I veckans avsnitt av Bilar med sladd är det fokus på elbilar och politik. Vi djupdyker i hur de olika svenska partierna ställer sig till elbilar inför EU-valet. Vad vill de göra för att främja elbilsanvändandet? Vilka morötter och piskor föreslår de? Med hjälp av ChatGPT har vi analyserat partiprogrammen och reder ut hur du ska rösta om elbilar ligger dig varmt om hjärtat.
Vidare diskuterar vi det eskalerande handelskriget mellan EU och Kina med elbilar i centrum. Kinesiska elbilstillverkare dumpar priser i Europa med hjälp av statliga subventioner, vilket skapar huvudbry för både europeiska biltillverkare och politiker. Vi analyserar Kinas strategi, hur EU agerar och vilka konsekvenser det får för oss elbilskonsumenter.
Dessutom blir det fokus på svenska elbilstillverkaren NEVS och den havererade försäljningen till EV Electra. Varför sprack affären? Och vad händer nu med NEVS? Finns det någon som vågar satsa pengar på den krisdrabbade elbilstillverkaren? Vi spekulerar vilt kring framtiden för NEVS.
Vi reder även ut begreppet privatleasing och diskuterar om det verkligen är en så dålig idé som vissa – däribland vi själva – påstått. Vi jämför med att köpa en elbil kontant eller med lån, och hur man i så fall kan använda sitt huslån för att finansiera köpet.
Här är en översikt med ungefärliga tidskoder för de olika ämnena i avsnittet (observera att reklamen kan variera för olika lyssnare):
- Inledning: 0:00-7:00
- Diskussion om trädgårdsredskap: 7:00-9:50
- Lyssnarreaktioner om tåg: 9:50-15:30
- Lyssnarbrev om privatleasing: 15:30-24:30
- Handelskriget mellan EU och Kina: 24:30-35:55
- EU-valet: 35:55-1:02:00
- NEVS och EV Electra: 1:02:00-1:10:00
- Avslutning: 1:10:00-1:12:55
Transkribering av avsnittet
Anders – 0:00
– Jag är så stel så. Herregud.
Fabian – 0:04
– Men det blir ett kul avsnitt ändå.
Anders – 0:05
– Ja, det tror jag.
Fabian – 0:07
– Hördu, nu skärper vi oss. Nu kör vi då. Japp.
Anders – 0:28
– I veckans avsnitt pratar vi EU-valet och reder ut hur man ska rösta om man gillar elbilar. Dessutom hör vi om det förestående handelskriget med Kina där elbilar står i fokus. Det är nya turer i försäljningen av News till EV Electra. Och så pratar vi om hur man mest prisvärt finansierar sitt bilköp. Allt detta och mycket mer i Nordens största miljö och elbilspodcast, Bilar med sladd.
Fabian – 0:55
– Du Anders, hur går bilen?
Anders – 0:56
– Faktum är att min bil har fått en del kärlek som vi spelar in senast. Ja, men se där. Jag har bland annat köpt en yoke-ratt och bytte min runda ratt. Så det är en flygplansratt som saknar överdel. Du ser en bild där.
Fabian – 1:12
– Precis, det är bra radio i vanlig ordning. Anders visar bild för mig.
Anders – 1:15
– Jag kan lägga ut en bild på hemsidan. Vi har en ny fin hemsida också.
Fabian – 1:18
– Det här var kul. Det visste inte jag att man kunde göra. Var det svårt att göra? Det känns lite läskigt att göra.
Anders – 1:22
– Det var inte läskigt och det var inte svårt heller faktiskt. Det tog en halvtimme eller någonting sånt. Jag köpte den från Kina, AliExpress. Skitbra kvalitet på den där ratten. Jag lägger ut en bild på hemsidan så ni kan se.
Fabian – 1:34
– Det ser väldigt spejsat ut och den ser supermodern ut. Den är vit i ratten så den matchar din klädsel också i bilen.
Anders – 1:41
– Precis, och så är det sån här kol-fiber på sidorna där. Den är skitsnygg. Och dessutom, bonusen är att det är jätteroligt att vara ute och köra. Min bil är åtta år gammal. Jag fick en nytändning. Nu hoppar jag ut med glädje i bilen. Dessutom, i och med att ratten saknar överdel så ser instrumentpanelen jättebra ut.
Fabian – 2:02
– Vi är båda lite korta då, för de som inte har sett oss.
Anders – 2:04
– Det kan man ju höja stolen. Det gör du knappar på sidan.
Fabian – 2:08
– Då är alltid överdelen av när jag sitter i en vanlig bil, inte min Model 3 förstås för den har ingen instrumentkluster framför ratten. Men då täcker alltid överdelen av ratten, täcker alltid precis där hastighetsmätaren går. Väldigt bra ursäkt ska jag tycka själv när jag tänker efter.
Anders – 2:22
– Det ser lite fånigt ut när du kommer och åker. Man ser bara huvudet sticka upp. Är det någon som kör den här bilen? Det är någon autopilot. Det satt en liten gubbe där. Jag kan rekommendera dig att prova min bil vid något tillfälle. Det var skitroligt att köra med den.
Fabian – 2:37
– Det var inte sådant där med blinkersknapparna som det är på nya Tesla? Nej, det var kvar i din spak.
Anders – 2:42
– Spaken är kvar.
Fabian – 2:43
– Vad kul, och det går bra att svänga utan att det liksom. Är det fem i två?
Anders – 2:47
– Nej, det är faktiskt nya regler. När vi tog körkort, jag tog kök 1998, och då var det ju tio i två man skulle hålla ratten. Men numera så ska man hålla bilen, vad blir det då, 20 över 8? Alltså där nere istället.
Fabian – 3:02
– Jag har så svårt att hålla tiderna ändå som det är.
Anders – 3:04
– Varför tror du att man ska hålla ratten där nere istället för där uppe?
Fabian – 3:07
– Det är ju så jag kör, det är väldigt bekvämt.
Anders – 3:09
– Men varför tror du att de lär ut det istället för det som vi lär oss?
Fabian – 3:12
– Mer ergonomiskt tror jag, för axlarna.
Anders – 3:15
– Nej, det tänker du som doktor, du tänker inte körskor.
Fabian – 3:17
– Nej, det skiter de i.
Anders – 3:19
– Om du håller.
Fabian – 3:20
– Alla körskorlärare, vi vet ju att vi har några körskorlärare.
Anders – 3:23
– Jo, om du håller henne där uppe och airbagen utlöser, så flyger de mot ansiktet, så då ska du hålla den nere.
Fabian – 3:31
– Då hamnar de i ansiktet, ja. Okej, och bilar går då bra efter det här?
Anders – 3:37
– Ja, absolut. Jag har faktiskt gjort jättemycket. Det har varit så fint väder nu, så jag har monterat en gummiliste som jag köpte från Kina också för att isolera bort bullret. Jag lade en hel lördag på att isolera bilen. Det hörs ingen som helst skillnad. Jag tror bullret kommer från andra håll.
Fabian – 3:53
– Inte ens placeboeffekten fick du med dig där?
Anders – 3:55
– Nej, det var inget vidare faktiskt. Jag har bytt kupébelysning och köpt nya starka lampor. De är lite i svagt ljus. Den är åtta år gammal. Jag har underhållit den väl. Den ser ut som ny.
Fabian – 4:09
– Jag har hört rykten om att du har åkt söder om stan. Att du har tagit dig på en sån överklass-safari hela vägen söderut.
Anders – 4:14
– Jag bor ju i Täby, precis norr om Landeryd. I det området är det så mycket Tesla-bilar. Hur mycket som helst. Dessutom massor av Model X och Model S. De är överallt.
Fabian – 4:29
– Det är ju dussinbil och det är samma där jag bor. Det är ju så att man. Jag tror inte att man kan köra på en väg med bilar omkring sig utan att se en Tesla.
Anders – 4:37
– Och då är det ju Model Y de mästa. Så åkte vi till Ikea i Kungs kurva söder om stan. Och så höjde jag upp de här falkvingerdörrarna, speciellt för den där Model X.
Fabian – 4:46
– De är ju fortfarande ganska balla.
Anders – 4:47
– Absolut, men man ser ju det hela tiden i Täby. I alla fall så öppnar jag falkvingerdörrarna och så kommer det fram en kvinna. Wow, jag har aldrig sett en sån här bil. Det är helt otroligt. Då är bilen åtta år gammal. Poängen är väl att det inte är jättevanligt överallt med de bilarna.
Fabian – 5:04
– Poängen är att man borde vara i södra stan oftare om man har en Model X.
Anders – 5:06
– Det finns ju områden med mycket Model X i syd också, Nacka och sådär. Men just det området. Skit samma nu. Mælæn. Och med bildbevis.
Fabian – 5:18
– Och efter all den här kärleken som din bil har gått, då måste den gå bättre än någonsin antar jag?
Anders – 5:22
– Den gick precis sönder. Nej. Alltså jag vet inte riktigt. När jag skulle åka hit till studion så var den helt död. Så jag fick ta min frus bil.
Fabian – 5:31
– Du kunde inte ens ta den hit?
Anders – 5:33
– Nej, den gick faktiskt att rulla. Det var bara alla skärmar. Puttade bakom? Nej, det gick att lägga i växel och köra, men alla skärmarna var helt svarta. Så jag satte min fru på att försöka fixa den. Så jag hoppas hon har gjort det.
Fabian – 5:44
– Ja, men hon är ju bra på IT och så.
Anders – 5:46
– Absolut, det är ju något teknikstrul bara.
Fabian – 5:49
– Härligt. Min bil går jättebra. Och nu är det ju sommar och jag älskar att sitta ute. Vi bor ju vid havet så jag älskar att sitta ute och jobba. Jag sitter ute när jag kan. Jag kan inte rekommendera att sitta så mycket ute för jag är ganska solbränd och det är inte nyttigt. Men det är väldigt trevligt att sitta ute när vädret är bra. Det har ju varit väldigt fint väder de sista veckorna.
Anders – 6:11
– Det är en kul spaning där. Jag tror inte någon har tänkt på det tidigare. Att det är trevligt att sitta ute när det är varmt.
Fabian – 6:17
– Exakt, det är trevligt helt enkelt. Och det bygger på att det ändå är lite lugnt och härligt och fågelkvittar och kanske lite vågskvalp där jag bor. Tyvärr är det inte alltid så. Det är hos mig. Så här kan det låta en helg när jag ska sitta ute på min solsäng och jobba lite från datorn. Det här är en autentisk inspelning vill jag säga. Så här låter det från min terrass. Vad säger du Anders? Sa du något eller?
Anders – 6:48
– Är det motorsåg eller? Vad är detta?
Fabian – 6:53
– Alltså det här måste få ett stopp med motorredskapen.
Anders – 6:57
– Så det här är vanliga trädgårdsredskap?
Fabian – 6:59
– Det är vanliga trädgårdsredskap detta. Det här är bara inspelat på min iPhone. Det är faktiskt ett stort problem måste jag säga. Som du hörde, det här är fossildrivna maskiner som folk kör med. Min granne nedanför, han är trevlig och så, men han envisas med att köra sin trimmer. Det finns ju elektriska trimmers. Jag har en elektrisk trimmer som jag aldrig använder. Jag funderar på att gå ner och ge den. Varsågod. Och så är det grannen bredvid mig som sågar med sin motorsåg. Jag har en elektrisk motorsåg från Stiga. Den kostar inga pengar alls. Den funkar hur bra som helst.
