Prenumerera på Nordens största elbilspodd i den plattform du föredrar:                 

Så mycket strafftull blir det på Volvo, Polestar och andra kinesiska elbilar

Så dyra blir elbilarna – enorma strafftullar i juli

I säsongsavslutningen av Bilar med sladd följer vi upp EU-valet. Och så hör vi om ett regeringsinitiativ för att accelerera den gröna omställningen och nya storslagna vindkraftsplaner i norr. Men framförallt ska vi prata strafftullar, för nu har vi svaret på hur EU ska rädda kontinenten från kinesiska lågprisbilar. Redan till sommaren träder de nya regelerna i kraft. Hur mycket tull blir det när vi svenskar ska köpa Volvo? Och blir detta spiken i kistan för Polestar?

Hur blev EU-valet för oss som röstar för klimatet?

Vi inleder med en djupdykning i EU-valet och analyserar hur klimatfrågan påverkade väljarna. Miljöpartiet gick framåt medan Sverigedemokraterna trampade vatten trots, eller kanske på grund av, sin ifrågasatta taktik med trollfabriker på sociala medier. I diskussionen kring SD:s agerande under valrörelsen passar vi även på att kritisera Jimmie Åkessons krishantering och jämför med Trump och Putin.

Anders besiktar bilen med kinesisk Yoke-ratt och ett tips om Klang.ai

Efter valsnacket går vi över till elbilsfrågor. Anders berättar om sin nya ratt som han beställde från AliExpress och hur det gick till att besiktiga bilen med den. Alfred delar med sig av sina vedermödor med att åtgärda missljud i sin Tesla och den saftiga fakturan som det resulterade i. Vi tipsar även om den svenska transkriberingstjänsten Klang.ai som vi använder för poddens hemsida.

Kan man köpa Tesla trots Musk?

Lyssnarbrevet för avsnittet handlar om den ständigt aktuelle Elon Musk och huruvida man som elbilsentusiast bör bojkotta Tesla på grund av Musks alltmer kontroversiella uttalanden. Vi diskuterar problematiken och hur vi resonerar kring vårt eget förhållningssätt till Tesla som bilmärke och Elon Musk som företagare och opinionsbildare.

Grönt accelerationskontor och fullt blås för ny vindkraft

I nyhetsväg rapporterar vi om regeringens nya satsning på grön omställning och de stora vindkraftsprojekt som planeras i norra Sverige. Vi diskuterar hur dessa projekt kan bidra till att möta det ökade elbehovet och huruvida de kan ersätta kärnkraften. Vi reder också ut Elon Musks påstående att man kan ersätta ett kärnkraftverks yta med solpaneler och förklarar varför det inte stämmer.

Så mycket strafftull blir det på Volvo och Polestar

Avslutningsvis djupdyker vi i de nya strafftullar som EU ska införa på kinesiska elbilar. Vi förklarar bakgrunden till beslutet, hur det påverkar olika biltillverkare och vilka följderna kan bli för elbilsmarknaden i stort. Vi går igenom hur mycket dyrare olika modeller kan bli redan i juli och diskuterar hur Volvo och Polestar planerar att hantera situationen. Kommer de klara sig eller blir detta spiken i kistan för Polestar?

Översikt med ungefärliga tidskoder:

  • 0:19 – Intro
  • 1:00 – Så gick EU-valet
  • 9:50 – Anders besiktar bil med kinaratt
  • 14:22 – Alfreds elbilsbekymmer
  • 18:34 – Tips: transkribering med Klang.ai
  • 21:30 – Lyssnarbrev om Elon Musks förehavanden
  • 36:33 – Regeringens satsning på grön omställning
  • 45:01 – Elon Musk och kärnkraft kontra solenergi
  • 50:56 – Så blir nya strafftullarna på kinesiska elbilar – införs redan i juli
  • 1:11:36 – Avslutning

Observera att tidskoderna är ungefärliga eftersom reklamen blir olika lång för olika lyssnare.

Här är minidokumentären om Elon Musk och grottpojkarna i Thailand som nämndes i programmet:
Elbilsentreprenören som blev grottskurk [12m 26s]

  Transkribering av avsnittet

Alfred 0:19

– I säsongsavslutningen av Bilar med sladd följer vi upp EU-valet och så hör vi om stora storslagna vindkraftsplaner i norr. Men framför allt ska vi prata strafftullar, för nu har vi svaret på hur EU ska rädda kontinenten från kinesiska lågprisbilar. Hur mycket tull blir det egentligen när vi svenskar ska köpa Volvo? Allt detta och mycket mer i Nordens största miljö och elbilspodcast Bilar med sladd.

Anders 0:41

– Den

Anders 0:46

– här gången är det också du och jag, Alfred. Fabian jobbar.

Alfred 0:50

– Förra gången var det du och Fabian.

Anders 0:51

– Det är sant, ja precis. För vi hade bestämt att vi skulle rotera på något sätt, men jag har varit med i alla avsnitten. Jag vet inte hur det gick?

Alfred 0:57

– Det är som att du tar inte hinten. Du flyttar dig aldrig i vägen. Och sen så använder ni Chat GPT när ni ska göra er politikbevakning.

Anders 1:05

– Nej, det var ingen höjdare.

Alfred 1:07

– Vi har fått åsikter om det.

Anders 1:08

– Fabian jobbar otroligt mycket och att hinna gräva ner sig i alla detaljer lät han chatt-jp10 göra.

Alfred 1:17

– Det var intressant att det inte var värre, tyckte jag. Jag kände att jag hade ett och annat jag ville lägga till i diskussioner. Men vad tänker du?

Anders 1:29

– Jag satt och följde valet på valnatten. Gjorde du det också?

Alfred 1:33

– Ja, jag är ju lite junkie på sånt där. Jag har svårt att undvika att kolla.

Anders 1:37

– Ja, jag också. Det var ju väldigt spännande där om de små partierna skulle åka ut och så. Men det verkar ju ändå som att alla partier fick plats i det här. Eller de fick ju det.

Alfred 1:48

– Det känns ju lite antiklimax när det är så mycket raballer. Jag tyckte det här valet var ganska viktigt just för att EU är så himla viktigt för klimatpolitiken som ju ligger mig varmt om hjärtat. Och så går man och röstar och jag gör vad jag kan för att uppmana alla runt omkring mig att rösta och så vidare. Och så blev det ett mandat flyttade, annars var det identiskt från hur det var innan. En EU-parlamentariker från Vänsterpartiet istället för Kristdemokraterna. Nej, Centern var det som förlorade.

Anders 2:17

– Men samtidigt så, det som hände i Europa här, det var ju att högerpartierna gick fram och mycket klimatförnekare och så som har fått väldigt mycket mer utrymme nu i EU. Men i Sverige såg det väldigt annorlunda ut. Klimatfrågan var ju väldigt högt upp här. Varför var det så tror du?

Alfred 2:37

– Jag vet faktiskt inte vad det beror på, men det gör ju mig väldigt glad. Jag tycker det är ganska rimligt också av väljarna. Det gör att man får en tilltro till hela demokratin tycker jag. Att väljarna uppenbarligen prioriterar klimatfrågan högre i ett EU-val än i ett riksdagsval. För det är väl helt rimligt egentligen. Det är ju på EU-nivå som klimatfrågan verkligen ska lösas tycker jag. Jag höll på att kolla lite i Valund, som den kallas, den här undersökningen som SVT gör precis när man kommer ur vallokalerna. Det som var den tydligaste väljarströmmen, det var att det var många som sa att de skulle ha röstat på Socialdemokraterna om det var riksdagsval. Som istället röstade på Miljöpartiet. Det var det som var den tydligaste strömmen.

Alfred 3:20

– Det är väl ganska tydligt i så fall att det är lite kritik mot Socialdemokraterna för klimatpolitik, men att det finns många väljare som sympatiserar mer med Socialdemokraterna i inrikesfrågorna. Just när klimatfrågan ska prioriteras går det till Miljöpartiet.

Anders 3:33

– Min analys är lite annorlunda. Jag är ingen Miljöpartist. Jag gillar egentligen inte Miljöpartiet särskilt mycket.

Alfred 3:39

– Det har ju framgått tydligt i de senaste avsnitten av podden.

Anders 3:42

– Jag värnar väldigt mycket om klimat och miljön. Det är frågor som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, men just det partiet har inte lyckats attrahera mig. Men när jag såg slutdebatterna och såg Alice Bah Kuhnke, vad skicklig hon är. Hon var så lugn och sansad och saklig och hade goda argument.

Anders 4:01

– Hjärtat klappade några gånger för Miljöpartiet, det ska jag säga, när hon var så duktig på sina frågor.

Alfred 4:07

– Så du blev ändå glad när de hade en stor framgång i det här valet?

Anders 4:10

– De driver ju frågor som jag tycker om. Så det är mer att jag uppfattar dem som bilovänliga och deras förbudspolitik, snarare använda piskan morot, tror jag inte på. Jag tror på att vi kan innovera oss ur, nu kommer vi få massa arga lyssnare ändå, men det är min bild.

Alfred 4:30

– Jag upplever det som att du är lite fastlåst i en bild av att de är tillväxtfientliga och mot grön omställning. Jag upplever att det finns miljöpartister av båda sorter och att de i partiprogramman inte är teknikfientliga på det sättet.

Anders 4:52

– Man pratar ju om tillväxtbegränsning. Nu är vi inne och tassar. Du skulle sticka ut hakan mot Sverigedemokraterna, sa du. Ja, det kan vi göra. Jag såg ju den där dokumentären om den där trollfabriken. Vilken genomklappning från Jimmie Åkesson som går ut och hotar och hånar media och pratar om ett drev från medias sida när det är så tydligt vad de har sysslat med där. Och i den dokumentären så är det också tydligt att Jimmie Åkesson själv har sanktionerat de här trollen som sitter under dolda, anonyma konton och sprider skit mot sina samarbetspartner i Tidö-samarbetet. Helt otroligt. Jag tror det kan vara en viktig anledning till Sverigedemokraternas genomklappning i valet här.

Alfred 5:39

– Det är många som har velat dra de växlarna att det här skulle hänga ihop med den skandalen. Jag tycker det var intressant att se deras krishantering när de hamnade i den skandalen. De gick anfall i bästa försvar och hävdade att de inte har gjort något fel och så vidare. Det är så mycket Trump-logik i den krishanteringen. Det spelar ingen roll vad som är sant, utan om det finns en väldigt lojal och hängiven följarskara som litar på Sverigedemokraterna mer än vad de litar på de etablerade medierna. Då kan man driva den linjen och på så sätt dodgea hela priset av skandalen. Sen ger valresultatet vid handen att det funkar uppenbarligen inte på alla.

Alfred 6:21

– Jag tror att det är en för optimistisk analys av Sverigedemokraternas politiska motståndare att det var det som hände. Jag tror att kraftgången i EU-valet, och med kraftgång menar vi att de inte ökade. Det var ingen genomklappning, utan de behåller alla mandat de hade.

Anders 6:39

– Men de har ju växt från val till val. De hade väl en liten tillbakagång?

Alfred 6:44

– Det här var väl första gången som de inte växte i ett val de deltog i. Det blir ju ett trendbrott då som man märker att det finns många som inte hejar på Sverigedemokraterna. Jag kan vara transparent med att jag inte röstar på Sverigedemokraterna heller.

