 1:13:13

Okej, det här blir intressant! Vad har det här gemensamt?

Alfred 1:13:16

Att just abortfrågan har för Republikanerna varit en så himla bra fight att ha. När det var ett nationellt abortförbud så var det så bra att vara emot det och vilja ändra på det. Det är verkligen en fråga som motiverade deras väljare jättemycket att gå och rösta, samtidigt som det var ingen som trodde att förbudet skulle försvinna på riktigt. Och sen så . nu när de har vunnit fighten, då har de tappat en fråga som var så bra på att driva deras väljare till vallokalerna, samtidigt som det är jättesvårt att ta ansvar för det beslutet, för det blir så absurda konsekvenser av det, som väcker jättemycket opinion åt andra hållet istället. Så det var en fight som de älskade . Den fanns kvar och egentligen inte ville vinna, fastän de hela tiden sa att de ville det, för att det var så man skulle få väljarna. Jag tänker att det finns någon form av koppling i de här frågorna.

Anders 1:13:57

Ja, och på den noten så är det ganska farligt att de driver de här frågorna, för det finns ju gott om EU-kritiska länder i Europa och det är många länder med populistregeringar som kan tänkas fånga upp på det här och många länder som inte har egen bilindustri, för de spelar inte så stor roll, men du har en stor grupp väljare som vill ha sina förbränningsmotorbilar och kanske inte är så intresserade. intresserad av det globala, hur det hänger ihop globalt och hur viktigt det är att vara framåt när det gäller elbilar.

Alfred 1:14:23

Vad vill biltillverkarna själva då? Var står de i frågan?

Anders 1:14:27

Ja, de har ju tidigare i alla fall velat att det här förbudet ska finnas då 2035. Man har velat ha förutsägbarhet i de här frågorna. Men fordonsorganisationen ACEA, de har ju varit ute, det har vi pratat om tidigare, att de vill räkna in hybrider i det här och e-bränslen vill de få in. Så att de vill ju att 2035-målet inte bara ska vara elbilar, utan det ska vara lite allt möjligt då. Sen vill man från ACEA också ge extra krediter, säger man, för köp av de små kompakta modeller av elbilar och så där. Så att man vill driva försäljningen av små elbilar av olika anledningar.

Alfred 1:14:59

Har inte det med de här delmålen att vid det här årtalet så måste 50% av delarna till exempel vara elbilar? – Det är nog precis. Och då ska vi få räkna små kompakta elbilar två gånger?

Anders 1:15:08

Ja, men typ exakt. Man vill också att den här tidslinjen då, precis som Merz har varit ute om, att det ska inte vara en fast tidslinje, utan det ska vara lite glidande och så där. Jag tycker det här är otäckt att man börjar prata om det här. Dels så kanske det är tur då om det är bara för den interna opinionen och att de kanske inte menar så mycket med det. Problemet är, vem vågar investera och storsatsa i sin här teknik om det nu är så här skakigt med de här förutsättningarna? Det diskuteras om det faktiskt blir det här målet då. Vi pratade ju om laddstationer och så innan. Vem vågar bygga det om. Ja, men det kanske inte blir någon stor elbilsrevolution som vi har jobbat mot nu då. Och dina startup-bolag där som du pratade om Alfred också. Och sen är det ju liksom oss i EU, vi är ju på väg åt fel håll. Alltså vi fortsätter med våra förbränningsmotor och tillverkning och våra växellådor och allting sånt. Vi måste verkligen ställa om, för att konkurrensen kommer ju från annat håll också ju.

Alfred 1:16:02

Ja. Word. Amen, säger vi på det. Plus ett.

Fabian 1:16:05

Plus ett. Så är det.

Alfred 1:16:08

Vad brukar vi säga när det är dags för rulla-show?

Fabian 1:16:10

Jo, då brukar vi säga att det bästa sättet att stötta podden är att prenumerera. Gör gärna det. Vi går faktiskt lite, lite back varje månad just nu. Så vi behöver lite fler prenumeranter för att kunna fortsätta driva podden framåt. För 29 kronor i månaden får man podden utan reklam. Man får tillgång till hela arkivet tillbaka till 2016. Och förstås, kanske det de flesta tycker är viktigast här. Det är att man får höra avsnitten lite tidigare.

Alfred 1:16:37

Så klicka på knappen som du hittar direkt igen. Apple Podcaster-appen om du vill börja prenumerera. Eller om du är på Spotify, då söker du upp bilarmedsladdplus. Alltså ett plustecken på slutet för att hitta fram till betaltiden. Är du någon annan spelare så är det tyvärr så just nu att du får byta till Apple eller Spotify om du vill betala.

Anders 1:16:53

På vår hemsida bilarmedsladd.se hittar du alla våra tidigare program. Vi har också en Facebook-sida. Du kan kommentera och skriva till oss där.

Alfred 1:16:59

Där får jag posta lite bilder nu då.

Anders 1:17:01

– Mm, vad kul på din bil där.

Fabian 1:17:02

Och förstås, lista dig på Hälsa Hemma. Vårdcentralen på fyra elbilshjul. Vi kommer hem till dig.

Fabian 1:17:15

Så lista dig på Hälsa Hemma om du bor i Göteborg, Stockholm, Malmö, Lund. Varmt välkommen!

Anders 1:17:21

Och det är vårdcentralen som vi driver förstås då? Både jag och Fabian och du är med på ett hörn också Alfred? Ja, absolut. Om du har tips, tankar, idéer, synpunkter och så vidare kontaktar du oss på info@bilarmedsladd.se eller kan du skriva individuellt till oss till Alfred, Anders eller Fabian att bilarmedsladd.se.

Alfred 1:17:35

Och poddens ständiga redigerare Johan Chandorkar. på Umami Produktion tackar vi än en gång för ett perfekt redigerat avsnitt.

Anders 1:17:42

Ansvarig utgivare, det är du Alfred. Alfred Ruth alltså.

Alfred 1:17:45

Så är det.

Fabian 1:17:45

Och med det här så rullar vi ur show och säger, ja, jag säger kör försiktigt och vad säger ni?

Alfred 1:17:50

Sladda lugnt.

Anders 1:17:51

Kör elektriskt. Hej då!

← Older
Newer →