Anders – 7:35
– Jag tror vissa skogshuggare skulle ha synpunkter på. De är inte lika häftiga de där el.
Fabian – 7:41
– Fråga Björn Ferry som vi har intervjuat.
Anders – 7:43
– Det börjar faktiskt komma riktigt feta.
Fabian – 7:45
– Det är många år sedan vi intervjuade Björn Ferry om bröjsågar.
Anders – 7:48
– De är väldigt dyra de där ordentliga elektriska motorsågarna.
Fabian – 7:51
– Stigas motorsåg som finns elektriskt, den tror jag vi köpte för 500 spänn. Den är kanske dyrare med inflationen. Sen har vi monterat en ny kedja och längre skaft.
Anders – 8:01
– Jag tror att professionella skogshuggare skulle skratta dig rakt i ansiktet.
Fabian – 8:05
– Grannar är inte professionella skogshuggare. De är marodörer men de är inga skogshuggare. Någonstans tror jag att det börjar bli dags. Det är ju valtider. Vi kan väl prata om det. Det börjar bli dags att börja reglera det här lite grann. Det är miljöfrågan också ju.
Anders – 8:21
– Det är det absolut. De står för en väldigt stor andel av utsläppen av de här trädgårdsbranscherna. De är också väldigt smutsiga. Även om de inte står för så stor del av bränsleförbrukningen så är det väldigt mycket av utsläppen. Träboxyder och skit.
Fabian – 8:35
– Trädgårdsredskap. Det är också en revolution det här med gräsklippningar. Man kan ha sina självgående gräsklippare. Det har också blivit en miljörevolution i det tysta. Ganska häftigt att de självgående robotarna är mycket mer miljövänliga än de bensin drivna.
Anders – 8:49
– Jag har dunderproblem. Mina barn är 8, 12 och 14. De har en studsmatta som de hoppar på. Jag vet att du, doktor Ruben, hatar det.
Fabian – 8:58
– Det är ännu värre att sitta ute i solen och få hudcancer. Men studsmattorna är ju frakturmaskiner.
Anders – 9:04
– Jo, absolut. Men så är det. Om man frågar en brandman om man ska köra diskmaskinen på natten. Problemet är att roboten kör fast på pinnarna som håller fast studsmattan. Det är ett jätteproblem. Jättejätteproblem. Nu hittade jag precis på nätet någon som har listat ut att det är ett stort problem för alla som har studsmatta och robotgräsklippare. Vilket börjar bli väldigt många.
Fabian – 9:30
– Det är en kombination man kan tänka.
Anders – 9:32
– Man har uppfunnit någon grej som man spänner fast runt de här benen på studsmattan. Alright. Så det blir nästa inköp.
Fabian – 9:39
– RoboStop.
Anders – 9:39
– Ja, den hette faktiskt.
Fabian – 9:41
– Jag tror att du skickade en bild till mig. Jag tror att den hette RoboStop.
Anders – 9:46
– Ja, men intressant. Jag kan också nämna att i förra programmet så rantade jag om tåg.
Fabian – 9:51
– Ja, just det. Och vi har fått massa brevsvar.
Anders – 9:53
– Det roliga är att jag hade förväntat mig världens explosion av arga människor som gillar tåg. Det roliga är att.
Fabian – 9:59
– Det är svårt att gilla tågen.
Anders – 10:01
– Jag var ju ändå ganska tuff mot tågen.
Fabian – 10:05
– Tufft mot tågen.
Anders – 10:08
– Ja, men kul.
Fabian – 10:09
– Anders fattade inte det. Han förstod inte det roliga alls. Men ni lyssnare som är så smarta, ni förstår.
Anders – 10:14
– Vi sitter ju i studio också idag.
Fabian – 10:16
– Precis, vi sitter mot varandra.
Anders – 10:18
– Det roliga är att det är väldigt många som har hört av sig om min tågspaning. Och väldigt många positiva, hejande, som tycker att det här var väldigt spännande. Jag fick mail av flera politiker också, som tyckte att det här var väldigt roligt och en intressant framtidsspaning.
Fabian – 10:31
– Vi har ju kontakter med riktiga politiker.
Anders – 10:34
– Ja, absolut. Det var flera som hörde av sig. Bland annat så mailade riksdagspolitikern Richard Nordin, som är Centerpartiets talesperson i klimat och energifrågor, som vi vet lyssnar slaviskt på barnen.
Fabian – 10:43
– Ja, absolut.
Anders – 10:44
– Han tyckte också att det här var väldigt spännande och vill prata mer om det här med elektriska flyg. För det finns liksom det här med att landsbygden blir levande. Det är någonting som väldigt många partier vill också. Då kan du bo ute på landsbygden i glesbygd. Du kan starta där och flyga point to point.
Fabian – 11:02
– Ja, men tänk om det hade faktiskt gått att åka mellan Stockholm och Göteborg på 20 minuter eller en halvtimme eller vad det kan vara. Med någon hyperloop eller elflyg eller vad det kan vara. Det ändrar ju förutsättningarna för allt. Absolut.
Anders – 11:12
– Eller hur? Du kan ju bo. Som det är nu, om du ska bo utanför, om du ska bo i Gävle till exempel och du ska ta dig till Malmö, då är det först tåg till Stockholm och sen så ska du då byta där och till Malmö. Det är ett heldagsprojekt. Om du istället kan flyga direkt till Malmö med de korta restiderna. Skitsamma, jag pratade om allt det där i förra programmet. Men han i alla fall påminner mig om en grej som han faktiskt har pratat om tidigare i ett äldre program. Nämligen att köra höghastighetståg på pyloner och sådana där uppleviterade.
Fabian – 11:40
– Ja, pyloner är ju de här blocken av betong som ser ut som yn.
Anders – 11:45
– Ja, men precis. Stora betongklossar.
Fabian – 11:50
– Då har man liksom tåget svävande ovanför ditt hus där i Täby.
Anders – 11:56
– Ja, men det är ju bättre än att skövla 50 meter bredd för att bygga en järnväg. Och det var flera lyssnare som påtalade att motorvägar är ju samma sak, då skövlar man ju landskapet och drar igenom. Och det är helt sant, man gör den typen av investeringar. Men biltrafiken ersätter inte tågtrafiken. Det är ju olika saker. Tågtrafiken.
Fabian – 12:20
– Ja, det är alltid väldigt jobbigt att lyssna på era avsnitt själv.
Anders – 12:24
– Ja, visst är det. Du var inte med förra gången.
Fabian – 12:25
– Ja, för jag hade lite åsikter där. Även bilarna är ju behäftade med samma problem. Jag har ju rapporterat i ganska hög detaljnivå om hur jag blev sittande på E20 i vintras. På grund av att det var helstopp på en 2-1-väg. Så det är ju inte bara tåg som blir drabbade av den.
Anders – 12:40
– Nej, men det gäller ju flyg också.
Fabian – 12:40
– Så kunde jag ju svänga av efter lite viftande på motorvägen. Men det är ju dunderproblem om en motorväg blir avstängd också.
Anders – 12:50
– Jo, men det gäller ju alla trafikslag. Jo, så är det.
Fabian – 12:54
– Flyg är lite känsligt för väder, men inte riktigt så känsligt som kanske andra. Det kanske är det minst känsliga.
Anders – 13:00
– Alltså storm och så, vill du inte sitta i ett flygplan?
Fabian – 13:03
– Nej. Hörde ni om dem som hamnar i en luftgrop?
Anders – 13:05
– Ja, herregud vad hemskt.
Fabian – 13:07
– Det verkar fruktansvärt. Men alright. Så på pyloner, att lägga tåg på pyloner. För det gjorde man väl med motorvägarna? Vill jag minnas i USA när man introducerade. Jag tror att det är därför det heter Highway. Att det är högt upp. Att man satte det på pyloner. Vi tror i SimCity när man spelar. Har du spelat SimCity? Då tror jag de låg på pylonerna och la Highway.
Anders – 13:29
– Just det, intressant. Jag vet att Trafikverket gjorde en utredning runt högaste tåg. Om jag minns rätt så var detta den föredragna lösningen. Den som de propagerade för. Ska vi bygga högaste tåg i Sverige så är det på pyloner. Jag kan nog vara positiv till det faktiskt. Så jag är inte helt negativ till tåg. Fördelen med att få upp det i luften är att du gör inte samma inskränkningar i landskapet. Nej.
Fabian – 13:54
– Det är svårare för folk att beträdas på orområdet.
Anders – 13:57
– Ja, exakt.
Fabian – 13:58
– Det är ett materiellt problem. Det är inte bara för att livet avslutats utan folk kan vara fulla.
Anders – 14:01
– Ja, precis. Och djur och grejer. Det är väldigt mycket mer trafiksäkert. De här japanska Shinkansen till exempel är extremt driftsäkra. Så det är klart att det går att bygga tåg driftsäkert. Framförallt om du får upp det i luften på det här sättet.
Fabian – 14:17
– Så tåget flyger kan man säga?
Anders – 14:18
– Ja, tåget flyger. Jag röstar inte för att bygga högaste tåg eller nya järnvägar. Jag skulle absolut satsa mina pengar på små elektriska flyg från alla Sveriges små flygplatser. Det är framtidens långfärdssätt.
Fabian – 14:33
– Då vet ni var ni hörde det först. Jag tror fortfarande på en hypeloop. Och det vore ju toppen av en hypeloop mellan Stockholm och Göteborg. Tänk vilken grej. Det är ju de här som åker i vakuumrör då. Så det är också väder oberoende. Så att täcka över de här resslagen tror jag är ganska smart för att skydda mot väderskador.
Anders – 14:51
– Frågan är, för då ska det borras en tunnel i berget då?
Fabian – 14:54
– Nej, du kan ha det. Det finns ju de som gör det i dager också i rör.
Anders – 14:59
– Just det.
Fabian – 14:59
– Det är ganska dyrt tror jag.
Anders – 15:01
– Precis, betongrör versus.
Fabian – 15:03
– Mycket betong. Det går inte att bygga i trä i alla fall.
Anders – 15:07
– Nej, men det är också intressant. Fördelen är som du är inne på, det är totalt väder oberoende att du kör det i tunnlar. Men frågan är, högaste tåg på pyloner versus betongrör.
Fabian – 15:18
– Det är nog billigare med pyloner. Ja, jag skulle tro det. Men vad tror du om pyloner med rör? I stället för bilar med sladd.
Anders – 15:26
– Ja, just det. Skit i det nu.
Fabian – 15:28
– Vi går vidare, för vi har fått lyssnarbrev.
Speaker – 15:32
– Allt fler så kallade vanliga människor vill ge sig ut i internetvärlden. Stand by to receive our transmission. You’ve got mail.
Anders – 15:43
– Andreas Lindström har skrivit till oss. Han skriver Hej! Lyssnade nyligen på ett avsnitt där ni pratar om privatleasing. Fick lite kallfötter när ni pratar om hur dålig affär det är. Har själv tecknat 24 månader på en Polestar 2 för 4 600 kr fast ränta och 1 500 mil per år vilket jag ändå tycker låter bra. Är all privatleasing dåligt eller finns det bättre eller sämre avtal? Säger en orolig elbilskund skickat från min iPhone. Har du sett den där Baby Reindeer? Nej, det har jag inte sett. Men du har hört om den eller?