Alfred 6:59

– Man märker att folk blir glada av att det på något sätt gick att få stopp på dem. Men jag tror att det som hände här var att de inte lyckades mobilisera sina väljare. Mycket mer än att de har stött bort så himla många. Att de inte fick sina väljare att gå och rösta i EU-valet.

Anders 7:12

– Det kan nog vara en kombo. Jag kände för min del i alla fall att jag har tänkt på Sverigedemokraterna. Jag tror att jag över åren har accepterat dem mer och mer. Jag accepterar dem i Tidö-samarbetet också.

Anders 7:29

– Det är så länge sedan de hade de nazistiska rötterna. Nu är de mer ett vanligt parti. De tvingas ta ansvar. Men den här krishanteringen i samband med deras trollfabriker här tycker jag visar att det här är ett gäng auktoritära svin. Det är ju Putin och Trump-folk de här. Det var inte alls så fina politiker som jag trodde de hade blivit.

Alfred 7:56

– Vi vet ju ingenting om, vi sitter ju och spekulerar nu igen. En sak som jag kanske hade önskat att ChatGPT hade hjälpt er att ta upp i förra avsnittets valbevakning, det är väl att Sverigedemokraterna har velat driva frågan att riva upp EUs klimatpaket, som är stommen även i Sveriges klimatpolitik nu när Sverigedemokraterna har baxat regeringen till att vi ska helt förlita oss på den i vad vi ska ta för åtaganden. Så skulle de klara av att riva upp klimatpolitiken i EU, då finns det ju ingen hejd på det här. Då kan de verkligen försena omställningen med åtskilliga decennier och göra att Sverige helt tappar bollen. Och sen få köpa lösningar av alla andra.

Anders 8:32

– Vi har ju bara 20 mandat i EU, så Sveriges möjligheter att påverka är väldigt små. Den stora skräcken här är ju att väldigt många av de här klimatförnekarpartierna har gått fram också nu i EU.

Alfred 8:45

– Några som lyckades mobilisera sina väljare var Front National i Frankrike, som ju verkligen gick framåt.

Alfred 8:55

– Det var ju många som inför valet var rädda att Ursula von der Leyen från den vanliga konservativa EPP-gruppen skulle vara tvungna att vända sig högerut för att få ihop mandat för att kunna leda kommissionen efter valet. Och det kan man väl säga, trots framgångarna i Frankrike så ser det ju ut som att, vi vet ju inte hur kommissionen kommer sammanslättas, men det finns ett parlamentariskt underlag i EU-parlamentet fortfarande för att samma allianser som hittills ska hålla i taktpinnen. Det ger vi vid handen, att vi slipper vara rädda för att de ska riva upp Fit for 55, det här stora klimatpaketet.

Anders 9:33

– Mandatfördelningen visar ändå att det finns goda möjligheter för EPP att samarbeta med Socialdemokraterna, vad de nu heter den partigruppen, jag kommer inte ihåg.

Alfred 9:42

– Ja, och Renew tror jag Liberalerna heter där Centern och Liberalerna ingår från Sveriges sida.

Anders 9:48

– Så vi behöver inte vara så oroliga tror jag.

Alfred 9:50

– Nej, det blir spännande att se vad det nya parlamentet och den nya kommissionen ska formulera 2040-målen och det kommer väl bli en fingervisning om de håller i den tuffa agendan. Men det här är en bilpodd Anders, hur går bilen?

Anders 10:03

– Jag har faktiskt besiktigat min bil, jag berättade i ett tidigare avsnitt att jag hade bytt ratt till en sån där Joker-ratt, en flygplansratt som saknar överdel och är platt undertill.

Anders 10:15

– Och den har jag köpt från AliExpress i Kina, det är faktiskt några stycken lyssnare som har mejlat och frågat vad jag hittade. Jag skulle kunna lägga ut lite på en sida om det. Jag hittade en jättebra säljare där på AliExpress.

Alfred 10:27

– Hur länge var det så att man inte kunde köpa en ny Model X eller S utan Joke och folk var störda över det. Men du valde alltså att byta ut din befintliga runda ratt mot den här.

Anders 10:38

– Jag har haft min bil i åtta år och jag tyckte det var roligt att göra något nytt. Plus lite glädjen, det är lite lek för mig också. Något projekt och skruva. Jag tycker det är lite roligt, det är lite avkopplande. Jag kan ju alltid byta tillbaka till min gamla ratt om jag inte skulle vara nöjd.

Alfred 10:53

– Men är det inte luftkudde och grejer som gör det lite svårt att få göra?

Anders 10:58

– Nej, det tog 20 minuter kanske. Det viktiga var att koppla loss kablarna, batteripolen, så att inte airbagen var strömsatt.

Anders 11:08

– Jag vet inte om jag berättade det förra gången, men när jag tittade på den här videon, så jag följde instruktionen YouTube-video, så sa han att först börja med att koppla bort loopen, och så visade han hur man gjorde det och så gjorde jag det. Sen kopplade du bort minuspolen, batteriet, och så använde du den, så gör du så, och så följde jag instruktionerna. Och sen så han klippte in i efterhand, bara sorry guys, det visade sig att det var fel håll, så när jag startade bilen fick jag massor med felmeddelanden.

Anders 11:38

– Fan, kan du inte klippa in det innan då? Herregud, så jag hade gjort samma fel som honom då för att jag följde hans instruktioner. Men jag fick inte så mycket felmeddelanden efteråt, så det försvann, så det lös sig.

Alfred 11:49

– När vi ska lära barnen att laga mat efter recept så säger vi, läs alltid igenom hela receptet innan du börjar följa det.

Anders 11:56

– Jag hade ugnat igenom, jag hade inte tittat på hela videon i detalj, jag hade bara skummat igenom.

Alfred 12:01

– Men har du testat att luftkudden funkar nu då?

Anders 12:03

– Nej, det kan jag ju såklart inte göra, men luftkudden sitter i ett elektronikpaket mitt i ratten, så man tar ut hela det paketet och byter bara själva. Det är väldigt lätt, det var tre små sladdar att byta, så det var ganska lätt. Men i alla fall, den här ratten nu då, den har ju besiktat bilen och det var, jag var så nojig för det va, hur det skulle gå i besiktningen. Jag låtsades som ingenting att det var något speciellt med min bil, det kom en flygplansratt så jag bara lämnade in nyckeln där och sådär, satt mig i väntrummet och du vet, skakar liksom.

Alfred 12:30

– Så är det ju när jag ska besikta bilen, jag får alltid bra besiktningsmän, men det finns alltid någon hangaround, någon gubbe eller något som egentligen inte är med och besiktar min bil, men som ska kolla på oss och muttrar sura saker om hur kassa elbilar är och sådär i bakgrunden.

Anders 12:45

– Det konstiga var den här besiktningsmannen,

Anders 12:48

– han verkade trevlig, Anders sa han, är det du? Ja, det är jag, som om han kände mig. Det är lite som du brukar säga att du känner, du har ju din privata besiktning. Jag satt i väntrummet där och satt och tittade i någon tidning och sen så hör jag inifrån provhallen såhär, Anders, kan du komma hit lite? Du vet, skräck. Från min tidning gick in där i besiktningshallen bara.

Alfred 13:15

– Det var nära att springa åt andra hållet.

Anders 13:16

– Han står där och pekar på min rattjävel, vad har du köpt den här ratten? frågar han.

Anders 13:22

– Ja, jag har köpt på internet sa jag, klump i halsen.

Alfred 13:26

– Du nämnde inte AliExpress då?

Anders 13:27

– Nej, jag sa inte det. Och så sa han, jag har fått mejla faktiskt till Dekra centralt här för att höra vad som gäller.

Anders 13:37

– Okej, sa jag. Och sen så gick jag tillbaka och satte mig i väntrummet där. Och sen så var bilen färdigbesiktad. Ja, men det är klart nu sa han. Ja, hur var det med ratten då? Nej, den är godkänd, sa han. Jag ville bara mejla Dekra och kolla vad de tyckte om en sån ratt. Jaha, tack liksom. Men det gick bra i alla fall, så det är godkänt att ha en sån ratt vet jag nu då.

Alfred 13:59

– Ja, vi kan lyssna service, alla ni som är sugna, då vet ni att det finns en besiktningsstation som kommer godkänna det.

Anders 14:05

– Ja, Dekra tror jag det var i Täby kyrkby, fick det bli den här gången. För övrigt, han har ju aldrig sett en sån ratt innan sa han. För de här Teslorna som kommer med såna yokerattar, de kommer ju först 2022.

Alfred 14:17

– Just det, de har inte börjat besiktas ännu.

Anders 14:18

– Ingen har börjat besiktas ännu, så de har inte sett dem.

Anders 14:21

– Hur är det med dig då?

Alfred 14:22

– Jo, jag har faktiskt också hållit på och gjort åtgärder med bilen. Vi ska dra på en roadtrip i sommar har vi tänkt.

Alfred 14:28

– Vår Model X med gratis supercharging ska få åka hela vägen ner till Pisa och bli bortre punkten. Oj, vad roligt. Det är lite bucket list för mig, för det är utanför tornet och det har inte jag sett förut. Så det blir kul.

Alfred 14:40

– Vår är också nybesiktad, den klarade besiktningen utan problem, men det har ju låtit och skallrat och knakat och grejat. Så jag ville nog ändå fixa länkarmarna och göra lite ljudinställning och sånt där innan vi skulle åka på långresa. För nu är vi ju bortanför alla garantier och allt möjligt, så det kan ju bli dyrt om den rasar på andra sidan kontinenten om man inte har tid att vänta in reparation.

Anders 15:00

– Du ringde ju mig när du var på väg till.

Alfred 15:02

– Ja, det var ju synd att jag gjorde det för sent. Vad sa du när jag ringde?

Anders 15:06

– Du åkte hela vägen från Fellingsbro till Tesla för att åtgärda knakljud.

Alfred 15:11

– Nej, det var för lång väntetid hos Tesla, så jag åkte faktiskt till Grufman bil som jag pratat om tidigare.

Anders 15:16

– Just det. Jag har ju haft de där knarrljuden också och också följt YouTube-instruktioner för att man blir av med de där knarrljuden. Och då finns det ett tips som är helt fantastiskt bra. Man köper silikonsprej, finns på Biltema för typ 49 spänn.

Alfred 15:31

– Det har jag redan, jag hade ju allt jag behövde hemma.

Anders 15:34

– Ja, just det. Jag hade sparat 49 spänn där också. Men så åker man och hissar upp bilen på ett upphissningsställe, typ någon lokalstation. Det finns på OKQ8-mackar ofta möjlighet att hissa upp bilen. OBS! Ni som har elbilar. Elbilar är ofta ganska tunga och ibland är de över gränsen för vad de där billyftarna får lyfta. Så jag fick åka till två olika mackar innan jag hittade en som kunde lyfta min bil. I alla fall, så sprejar man på det på bussningarna, alltså på de här gummibussningarna. Man behöver inte alls vara tekniskt kunnig. Det som är gummi under bilen lägger man på en sån här sprej i de där länkarmsdelarna. Så sprejar man på det. Och sen när jag åkte ut från verkstadshallen där, så var det helt borta i gnisslet. Och så åkte jag och parkerade bilen och när jag startade igen så var det tillbaka i gnisslet.

Anders 16:19

– Och så fick jag åka in en gång till till OKQ8.

Alfred 16:22

– Du gjorde om det?

Anders 16:24

– Jag gjorde om det och så sprejade jag på en gång till på allihopa och då försvann det permanent. Och det är typ två månader sedan nu och det har inte kommit tillbaka.

Alfred 16:31

– Okej, jag åkte till Gruffman istället och vi funderade lite på om du hade fått något bra poddpris utan att ha bett om det förra gången.

Anders 16:41

– Nej, jag tror inte det. Det står på min nummerskylt undertill,

Anders 16:45

– Bilar med sladd, Nordens största elbilspodcast.

Alfred 16:48

– Det står det på min också och de gjorde ett jättebra jobb, men jag fick betala 30 000 för att vi bytte både övre och underlänkarmar i framvagnen. Oj då.

Alfred 17:01

– Dessutom med en hjulinställning på det och sedan så märkte de att ett av mina belägg verkar ha kärvat fast. Det satt inte fast nu, men det verkar ha kärvat fast någon annan gång. Så det var typ helt slut och då byter man alltid det i par och så vidare.

Anders 17:14

– Bromsbelägg alltså?

Alfred 17:14

– Bromsbelägg, ja. För jag hade bett om att smörja upp bromsarna. Det brukar jag göra en gång om året just för att förebygga det här, för att undvika det här. Men det hade hänt i alla fall. Skivorna var okej dock. Förra gången det här hände, då fick jag byta skivor och hela baletten.

Anders 17:26

– Men det var saftigt 30 000.

Alfred 17:28

– Ja, det var definitivt mer än vad jag trodde att det här skulle gå på. Men förutom att den är tyst nu, så är det kanske lite placebo på det där också.

Alfred 17:39

– Den känns tightare. Så jag undrar om det inte var lite glapp i de där gamla också. För det är väl det som brukar hända när länkarmarna blir förhållade, att det blir glapp i lederna till slut.

Anders 17:48

– Men säger de inte till på besiktningen då om det är glapp?

Alfred 17:50

– Jo, det testar de ju och den klarade ju besiktningen. Så det är nog bara placebo och att jag borde ha gjort din Biltema fix för 49 spänn istället.

Anders 17:58

– Men Obs då, jag kör ju runt med den där silikonburken i bagaget nu, för det kan ju när som helst börja gnissla igen. Det är ju inte en permanent lösning. Utan gummit, såvitt jag förstått, så suger gummit upp den där silikonet och går in i, för det är just själva gummit som gnisslar då. Inte någon metalldel eller så, utan det är det gummit som blir gammalt helt enkelt.

Alfred 18:20

– Men du, en sak som jag ska göra på den här resan, det är att när jag är i Pisa, då ska jag också sammanstråla med min syster och hennes barn. Då kommer jag få träffa vår systerson. Du och Fabian har ju pratat lite grann om att vi har en ny sajt, bilarmedsladd.se.

Alfred 18:34

– Det vi har börjat göra nu, det är att vi får ut transkribering på alla avsnitt där. Så om man av någon anledning vill kolla vad vi säger i text, då kan man läsa det där. Det är min systerson faktiskt som hjälper oss med det. Att granska transkriberingarna. Han har klagat lite på att vi snackar för mycket Easee, har han gjort nu när han har jobbat bakåt i tiden.

Anders 18:54

– Det är slut med det, Easee-skandalen är ju över nu.

Alfred 18:57

– Den är över, så nu blir det inte så mycket mer Easee. Men det som är fantastiskt, vi använder en tjänst som heter Klang.ai, som är ett svenskt bolag som har en transkriberingstjänst som funkar helt fantastiskt på svenska. Så det är ett tips till alla lyssnare som kan behöva hjälp med transkribering. Det är verkligen väsensskillnad på den här tjänsten och andra transkriberingstjänster. Jag testade ett par stycken inför det här och det är tydligt att den här klarar svenska. Vi får hjälpa den lite med kinesiska varumärken och sådana grejer fortfarande, men annars så är den klarar svenska galant. Så det är helt otroligt. Klang.ai är ett bra tips.

Anders 19:35

– Jag driver tillsammans med Fabian när vårdcentralen hälsar hemma. Vi har pratat mycket om det i programmet också. Vi åker hem med elbilar till våra patienter. Men vi har ju digitala möten och patienterna kan spela in sig själva i de där mötena. Så jag har faktiskt börjat fundera på att transkribera de här videosnuttarna som patienterna spelar in så att man kan få det i text också. För då blir det också sökbart för journalen och så, det som sägs. Men hade du testat flera olika innan du landade på den här klädbutiken?

Alfred 20:02

– Ja, jag testade flera. Dels så testade jag någon gratis funktion i Microsoft Office. Det var ett skämt, det funkade inte överhuvudtaget. Och sen så testade jag flera webb-baserade tjänster, liklang.ai då, som också hävdar att de ska klara av det. Men det var ingen som var nära i mina tester.

Anders 20:20

– De här AI-tjänsterna, man bygger in det i så mycket olika. Det står ju AI-assistent på alla tänkbara program numera. Zoom som vi använder för videomöten, där står det AI-assistent. Vad ska man ha det till i ett videomöte? Det fattar inte jag. Men i Photoshop, jag använder det en hel del för att redigera bilder. Då finns det en sån här AI som man ska bara kunna skriva vad man vill ha. Och då är det ett exempel när man startar det här, så är det så här, byt ut huset och så är det ett hus på en kulle. Och så gör man det och så skriver man ta bort huset och så är det en kulle. Det ser helt fantastiskt ut. Alla andra tillfällen när jag provat Photoshop som tjänst så blir det konstigt. Det blir inte alls, man vill ha konstiga diskussioner och fel. Så just det exemplet som de hade är bra, men i övrigt så är det inte så.

Alfred 21:04

– Jag är supernöjd. Jag hamnar ganska ofta i situationer i Photoshop att jag har en liggande bild och den behöver vara stående eller kvadratisk. Och så får man beskära för hårt om man ska ha ett annat utsnitt. Då finns det generative expand tror jag det kallas.

Anders 21:19

– Den har jag använt en del också.

Alfred 21:20

– Den funkar jättebra tycker jag.

Anders 21:22

– Den funkar jättebra. Det är mer när man tar bort och ändrar grejer, ansikten blir förvridna. Det är lite mycket detaljer nu i Photoshop.

Alfred 21:29

– Det är en bipod.

Anders 21:30

– Det är inte den typen av podd det här.

Alfred 21:32

– Men du, vi har fått brev. Ja, då har vi fått brev från Erik Sundström som skriver Hej! Tack för en fantastisk podd. En av de bästa helt enkelt. Går i tankar på att byta ut min hybridbil, som ni gillar så mycket. Hint, hint. Till en ren elbil. Har tänkt att köpa en Tesla Model Y, men har faktiskt fått kalla fötter på grund av Elon Musk. Han verkar ha blivit en helt galen konspirationsspridare. Tråkigt att han är politisk. Eller hur känner ni? Tack igen för en bra podd. Hälsningar Erik. Du hade svarat honom här.

Anders 22:13

– Det här brevet, han riktade det direkt till mig. Då fick jag lite tillfälle att verbalisera vad jag tänker runt det här. För jag kör ju bevisligen fortfarande min Tesla och vi har en Tesla till. Jag följer Tesla och tycker det är väldigt spännande. Jag känner så här, vi får se vad du tycker och tänker Alfred. Se hur väl vi är alignade. Men om man tittar på Elon Musks grundläggande värderingar, så vitt jag känner till dem, så handlar det om att bygga, att innovera sig ur den krisen som mänskligheten har. Planetkrisen och så där.

Anders 22:48

– Det är precis det helt alignade med hur jag tycker att vi ska ta oss ur de problem som mänskligheten har skapat för sig själva. Samtidigt finns det otroligt många industrimän och politiker där ute som har en helt motsatt agenda. Vi pratade om det innan, när det gäller klimatförnekare och annat. Jag tror generellt att det vore väldigt oklokt att bojkotta en av de få riktigt stora industriledarna som faktiskt arbetar för en bättre planet och har muskler och pengar att faktiskt göra det. Och så har han en mängd andra tillkortakommanden som är i andra sidan den här balansvågen, som behöver värderas mot det här. Jag har följt Elon Musk sedan 2009 och hela vägen fram till alldeles nyligen så upplever jag att han har framstått som fin med hjärtat på detta stället. Han har haft problem med hur han behandlar sin personal som har varit väldigt osvenskt, lite mer amerikanskt sett, men han har varit tuff och många har vittnat om att han har varit inte schysst mot sin personal. Men i övrigt har det fram till alldeles nyligen inte handlat någonting om konspirationsteorier eller galna politiska grejer.

Anders 24:02

– Och jag tänker att det som vi ser nu är en förändring som han har gått igenom efter att ha varit väldigt hårt åtsatt i media. Han lever under en makaber press från alla håll. Jag gjorde ett inslag, jag lyssnade faktiskt på det igen nu, för några år sedan så gjorde jag om den här grottpojkarna i Thailand som blev fast där när Elon Musk försökte hjälpa till. Och hur otroligt hårt han blev påhoppad från media, där det var helt grundlösa rykten som spreds och rena felaktigheter med syfte att sätta dit honom.

Alfred 24:38

– Men det brukar ju oftast finnas korn och sanning i hur media sätter åt honom. Det var ju han som anklagade en av de där dykarna för att vara pedo guy.

Anders 24:47

– Just det, men det var ju efter att den här killen som inte alls var en dykare utan han var bara en gubbe som hade, var han ekonom vill jag minnas, som hade utforskat grottorna på.

Alfred 24:59

– Ja, men Elon var så här, han är pedofil för att han har åkt till Thailand.

Anders 25:03

– Ja, absolut, han var hård. Men den här killen hade ingenting med den här grotträddningen att göra. Det var bara en generell gubbe som hade fått gå till media och talat ut och sen anklagade Elon Musk för massa grejer som tydligen inte stämde. Skit samma, min poäng är att hade jag blivit så hårt åtsatt från alla håll som Elon Musk har blivit så vet inte jag hur jag hade reagerat. Inte omöjligt att jag också hade blivit konspiratorisk under de förutsättningarna. Jag vet inte. För mig så väger klimat, om man tänker vågskålen, klimat och industridelen så mycket tyngre än övriga delar att jag fortfarande kommer fortsätta följa Tesla, jag kommer fortsätta följa Elon Musk, jag tycker det är väldigt spännande det han och hans företag gör. Vad tycker du Alfred?

Alfred 25:48

– Det blir aldrig tråkigt att följa nyheterna runt Elon Musk-bolag. Dels vad de åstadkommer så otroligt mycket och de gör så viktiga saker som är helt alignade med just som du pratar om. Allt från klimatomställning till utforskning av rymden som jag har svårt att inte bli extremt exalterad över. Det är ju egentligen ett separat intresse men jag är lika junky på det.