Fabian – 16:14
– Ja, jag har hört någonting. Det låter väldigt bekant.
Anders – 16:16
– På alla släpar nu. Den mest sedda serien på Netflix.
Fabian – 16:21
– Det är någon som är ståkad va?
Anders – 16:22
– Ja, precis. Hon signerar allting med skickat från min iPhone. Men hon har ingen iPhone. Så hon skriver det manuellt. När hon är arg så står det felstavat. Sent from phone eye. Någon gång står det bara så här. Phone eye. iPhone.
Fabian – 16:40
– Det var en udda reflektion.
Anders – 16:43
– Ska vi svara på Andreas fråga?
Fabian – 16:45
– Det är jag som vräkte ur mig mitt hat mot privatleasing för något avsnitt sedan. Jag får väl stå till svars för det.
Anders – 16:56
– Jag sparade faktiskt det här mailet. Det kom för ett tag sedan. Jag sparade till att du skulle vara med. Jag tänkte nästan det.
Fabian – 17:01
– 4 600 kronor i fast ränta är nyckelbegreppet. Det är ganska bra. Faktum är att det som hänt de som har drabbats av problem är att de haft rörlig ränta och så har räntan gått upp kraftigt. Sen har de inte kunnat ta sig ur de här avtalen. Dels handlar det om kostnaden och villkoren. Det är ändå ganska okej. Men man måste ändå tänka på att jämföra med vad det här skulle kosta att äga bilen privat själv. Inklusive service och försäkringar och eventuellt ränta om du tar det på ditt huslån. Det är nog ganska tydligt att det här gör inte leasinggivarna för att de är snälla. De gör det här för att det är lönsamt.
Anders – 17:46
– De tjänar pengar.
Fabian – 17:47
– De står med en del av risken och då får du betala för det.
Anders – 17:50
– Leasing betyder hyra på engelska. Du hyr din bil.
Fabian – 17:54
– All privatleasing är operationell leasing. Vi kan ta det här med operationell och finansiell leasing direkt. Så operationell leasing, då hyr du verkligen bilen i ordets rätta bemärkelse. Då lämnar du tillbaka den när du är färdig. Men du hyr den i regel i fast tid. Så du är bunden att hyra den under en viss tid. Det finns säkert leasingavtal som är mer flexibla. Om man funderar på att sälja allt man har och åka jorden runt med sin segelbåt eller åka till Australien och bo där i ett år så kanske det är praktiskt att vara mer flexibel. Om det finns en sån lösning i och för sig då kanske det kan löna sig att göra det här. Men en vanlig operationell leasing handlar om att då är allt betalt. Det ingår försäkring och service. Så den är enkel att förstå sig på på det sättet.
Anders – 18:36
– Men det är ju en hyra egentligen. Det motsvarar att gå ner till Hertz eller Avis och hyra en bil. Fast långtidshyra. Men det har ju också Hertz och Avis. De har ju långtidshyra. Ja det kanske de har.
Fabian – 18:48
– De har väldigt lite elbilar som vi har konstaterat i tidigare lektioner. Men finansiell leasing då, det är ju också då skattemässigt en hyra. Fast det är ändå ett blandat djur kan jag säga. It’s a different animal. För att skattemässigt så hyr man bilen och därför får man göra vissa skatteavdrag som företagare. Så detta är oftast intressant för en företagare.
Anders – 19:09
– Men det finns inte för privatpersoner?
Fabian – 19:10
– Det brukar inte finnas. Jag har inte sett det i alla fall. Och den finansiella leasingen, där betalar du ju allt kring bilen själv. Men du äger den inte. Så du får ena delen av ägarbeviset. Det kanske man får på privatleasing också. Men du får inte ägardelen. Det är tvådelat ägarbevis där. Det är kvar hos banken. De står egentligen för att äga den. Men jag är ju leasingtagaren då. Det finns ett särskilt fält för att det här systemet ska funka. Så den stora skillnaden där är ju att de köper inte tillbaka bilen åt dig. Utan antingen när leasingperioden är slut, vanligtvis efter tre år, så får du snällt köpa bilen. Eller så kan du förlänga leasingen. Och då har du i princip betalat av den här bilen under en period. Så du har betalat både ränta och en slags avbetalning i det. Och i regel efter tre år så har du betalat av halva bilen. Och det vet ju alla som har haft en elbil ett tag. Att en elbil är oftast värd mer än hälften när man säljer den efter tre år. Så det betyder att man överbetalar den. Men det snediga då är att om du har tagit väl om din bil så kan du sälja den på någon av de här tjänsterna som finns specialiserade för det. Och då får man i regel tillbaka ett par hundratusen till och med. Och det kan man använda i insats till nästa bil. Så här håller många på.
Anders – 20:21
– Men det är ju som företagare då. För det som du hoppade på i tidigare avsnitt var som privatperson.
Fabian – 20:28
– Ja, jämförelsen här är ju inte. Kan man vara företagare så är det alltid bättre för att det är skattemässigt mycket bättre. Det är bättre. Det var jättebra tidigare för det var en del av subventionen. Men det är ju förmånsvärde och andra delar som är ganska komplexa. Men det finns fördelar med att ha en elbil på sitt bolag eller vilken bil som helst. Du kan service, du kan ha tvätt. Det är lite omdiskuterat. Men många drar tvätten av bilarna. Det finns mycket man kan dra på sin bil och man behöver inte oroa sig för det är ju faktiskt inte du som äger bilen. Det är ditt företag som äger bilen.
Anders – 20:59
– Men brevskrivaren här, orolig e-bils kund som heter Andreas.
Fabian – 21:03
– Han måste välja mellan en vanlig avbetalning eller kasha in bilen. Eller den här leasingdelen. Här blir det mer att jämföra med som jag som hyrde.
Anders – 21:11
– Han hyr ju bara den här. När leasingperioden är slut är det inte hans bil.
Fabian – 21:16
– Nej, det är inte hans problem. Men å andra sidan får han ingen fördel av det heller. Jag bodde hyresrätt i sju år. Jag betalade nästan 700 000 i hyra under den perioden. Tänk om jag istället under den perioden hade ägt den lägenheten. Mycket bättre det hade varit för mig. För när jag säljer den lägenheten så har en del av de där pengarna varit en avskrivning.
Anders – 21:34
– Amortering då?
Fabian – 21:34
– Amortering av lägenheten. Det blir väldigt likt här. Du får ingen av uppsidorna. De brukar inte vara helt lätta att ta sig ur de här avtalen heller. De kommer kreditkolla dig ändå. Har du de pengarna för att göra en privatleasing och de ekonomiska resurserna så har man i regel kreditvärdighet för att ta ett billån istället. Och lösa bilen så. Det skulle jag rekommendera.
Anders – 22:01
– Ännu bättre om man är en bit över 50 kanske och betalar ner ganska mycket på sitt hus eller lägenhet. Om banken vill stoppa in billånet i huslånet.
Fabian – 22:10
– Det finns många som lyckas få till det.
Anders – 22:13
– Då får du bolåneräntan på bilen.
Fabian – 22:16
– Om du då kära orolig elbilskund skriver in ändå väljer att gå på den här så skulle jag säga kör försiktigt. För att de här 1500 milen kommer ryka ganska fort per år. De flesta kör mycket mer än så. Särskilt när man byter till elbil så kör man mer för att det är så bekvämt och roligt att köra elbil. Och billigt om inte annat. Men det kan ju bli dyrt om du går över de där bilen. Så det behöver du ha koll på. Samma sak gäller skador. Om du skadar bilen så kommer de dra av det direkt på bilen. Så det gäller verkligen att ta hand om den. Det gäller ju med din egna bil också men då är det i alla fall dina pengar. Det är inte någon annans pengar.
Anders – 22:55
– Så det är egentligen bättre säger du då. Köp bilen, ta väl hand om den.
Fabian – 23:00
– Absolut bättre att köpa bilen.
Anders – 23:01
– På avbetalning.
Fabian – 23:02
– Alla dagar i veckan. Och passa er för de här förmånliga ränteinbjudan som inte är fasta också. Som kan skruvas upp. Och det är frågan, vad är en fast ränta här? Är det en ettårsränta? En tvåårsränta? Eller är det under hela leasingperioden?
Anders – 23:12
– Det bakas ju ofta in och fult och det är svårt att se. Generellt sett brukar jag tänka så här i alla fall. Om någon erbjuder en någonting till ett fast pris som liksom är. De här fasta elavtalen. Att någon annan tar risken åt mig. Och fast ränta på hus.
Fabian – 23:31
– Det är två saker som folk gör för att vara snälla.
Anders – 23:32
– Det är någon som har räknat ut att det är sannolikt så att de kommer tjäna pengar. De har ju lagt de här fasta elpriserna.
Fabian – 23:39
– En sista sak måste jag bara säga. Konsumentköpslagen gäller konsumentköp. Inte hyran.
Anders – 23:46
– Jaha, så den gäller inte för när du visar den?
Fabian – 23:48
– Jag ska slira lite på den här. Men det har jag ryktesvägen förstått att det kan bli problem. Om det är problem med bilen så kan det vara så att konsumentköpslagen inte gäller.
Anders – 23:56
– Oj, oj, oj. Okej.
Fabian – 23:58
– För du äger ju inte bilen. Du har inte köpt något. Du har hyrt något. Men det känns på andra sidan som du har köpt. Så skriv in och rätta mig.
Anders – 24:06
– Det går bra. Men ska vi, om vi tänker i Konsumentmagasinet Plus, ska vi lägga privatleasing i den här soptunnan?
Fabian – 24:12
– Ja, det slänger jag i soptunnan direkt.
Anders – 24:13
– Ja, då gör vi det. Hörni, elbilar i centrum när internationellt handelskrig blossar upp. Fullt fokus på EU-valet och nya turer i den svenska elbilstartupen News. Allt efter detta. Ja, elbilar har nu blivit scen för ett stort internationellt handelskrig. Har du hängt med på det här?
Fabian – 24:38
– Ja, det har jag. Det är ju spännande. Han Xi Jinping var ju i Europa på en liten charm-tour. Men han vågar inte vara från Kina för länge. För då sägs det att då tar råttorna över där. Så är det om man är autokrat. Då vågar man inte lämna sin tron för länge.
Anders – 24:52
– Just det. Han har ju under sin tid vid makten ändrat Kina ganska mycket. Och blivit mer och mer envåldshärskare. Även om det är väldigt stor skillnad på Kina och Ryssland. För i Ryssland handlar Putin mycket om hans person. Försvinner han så är det fullt kaos. Kina är ändå ett parti bakom honom.
Fabian – 25:12
– Det som är intressant är att Kina har ju. Det är verkligen ingen demokrati. Det ska verkligen ingen säga. Men däremot är det bara ett parti som är tillåtet. Men inom det partiet finns faktiskt röstningsförfaranden. Och en del demokratiska inslag. Och det gör ju då att det är svårare att vara envåldshärskare. Men han har ju då. Xi Jinping har ju då avvecklat mycket av detta och är den starka ledaren.