Alfred 26:16

– Följer man det här noggrant som både du och jag gör, det betyder att vi kollar på en massa kanaler som ofta anklagas för att vara fanboy-kanaler. Tesla-följarna blir ofta anklagade för att vara någon form av evangelister som sjunger Elon Musks lov oavsett vad han gör. Jag har ju en grundläggande skolning som journalist och försöker alltid vara källkritisk och nykter i hur jag bedömer allting. Så jag följer både helt vanlig media och sen så följer jag de här andra kanalerna och också läser vad han säger själv. Jag håller med dig i att det finns ett narrativ i vanlig media där man gärna önskar att beslå honom med misstag eller saker som går fel och därför är det väldigt snabba på att skriva allt som går fel. Media älskar att skriva om alla Teslor som blir återkallade hela tiden stup i kvarten trots att det inte är en nyhet överhuvudtaget när andra bilar återkallas. Trots att Teslorna kan bara uppdateras med mjukvaruuppdatering medan de andra bilarna som blir återkallade måste in till verkstad. Så hur kan nyhetsvärderingen vara så annorlunda i de fallen? Det finns många sådana exempel på där Tesla faktiskt blir ganska orättvist behandlade upplever jag i media. Samtidigt måste man sortera i den här fanboyismen som det definitivt också finns inslag av. Det jag upplever efter att ha läst biografierna om Elon Musk är att det hände något ganska viktigt med hans personliga inställningar i en del av de här woke-frågorna när ett av hans barn kom ut som transsexuell och bytte kön och tog avstånd från honom som roten till allt ont och så vidare. Och där har han fastnat i en tankebana om att det här är the woke mind virus som han uttrycker sig.

Anders 27:57

– Kan du bara förklara begreppet woke?

Alfred 27:59

– Det handlar om politisk korrekthet. Det är ju en debatt i Sverige också, men den har ju kommit ännu mycket längre i USA där väldigt mycket av att vi ska ha tolerans för folk som inte har en bestämd könsidentitet eller att vi ska vara väldigt försiktiga med saker som kan uppfattas rasistiskt och så vidare. Den politiska korrektheten har blivit ett eget skälsord och att så fort man har den toleransen eller bara försöker uttrycka sig vårdat och försöker hjälpa till att gå före i den omställningen, då är man på något sätt politiskt korrekt eller woke på engelska och därför bara någon man kan avfärda. Enligt Elon Musk? Elon Musk, men också stora delar av Trump-väljarskaran och många som står till höger politiskt. Långt ut till höger ska jag säga står politiskt.

Anders 28:49

– Så det är egentligen slaget här konservativ vs. progressiv?

Alfred 28:54

– Ja, på den här GAL-TAN-skalan så är det på den skalan som Elon Musk står väldigt långt ifrån mig till exempel nu.

Anders 29:02

– Men jag tycker det är lite konstigt. Jag själv är tan på många håll, men är ändå väldigt progressiv. Jag tycker den skalan också är svår ska jag säga.

Alfred 29:12

– Jag hade en poäng som jag var på väg till. Jag försöker skilja liksom produktingenjören Elon Musk och vad de gör med bolagen från de här delarna. Jag tycker att det går att separera dem och jag tycker att det som Tesla har gjort, det är deras förtjänst att hela bilindustrin ställer om. Jag har ingen lojalitet med Tesla så att jag inte kan tänka mig att köpa något annat, men just nu är produkterna så mycket bättre. Jag är en believer av att de kommer faktiskt vinna racet i självkörning och det gör att jag har svårt att tänka mig någon annan bil. Jag kan fortsätta köpa Teslas produkter och så vidare för att jag tycker att de är överlägsna och att Tesla navigerar bra. Så jag kan samtidigt vara sjukt emot vart Elon ställer sig i vissa ställningstaganden nu som har med de här woke-frågorna. Och jag kan tycka att det är hemskt när han verkar kanske bli utsedd till en del av Trump-kabinett och så vidare. Hur kan han ha hamnat så långt bort att han ska hjälpa Trump vid makten?

Anders 30:03

– Och det är också konstigt.

Alfred 30:05

– Och samtidigt, för här kommer det intressanta.

Alfred 30:08

– Länge så var det så att hela marknaden i USA höll på att dela upp sig i två olika läger, där Demokraterna var för omställning och kunde tänka sig att köpa elbilar och alla republikaner som röstade på Trump var helt och hållet emot elbilar och kunde absolut inte tänka sig att köpa elbilar. Det är en långsökt spaning som jag inte har något annat underlag för än rena spekulationer. Men vad ska man göra för att få de Trump-lojala väljarna att komma ur sin grotta och välja att vara med på det här tåget och börja tänka sig att köpa elbilar? Vad ska man säga för att åstadkomma det?

Alfred 30:44

– Det är precis vad Elon Musk säger. Jag tror inte att det är hans bevekesegrund, men jag ger mig fan på att det kanske till och med är så att han accelererar omställningen för att han säger det som behövs för att få dem att sluta ta avstånd från Elon Musk och komma med i matchen.

Anders 31:02

– Ja, för att han satte ju Elon Musk i en panel, en rådgivarpanel till Trump, men när Trump började med sina vansinnigheter.

Alfred 31:13

– När Trump skulle lämna Parisavtalet och hoppa in av den.

Anders 31:15

– Ja, men då hoppade han av, precis. Så Elon Musk har ju verkligen tydligt tagit avstånd från Trump tidigare och det är ju lite lustigt nu att han ska vara med i den som rådgivare åt Trump nu. Men jag tror precis som du att Elon Musk, han är klurig. Det här handlar om att få inflytande och använda det här. Det var ju väldigt smart tänkt av dig att det handlar om att försöka omvända Trumps väljare för att få fler att vilja köpa elbilar. Öppna 50% av marknaden i USA.

Alfred 31:38

– Det som har hänt redan är ju att det här flörtandet med Trump, det har ju lett till att, för Trump, han kommer ju samtidigt vara på, inför det riktiga valet nu till hösten i USA, då kommer han behöva tona ner hur extrem han är för att kunna vinna mittenväljare och sno dem från demokraterna. Man kan redan se de begynnande stegen av det, där han då bland annat efter att ha diskuterat med Elon Musk har varit ute och sagt att han är ett stort fan av Musk och att han är ett stort fan av elbilar. Nu finns det många som inte längre är fans av Musk på grund av alla de här woke-grejerna, men det är verkligen så att Musk kan flytta Trump. Det är inte bara Trump som flyttar Musk.

Anders 32:19

– Nej, precis. Intressant, det är också en kul spaning. Men jag tolkar det som att du känner ändå att du kan fortsätta att köpa Tesla och engagera dig i Musks olika bolag.

Alfred 32:31

– Ja, jag försöker att inte vara så emotionellt investerad i om han är god eller ond. Jag tycker att det är en ganska ointressant fråga, utan jag försöker navigera. Vad är bra för klimatet? Vad är de bästa produkterna? Där gör han många rätt och så kan man bara skratta åt hur det går. Sen har vi en jätteintressant fråga här som nästan skulle vara en egen nyhetsavdelning i podden, men snart kommer stämman i Tesla. Årsstämman där alla aktieägare ska rösta på en del förslag. Vi har den här stora frågan kring om Elon Musk kommer att få sitt belöningspaket som vi har pratat om i något tidigare avsnitt. Från 2018 var det, inte 2016 som jag sa då, men 2018 så fick han ett stort belöningspaket som var noll i lön, men jättemycket aktieoptioner och så fanns det olika steg på den trappan i hur mycket optioner han skulle få beroende på hur väl han lyckades ta Tesla framåt. När det sattes så fanns det mål som var att de skulle tiodubbla omsättningen och det var helt galna mål som alla skrattade åt och alla analytiker var så här, det här är helt meningslöst att man ska sätta sådana här höga mål och det kommer aldrig bli någonting. Men Elon Musk band hela sin belöning på det. Sen så infriade han det. Aktiekursen är över tiodubblad sedan dess och så vidare och har varit uppe på ännu högre toppar. Så han fick hela den där belöningen och den belöningen är värd runt 50 miljarder dollar, vilket när vi röstade igenom som aktieägare att det var det han skulle få, då var det inte värt 50 miljarder dollar, utan det var han som jobbade ihop det, att det blev så mycket värt. Och så har det retroaktivt tagits ifrån honom av att en domstol i Delaware har underkänt förfarandet och kom fram till att det paketet skulle röstas igenom. Och nu på stämman så är det en ny fråga som aktieägarna får rösta om, att vi trots allt ska återinföra det, att han retroaktivt ska få tillbaka det som domstolen tog ifrån honom.

Anders 34:16

– Och att de samtidigt ska flytta Teslas huvudkontor från Delaware, lite som straff uppfattar jag det, till Texas?

Alfred 34:22

– Ja, dels så litar han inte på det juridiska systemet i Delaware längre, att det kunde bli ett sådant här domslut. Så det är nog ett mankemang för att kunna återinföra det. Och så behövs det, och det är inte som att aktieägarna har sista ordet här, men det behövs någon form av opinionsmätning bland aktieägarna för att se om de kan få det återinfört helt enkelt.

Anders 34:42

– Ja, men jag förstod det som att det är gjort nu att Tesla aviserar, gjorde ett utskick bara idag eller igår, att de nu har majoritet för det här?

Alfred 34:49

– Ja, omröstningen har ju inte slutförts ännu, men det är ju inte en omröstning som sker vid ett tillfälle, så deadline för att rösta är vid en spelande stund här nu, inte slutfört. Jag tror att det kommer vara det när ni hör det här avsnittet, så det är lite olyckligt att vi vet ännu inte utfallet. Men Tesla har kommunicerat att de nu har säkrat tillräckligt med röster för att det kommer att gå igenom. Elon Musk har hotat med att han lämnar Tesla om han inte får det här. Det kan jag förstå, för det är det som tar honom upp till 25% av rösterna i bolaget. Det är hårt intjänad lön. Han har skapat så mycket värde för aktieägarna och att det inte skulle godkännas, det tycker jag vore helt galet, oavsett vad man tycker om Musk.

Anders 35:30

– Det är hans bolag han har startat, det har drivit upp det, det är hans visioner, han har slitit som ett djur och så blev det värt väldigt mycket pengar. Det kan man inte ta ifrån honom reaktoraktivt för att det blev för mycket pengar.

Alfred 35:40

– Nej, jag tycker inte det går. Det viktigaste är att om vi bara hade spelat in det här för några dagar sedan, då hade jag sagt att det verkar vara 50-50 om det här kommer gå igenom. Och går det inte igenom, då är det nog i sin tur 50-50 att Elon faktiskt drar från Tesla. Då behöver vi fundera på vad Tesla är utan Elon. Det som blev tydligt var att aktiekursen rusade så fort det står klart att Elon kommer få det här och att han även kommer bli kvar. Det är en värdeförstöring utan dess like ifall inte aktieägarna röstar igenom det här.

Anders 36:08

– Man kan dra en parallell till Apple, när Steve Jobs dog, då stannade Apple av lite grann. Innovationskraften har i mångt och mycket försvunnit.

Alfred 36:18

– Ja, eller gått tillbaka ännu längre när han faktiskt blev utslängd från sitt eget bolag. Vad som hände med Apple, det var först när han kom tillbaka som Apple blev ett bra bolag igen.

Anders 36:25

– Så man ska inte underskatta de här industriledarna och vikten av att ha just rätt person på de ledande positionerna.