Anders – 25:32
– Men det finns en successionsordning där också. Så det är klart vem som tar över.
Fabian – 25:36
– Ja, det är så? Ja, absolut.
Anders – 25:38
– Men det är klart, det är nog så att. Är han borta för länge så.
Fabian – 25:42
– Du menar att du kan inte ställa upp för val i Kina?
Anders – 25:43
– Jag tror att jag inte.
Fabian – 25:45
– Det hade inte varit så bra.
Anders – 25:46
– Nej, jag tror inte det. I alla fall, det som har hänt är att Biden-administrationen har rytit till mot kineserna. Och infört 100% tullar på kinesiska elbilar och en mängd andra varor. Och kineserna är ju tokiga på det här. Vi har pratat om det här lite tidigare. Nu vill amerikanerna få stopp på att kineserna dumpar sina elbilar och batterier i USA.
Fabian – 26:10
– Just det.
Anders – 26:11
– I alla fall, Kina hotar nu med att införa 25% tullar på amerikanska bilar. Men man hotar inte bara amerikaner, man hotar EU också. Och anledningen till det är att EU håller på med en utredning för att ta reda på hur man ska behandla kinesiska elbilstillverkare. För att man tror att. Det är ju en sådan dump av kinesiska elbilar i EU till låga priser. Och det här ställer till det väldigt mycket för de europeiska biltillverkarna. Man tror att det här är statssubventionerat av kinesiska staten. Eller man vet väl att det är det på olika sätt. Det skickas så mycket elbilar till Europa från Kina att kineserna har svårt att få fram tillräckligt med sådana bilfartyg, sådana här Roro, roll on, roll off, för att frakta alla bilar. Detta är lågkonjunktur, ska vi säga. Ja, exakt. Ta som exempel, som jag rapporterat om tidigare, den här kinesiska elbilstillverkaren Nio, som jag provkört några gånger. De har valt att storsatsa EU och deras vd nu, William Lee, han var ute precis nu i dagarna och vevade i debatten och sa så här att elbilar ska aldrig användas för politiska påtryckningar.
Fabian – 27:17
– Det är lite intressant ändå, för det här lilla intresset som vi har haft ett par år.
Anders – 27:22
– Ja, vi har poddat i åtta år. Det har blivit globalt.
Fabian – 27:25
– Det är liksom globalt handelskrig plötsligt och big business och stor politik och vi kommer rapportera om EU-valet här alldeles snart också. Det är ju spännande att vara ändå mitt i det här, måste jag säga.
Anders – 27:38
– Ja, visst är det.
Fabian – 27:38
– Du har väl till och med intervjuat honom, vd för Nio?
Anders – 27:41
– Ja, jag mötte honom för några år sedan i Berlin och fick en kort intervju med honom. Det är otroligt. Ja, det är häftigt. De har ju storsatsat, det är helt otroligt vad de öser pengar i Europa. De byggde precis nyligen ett åtta våningar högt så kallat Nio House, mitt i centrala Amsterdam. Det är helt sjukt, åtta våningar i centrum.
Fabian – 28:03
– Hur många bilar har de?
Anders – 28:05
– De har ett ganska bra antal modeller, problemet är att de säljer ju ingenting. De har i Täby där jag bor, Täby centrum som är ett stort köpcenter, där har de precis mittemot Apple Store, så ligger det en jättestor Nio. Flagship store. Exakt. I Oslo så ligger det på Karl Johan, den här stora paradgatan, jättestor sån Nio House också. Men de säljer nästan inga bilar. Bara i Norge då, där de har funnits i många år, den här Karl Johan paradgat Nio House, 466 Nio-bilar registrerades i Norge förra året, 2023. Hela året.
Fabian – 28:38
– Ska vi sätta det i relation till någonting annat? Hur många Teslor såldes det?
Anders – 28:41
– I Sverige då, i Sverige registrerades bara 201 Nio-bilar under hela 2023. Samma siffra för Tesla var 20 388. Så de säljer i stort sett inga bilar, men har ändå pengar att bygga de här galna lyxbutikerna.
Fabian – 29:00
– Men det är inte så här man bygger framgång, man satsar hårt.
Anders – 29:02
– Hur kan en elbilstartup ha de här pengarna? Det är det här EU håller på att utreda nu. Är det kinesiska staten som gömmer sig här bakom egentligen?
Fabian – 29:11
– Jag ser ju några av de där 200 Nio-bilarna ute hos mig. Det är lite konstigt faktiskt. Jag vet ju att de har sålt så dåligt. Ändå så ser jag dem då. Jag funderar på om det är folk som jobbar för Nio som bor ute hos mig. Det är en intressant aspekt. Kineserna är ju väldigt många.
Anders – 29:28
– Vi ska bara nämna att du bor i Särö, finaste området på Göteborgs västkust.
Fabian – 29:35
– Smycke kommer ingenstans.
Anders – 29:37
– Jag menar, var du bor är inte särskilt exemplariskt.
Fabian – 29:41
– Nej, så är det väl. Det är väldigt mycket elbilar där. Teslor är ju så att, var man än tittar, så går det inte att gå på en gata utan att man ser Teslor.
Anders – 29:50
– Men det börjar nog bli över hela landet.
Fabian – 29:52
– Ja, absolut. Så är det. Men det som jag funderar på är lite grann hur. Alltså en marknad, för ofta sitter det ju faktiskt, det blir lite rasprofilering här tror jag, men det sitter ju ofta någon som ser misstänkt kinesisk ut i de här bilarna.
Anders – 30:06
– Du, det har jag exakt samma sak. Jag tittar ju till på de här Nio-bilarna också för att jag vet att de är så sällsynta. Jag har fortfarande inte sett en Nio-bil som inte sitter någon som ser kinesisk ut. Är det rasistiskt? Nej, nej, nej.
Fabian – 30:19
– Jag tror inte att det är det. Jag tror att faktum är att antingen jobbar de för Nio. Vi får väl fråga någon kines då. Vi får väl mejla in. Jag har en teori också om att svenskar köper Volvo även om man flyttar utomlands. Kineserna är ju många och många bor utomlands. Kan de inte hitta en kundgrupp exil-kineser?
Anders – 30:40
– Jo, jo, absolut. Det gör de ju säkert.
Fabian – 30:42
– Det borde vara en marknad i sig, tänker jag.
Anders – 30:44
– Det gör väl det. Jag tror inte svenskar i USA kör Volvo.
Fabian – 30:48
– Jo, absolut.
Anders – 30:48
– Men det är ändå intressant att det här är ju säkert på något sätt kinesiska pengar bakom. Det är ju precis det som EU håller på att utreda.
Fabian – 30:58
– Du har redan utrett och bestämt dig.
Anders – 30:59
– Jag har väldigt svårt att se var pengarna kommer ifrån. Det är en berättigad fråga. Nio kommer ju för övrigt, jag kan bara nämna som en passus, att de kommer släppa en ny elbil nästa år. Ett helt nytt varumärke som heter Onvo. De har ju försökt profilera sig som ett premium-elbilsmärke från Kina som inte har gått särskilt bra för dem. Men Onvo ska vara ett lågprismärke som är tänkt att konkurrera direkt med Teslas storsäljare Model Y och 3. Så Onvo L60 kommer då nästa år. Specifikationerna är identiska med Model Y. Det är exakt samma mått. Så det är en ren kopia av Model Y men den kommer då säljas billigare. Så det blir ändå lite spännande att se vad de hittar på där.
Fabian – 31:45
– Bilar är ju storpolitik. Det är många jobb och det är en nationell stolthet. Alla de här turerna kring Saab som har varit och som sen blev NEMS. Det är nationella klenoder detta. Så det är inte konstigt att det blir handelskrig här. Det får man ändå säga att det är direkt handelskrig nu mellan USA och Kina vad det gäller elbilar. Det är ju inte det ännu vad det gäller EU men kan bli.
Anders – 32:09
– Ja men det är stor risk då för EU är väldigt oroliga. Dels så har ju kineserna klantat sig sönder och samman när det gäller tullar på bilar. För att kineserna kräver 15% importtull från europeiska bilar.
Fabian – 32:25
– Det är sånt som Tesla går förbi genom att ha fabriken där.
Anders – 32:28
– Ja precis. BMW, Audi och så vidare. All import av bilar är det 15% tull på. Men när man importerar bilar från Kina till Europa så är det bara 10% tull. Ja exakt. Det hade varit snidigt av kineserna, smart tror jag, att matcha det så att det var samma tullar i alla fall. Samma handelsvillkor.
Fabian – 32:44
– Ja men absolut. Det här med att sätta hårt mot hårt, alla förlorar ju på det någonstans ändå. Jag tror liksom att det är inte minst konsumenterna som får dyrare bilar.
Anders – 32:55
– Ja, jag är kluven ska jag säga. För att om kinesiska staten, för de har storsubventionerat elbilar. Det vet vi att de har gjort under väldigt lång tid.
Fabian – 33:02
– Det är ju inte så att inte européerna subventionerar sina bilindustrier. Oj vad vi håller dem under armarna, sa vad vi hållit på med dem innan de gick i graven och så.
Anders – 33:11
– Ja men försäljningen utomlands, när Volvo säljer bilar i Indien.
Fabian – 33:16
– Det är väl en fråga om proportioner då, antar jag.
Anders – 33:18
– När Volvo säljer bilar i Indien, det är ju inga svenska skattepengar som subventionerar den bilförsäljningen.
Fabian – 33:24
– Nej men du kan vara rätt säker på att svenska staten hållit Volvo under armarna.
Anders – 33:28
– På olika sätt.
Fabian – 33:29
– Ja, vi har ju sett rakt ut hur man har hindrat utvecklingen av elbilism för att Volvo inte varit redo. Och när Volvo gjorde tummen upp, nu är vi redo. Då jävlar skulle det finansieras elbilsladdare plötsligt från svenska politiker.
Anders – 33:43
– Vi vet ju att de varit uppe och uppvaktat politiker på riktigt. Hotat med att om det blir mer elbilsvänlig politik i Sverige, då flyttar Volvo.
Fabian – 33:54
– Inga politiker talar ju kanske on the record på det, men det är mycket att titta ner och skrapa med foten och säga att så var det nog.
Anders – 34:00
– Ja men precis. Men du menar alltså att Sverige i stort sett är lika goda kålsupare som Kina?
Fabian – 34:07
– Nej, det kan jag ju inte. Som jag sa, det är ju någon fråga om proportioner här. Det var väl mest att vi är också kålsupare, men vi kanske inte är lika goda kålsupare. Om vi säger så då. Konstigt uttryck det där. Kålsupare.
Anders – 34:18
– Ja, lite lustigt.
Fabian – 34:19
– Vi kan inte supa så mycket i kål.
Anders – 34:21
– Men det är skitsvårt det här. Kina slåss ju med USA om att vara världens största ekonomi. Och de har troligen varit förbi USA några gånger, men de vill inte framstå, säger ryktena, som världens största ekonomi. För det medför massa negativa konsekvenser att vara det. Så att de håller nere på olika sätt sin omsättning. Det var ett tag sedan jag läste om det. Men i alla fall, de är skitstora och de har hur mycket pengar som helst att pumpa in. Och det är väldigt svårt för oss att konkurrera med dem, helt enkelt. Om staten går in och subventionerar elbilar. Och det måste vara.