Alfred 36:33

– Jaha, upp till 48 % tull på kinesiska elbilar. Så är det EU ska rädda den egna bilindustrin. Så hur mycket dyrare blir det egentligen när vi ska köpa våra Volvos? Och är det här spiken i kistan för Polestar? Allt det får du efter detta.

Anders 36:47

– Ja, men vi börjar med stora vinstsatsningar i norra Sverige. Regeringen aviserade häromdagen en ny satsning i den gröna omställningen. Det är så att de ska instifta ett nytt grönt accelerationskontor som ska ha två industrisamordnare och de ska jobba med att få till tillståndsprocesser och styrmedel för att till exempel ny kraftproduktion ska bli mer förutsägbar och gå snabbare. Du har läst lite mer om det här Alfred?

Alfred 37:21

– Ja exakt, men accelerationskontoret har tänkt att utan att tumma på noggrannheten, som regeringen uttryckte det, så ska det gå snabbare och bli bättre förutsägbarhet i det här så att vindkraftsbolagen eller andra satsningar ska kunna veta snabbare och bättre att det ska vara bra. Hela tanken med det från regeringens sida är att det ska bli konkurrenskraftigt att ta gröna investeringar i Sverige så att man inte väljer att göra dem någon annanstans. Det återstår att se om det här kommer ge några resultat, men några som verkligen kommer behöva de tillstånden är det tyska vindkraftsbolaget Skyborn Renewables, som vill bygga enorma vindkraftsparker i Sverige. Det är med hjälp av ganska smutsiga pengar från början. Det är från Blackrock Investment som är en fond som brukar vara utskälld. Jag tror det var Oatly som hamnade mycket i skiten när de fick pengar från Blackrock, för att det allas låg som att de hade tagit pengar från smutsiga industrier. Själv tycker jag det är fantastiskt när de här smutsiga pengarna används för att investera i den gröna omställningen. Men det är inte alla som gör det.

Anders 38:16

– Men det är många andra svårigheter med vindkraften. Det stoppas ofta av kommunerna, som Veto.

Anders 38:24

– Är det här man ska jobba med också?

Alfred 38:27

– Ja, jag tolkar det som att det här accelerationskontoret ska se på helheten och försöka få till det som krävs. Och när de pratar om förutsägbarhet, då tror jag att det de pratar om är att hittills har tillståndsprocessen gått till så att man har kunnat få ett förhandsbesked från kommunen om att de är positivt inställda och sen plöjer man ner alla pengar som krävs för att förbereda, göra ansökningar och projektera. Och så kommer man ganska långt fram i processen, det tar flera år, och sen har kommunen en ny chans att säga. Och då kan det hända att de har bytt fot, antingen på grund av lokal opinionsbildning eller på grund av ett maktskifte. Och då kan man, trots det positiva förhandsbeskedet, få ett nej i det läget. Och då blir det väldigt mycket pengar i sjön. Och så länge den oförutsägbarheten finns, då blir det inte så attraktivt att bygga i Sverige.

Anders 39:09

– Jag pratade faktiskt med en miljösamordnare på försvaret häromdagen, som berättade att det pratades mycket i media om att det är försvaret och kommunerna som blockerar vindkraftsutbyggnad, men han berättade att försvaret blockerar nästan ingenting. Det handlar om fåtal fall när de här stör radarsignaler och sådär, och i vissa fall när de ligger dåligt till ute i vattnet för möjligheten att försvara Sverige. Men han sa att absoluta majoriteten, han pratar 90% eller någonting, är kommunerna som blockerar. Så han tyckte det var taskigt att försvaret får dras in i det här härvan om att stoppa vindkraftsparker.

Alfred 39:48

– Så det blir alltid svårt när försvaret gör det, för de kan aldrig avslöja varför heller, eftersom det är försvarshemligheter. Så de säger bara nej. Och så är det ingen som vet varför. Och bara, kan vi ändra på något så ni kan säga ja? Inga kommentarer. Så jag tror det är därför de får en oproportionerlig andel. Och sen så är det ju inte antalet nej som är viktigt, utan snarare hur stora de projekten som blir stoppade är. Och det tror jag har varit problematiskt längs med Norrlandskusten tidigare, att där har det kunnat komma nej från försvaret. Och så blir det inte tydligt hur man ska åstadkomma det. Men det som är nytt nu i alla fall, det är att enligt Dagens Industri så är det nu totalt 19 stora projekt som ligger på kö hos regeringen och väntar beslut. Och den här kön håller på att fyllas på. Och det återstår väl att se om det här accelerationskontoret kan göra någonting för att få ner den kön. Men tyskarna då, Skyborne Renewables, de har presenterat fyra nya projekt med en förväntad årsproduktion på 10 terawattimmar vardera. Det vill säga ungefär lika mycket per projekt som en större kärnkraftsreaktor per styck.

Anders 40:45

– Det är årsproduktion där då?

Alfred 40:47

– Det är årsproduktion ja. Det är förväntad årsproduktion, så man vet ju inte hur mycket det kommer att blåsa, men det är ju en av de stora fördelarna som det talas om i branschen, att medelvinden ute till havs är så mycket högre, så man hamnar närmre det teoretiska maxet med havsbaserad vindkraft än med landbaserad vindkraft. Där tumregeln som jag har uppfattat det är att landbaserad vindkraft ger ungefär 25% av teoretiskt max, medan havsbaserad ger 50% av teoretiskt max. Man hamnar mycket närmre installerad kapacitet i faktisk årsproduktion.

Anders 41:15

– Du får mycket mer ut av ett installerat vindkraftverk till havs. Problemet är att det är mycket dyrare då med fundament och så?

Alfred 41:22

– Ja, det är dyrare att installera och det ska fram nät och så vidare. Men som jag har uppfattat den här nyheten så är det här den förväntade årsproduktionen, så det betyder väl att den installerade effekten är högre än så till och med.

Alfred 41:33

– Först ut i de här projekten är det som kallas för Polargrund Offshore. Jag vet inte hur de har satt namnet, det har känts lite svängelst i kommunikationen, men det ska alltså ligga i Bottenviken utanför Luleå. Enligt bolaget kan det här, om de får tillstånden på plats, börja producera el i början på 2030-talet. Vi har ju pratat lite tidigare i podden om hur mycket det är med 10 terawattimmar. Vi har, om man avrundar lite, ungefär 150 terawattimmar elproduktion nu. Vi ligger lite över det. Det vi har pratat om i den gröna avställningen är att vi behöver hitta en väg till att komma upp över 300 och kanske ännu mer, beroende på hur mycket satsningar som görs. Det här är ett exempel på vindkraftsprojekt som skulle kunna ta åtminstone nära en tredjedel av den totala extrautbyggnaden som kommer. Vad ska man säga om det som kärnkraftskramare som du är?

Anders 42:18

– Det är toppen. Jag har faktiskt suttit och räknat en hel del. Vi har pratat om det tidigare. Jag har inte riktigt haft tid att bara färdigställa det räkneprojektet, men hur mycket vindkraft vi skulle behöva installera för att kunna dels klara, om vi skulle vilja göra oss av med kärnkraften vi har, och dels då kunna möta det framtida behovet. Det är helt makalösa mängder vindkraftverk som vi måste få upp för att faktiskt kunna klara en sådan omställning.

Alfred 42:45

– Man kan ju tänka att om det ska vara 150 terawattimmar till och medelproduktionen är 50% fastbaserad, då skulle det behövas 300 terawattimmar installerad effekt för att vi skulle få de där 150 om allt skulle komma från vindkraft. Då kommer det likförbannat vara tillfällen när det inte blåser.

Anders 43:00

– Ja, men det kan man ju hantera med vattenkraften till viss del. Vattenkraften kan få balansera och fungera som stora batterier. Det finns många projekt också internationellt där man använder,

Anders 43:11

– det vi pratade om tidigare i programmet, spränger upp gruvor i berget och använder dem för att trycka. Det finns ju sätt att hantera det, men vi kommer behöva den här vindkraften. Vi kommer också behöva kärnkraft. Det är ingen motsättning och det har blivit en konstig politisk motsättning som jag är så ledsen över. Vi behöver allt vi kan få. Hela samhället håller på att elektrifieras. Vi pratar om elektriskt flyg, elektriska bussar, elektriska lastbilar och elektriska industrier. Vi måste ha väldigt mycket el. Jag är superglad att vi får byggt ut den här vindkraften. Jag är absolut inte emot vindkraft på något sätt.

Alfred 43:47

– Det har varit bra med alla våra diskussioner i den här podden. Det har definitivt flyttat på mig också. Jag tror att kärnkraftselen kommer bli dyrare än vad det hade blivit om vi tar det från förnybart. Men jag är också så här, vi behöver allt. För det måste komma till snabbt. Och det finns politisk enighet om att det måste komma till snabbt. Att den gröna omställningen går före. Så jag önskar att de som är emot kärnkraften kan lägga det bakom sig. Shit, nu gör vi en uppgörelse i mitten här så att vi får politisk enighet kring att bygga både och. Så att inte de som vill bygga kärnkraft måste förlita sig på de som är emot vindkraft och de som ska bygga vindkraft är emot kärnkraft. Då blir det ingenting gjort. Nu behöver vi bara mötas i mitten och få det gjort.

Anders 44:24

– Det är väldigt svårt, det som jag har suttit med i min Excel-fil,

Anders 44:30

– det är att det är väldigt svårt att få till en total omställning om vi skulle göra oss av med kärnkraften och ersätta den med vindkraft. Och dessutom bygga ny vindkraft för att möta de kommande behoven.

Alfred 44:40

– Det känns ju ändå som en politiskt död fråga. Det finns ju ingen som aktivt driver att lägga ner mer kärnkraft. Det handlar snarare om om det ska tillkomma ny eller inte. De befintliga får ju fortsätta tuffa.

Anders 44:50

– Vid någon tidpunkt så är ju också den kärnkraften vi har, alltså de som nu är i bruk, också i behov av antingen uppgraderingar eller då att avvecklas och ersättas.

Alfred 45:01

– De är ju bortom sin ursprungliga tilltänkta tekniska livslängd, även om det såklart har skett investeringar.

Anders 45:06

– Så är det. Jag har ett tillägg faktiskt till ett tidigare program. Jag tror det var förra programmet eller tidigare programmet när Fabian sa att Elon Musk hade sagt att man kan ersätta ett kärnkraftverks yta med solpaneler. Hörde du det?

Alfred 45:23

– Ja, jag hörde det. Jag hittade också tillbaka till citatet var det ursprungligen kom ifrån.

Anders 45:28

– Jag vet också var det här är nu, var det här kom ifrån. Citatet var helt korrekt från Elon Musk, men det är helt vansinnigt. Det stämmer överhuvudtaget inte. Utan det Elon Musk hade tänkt med sitt uttalande var att det finns i USA någonting som kallas för en säkerhetszon som är enormt stor runt ett kärnkraftverk som får bebyggas. Men jag vet inte exakt vilken roll den här säkerhetszonen har, men hans idé var att man då skulle ersätta hela den här säkerhetszonen plus kärnkraftverkets område med solpaneler och då komma upp i de här mängderna. Problemet är att om man zoomar in på Google Maps och tittar på amerikanska kärnkraftverk, så ligger det städer och byar och hus och vägar. Titta på de svenska kärnkraftverken, folk bor ju i direkt anslutning till dem. Ringhals håller på just nu att försöka förhandla med de som bor alldeles intill kärnkraftverket om att få köpa deras mark för att förbereda sig för en satsning på kärnkraft i Sverige. Så det är totalt utopiskt och teoretiskt och helt vansinnigt om man skulle plötsligt röja marken och spränga städer runt kärnkraftverken. Det var ett konstigt räkneexempel från Elon Musks sida.