Fabian – 34:55
– Det blir ju unfair advantage.
Anders – 34:58
– Men så länge det är fair, så är jag för det. Och det är väl det EU håller på att utreda nu.
Fabian – 35:02
– Men absolut, det är ju bra om vi kan få ner elbilspriserna och om vi alla kan få billiga elbilar på marknaden.
Anders – 35:11
– Jo, men om det innebär att de europeiska tillverkarna konkurrerar sig ut, det blir bara kineser. För vi har inte råd att göra det.
Fabian – 35:16
– Ja, vi hade ju en sådan situation med solceller i Europa. Där vi faktiskt var ganska tidiga på att börja producera solceller. Så tappade vi allt. Så tappade vi allt för att kineserna storsatsade verkligen på detta. Det är det EU är rädda för ska hända igen här. Jag tror inte kineserna kommer vara så dumma att de förstår att EU agerar snabbare nu. Så jag tror att man kommer kunna komma överens. Så att åtminstone vi i EU inte ser något handelskrig mellan kinesiska EU. Solceller var ju aldrig.
Anders – 35:42
– Visst var vi duktiga i Europa, men det var ju aldrig en megaindustri i Europa. Bilindustrin är ju det.
Fabian – 35:47
– Det är ju en befintlig industri också.
Anders – 35:49
– Exakt, jättestora arbetsgivare och så vidare. Det behandlas på ett helt annat sätt i EU. Alright, vi har pratat Kina. Ska vi prata lite politik?
Fabian – 35:58
– Ja, men jag tänker det. Vi gör väl det.
Anders – 36:03
– Valspecial med Fabian och Anders.
Fabian – 36:11
– Ja, för nu är det faktiskt valtider. Har du koll på det här Anders?
Anders – 36:15
– Att det är valtider? Det har jag inte missat.
Fabian – 36:18
– Nej, men vet du när valet är?
Anders – 36:19
– 9 juni.
Fabian – 36:21
– Ja, 6 till 9 juni är det. Det är lite speciellt, det är flera dagar. Hur är det när du går och röstar? Är det en högtidsdag?
Anders – 36:29
– Ja, men det är det. Det är det? Ja, det är det. Demokratin är väldigt viktig för mig.
Fabian – 36:34
– Vad bra.
Anders – 36:35
– Man ska inte ta den för given. Och särskilt inte i de här tiderna i världen. Och så pratar de i skolan mycket om demokrati och sådär, särskilt i valtider. Det har varit viktigt för mig att ta med barnen ner till valokalen så vi har klätt upp oss i lite fina kläder och så står vi där och pratar om de olika partierna. Så det ska vi absolut göra nu också.
Fabian – 36:54
– Vad kul, vad roligt. Jag känner ju likadant. Det här är en högtidsdag och att gå och rösta är en viktig sak. Ibland kan jag känna lite sådär, tänk om det är sista gången eller näst sista gången jag röstar.
Anders – 37:07
– Nej, inte i Sverige.
Fabian – 37:08
– Ibland kan jag känna så.
Anders – 37:10
– Du tänker att vi skulle ha en invasion då?
Fabian – 37:15
– Ja, saker kan hända.
Anders – 37:17
– Jo, det kan det absolut, men det känns ändå så här, det är ju Ryssland i så fall som skulle invadera Sverige.
Fabian – 37:22
– Ja, nu ska vi inte gräva oss ner i det. Men det finns många saker som hotar demokratin, så kan vi säga.
Anders – 37:29
– Vad heter Putins parti? Kan vi vara bra lärare i det då? Fred och rättvisa eller sådär?
Fabian – 37:35
– Nej, det är väl unga man. Hörru, vi har ett par partier. Vi kan börja med de svenska partierna istället. Det jag har gjort är att jag har tittat på alla de svenska stora partierna, riksdagspartierna, och var de står inför EU-valet. Hur vet man var de står på bästa sätt?
Anders – 37:54
– Partiprogrammen va?
Fabian – 37:54
– Ja, man läser partiprogrammen. De är stora luntor och jag har läst igenom alla partiprogrammen.
Anders – 38:01
– Knappast, du jobbar dygnet. Det går knappt att få tag på dig. Nej, det har jag inte.
Fabian – 38:06
– Jag matade in alla partiprogrammen i ChatGPT. Givetvis, som fick göra jobbet åt mig. Det är så snyggt med nya ChatGPT, då får man också källor och så. Så jag har verkligen kunnat se att den kollar källorna. Men det är ChatGPT som har gjort den här jämförelsen. Men jag har fått väldigt bra data måste jag säga.
Anders – 38:25
– Tanken är inte bara att rabbla ChatGPT för då kan man ju annars bara be ChatGPT.
Fabian – 38:28
– Det är lite som DJ, det är mina magiska händer som får ChatGPT att göra det här.
Anders – 38:34
– Vi ska väl prata lite om det också så man får vår syn på det.
Fabian – 38:38
– Det jag insåg då var att alla partier är för elbilar nu. Fan vad kul, så var det inte när vi började podda.
Anders – 38:47
– Nej, verkligen inte.
Fabian – 38:48
– Alla partier har det här på sin radar och även uttryckligen i sina partiprogram.
Anders – 38:54
– Okej.
Fabian – 38:55
– Så det finns fokus på elbilar och elektrifiering i alla partiprogrammen. Men de skiljer sig lite grann och framförallt så skiljer de sig på hur mycket piska och morot.
Anders – 39:03
– Men vänta lite nu. Nu är det ju EU-val och de här partierna hamnar i olika partigrupper. Exakt. Är det inte intressant att veta hur partigrupperna i EU.
Fabian – 39:15
– Då får jag göra en ny ChatGPT. Det är inte det jag har gjort. Tack för feedback.
Anders – 39:20
– Man kan tänka att de här politiska partierna har valt partigrupper som driver de här frågorna.
Fabian – 39:25
– Ja, de väljer sina partigrupper utifrån i närheten av sina egna åsikter. Men sen kommer de ju driva sina egna åsikter inom partigruppen. Så det är inte så att partigruppen bestämmer. Det finns ju inte någon uttalad bestämd policy för den tror jag inte. Det är ju partigruppen som pratar ihop sig. Det är säkert viktat ifrån hur stort landet är. Jag vet inte exakt hur det fungerar. Men om vi börjar med Miljöpartiet, de gröna. De vill ha en hel del satsning på elbilar. De vill faktiskt lägga minst hälften av EUs budget på miljö och klimatåtgärder.
Anders – 40:02
– Det är inte lite det. Det är väl inte så konstigt.
Fabian – 40:05
– De ska storsatsa.
Anders – 40:08
– Det är väl Miljöpartiet. Kan du inte vara lite glad för det?
Fabian – 40:13
– Jo, det är jättebra att de tycker det.
Anders – 40:14
– Jo, men det har de väl alltid sagt. Det är ju därför de finns.
Fabian – 40:18
– Nu kan vi kanske få någon liten jingel. Jag vill ha en jingel här nu från Umami Produktion. Kanske. Inte vet jag. Då ska vi titta på det här ur aspekten av morot och piska. Vad vill Miljöpartiet ha för morötter för att främja elbilism? De subventionerar ekonomiska subventioner och incitament för att öka attraktiviteten hos konsumenter. De vill investera i infrastruktur. Som piska då. Här kommer det. Miljöpartiet vill införa strikta regleringar för att minska utsläppen och de vill också på sikt förbjuda försäljningen av fossildrivna bilar.
Anders – 41:00
– Men ett sådant förbud är ju redan klubbat. 2035 ska ju. Inom EU ja.
Fabian – 41:05
– Jag har inte riktigt frågat ChatGPT om de är mer aggressiva än så. Men de uttryckligen vill förbjuda.
Anders – 41:11
– Men på sikt? Det är ju redan bestämt.
Fabian – 41:15
– Precis. Men frågan är på hur lång sikt då?
Anders – 41:16
– Kortare sikt.
Fabian – 41:19
– Ska jag fråga ChatGPT?
Anders – 41:20
– Nej, du behöver inte göra det.
Fabian – 41:22
– Så hård.
Anders – 41:23
– Vad tycker vi om Miljöpartiet då? Det är väl ändå. Om man gillar elbilar så är Miljöpartiet ur det perspektivet ganska bra får man väl ändå säga.
Fabian – 41:34
– Fan vad det är så att det var.
Anders – 41:36
– Jag är ingen Miljöpartist. Jag är bara deklarerad vad jag står partipolitiskt. Jag är till höger om mitten men hoppar runt och är otrogen.
Fabian – 41:46
– Okej, du hoppar runt. Så jag har faktiskt varit politiskt aktiv för Centerpartiet under en period och till och med stoppat av valsedeln för Kungsbacka kommun. Jag tror väl fortfarande att jag är medlem i Centern men jag börjar bli smygsosse hörni. Faktiskt allt mer högersosse.
Anders – 42:05
– Det har blivit väldigt. Blockpolitiken har blivit väldigt kil mellan höger och vänster på ett sätt som inte jag tycker är toppen.
Fabian – 42:11
– Miljöpartiet är absolut ett parti som står för miljöpolitik så klart. Det vore väl konstigt annars. Det har inte alltid varit så tydligt med bilism. De har inte alltid varit så bilismvänliga. Det är ganska mycket i deras partiprogram om utbyggnad av tåg och kollektivtrafik. De trycker mycket på det också.
Anders – 42:39
– Så det är inga storsatsningar på motorvägar?
Fabian – 42:42
– Inte vad ChatGPT vet.
Anders – 42:45
– Så det är inte en storsatsning på bilism egentligen?
Fabian – 42:50
– Det är tydligt att de vill främja elektrifiering. Det är tydligt. Absolut, det är tydligt.
Anders – 42:56
– Men du får också tåg på köpet kan man säga.
Fabian – 42:58
– Ja, det får du. Absolut. Men du kanske kan få dina pyloner?
Anders – 43:02
– Jag vill inte ha pyloner. Jag vill ha små elektriska flyg.
Fabian – 43:05
– Det har vi inte granskat valmöjligheten utifrån den aspekten. Hörni, vi går vidare till Moderaterna.
Anders – 43:14
– Ja, Moderaterna har faktiskt börjat storsatsa på elbilar. Jag vet att när vi började podda så var det inte en stor fråga för dem. Men det här har börjat bli en större och större fråga. Och som jag tror alla vet så är kärnkraft en av deras stora frågor. De trycker på att kärnkraft behövs och är viktiga för elektrifieringen av laddinfrastrukturer och sådär också. Om vi tar morot, hade du någon ljudeffekt där till morot?
Fabian – 43:42
– Ja, då kör vi morot.
Anders – 43:43
– Moderaterna trycker på teknologisk innovation och de vill ha stöd för teknologisk innovation och utveckling inom elbilsteknik.
Fabian – 43:51
– Det låter ju bra. Lite fluffigt, men det låter bra.
Anders – 43:53
– Ja, det låter bra. Vi är duktiga på industri i Sverige. Batterier och så med Northvolt och så vidare. Jag tror det är skitbra för oss. Vi är duktiga på industri. Det här ska vi fortsätta att ta plats.
Fabian – 44:06
– Det gäller att visa framfötterna för annars tar kineser och andra över.