Alfred 46:40

– Ja, jag tolkar det så, han är ju inte emot kärnkraft, han vill ju inte byta ut kärnkraft mot sol. Jag tolkar det mer som ett sätt att förklara för folk som inte vet hur kraftfull solenergi kan vara, att det är ändå så pass effektivt. Om man räknar med säkerhetszonen så blir det lika mycket.

Anders 46:54

– Jo, men ingen som vet vad en sådan säkerhetszon är. Det här är ju kraftigt vilseledande, för att bara ersätta den lilla plätten där reaktorerna står med solenergi räcker ingenstans. Du når ingenstans med det. Du behöver enorma ytor för att kärnkraft producerar så otroligt mycket energi. Det är därför vi vill ha kärnkraft, inte kanske alla, men vi i podden här.

Alfred 47:16

– Som så ofta föredrar vi iväg på tangentens riktning. Det som är coolt med det här projektet i Bottenviken i alla fall, det är ju precis där vi allra helst vill ha den här havsbaserade vindkraften. För det är ju i direkt anslutning till var de här stora industrianläggningarna som ska drivas av vätgas som framställs med elektricitet ska finnas. För där innebär det verkligen att alla har tänkt att den vätgasen som ska driva de anläggningarna ska produceras när vinden blåser. Och alltså vara en reglerförbrukare. Så är ju det ett väldigt lämpligt ställe att bygga det här på. Och med mindre förluster, och det är ganska tydligt direkt att det behöver inte vara så att det är ett nollsummespel, att den här vindkraftsparken, ja visst den är bra när det blåser, men sen då? Utan det är tydligt att ganska många av de här terawattimmarna av ökad förbrukning kommer också vara sådan förbrukning som bara sker när det blåser. Och att det är en del av varför man kan få ner hur mycket energilager som behövs för att kunna lita till den här vindkraften. Just det.

Anders 48:10

– Jätteintressant. Men vad tror du om den här nya kontorets, då accelerationskontorets möjligheter att faktiskt få någonting gjort i den här frågan? För det här är ju ganska infekterat när kommunerna håller på och stoppar upp. Vad kan ett accelerationskontor göra när det gäller det kommunala vetot?

Alfred 48:26

– Jag satt och kollade lite på den här presskonferensen som regeringen höll när jag åt och käkade lunch. Och det gör mig ändå glad. Vi har varit kritiska tidigare mot den här regeringens klimatpolitik och vi har varit öppna med att vi tror att det har mycket att göra med att de måste förankra sina beslut med Sverigedemokraterna som är de som drar dem bakåt. Men här var alltså en presskonferens med Moderaterna och Kristdemokraterna och Liberalerna. Där Liberalerna är de som tydligast har någon form av klimatprofil av de tre och vill ligga i framkant av det. Och det var alltså partiledarna, alltså statsminister Ulf Kristersson och så vidare.

Alfred 49:01

– Och de säger bra saker om den gröna omställningen och lyfter fram det som är viktigt vad gäller att se till att Sverige är konkurrenskraftigt för att attrahera de här investeringarna. Och pratar om hur de här satsningarna på grön omställning, det är det som skapar nya jobb och så vidare. Att det kan bidra med 2-3% tillväxt i BNP att vi får hit det här. Och Ebba Busch säger en sådan sak som att om inte det är ett grönt klimathopp, vad är då det?

Alfred 49:28

– Och det är ju för mig ganska fantastiskt att vi nu ändå har kommit så långt i den här omställningen, att de partier som brukade vara bakåtsträvare i det här, de låter på det sättet nu. Det blir tydligt att det här är något som är bra att satsa på, snarare än att vi ska prata om hur mycket det kostar. För sanningen är ju snarare att det kostar att inte göra någonting. Det kostar jättemycket i klimatkompensationsåtgärder, det kommer kosta jättemycket i ökade naturkatastrofer och det kommer kosta jättemycket i tillväxt för att de här satsningarna sker någon annanstans än hos oss.

Anders 49:59

– Jag tror framförallt att det är det som har hänt. Jag observerar att samma sak. Jag skulle säga att det har hållit på ganska länge det här, att Moderaterna, Liberalerna, Liberalerna har haft en klimatprofil länge, men KD och de lite mer konservativa ändå har skaffat sig en genuin klimatpolitik. Regeringens politik tror jag helt och hållet är kopplad till SD.

Anders 50:23

– För när jag har hört dem i debatter så upplever jag ändå både Moderaterna och KD som genuint är intresserade av att vi löser klimatfrågan. Men jag tror att det handlar väldigt mycket om ekonomi. Det här är ju två partier som är intresserade av industri och sådär. Och det här är ju framtidens industri. Vi ser ju alla, vi vill få hem de svenska jobben och vi ska vara ledande på det här området för det är hit allting går. Det är ju väldigt otidsenligt att hålla på med kol och olja och så i dagens läge. Det har alla fattat, förutom möjligen SD då.

Alfred 50:52

– Ja, men så jag känner mig hoppfull. Men hörru, vi ska gå vidare.

Alfred 50:56

– Ja, för den stora bomben, den kom häromdagen när EU presenterade att de ska införa tullar på upp till 48% på kinesiska elbilar. Vi har ju rapporterat tidigare om att det länge har mullrat ifrån Bryssel om att det kan bli sådana här tullar och att EU efter lobbying från europeiska tillverkare har liksom krafttag och inlett en utredning om hur den kinesiska staten subventionerar de egna tillverkarna genom olika former av statsstöd och på det sättet underminerar en rättvid konkurrens på den globala marknaden. Och det är ju viktigt när man pratar om det här, för vi har ju varit lite kritiska mot att billiga elbilar ska bli dyrare, att det kommer försena omställningen. Men det sker ju i en historik där Kina lyckades med att i praktiken skapa ett världsmonopol på solceller just genom liknande åtgärder.

Anders 51:38

– Vi pratade om precis det här i ett tidigare program och detsamma håller de ju på att göra med elbilar nu också genom att massubventionera, göra stora subventioner. Och jag exemplifierade förra programmet med Nio, hur de har råd att bygga ut sina Nio houses och så vidare när de i stort sett inte säljer några elbilar. Det är inte ens rimligt.

Alfred 52:01

– Ja, och det är alltså bara några veckor sedan som USA införde 100% tull på alla kinesiska elbilar över ett bräde. Och nu står det alltså klart vad EUs mottag blir. EU-kommissionen kommer att införa ett brådstörtat regelverk med temporära mekanismer som kommer att ge skyhöga strafftullar och som då kommer att träda kraft redan 4 juli här i sommar. Så att om man är på väg att köpa en sådan här bil, då finns det en anledning att skynda sig att köpa den innan det här träder kraft, för de kan snart bli dyrare. Men vi kan lyssna lite på hur det lät i Sveriges Radio när det här släpptes.

Anders 52:33

– Och här är Lunch-Eko. Och vi börjar med att EU-kommissionen för en stund sedan igen varnade för att unionen kommer införa tullavgifter på kinesiska elbilar, trots varningar för stigande priser och handelskrig. Korrespondent i Bryssel, Andreas Liljeheden, kommissionen höll ju en presskonferens nyss. Vad var beskedet där?

Alfred 52:55

– Beskedet var att man kom då med ett besked om provisoriska tullar som man säger, det vill säga kommissionen varnar för att de här tullarna kommer vi införa inom kort om ni inte ändrar ert beteende. Det vill säga Kina slutar då ge stora statsstöd till kinesiska elbilstillverkare. Och då är det lite olika nivå på de här tullarna för olika företag i Kina beroende på hur mycket statsstöd de har fått tagit emot enligt kommissionens bedömning. Och det har vi bland annat Geely som ju äger svenska Volvo och en tull på 20 procent. Vi har BYD, 17,4 procent tull och SAIC som bland annat äger MG på 38,1 procent. Och sen är det också andra kinesiska elbilstillverkare som kan träffas med tullar då mellan 21 och 38 procent beroende på hur samarbetsvilliga de har varit i kommissionens granskning. Sen har vi också Tesla ska jag säga som har tillverkning i Kina som kan få en annan tullsats men oklart hur hög i så fall. Ja,

Alfred 53:51

– så här lät det alltså. Och det unika med EUs regelverk här är att det inte blir en tariff för alla utan att det blir olika nivåer för olika tillverkare. Och det ska sägas att det här är alltså strafftullar som hamnar ovanpå de befintliga 10 procenten som är på alla kinesiska bilar oavsett drivlina och oavsett tillverkning och så vidare. Så när man lyssnar på de här siffrorna så kan man tänka att man får lägga på plus 10 procent för att förstå hur stora tullar det blir totalt sett för de här tillverkarna.

Anders 54:18

– Men det gäller ju bara elbilar och inte bilar med förbränningsmotor. Och här är ju en del som kraxar, oro,

Anders 54:28

– krax om att Kina då istället pumpar in billiga förbränningsmotorbilar i Europa och vad leder det till då?

Alfred 54:33

– Ja, just försäljningen av kinesiska förbränningsmotorbilar är ju liksom inte så mycket att tala om.

Anders 54:40

– Nej, men det är ju för att Kina har ju satsat på elbilar. Det är ju deras storsatsning här. Men om elbilarna blir så här makalöst dyra som det låter som att vi landar på här, så finns det ju ingen marknad för kinesiska elbilar, i alla fall inte från några av de här tillverkarna längre i Europa. Och då kanske det blir förbränningsmotorbilar de kör istället.

Alfred 54:57

– Ja, vi får se om EU återvänder med nya tullar på förbränningsmotorbilarna då, om de får samma problem där. Men värst blir det då alltså för MG-bilarna som tillverkas av SAIC. De får alltså 38% strafftull så de hamnar på 48% tull totalt, eller 48,1 för att vara exakt, från och med den 4 juli.

Alfred 55:15

– Och allt om då Kina inte väljer att innan dess göra något åt statsstödet. Men det verkar inte vara någon som räknar med att det ska ske, utan istället säger tongångarna från Peking att de ska införa motåtgärder med egna tullar på helt andra europeiska varor, som typ konjak och jordbruksprodukter och grejer. Så handelskriget tycks verkligen vara på gång.

Anders 55:31

– Anledningen till att EU gör så här är förstås för att den europeiska bilindustrin är en så otroligt viktig arbetsgivare och man har inte råd att tappa de här företagen, utan måste dra igång ett stort handelskrig för att rädda sina bilföretag.

Alfred 55:45

– Om vi ska kolla bortanför SAIC då, hur ser det ut för de andra tillverkarna? Jo, Geelykoncernen som ju bland annat äger Volvo och Polestar, de får 20% strafftull, det vill säga det blir 30% tull totalt för Geelykoncernens bilar. Det blir ju det, de kommer lite lindrigare undan.

Anders 56:00

– Vänta lite, innebär det att Volvobilar kommer bli 30% eller 20% dyrare då?

Alfred 56:07

– Alltså det blir 30% tull på Volvobilar som tillverkas i Kina och det är just alla EX30 som vi snart ska prata mer om. BYD, de kommer lite lindrigare undan med 17% strafftull så det blir 27% totalt för dem och de andra kinesiska tillverkarna, de hamnar då i det här spannet mellan 20-40% beroende på hur mycket statsstöd de har fått eller hur väl de har samarbetat med utredningen. Man kan läsa mellan raderna då att det verkar inte som att alla har varit lika öppna med sina siffror och då blir man ändå straffad. Det noterbara undantaget som vi hörde lite om i inslaget, det är faktiskt Tesla. De har inte varit med i granskningen eftersom de har argumenterat och anmält att de inte har något kinesiskt statsstöd eftersom de är en utrikisk tillverkare.

Alfred 56:48

– Det har gjort att de inte har varit med i granskningen och därför inte finns någon färdig tariff för dem. Nu kommer de ha rätt att delge kommissionen den information som behövs för att styrka det. Är det så att de kan styrka det så finns det en chans för Tesla att de blir helt utan strafftullar och blir kvar på den här 10% nivån som har gällt hittills. Mittlyckas de med att styrka det, då finns det en risk att Tesla också kommer få någon form av tariff. Det vet vi ännu inte vad den är som förhandlar på.

Anders 57:12

– Det är för bilar som är tillverkade i Kina. De har fabriker i Berlin och de har flera fabriker runt om.

Alfred 57:17

– Det är framförallt Model 3 som kommer från Kina till Europa som tillverkas där borta. Model Y får vi nu främst från Berlinfabriken i Europa.

Anders 57:28

– Det är ändå Tesla Model Y som är deras riktigt stora dunderhit. Det är den som har toppat försäljningslisterna. Det slår inte så hårt mot Tesla, men det är klart att det hade varit fruktansvärt för dem att få tulla. Men det är ju helt makalöst för de kinesiska tillverkarna. Hur ska de kunna öka sina priser och ändå få sålt sina bilar?

Alfred 57:47

– Ja, hur kommer det här att slå på priserna? Det är faktiskt väldigt svårt att veta, för många av de här tillverkarna säljer sina bilar med god lönsamhet nu. De kan ju välja att istället för att låta det här slippa igenom på ökade priser för konsumenterna, ta hitten mot sin egen lönsamhet och minska sina marginaler. Det kan inte vi veta i förväg hur det kommer att slå. Men om man roar sig med ett räkneexempel, om det skulle hamna direkt på priserna ute i slutkonsument, hur stor blir höjningen i så fall om man bara lägger på det här med lite enkel multiplikation? Då har jag suttit och räknat här. Jag har dragit bort den gamla 10-procentiga tullen innan jag har multiplicerat med den nya totalen, för det är ju inte tull på tull.

Anders 58:25

– Har du räknat av momsen först?

Alfred 58:28

– Det har jag faktiskt inte gjort, utan jag har bara tagit bort 10% för tullen. Det här är ändå övningen.

Anders 58:35

– Servettskiss.

Alfred 58:35

– Servettskiss. Men om man tar bort 10% och sen lägger på den nya tullsatsen, då kommer en MG4 som hittills har startat på 370 000 istället hamna på 493 000. Det blir en svårsal.

Anders 58:47

– Vänta lite. De här MG är ju de mest prisvärda, väldigt billiga kinesiska bilar som väldigt många har köpt just för att de är så löjligt billiga. Ja, absolut. Och det här är MG4, deras lite större variant. De hade ju en lite mindre också som har sålt ganska bra.

Alfred 59:01

– EX30 som vi har spått ska bli en storsäljare från Volvo och som hittills verkligen har levererat på det. Den börjar komma raskt upp i försäljningstoppen. Den har startat hittills på 430 000 kr i Sverige för den billigaste modellen och den skulle i så fall då stiga till 503 000 kr med Geelys tariff här på.

Anders 59:18

– Det är ju fruktansvärt mycket pengar, men det var inte lika blodigt som MG.

Alfred 59:23

– Nej, det är ju SAIC bakom MG som har verkat fått mest statsstöd från Kina och som blir hårdast drabbat här. Polestar 4, de har stammat här eftersom Volvo, eftersom det är Geely-ägt. De går från 700 000 kr har varit priset på Polestar 4 hittills. Vi har pratat om Polestar 4 som en bil som ska kunna rädda Polestar i att få upp volymerna eftersom det är det populära Model Y-segmentet och ändå har varit en bil som verkar ha sina fördelar. Den går från 700 000 till 819 000 kr med den här räkneövningen.

Alfred 59:53

– BYD, deras billigaste modell, Ato 3, är den BYD-modell som har sålt bäst i Sverige. Den går från 380 000 till 435 000 kr. Det är tydligt att det här kommer rita om kartan i alla fall.

Anders 1:00:07

– Ja, eller det är lite oklart hur mycket det kommer rita om kartan för att det finns ju massor med sätt runt de här tullarna. Ett sätt är ju faktiskt att producera i Europa för det handlar bara om bilar som är producerade i Kina. Och redan, trots att det här är alldeles färskt nu, bläcket har inte ens torkat ännu, så har många biltillverkare gått ut och berättat hur de ska hantera det här för att lugna konsumenter och återförsäljare. Geely till exempel, de har aviserat att de ska lägga Polestars produktion hos Renault i Sydkorea. Sen tar det väl tid att ställa om de fabrikerna för att kunna producera Polestar-bilar. Men frågan är, hur stort genomslag kommer det här egentligen få i slutändan?

Alfred 1:00:45

– Jag tänkte faktiskt att vi skulle prata lite mer om just hur Volvo och Polestar kommer hantera det här och vad det innebär för dem. Men jag tycker det är intressant, innan vi går vidare dit, så tycker jag det är intressant att kolla på hur det är maktspelet bakom det här. Vad är det som kommer till? För det går att se hos medlemsländerna. Det är nämligen så att den här tullsatsen, som vi hörde, så är det en provisorisk tull som kommissionen har rätt att införa. Sen när det här ska permanentas, då ska det införas av medlemsländerna. Där är det lite olika tongångar, där det verkar vara Frankrike som är starkast för det här, vilket ger i handen att Renault och Stellantis är några av de bilkoncernerna som är de starkaste lobbyisterna bakom att det här ska införas. De har också en ganska begränsad marknadsandel i Kina, medan till exempel de tyska tillverkarna, där den kinesiska marknaden är viktigare för dem, de säljer redan bra där borta. De är mycket mer försiktiga här och det är inte alls lika tydligt att tyskarna vill ha hög svansföring i vilken stance EU ska ha mot Kina i det här, för att de är lite mer rängsliga för hur det kommer slå tillbaka genom motåtgärder mot tyskarna på den kinesiska marknaden, som ju är världens näst största bilmarknad.

Anders 1:01:45

– Och sen är ju tyskarna, man ska säga att kineserna är inte så enormt stora på elbilar ännu i Europa. De är ju på väg till att bli, det ligger ju i tangentens riktning att det här kan bli ett blodbad för de europeiska biltillverkarna, men det blodbadet de redan har utsatts för, det kommer från Tesla och USA.

Alfred 1:02:02

– Ja, och får EU till att kineserna börjar tillverka bilarna i Europa, då har de ju åstadkommit väldigt mycket av det de ville åstadkomma, även om det är av kinesiska bolag i så fall. Beardé har ju sedan tidigare presenterat att de ska dra igång tillverkning i Ungern, vi får se om det här kan accelerera det. Något som står klart, det är just vad Volvos åtgärd blir, och du nämnde också Polestar, men Volvo, redan dagarna före det här kom ut i pressen om vad EUs åtgärder blir, så var Volvo ute och berättade att de ska accelerera deras plan om att tillverka Volvo EX30 i Europa, och närmare bekant då i Belgien. Det ska de nu göra så fort som möjligt, de ska bara flytta över produktionen och de har redan inlett den flytten, berättade de. Det är dock ännu oklart när den ska komma igång, men det är tydligt att det här är kopplat till tullarna, även om Volvo inte ville säga så mycket själva.

Anders 1:02:50

– Det handlar nog mycket från alla de här företagens sida nu om att lugna marknaden, så att folk inte överger dem eller inte vågar beställa deras bilar.

Alfred 1:02:59

– För slutkonsumenternas del så handlar det väl egentligen bara om att, ja men vad blir prislappen? Och Volvo måste ju skynda sig för att få över tillverkningen. Vi har ju varit positiva till att Volvo är en av få traditionella tillverkare som har haft bra marginal, de har varit lönsamma på varje elbil de säljer. Och här riskerar ju att i ett drag bara dra undan mattan under fötterna på Volvo vad gäller marginal på just EX30.

Anders 1:03:21

– Ja, men tänk om det är så att de har haft goda marginaler just för att de har fått ganska ordentliga statsstöd i Kina, så att de subventionerats till att kunna ha de här marginalerna.

Alfred 1:03:29

– Ja, det är väl precis det som har hänt helt enkelt.

Anders 1:03:32

– Det är det man försöker hantera här nu.

Alfred 1:03:35

– Man får skynda sig över till Belgien och då kommer man ju inte kunna tillverka dem förmodligen med samma typ av statsstöd, men då har man åtminstone inte tullproblemet.

Anders 1:03:44

– Nej, precis. Och det är ju bra för EU förstås, men de kan ju fortfarande ge statsstöd och subventioner för att kunna prångla ut icke Kina tillverkade bilar i Europa billigt.

Alfred 1:03:56

– Ja, exakt. Vi får väl se. Men jag tror att det är ett mindre problem för EU om det går kinesiskt statsstöd till att skapa arbetstillfällen i EU än om det är för att det ska bli arbeten borta i Kina och sen ska vi köpa bilarna därifrån.

Anders 1:04:09

– Så är det ju. Samtidigt så är frågan hur mycket av bilen, är det någonting som kan vara producerat i Kina? Kan batterierna till exempel vara producerad i Kina och resten av bilen i Europa eller är det fortfarande då 100% av de här tullarna?

Alfred 1:04:23

– Som jag uppfattar det så finns det inga sådana restriktioner överhuvudtaget än så länge. Vi har ju tidigare pratat om att det verkat ganska klokt av den amerikanska regeringen, där de har bundit mycket av subventionerna som går direkt till konsument på om bilen har komponenter tillverkade i USA eller inte. Vilket har skapat en stor efterfrågan på batterier tillverkade i USA. Det verkar inte finnas någonting mot kinesiska batterier i det här, utan det handlar om vart bilarna tillverkas.

Anders 1:04:49

– Vad innebär det? Var drar man den gränsen? För att vissa tillverkare, för att komma runt de europeiska strafftullarna, har förstått att de skickar hela bilen utan hjul till Europa. Sen så monterar man på hjulen och så, nu var den färdig.

Alfred 1:05:02

– Just hjulen räcker inte, men Tesla Model X till exempel kommer till Europa i tre delar och så sker en slutmontering i Holland. Då får de en lägre tullsats än annars, det är inte så att de får ingen tull.

Anders 1:05:12

– Nej, just det. Men det är bara helt onödigt att göra så, eller hur?