Anders – 44:09
– Så är det. Nästa morot, ekonomiska incitament. De vill stötta både konsumenter och företag att öka antalet elbilar.
Fabian – 44:17
– De vill ge någon slags bonus eller skattelättnad. Det finns en ekonomisk morot här.
Anders – 44:24
– Ska vi ta piskan?
Fabian – 44:25
– Då tar vi piskan.
Anders – 44:26
– De vill ha marknadsbaserade åtgärder. De vill använda mindre direkta regleringar och istället fokusera på att skapa marknadsincitament för att minska utsläppen. Vad innebär detta?
Fabian – 44:38
– Det är otroligt fluffigt. Som jag väljer att tolka det så vill de inte ha så mycket piska.
Anders – 44:43
– Nej, okej.
Fabian – 44:44
– Utan det handlar mer om morötter. Inte så mycket högre bränsleskatt och sådär.
Anders – 44:49
– Just det. Jag är väldigt för morot, men inte alltid. När jag växte upp på 80-talet så slängdes det väldigt mycket skräp i naturen. Folk kunde bara slänga en påse från McDonalds.
Fabian – 45:02
– Det var en intressant tid. Det var konstigt.
Anders – 45:05
– Men det har man med förbud och sådär lyckats få bort och stävja. Samtidigt som man med papperskorgar och morötter.
Fabian – 45:16
– Att gå ut och ställa spis i skogen skulle man kanske inte direkt göra. Men vi har också väldigt bra infrastruktur för det där nu. Att man kan åka till tippen på ett enkelt sätt. Det är intressant också att jag smutsar ner naturen för mig. Det är nästan som att jag skulle vara ofräsch. Kroppsligen nästan. Det är lite ofräscht.
Anders – 45:34
– Ja, eller hur? Det känns väldigt frånsiktigt.
Fabian – 45:37
– Vem är du som kastar? Ja, men eller hur?
Anders – 45:39
– Din diskmaskin går sönder. Du lastar in i bilen sent en kväll och ställer ut den i en skog någonstans. Ja, precis.
Fabian – 45:45
– Ner i en sjö.
Anders – 45:46
– Ingen ser den. Har du sett de där klippen när de instruerar folk i sjövett förr i tiden?
Fabian – 45:51
– Vi har faktiskt spelat i podden. Så länge har vi poddat annars.
Anders – 45:54
– Det är roligt. Bara för att berätta för lyttarna vad det handlar om. Det är från 60-talet tror jag. När man instruerar folk i sjövett. Vad man ska göra av skräpet på sjön. Då är instruktionen att fäst den ordentligt och sänk ner det så det verkligen ligger på havets botten. Soporna från båten.
Speaker – 46:11
– Och så ett par hål i botten.
Fabian – 46:13
– Han gör hål i ölburkarna och kastar i dem.
Speaker – 46:16
– Så sjunker den.
Fabian – 46:21
– Vi går vidare med Socialdemokraterna. Sossarna är ett stort parti. De har många frågor de driver. Det är arbetarnas parti, det ska man inte glömma. Det är mycket kring. Sossarna har mycket i sitt partiprogram. Det här har de som morot. Subventioner och skattelättnader. De vill erbjuda både skattelättnad och någon slags bonus för att göra elbilarna mer överkomliga. Och så vill de att man ska investera mer i laddinfrastruktur så att det går lättare att ladda längs vägen förstås. Och så piskar de. Då vill de faktiskt ha högre skatter på fossila bränslen.
Anders – 47:03
– Sossarna är väldigt stora och framförallt arbetar. En fördom som jag har är att bensinupproret på Facebook. Det känns som mycket arbetare.
Fabian – 47:17
– De har nog ändå dragit redan till SD. Ja, det är alla de tänker jag. Och även sossarna här som piskar vill ha mer strikta miljökrav. Så de har lite hårdare standard och miljökrav för att se till att nya bilar blir mer miljövänliga. Det tolkar jag som att det är även de bensinbilar som ska säljas de kommande åren som jag kan tycka kanske borde förbjudas. Ganska omgående.
Anders – 47:41
– Det är otroligt konstigt att man får sälja nya föreställningsmotorbilar.
Fabian – 47:45
– De ska ju leva i 10-12 år till åtminstone.
Anders – 47:47
– Alltså varför? Det är ju bara för bilindustrin.
Fabian – 47:50
– Det är en anledning.
Anders – 47:52
– Och då är frågan, varför tillåter man icke EU-förbränningsmotorbilar? Det är ju direkt.
Fabian – 47:58
– Vänta bara till Volvo gör tummen upp. Då är sossarna på. Då kan det förbjudas. Alright, så vi går vidare till Sverigedemokraterna.
Anders – 48:08
– Sverigedemokraterna, de är faktiskt mer positiva än vad vi egentligen trodde när vi började titta på det här.
Fabian – 48:14
– Jo, det är de. De är mer försiktiga i sina stora statliga klimatåtgärder. Absolut. Det är de. Och det är det mest kritiska mot miljöfrågor av alla partierna. Men det är inte så att det inte finns i deras partiprogram.
Anders – 48:30
– Nej, de pratar om fokus på internationellt ansvar. Att Sverige, säger de, ska påverka i större grad andra länder och sänka sina utsläpp. Snarare än att vi ska införa riktlinjer hos oss.
Fabian – 48:44
– Så de ska skicka klimatbistånd?
Anders – 48:46
– Jag tror inte det handlar om det. De vill inte skicka pengar till Indien, men de vill heller inte investera i Sverige. De vill att vi ska ringa Indien och säga att dra ner på era utsläpp. Sluta nu. Ja, jag skulle tro att det är så.
Fabian – 48:57
– Sänk standarden.
Anders – 48:57
– Och om det är så att SD vill skicka svenska skattepengar till Indien för att de ska reducera sina utsläpp, då skulle jag säga att det är mycket roligare för Sverige och svenskarna att vi investerar de pengarna i Sverige. För det bygger ju vår industri här, som vi pratade om innan. Det är mycket bättre.
Fabian – 49:15
– Jag håller med dig, det är hål i huvudet. Men kan vi ändå säga att det faktiskt är mer lönsamt att lägga en skattekrona i Indien? Den kanske ger motsvarande tre skattekronor i Sverige i miljöeffekt.
Anders – 49:28
– Säkert mycket mer än så. Ja, säkert. Man får vara lite snäll numera. Man får inte säga så.
Fabian – 49:38
– Det är så svårt vad man får säga.
Anders – 49:40
– Får man säga Uland?
Fabian – 49:42
– Får man säga Kiruna?
Anders – 49:44
– Ett land som inte har samma ekonomiska välstånd som vi har, det får man nog säga.
Fabian – 49:48
– Får man säga Lappland?
Anders – 49:49
– Har du hört om Norrland? Man får inte säga Norrland längre.
Fabian – 49:52
– Man får inte säga Lappland?
Anders – 49:54
– Nej, Norrland får man inte säga heller. Därför att man drar hela Norrland, allt över Gävle drar man över en kam.
Fabian – 50:01
– Om du lyssnar från Norrland behöver du inte mejla.
Anders – 50:04
– Norrland är ju såklart jättestort, men Stockholm är också väldigt olika. Det är allt från Alby till Danderyd, Djursholm. Då får man inte säga Stockholm heller. Skit samma. Verkligen en parentes annars. Ja, absolut.
Fabian – 50:19
– Man kan säga att totalt sett så är SD väldigt skeptiskt till omfattande olika klimatåtgärder som staten ska stå för. Man har ju tidigare varit inne på att skicka pengar utomlands faktiskt, så det är inte omöjligt att det är det de vill här. Men min känsla är väl att de egentligen vill lägga ansvaret någon annanstans. Det är klart att Sverige är ett litet land och hur stor skillnad gör det när vi gör rent framför vår port medan alla andra bara öser ut massa skit upp i atmosfären i form av koldioxid och svavel och annat sot som ska upp där. Men då kan man ju resonera likadant som varför ska man rösta? Min röst gör ju ingen skillnad heller. Man kan ju inte resonera så.
Anders – 51:01
– Jag var inte med på den liknelsen. Vi ska helt skita i det då.
Fabian – 51:06
– Om vi ska skita för att vi är för små. Då kan jag skita i att rösta för jag är bara en person så jag gör ingen skillnad heller.
Anders – 51:11
– SD säger ju inte att vi ska skita i. De säger bara att vi ska fokusera på internationellt ansvar. Det är lite luddigt det.
Fabian – 51:18
– Det är frågan vad det betyder.
Anders – 51:20
– Innebär det att vi faktiskt ska skicka pengar till Bangladesh för att de ska reducera sina utsläpp? Eftersom tio svenska kronor gör mycket större skillnad där. Vi har kommit till en sån nivå som vi pratade om sopor och så innan återvinningsstationer. Det är mycket dyrare här att nå de sista procenten. Men där när de gräver ner allting.
Fabian – 51:39
– Det kan ju verka vettigt i första anblick men det är ju inte bra för vårt näringsliv i Sverige.
Anders – 51:43
– Nej precis. Men om man tittar på den direkta miljönyttan så är det nog rätt.
Fabian – 51:50
– Förutsatt att det inte försvinner korruption och annat. Det är alltid lurigt det där.
Anders – 51:54
– Det är det ju. Men vi har ju Sida som ska se till det. Det har varit visserligen mycket korruptionsskandaler.
Fabian – 51:59
– Men ska du ta moroten här?
Anders – 52:02
– Det ska jag göra. De vill då satsa på laddinfrastruktur. Så de stödjer faktiskt investeringar i laddinfrastruktur för att underlätta övergången till elbilar. Så de är positiva också kan man säga.
Fabian – 52:11
– Ja, det är de. Och vad har de för piska?
Anders – 52:12
– De är skeptiska mot omfattande regleringar när det gäller förbränningsmotorer. De vill inte ha några stora nationella regleringar och tycker istället att vi ska jobba internationellt för att minska utsläppen. De har ingen piska?
Fabian – 52:27
– De har inte plockat fram den?
Anders – 52:29
– Nej, de vill inte piska. Det är deras egna väljare som du var inne på innan som har de största bensinmotorerna.
Fabian – 52:35
– Och det är ju väldigt tydligt i den klimatpolitik som förs nu. Jag hade en jättebra intervju, jag tror det var Sveriges Radios lördagsintervju med Romina Pourmokhtari. Hon är ju Liberalernas person. En av de yngsta politikerstatsråden någonsin. Miljöminister.
Anders – 52:53
– Miljöminister, precis.
Fabian – 52:55
– Och hon har ju då liksom tvingats driva igenom STS politik och gjort det här med ändå ett stort leende på läpparna och är faktiskt ganska tydlig med vad hon tycker. Att politiken är liksom ett samarbete och det här är så bra det kan bli just nu. Och vi har ju flera gånger granskat just regeringens miljöpolitik och konstaterat att den är väldigt SD-driven och att den inte är särskilt bra och skjuter många viktiga frågor bara på framtiden och inte har en lösning på det. Ja, till exempel som koldioxidutsläppen. Man har ju skjutit fram mycket av det så att om fyra år så ska man ju gasa på hur snabbt vi gör omställningen istället och ta det lite långsammare nu.
Anders – 53:38
– Men det är väl tydligt att SD har, som vi pratar om, influerat väldigt mycket av det här. Vi har ju också pratat lite om stackars Romina, för hon är ju en miljökämpe egentligen och så har hon hamnat i den här rollen att föra fram den här politiken.
Fabian – 53:50
– Men jag måste säga att det blev mer positivt efter att ha hört henne. Jag tycker hon är bra på att argumentera. Hon är pigg och skärpt. Jag tror hon kommer fortsätta hålla sig fast vid den politiska scenen.
Anders – 54:03
– Hon är en duktig politiker. Om hon skulle avgå och säga nej, det här ställer jag inte upp på, då skulle det bara komma en annan. Ja, så är det.
Fabian – 54:11
– Politiken skulle inte ändra sig. Men hon är ändå tydlig med vad hon tycker. Men det måste ju ändå vara ganska svårt att vara liberal också och driva igenom SDs politik.
Anders – 54:19
– Det är nog inte bara SDs politik. Det är nog liksom.
Fabian – 54:22
– Det luktar mycket SD. Vi går vidare till Vänsterpartiet. Vänsterpartiet har en stark ståndpunkt vad det gäller elektrifiering. De vill absolut gå in med statliga investeringar och regleringar och dessutom förespråkar omfattande statliga satsningar. Och dessutom mycket fokus på kollektivtrafik. Tåg och järnväg och gärna lokal och regional kollektivtrafik. Åka tillsammans, Anders.
Anders – 54:50
– Det är det roligaste. Nej, men jag är inte. Nej, nej, jag har inga problem med kollektivtrafik. Det är just tåg och järnväg som. Jag tror ju det är en återvändsgräns. Det stod inte om elektriska flyg där?
Fabian – 55:04
– Nej, det gör det inte. Hur är det då med morot, hör jag er fråga? Jo, då är det de statliga investeringarna och de ekonomiska incitamenten som ligger i botten här. Så det ska vara ganska stora satsningar överlag här. Det verkar vara mer att det är staten som driver de här satsningarna. Och så kanske inte så mycket fria företag, kan jag tänka som side note. Det här var inte ChatGPT utan min tanke.
Anders – 55:27
– Ja, ekonomiska incitament. Dock ska nämnas att de vill främja elbilsanvändning och inte så mycket elbilsinköp.
Fabian – 55:35
– Ah, just det. Det är en bra. Ordvalen här är viktiga i partiprogrammen. Så det kan ju vara att man då hyr eller att det finns tjänster där man kan boka en bil över dagen och sådär.
Anders – 55:48
– Ja, historiskt inte dunderbilvänliga va?
Fabian – 55:52
– Ja, men Vänsterpartiet är ändå liksom. Jag tror inte de är sådär. Inte om man jämför med Miljöpartiet. De är nog lite mer bilskeptiker skulle jag gissa.
Anders – 56:01
– Miljöpartiet, ja.
Fabian – 56:02
– Precis, Miljöpartiet. Exakt. Piska då. Så Vänsterpartiet vill ha starka regleringar. De vill ha mer statliga regleringar för att minska utsläppen och öka användningen av elbilar. Nu har vi Centern kvar.
Anders – 56:18
– Centernpartiet, ja precis. Ditt gamla parti där.
Fabian – 56:20
– Ja, just det.
Anders – 56:21
– Precis. De storsatsar på elbilar och är väl det kanske mest elbilsvänliga tror jag av alla partierna. De har i alla fall varit ute mest och vevat om det här.
Fabian – 56:31
– Jag tror att det är en jämn skägg mellan dem och Miljöpartiet, även om Centern nog har varit lite mer tydliga tidigare.
Anders – 56:38
– Definitivt, absolut. När vi började podda för åtta år sedan så var Centern redan då positionerade på elbilar. Miljöpartiet visste knappt vad det handlade om. Men Centerpartiet, de fortsätter att trycka på de här frågorna. Grön folkbonus har de hittat på något som heter och laddinfrastruktur. De vill att det ska införas en bonus på elbilar som vi hade tidigare vid inköp av elbilar. Och så satsningar på att bygga ut laddinfrastrukturen. Det är väl i stort sett alla andra partierna vill det också. På morotssidan då, vi tar morot. De vill då ha en direkt bonus för köp av elbilar. Är det någon annan som velat?
Fabian – 57:13
– Jo, men det tror jag nog. Det är lite olika formulerat det här, men de kallar det för en grön folkbonus. Så det är väl ett återinförande av elbilsbonusen låter det som.
Anders – 57:21
– Och så säger de också andra miljövänliga fordon, vad kan det vara?
Fabian – 57:25
– Elcyklar kanske?
Anders – 57:27
– Ja, men bara inte någon förbränningsgrej. Laddhybrider. Fy fasen, men det brukar de inte vara så positiva till. De vill också investera i landinfrastruktur som alla andra vill. Det är ju inte så jättelätt att jämföra när alla säger att de vill investera i landinfrastruktur. Hur mycket och vad vill man göra?
Fabian – 57:44
– Exakt, vem ska äga de där stationerna? Hur ska det göras och vad ska de vara?
Anders – 57:50
– Piska då? Centerpartiet förespråkar något de kallar marknadsbaserade åtgärder för att minska utsläppen. Med mindre fokus på direkta regleringar och så vill man att marknaden ska styra. Kan du ge något exempel på vad det skulle kunna vara?
Fabian – 58:05
– Ja du, vad marknaden ska styra. Jag tycker att det låter som att man inte vill ha så mycket piska. Nej. Det tycker jag det låter som.
Anders – 58:12
– De brukar vara väldigt liberala.
Fabian – 58:14
– Apropå det, vi går över till sista partiet i den här genomgången. Liberalerna. Liberalerna trycker mycket på forskning och innovation. Just det här med marknadsbaserade. Det har vi på morotssidan. De vill också ha ekonomiska incitament. De förespråkar incitament för att öka användningen av elbilar. Om det är som en bonus eller skatteläggning har jag inte lyckats få fram.
Anders – 58:41
– Forskning och innovation, man vill satsa på universiteten?
Fabian – 58:45
– Ja det måste det väl vara då. Grön teknik.
Anders – 58:49
– Kanske företag kan söka bidrag och så.
Fabian – 58:51
– Ja kanske. I piska stödjer Liberalerna införandet av strängare miljökrav och standarder för fordon. Det är det vi har fått fram. Det framgår inte att de ska höja bensinskatten som kanske jag hade önskat dem.
Anders – 59:06
– Jag ska bara påminna lyssnarna att det är ChatGPT som har gjort den här sammanställningen.
Fabian – 59:10
– Så mejla inte mig utan mejla ChatGPT. Jag har faktiskt fått ChatGPT att läsa alla partiprogrammen och gått in på alla. Det har dessutom varit referenser som jag har kollat som den har spottat ur. Det är inte helt taget ur luften.
Anders – 59:24
– Det är lite urvattnat ändå. Det är oklart vad de vill.
Fabian – 59:27
– Jag tror att partiprogrammen är lite urvattnade. Jag tror det är jättesvårt att jämföra dem. Någon säger användande av elbilar. Om vi ska ta de stora penseldragen och sammanfatta lite grann. Alla partier inser vikten av att övergå till elbilar och elektrifiering. Men metoderna och strategierna varierar lite grann. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är de som är mest aggressiva med statliga åtgärder och incitament.
Anders – 59:54
– Centern var inte de med där.
Fabian – 59:56
– Centern är mer teknologisk innovation.
Anders – 1:00:01
– Elbilsbonusen var ju svindyr. Den blir väldigt kritiserad för det. Den vill Centern ha tillbaka. Jag tippar att deras. I kronor och ören tror jag att deras satsning är.
Fabian – 1:00:12
– Det är möjligt.
Anders – 1:00:12
– Är det ChatGPT som säger att Miljöpartiet och Vänsterpartiet är mest aggressiva? Absolut.
Fabian – 1:00:16
– Allting är ju kvar, inte ChatGPT.
Anders – 1:00:18
– ChatGPT är ute och cyklar här. Du skulle ha läst det här själv, de här partiprogrammen. Att outsourca det till en dator.
Fabian – 1:00:27
– Herregud vad mail vi kommer få här. Moderaterna och Centerpartiet betonar teknologisk innovation och ekonomiska incitament. Men även Liberalerna betonar forskning. Socialdemokraterna är mer internationellt samarbete och hållbara transportlösningar. Pratar säkerligen en hel del i sitt partiprogram om elbilar också. Men det är många frågor som ska rymmas under ett så stort parti. Och Sverigedemokraterna då, det är de som är mer försiktiga och de betonar internationellt ansvar över nationella åtgärder. Och alla partierna är elbilsvänliga men Sverigedemokraterna är väl de som helst kanske ser att den här omställningen går lite långsammare.
Anders – 1:01:12
– Men i och med att det är EU-val så är det viktigt vilka partigrupper de här partierna hamnar i.
Fabian – 1:01:20
– Jag betonar det med en fasa.
Anders – 1:01:21
– Ja, precis. EU vill ju storsatsa på miljö och klimat. Men det finns ju de som driver åt andra hållet. Ungern har ju blivit väldigt bespottad. Jag kommer inte ihåg vad den heter den partigruppen. Men man ska vara lite försiktig i alla fall när det gäller EU. Tycker man att miljö och klimat och elbilar är viktigt så ska man titta på vilka partigrupper de här befinner sig i i EU. För visst, absolut kan de här partierna påverka internt i sina partigrupper. Men om partigrupperna driver en linje att reducera klimatambitionerna och så vidare, är det nästan bättre att de partigrupperna är lite mindre, tänker jag.
Fabian – 1:01:58
– Vi snurrar vidare och då ska vi prata om biltillverkning i Sverige.
Anders – 1:02:05
– Det handlar om Nevs, den svenska elbilsstartupen. De köpte ju Saabs gamla konkursbon.
Fabian – 1:02:12
– Startup är väl mer en sån här start-out.
Anders – 1:02:16
– Ja, de köpte ju allt från Saab. De hade ingått ett samarbete. De skulle säljas till EV Elektra. Jag kan bara nämna att Saab gick i konkurs 2011. Många av patenten som fanns i Saab och många av de pågående bilprojekten köptes av det här företaget National Electrical Vehicle Sweden, News. Som då var backade av en kinesisk fastighetsfirma som hette Evergrande, vill jag minnas.
Fabian – 1:02:47
– Du var ju där och var jättepositiv. Jag måste säga att jag hela tiden har varit väldigt så här. Ska de blåsa liv i det här gamla projektet?
Anders – 1:02:56
– Det är ju något annat. Det håller jag med om. Att bygga en bil är ett mega undertaking. Men Saab var ju väldigt bra bilar och var internationellt erkända som riktigt bra bilar. De ritades och byggdes av det här gänget i Trollhättan. Det är ju de gamla Saab-ingenjörerna som blir kvar. De är duktiga som sjutton.
Fabian – 1:03:17
– Vet du varför de inte får kalla sig Saab?
Anders – 1:03:19
– Jo, det vet jag. Det var ju för att Saab, Saab, Saab som tillverkar flygplan, lät de inte använda det varumärket.
Fabian – 1:03:27
– Precis så var det. De fick inte varumärket.