Alfred 1:05:16

– Yes, men vi ska också kolla på Polestar, för där tycker jag det ser mycket svårare ut. Du nämnde det här med den sydkoreanska satsningen, vi får se hur lång tid det kan ta att komma fram med det. Men problemet slutar inte där för Polestar, vi har ju pratat om hur Volvo har delat ut Polestar-aktier till sina ägare, till oss som har aktier i Volvo till exempel, har kunnat få Polestar-aktier. Mycket för att de vill slippa ansvaret för att fortsätta finansiera Polestar på sin resa. Faktum är att Polestar nu riskerar avlistning från börsen, eftersom de inte har kommit in med sin årsredovisning för 2023 ännu, fast vi är inne i andra kvartalet på 2024. Det verkar bero på att de har haft problem med bokföringen bakåt och hittat felaktigheter i den, så de har en ganska avancerad korrigering som de ska göra och det är ingen som vet vad som kommer stå i en gammal ekonomisk rapportering. Så det är riktiga varningssignaler för alla som tittar på företag.

Alfred 1:06:08

– Och nu är alltså Polestar på en plats där de säljer för få bilar och Polestar 2 som dessutom börjar bli en lite mer ålderstigen modell. Äntligen ska de börja leverera Polestar 3 och 4 där framför allt Polestar 3 har blivit kraftigt försenad. Den bygger på samma plattform som den kommande Volvo EX90. Vi vet sedan tidigare att det är Volvos fel att Polestar 3 med den bilen. Men nu är de i alla fall äntligen på väg. De har faktiskt börjat få ett ganska positivt mottagande av de som hunnit få provköra de här bilarna. Det verkar som att Polestar 3 kommer att bli en toppenbil. Men de säljer ju nästan alla sina bilar i Europa och USA. Och i USA kommer de ha 100% tull på det där. Det blir osäljbart. Och i Europa så kommer de då få 30% tull, vilket innebär att de här blir väldigt, väldigt dyra. Hur ska det gå för Polestar egentligen?

Anders 1:06:49

– Det här ser ju ut som att de flyttar runt det här genom att producera bilarna i Sydkorea. Problemet är väl att det tar väldigt lång tid att ställa om en bilproduktionslina. Det är ingenting som är gjort i en handvändning.

Anders 1:07:00

– Så jag vet inte hur det ska gå för Polestar. De blödde redan innan och så kommer det här som en käftsmäll.

Alfred 1:07:06

– Ja, verkligen. De blödde redan innan. Jag hoppas verkligen att det inte kommer leda till att det blir en till elbilsstartup som går under här. Men det är lite läskigt hur det här ska hanteras av Polestar. Just när vi inte heller får någon ekonomisk rapportering så vet vi inte hur illa det är före det. Det vi vet är att de har en kapitalstark ägare i Geely. Så om Geely tror på bolaget så kan det vara så att de kommer fortsätta hålla Polestar under armarna. Att det blir en längre resa än vad Geely hade tänkt sig, men att det ändå finns stabiliteten som krävs bakom. Men det är definitivt inte de roligaste dagarna för Polestar det här.

Anders 1:07:38

– Nej, det är nog så. Det är väldigt fina bilar och omtyckta bilar också. De hade lite problem i början med Polestar 2, men jag tror att allt det där är löst nu. Så det är väldigt bra bilar de bygger.

Alfred 1:07:48

– Ja, de är inte så effektiva som man har velat, men de har verkligen uppskattat. De har en egen karaktär och en egen profil som gör att det finns nog en, tror jag, begynnande lojal kundbas för Polestar som märke.

Anders 1:08:00

– Men jag undrar vad som händer nu när Europa inför de här strafftullarna? Framförallt det här med kinesiska förbränningsmotorbilar, för det produceras otroliga mängder förbränningsmotorbilar i Kina. Och att det är jättehöga tullar på elbilar, men inte på förbränningsmotorbilar. Det kan ju leda till att MG säljer billiga bilar med förbränningsmotor istället.

Alfred 1:08:20

– Jag tror inte det. Jag tror inte att det här kommer att leda till det. För alla de här bilarna som tillverkas, det finns ju någon form av tanke från ägaren bakom vart de är tänkta att gå. Så det som tillverkas idag, det är ju framförallt allokerat till den kinesiska marknaden. Och sen så vet vi att Kina säljer svinmycket bilar, förbränningsmotorbilar till Ryssland nu när inte ryssarna får importera från Europa och väst längre.

Alfred 1:08:42

– Det verkar vara dit de bilarna går och jag har svårt att se att de ska tänka att ja men okej, då bygger vi förbränningsmotorbilar för Europa istället. För det är ju som ett brev på posten, kommer det komma tullar på det istället. Ja, absolut.

Anders 1:08:52

– Det är inte så kul heller att dra igång handelskrig med Kina, för det kommer ju komma svar på det här och då riskerar det att komma motsvar från Europa lite beroende på hur de svaren ser ut och så. Och då är vi igång i ett krig som kommer drabba kinesiska solpaneler och sånt som är viktigt i den här gröna omställningen.

Alfred 1:09:16

– Ja, verkligen. Det håller jag med dig om. Generellt brukar det sägas att Sverige, som är ett litet land och som är väldigt beroende av sin exportindustri och har en väldigt stor export till andra delar av världen, vi tjänar inte på när det blir handelskrig, utan vi vill ha så mycket frihandel som möjligt och så jämlika villkor som möjligt. Men samtidigt är det intressant, för det finns ett starkt motstånd i Europa att man skulle gå kinesernas väg och dopa bolagen med lika mycket statsstöd som Kina gör, att svara på den vägen. Men på något sätt så måste vi ju svara så att det blir en rättvis konkurrens. Om vi inte ska göra statsstöd, vad ska man göra istället för det här?

Anders 1:09:55

– Nej, det är otydligt. Och sen så ger vi ju statsstöd också till våra biltillverkare. Men det är väl kanske inte på den nivån som kineserna har gjort.

Alfred 1:10:04

– Vad tänker du på då för statsstöd?

Anders 1:10:06

– Man har ju räddat bilfabriker i omgångar. Saab till exempel räddades ju av svenska regeringen första gången de krisade. Sen så gjorde man inte det andra gången och så vidare.

Alfred 1:10:16

– Vi har en historik där vi framför allt skjuter till garantier i lån så att det går att få lån som inte hade gått att få annars. Men det brukar ändå vara att det kommer i form av lån som ska återbetalas. Och nu vet vi att Saab blev ett exempel där det kostade skattebetalarna någonting för att de lånen kunde ju aldrig infrias förut. Men om man tänker tillbaka på gamla bankkriser, 90-talskrisen, det blev ju någonting som vi skattebetalare tjänade på när vi räddade gamla Nordbanken, senare Nordea till exempel.

Anders 1:10:45

– De är fortfarande skyldiga staten pengar, om inte det? Nordea?

Alfred 1:10:48

– Jag vet inte, men det är i alla fall en affär som trots att det var ett stort paket för att rädda en krisande bank på den tiden, så blev det i slutändan en positiv avkastning för skattebetalarna. Så det finns ju olika former av statsstöd och det är svårt att få allting att passa i det paraplyet. Det finns ju i alla fall ett motstånd och ett förbud inom EU att nationella regeringar i Europa använder statsstöd för att dopa sina lokala bolag, just för att vi ska ha frihandel inom Europa. Så det gör det svårt för Europa att gå den vägen för att möta upp Kina.

Anders 1:11:16

– Men rent generellt så är det ju typiskt sett inte en god idé att låta framgångsrika företag gå i konkurs. Frågan är, för Saab hade gått så dåligt så länge, så det var ju bara få år de hade lönsamhet och sådär. Så det var kanske ändå rätt att släppa Saab. Jag vet inte. Den som lever får se, säger vi emellanåt.

Alfred 1:11:36

– Ja, men nu tänkte vi alltså ta något av ett sommaruppehåll här. Ni får hålla utkik under sommaren så ska vi släppa en liten serie där vi försöker avliva de värsta elbilsmyterna. Det kan bli bra avsnitt att dela med sådana som ni pratar med er runt middagsborden och inte håller med. Kanske kan hjälpa till att slå hål på myterna och ge dem svar på tal. Men innan dess ska vi rulla ut det här helt vanliga programmet. Vad brukar vi säga då, Anders?

Anders 1:11:56

– Vi brukar säga en massa saker. Jag tänkte att jag kan säga en annan grej först. Vi pratade om Elon Musk tidigare. Vi kan lägga på vår jättenya, fina hemsida, länk till det programmet som jag gjorde om de här grotträddningarna och lite hur media hanterade Elon Musk då. Det är många år sedan nu. Sen skulle jag säga något annat. Vad var det, Alfred?

Alfred 1:12:16

– Ja, det jag tänkte att du skulle säga är att vi brukar säga att om du vill stödja podden, då är det bästa sättet du kan göra att bli en betalande prenumerant, inte bara att prenumerera på gratisfilen. Vi är tillgängliga på alla plattformar och alla poddspelare och för bara 29 kr i månaden så får du podden helt utan reklam och du får tillgång till helarkivet tillbaka till 2016 om du till exempel vill höra om den här grottmänniskan eller vad det nu var. Klicka bara direkt i Apple PodCater-appen om du kör den eller sök upp Bilar med ett blad med ett plustecken på slutet på Spotify eller så klickar du i avsnittsbeskrivningen om du använder någon annan spelare för då kan du komma vidare via Acast.

Anders 1:12:50

– Vi har en Facebooksida, där kan du skriva till oss. Vi lägger ut lite information där så man kan diskutera våra program. Vi har också en vanlig hemsida, Bilarmedsladd.se, som du har jobbat med jättefint, Alfred. Det var inte grottmänniskor utan det var de här pojkarna som var satt fast i grottan i Thailand.

Alfred 1:13:06

– Ja, ja, ja. Hörni, vi har också en vårdcentral som Anders och Fabian bygger och jag är ju med på något litet hörn. Det är, törs jag nästan påstå, en av de absolut bästa vårdcentralerna. Kolla gärna in vad de får för recensioner på App Store eller Google Play Store så ser ni vad patienterna tycker. Så spola kry och de andra nätläkarna och använd en riktig vårdcentral. Hälsa hemma. Lyssna dig där.

Anders 1:13:27

– Det gör man genom att ladda ner Hälsa hemma-appen från App Store eller Google Play. Tipsa gärna dina vänner och bekanta om podden. Vi tycker det är så roligt att vi växer och blir fler lyssnare. Vi har en e-postadress om du vill komma i kontakt med oss. Den är info@bilarmensladd.se. Då når du oss alla tre. Annars kan du skriva till mig, Anders@bilarmensladd.se eller dig, Alfred@bilarmensladd.se. Eller har du tankar till Fabian så är det fabian@bilarmensladd.se.

Alfred 1:13:52

– Redigering, det stod som vanligt Johan Sandrock här på Umami Produktion för. Tack för det.

Anders 1:13:56

– Och ansvarig utgivare, det är du Alfred, Alfred Ruth.

Alfred 1:13:59

– Och med det så säger vi sladda lugnt och trevlig sommar.

Anders 1:14:02

– Kör elektriskt så ses vi efter sommaren, förutom de här bonusavsnitten.

Alfred 1:14:06

– Nu får du ta semester.

← Older
Newer →