Anders – 1:03:28
– Men i alla fall, jag var där 2019 hos Nevs i fabriken i Trollhättan och hade ett jättelångt reportage i flera delar. Det är från 25 september 2019 och avsnittet heter Exklusivt. Vi provkör första serietillverkade svenska elbilen.
Fabian – 1:03:44
– Och det var innan Volvo var igång också.
Anders – 1:03:46
– Ja, precis. De var ju tidigare. I alla fall, Jihad Mohamad heter en libanesisk snubbe som gjort en förmögenhet i kryptovalutabisniss.
Fabian – 1:03:59
– Det är en varningsflagg redan här.
Anders – 1:04:00
– I Libanon. Dessutom mycket varningsflagg runt hela hans kryptovalutaverksamhet som verkar vara lite skum. Och då i december så baserades det ut att EV Electra och hans bolag skulle köpa Nevs. Och helt enkelt börja producera Nevs elbil, MLGT, i Sverige var det sagt först. I Saab-fabriken i Trollhättan. Men det var så mycket negativa rykten. Saabs advokater kan inte ha missat allt skumt runt den här. Ett hamstråde här. Ja, det måste ha varit tufft för dem. Han ska ha köpt, eller EV Electra, han ska ha köpt en elektrisk sportbil från bilstartupen Detroit Electric som han bara tog.
Fabian – 1:04:57
– Han betalade aldrig för den.
Anders – 1:04:57
– Nej, den stod i någon transitcontainer i Schweiz eller Österrike. Där gick de och hämtade den och betalade aldrig för den. Så de stal helt enkelt den bilen. Det lär inte Nevs ha missat när de gjorde den här auditen. Eller det är en av EV Electra. De skulle då köpa det här och den skulle legotillverkas, gick de ut med för några veckor sedan, hos Magna i Österrike.
Fabian – 1:05:22
– Det kunde ju ha funkat för dem är en sån där OM-tillverkare som tillverkar för andra, bland annat fiskar. Ja, precis.
Anders – 1:05:27
– Det finns några sådana och de är skickliga. De gör ju många högkvalitativa premium elbilar. Som vi pratade om förra programmet, vi fick lite arga mail också efter Fiskarocean, folk som äger de där bilarna. Det finns vissa som är nöjda också. Så jag hoppas kunna prova en sån här bil i verkligheten. Och så hoppas jag ju såklart inte att Fiskar går i konkurs bara för att resa.
Fabian – 1:05:47
– För att äga något?
Anders – 1:05:48
– Nej, det är ju toppen att ha fler icke-kinesiska elbilsföretag också.
Fabian – 1:05:52
– Håll fokus nu, för vi vill prata om Nevs.
Anders – 1:05:54
– Precis. Och den här elbilen då, MLGT som produceras i Nevs fabrik i Trollhättan. Den är väldigt speciell för att där har man, som side note, man har satt motorerna i hjulen.
Fabian – 1:06:10
– Ja, just det.
Anders – 1:06:11
– Så kallade navmotorer. Så istället för att de flesta elbilarna har antingen en elmotor mellan bak eller framhjulen, eller så har de en elmotor fram och en elmotor bak. Så det som är väldigt unikt med dem är att det är fyra motorer, en i varje hjul. Och då kommer ju kraften omedelbart precis i hjulen med otroligt lite.
Fabian – 1:06:32
– Så det gör att om du svänger till exempel, då går ju hjulen som är i ytterkurvan, de behöver ju då köra lite fortare för att det blir ett längre sträcka. Och det kallas för torque vectoring och ska ge väldigt speciella vägegenskaper. Jag har för mig att Jaguar I-Pace har det där också.
Anders – 1:06:50
– De har inte navmotorer. Men det är möjligt att de har.
Fabian – 1:06:52
– Jag tror att de har fyra motorer.
Anders – 1:06:54
– För det kan man ju lösa. Ja, nej, men de har inte navmotorer.
Fabian – 1:06:56
– Nej, precis.
Anders – 1:06:57
– Men i alla fall, de som har kört när MLGT säger att det är någonting alldeles extra, det här är liksom revolutionerande det de har gjort. Det som ska nämnas bara som en liten så här, jag höjer ett varningens finger, jag har gjort det. Ja, du gör det. Just det, precis. Jag gör det ibland. Det har gjorts tidigare det här med navmotorer, Saab eller Nevs står inte först med det. Anledningen till att det inte har slagit an stort, det är för att när motorerna sitter där, så sitter de i den ofjädrade delen av bilen.
Fabian – 1:07:23
– De är jätteutsatta.
Anders – 1:07:25
– Framförallt stötar, du vet, varenda stöt, dunk. Och det blir väldigt stress på mekanikerna. Så problemet är att de håller sämre. Så jag vet faktiskt inte hur MLGT och Nevs har löst det, men det här problemet lär de ju ha själva sprungit in i. Och att ha mekanik och motorer och sådär på den ofjädrade delen av bilen, det är nog inget framgångskoncept.
Fabian – 1:07:48
– Okej, men det är inte sant. Kommer vi få se den här bilen snart?
Anders – 1:07:52
– Det kommer vi inte göra, för att Nevs har nu officiellt gått ut med ett pressmeddelande och sagt att de bryter helt och hållet med EV Electra. De är lite luddiga i varför.
Fabian – 1:08:02
– De gick ju ut först och sa att de hade fått betalt.
Anders – 1:08:05
– Ja, gjorde de det kanske?
Fabian – 1:08:06
– Ja, och då kunde de kanske inte riktigt backa från det. Så att, källor säger att de har inte fått betalt.
Anders – 1:08:12
– Nej, precis.
Fabian – 1:08:13
– Det varnade vi för också, skicka inga prototyper nu. Vi hade varningens finger uppe redan då.
Anders – 1:08:19
– Ja, men det var ju tydligt med den här skurken. Antagligen sa Nevs, de har inte haft så många alternativ efter att kineserna drog sig ur. När pengarna försvann, vem ska då investera i det här? Det är svårt. Men i alla fall, de har nu brutit med EV Electra och de skriver att det görs efter att EV Electra inte fullföljt sina åtaganden, de är inte mer tydliga än så. Det var den där lilla betalningen. Den lilla betalningen. Precis. De säger också faktiskt, intressant nog, Nevs, att eftersom tillverkningen inte skulle ske i Sverige, så fanns det ingen anledning att hålla avtalet. Det där är ju bara bullshit. Det skiter ju de i. Vad kommer Nevs hitta på? Vem tror du stoppar in pengar i det? Det är skitdyrt att bygga en bil. Det är lätt att rita en bil faktiskt. Det kunde jag redan på dagis faktiskt. Det är många som kan det. Vi pratar tusentals komponenter som ska specialtillverkas. Det är plastmodeller som ska designas och byggas och fabriker som ska produceras.
Fabian – 1:09:21
– Det ska ju bygga fabriker, maskiner som bygger maskinen.
Anders – 1:09:26
– Just fabrik, den biten kan vi ju. Nu är den föråldrad, den var toppmodern, vår fabrik i Trollhättan. Men den har stått sedan 2011. Så det är inte så mycket kvar av det.
Fabian – 1:09:38
– Nej, precis. Det här är väl ändå, vi har väl sagt ett par gånger att det är spikande i kistan nu. Men nu är det väl stopp va?
Anders – 1:09:46
– Ja, det är inte många kvar där nu heller. Jag förstår inte ens hur de är finansierade. Jag tror att de var tvungna att bara greppa efter halmstrået med EV Electra. Så det kanske blir konkurs för Nevs, vi får se.
Fabian – 1:09:58
– Det blir väl det, det är väl till någon station kanske.
Anders – 1:10:02
– Vi får se.
Fabian – 1:10:03
– Den som lever får se hör ni. För nu, nu ska vi rulla ur show. Och vad brukar vi säga då Anders?
Anders – 1:10:13
– Då brukar vi säga så här att om du vill stödja podden så är det allra bästa sättet att prenumerera faktiskt. Och det gör du i din poddspelare. Vi är tillgängliga överallt där poddar finns. Du betalar 29 kronor i månaden och då får du podden helt utan reklam. Du får tillgång till hela arkivet. Tillbaka till 2016 när vi började podda. Och då kan man till exempel höra avsnittet om News och sådär. Man får höra avsnitten lite tidigare också än alla andra. För att prenumerera, om du har Apple Podcaster så klickar du i toppen där uppe. Om du har Spotify så måste du söka upp podden Bilar med sladd med plus-tecken. Som en separat poddström. Och betala där. Använder du någon annan poddspelare så använder du Acast-länken som finns uppe i avsnittsbeskrivningen här.
Fabian – 1:10:57
– Och om det är så att man bor i Malmö, Göteborg eller Stockholm så ska man förstås lista sig på vårdcentralen Hälsa hemma. Det är ju vårdcentralen som jag, Anders och faktiskt också Alfred driver. Och då listar man hos oss och då kommer vi hem med våra rosa elbilar om man blir sjuk. Så gör det innan du blir sjuk. Och så har vi det här erbjudandet för blodtrycksmansättarna också.
Anders – 1:11:17
– Ja just det. Vi har en Facebook-sida där man kan diskutera och skicka frågor till oss. Vi har en vanlig hemsida, bilarmesladd.se också nu. Som Alfred har fixat med.
Fabian – 1:11:26
– Ja, han har fixat med den.
Anders – 1:11:27
– Och där har vi ett kul projekt också där vi transkriberar nu med AI alla våra avsnitt. Och sen låter vi ChatGPT göra en sammanfattning. Så nu kan man läsa sammanfattningen för att förstå vad programmet handlar om utan att lyssna på hela.
Fabian – 1:11:41
– Ja, vad bra. Strålande. Vi har förstås en e-postadress också för att ställa frågor. In i showen skriver man till info.bilarmesladd.se.
Anders – 1:11:52
– Eller om man vill ha våra synpunkter, tankar, idéer, vad som helst. Det är kul. Mejla, vi gillar mejl. Och ni kan skicka direkt till mig, nders@bilarmesladd.se. Det är dig, fabian@bilarmesladd.se. Eller Alfred, som inte är med i det här programmet nu. alfred@bilarmesladd.se.
Fabian – 1:12:06
– Men något som Alfred är, det är att han är ansvarig utgivare för bilar med sladd. Som det här lilla företaget som vi driver nu, som vi kallar.
Anders – 1:12:16
– Ja, Axeln & Braxen Produktion tror jag. Axeln & Braxen kommer sig av ett tidigt avsnitt. Ja, trilja där. Ja, 2016, 2017, någonting sådant. Så diskuterade vi vad.
Fabian – 1:12:25
– Vad ska det heta? Man kan inte säga gasen i botten.
Anders – 1:12:27
– Nej, precis. Gas är ju bensin. Jag tror det var jag som myntade Axeln & Braxen.
Fabian – 1:12:32
– Men du, Anders, du måste väl lämna lyssnarna så här snart. Ja, förlåt. Automusiken är på. Så för slutmix och klippning och allt sånt gött står Umami Produktion. Stort tack och förlåt till er.
Anders – 1:12:47
– Då säger vi tack och adjö och kör elektriskt.
Fabian – 1:12:50
– Och jag säger kör försiktigt och så hörs vi väl igen då om två veckor.
Anders – 1:12:54
– Det gör vi. Hej då.
Fabian – 1:12:55
– Hej då.